
In november zal BMW de 435d en 335d gaan leveren die standaard met xDrive zullen worden uitgerust, terwijl xDrive ook als optie beschikbaar wordt op de 420i en 420d. Daarnaast zijn er motorupdates voor de X5, die juist leverbaar wordt zónder xDrive, zijn er nieuwe features voor Connected Drive én er zijn nieuwe “frozen” kleuren voor de M5 en M6.
De 4 Serie Coupe krijgt de bekende zes-in-lijn diesel met automaat, goed voor 313 pk. Deze krijgt een vanaf-prijs van 67.999 euro in combinatie met de welbekende achttraps automaat en zal standaard zijn uitgerust met vierwielaandrijving, oftewel xDrive. Dat systeem wordt ook leverbaar op de 420d (184 pk, vanaf 49.732 euro) en de 420i (184 pk, vanaf 45.540 euro) en zal tevens als basis dienen voor de dikste diesel die BMW levert in de 3 Serie. BMW schroeft het systeem namelijk standaard onder de 335d die -net als bij de 435d- goed is voor 313 pk dankzij de zes-in-lijn met TwinPower Turbo. De vanaf-prijs voor de 335d xDrive Touring bedraagt 65.540 euro.
De 4 Serie is voortaan naast Sport Line en Luxury Line ook leverbaar als Modern Line met specifieke lichtmetalen wielen, aluminium designelementen, de “Oyster” kleur voor bepaalde interieuronderdelen, variabele ambient lighting en een leren sportstuur.
De X5 krijgt ook nieuwe motoren: de xDrive25d en sDrive25d viercilinder common rail diesels met dubbele turbo zijn goed voor 218 pk, waarbij de sDrive versie alleen de achterwielen aandrijft, prijzen voor deze uitvoering zijn verdwenen van de BMW site maar werden eerder aangekondigd als 68.200 euro voor de sDrive25d en 71.600 euro voor de xDrive25d. Deze motoren worden ook standaard met de achttraps automaat uitgerust. Daarnaast worden de xDrive35i (306 pk, zes-in-lijn, vanaf 84.000 euro) en xDrive40d (306 pk, zes-in-lijn, vanaf 86.499 euro) leverbaar, allemaal met ingang van december.
Ook nieuw op de X5 is het Individual portfolio, het programma voor personalisatie van je BMW. Zo zijn er andere sierstrips en luxere leersoorten en -kleuren leverbaar voor het interieur levert BMW 20 inch V-Spoke Individual wielen. Ook zijn er een aantal andere lakkleuren leverbaar, waaronder Ruby Black en Pyrite Brown metallic.
Naast al het motorennieuws is er ook nog wat ruimte voor andere innovaties: ConnectedDrive wordt uitgebreid met een aantal nieuwe features. De eerste is de Traffic Jam Assistant, een systeem dat gekoppeld is aan het optionele Driving Assistant Plus systeem. Deze Traffic Jam Assistant bewaart een vooraf ingestelde afstand tot het voertuig voor je, waarbij automatisch wordt meegereden met de file. Zo lang je één hand aan het stuur houdt zorgt het systeem er ook nog eens voor dat je automatisch op de juiste baan blijft. Dit systeem wordt leverbaar op alle 5 Series en de X5, vanaf december.
Daarnaast is er de BMW Parking Assistant die volledig automatisch voor je kan fileparkeren. Je gaat gewoon bij het gewenste parkeervak staan, zet je knipperlicht aan en houdt de Parking Assistant knop ingedrukt. Vervolgens nemen de systemen het parkeren op zich. Ook dit systeem is leverbaar voor de 5 Serie en X5.
Nog meer nieuws? Nou nog één nieuwtje dan: BMW levert voortaan als onderdeel van het Individual programma een aantal nieuwe kleuren voor de M5 en M6, te weten Frozen Blue metallic, Frozen Red metallic, Frozen Black metallic, Frozen Brilliant White metallic. Daarnaast is voor de M6 ook nog de nieuwe kleur Frozen Cashmere Silver metallic leverbaar.
Ik snap niet dat de xdrive niet veel eerder op auto’s een optie geweest is. Maar als ik een bmw zou kopen dan wordt het gewoon achter wielaandrijving
@MAB: toen ik m’n F30 330d in mei dit jaar ging bestellen, koos ik bewust niet voor de 335xd. RWD hoort bij een sterke BMW. Ok, het heeft z’n nadelen bij regen en ijzel, maar ook z’n plezier.
@hollow: ja dat klopt, dit jaar toen we in duitsland weekendje een 530d reden was het ook duidelijk hoe fijn achterwiel aandrijving eigenlijk is. Maar ik vind nog steeds dat het een optie hoort tezijn.
@MAB: In de laatste zin geef je zelf al antwoord op je vraag.
@MAB:
Je kon in 1985 al een bmw 325iX kopen. Dat een bmw beter rijdt dan gemiddelde auto met fwd ligt vooral aan de betere gewichtsverdeling dan aan rwd. Mijn 330xd rijdt ook beter dan een willekeurige fwd met de motor voor de vooras, gewoon omdat de balans beter is.
-edit: nutteloze bijdrage-
Stiekem is de 3-serie toch nog mooier dan de 4. Zeker als er een M-pakketje op zit.
@kapiteinaudi: Dit is gewoon niet waar.
Vooral de 4 korte deuren en het gebrek aan een mooi aflopende daklijn maken de F30 lelijker.
Bij de E9x is het verschil nog groter. De E90 verdient geen schoonheidsprijs, de E92 wel.
Dus de nieuwe 435d is NIET leverbaar met RWD? Indien nee.. Belachelijk..
@solmatje: Alpina D3 biturbo (350pk, 700Nm) is rwd en met (optioneel) een sperdifferentieel… misschien komt er ook een D4?
@solmatje: nope, op dit moment in ieder geval niet. Je sterkste RWD dieselkeuze zou een 430d zijn.
@solmatje: Dat is 560 vs 630 Nm. Met 530Nm koppel kun je vast goed dwars gaan. Het zal vast een weloverwogen beslissing geweest zijn, en zo niet dan wordt het wel weer teruggedraaid.
@solmatje: Het toont wel aan dat Quattro niet eens zo’n slecht idee was van Audi, nu mercedes en bmw ook richting AWD gaan met power modellen..
@solmatje: ja het is zeker geen slecht idee maar bmw en mercedes zijn in het voordeel als ze de optie bieden. Bij audi heb je die optie niet.
@MAB: klopt, maar bij de 335d en 435d is het nu dus ook geen optie meer..
@solmatje: Dan moet je ook geen diesel pakken haha. ja nee het is jammer wat kan ik erover zeggen.
Lekker kleurtje op die M5.
Waarom heeft de M5 f10 nog geen xdrive? Had verwacht dat de M5 xdrive geintroduceerd zou worden in frankfurt. Kijk maar naar de e63 AMGs 4 wiel aangedreven en dus ook een stuk sneller in het optrekken. De rs6 quattro…