Head Up Display is zo’n optie die je niet meer wil missen als je het eenmaal ervaren hebt. BMW introduceert er nu ook een snelle planga voor.
Tegenwoordig heeft iedereen gelukkig Flitsmeister. Anders zouden met de huidige prijzen van boetes je ogen voortdurend op de berm dan wel op de klokkenwinkel gericht zijn. Je wilt immers geen 9 Euro administratiekosten aftikken voor de volgende bermroof. Een ander handig hulpmiddel om toch vooruit uit de voorruit te kunnen kijken is Head Up Display. Dit projecteert je snelheid over de voorruit heen, waardoor je niet op de klokken hoeft te kijken.
Er zijn verschillende vormen van Head Up Display, maar BMW heeft over het algemeen een vrij nette versie. Geen gekke stellages of knakig plastic, maar gewoon een rustig lettertype dat duidelijk en helder in je voorruit zweeft. Nu werkt dat alleen niet als je geen fatsoenlijke voorruit hebt. Zoals bijvoorbeeld wanneer je op een motor rijdt.
Nu zou je het soms bijna vergeten, maar BMW is natuurlijk van oudsher groot in de tweewielers. De R NineT retrobikes, de machtige R18 en natuurlijk de S 1000 RR zijn legendär onder liefhebbers. Oké, misschien niet op het niveau van een MV Agusta F4, maar toch. Net als Moto Guzzi onderscheidt BMW zich nog altijd door meestal te kiezen voor cardanaandrijving, in plaats van zo’n knakige ketting.
Voor tweewiel-liefhebbers die Head Up Display willen, heeft BMW nu goed nieuws. Met de ConnectedRide Smartglasses, krijg je de info voor je ogen geprojecteerd op je snelle planga. Hierop zie je informatie over je snelheid, huidige versnelling, navigatieaanwijzingen et cetera. Net als in de auto dus. Je kan de projectie aanpassen middels knoppen op de handvatten en via de multicontroller.
Je krijgt de Smartglasses met twee sets glazen. Beide hebben UV bescherming, maar de ene is 85% transparant voor gebruik onder een donker vizier. De andere is zelf een zonnebril. Ook voor mensen met slecht zicht zijn er oplossingen, tot +/- 4.5 dioptrie. Koop dan?
Robert zegt
“Tegenwoordig heeft iedereen gelukkig Flitsmeister. Anders zouden met de huidige prijzen van boetes je ogen voortdurend op de berm dan wel op de klokkenwinkel gericht zijn.”
Nooit gehoord van cruise control? De beste uitvinding sinds de autoradio.
jaapiyo zegt
Ik bumperkleef altijd dus dan kan je geen cruise control gebruiken.
Robert zegt
Dan moet je hopen dat de auto vóór je op de cruise control rijdt.
Variomatic zegt
Niet met adaptive cruise control dus..
katoenboer zegt
Daar is toch niks aan? Ikzelf ben 21 en ik vind het heerlijk om auto te rijden. Als ik met m’n vader mee rij wil hij per se rijden, maar dan zet hij hem weer op die adaptieve cruise control en dan denk ik: als je toch geen zin hebt laat mij dan verdomme rijden.
Robert zegt
Als je eenmaal gewend bent wil je nooit meer zonder. (Ik rij al 30+ jaar met minimaal 20 dkm/jaar)
Richmond zegt
Leuk vinden om auto te rijden heeft niks te maken met het gebruik van cruise control
crashingduke zegt
Eerste reactie is hebbe, hebbe, hebben. Maar dan kom ik weer terug is de echte wereld en realiseer ik me hoe slecht de connected app van BMW werkt.
mattr zegt
De enige keer dat ik mijn head up display nuttig vond was toen ik de topsnelheid op de Autobahn ging testen. Voor de rest is het een volledig nutteloze extra
hotze zegt
Tja, dat is voor mij ook geen must-have-optie, net zoals adaptieve cruise control, lane departure warning en dat soort fratsen.
alpacatje zegt
Adaptieve Cruise Control, meest hatelijk optie ooit
Variomatic zegt
dan snap je gewoon niet hoe het werkt
RAW zegt
De meeste integraal en systeem helmen hebben tegenwoordig een ingebouwd zonnevizier. Dan heb je dus geen zonnebril meer nodig. Wie gaat er dan een bril dragen alleen voor de HUD?
pietertje123 zegt
Als je zelf de informatie kunt kiezen wordt het misschien eens wat.
(werkelijke (gps) snelheid, Geldende Vmax, afstand en pijltje navi, aankomsttijd is het wel zo’n beetje.
Maak het slimmer: boete in euro’s bij huidige snelheid, verbruik tot aankomst, fileverwachting bij aankomst op die plek (dus niet bij maastricht al waarschuwen voor een file bij utrecht die er tegen de tijd dat je daar bent niet meer is), brandstofprijzen tankstations op de route en x km daarnaast,
of maak het echt gek: prijzen van de huizen die op funda te koop staan. marktplaats aanbod op je route (kijk naar een huis en zie wat ze te koop aanbieden)…. RDW gegevens bij elk kenteken ophalen… kadaster gegevens, woz waarden…. data van feesboek en google… allemaal openbaar gemaakt informatie dus.
Hoezo privacy?