Nieuwe tech van BMW, namelijk een head-up display over de volledige breedte van de voorruit met de naam Panoramic Vision.
Nieuwe technologie, ik houd ervan! Bij BMW ben je dan wel aan het goede adres. Ze zijn vaak niet de eerste, maar zetten het naar mijn mening mooi neer. Vandaag kondigt het automerk een volgende generatie head-up display aan.
BMW Panoramic Vision
Het nieuwe display behelst de gehele breedte van de voorruit, gaaf! BMW ontwikkelt op dit moment een nieuw technologisch platform voor de ‘NEUE KLASSE’. De naam verwijst naar BMW-modellen uit de jaren 60. Panoramic Vision is daar ook weer een onderdeel van.
Frank Weber, lid van de Raad voor Ontwikkeling van BMW AG, spreekt over nieuwe mogelijkheden voor het ontwerp van auto’s. Denk met name aan een meer rustige cockpit dat meer ruimte geeft. Het is gevoelsmatig het tegenovergestelde van wat Mercedes-Benz doet met het hyperscreen.
Voor het eerst maakt de technologie zichtbare displays over de hele breedte van de voorruit mogelijk. En dit voor alle passagiers. Het nieuwe display toont informatie met een hogere lichtintensiteit en contrast op een donker gelakt gedeelte aan de onderrand van de voorruit. Dit zorgt voor een scherp beeld dat altijd over de volledige breedte van de voorruit zichtbaar is.
Handen aan het stuur, ogen op de weg
De BMW Panoramic Vision en nieuwe BMW iDrive zal spoedig in de ‘NEUE KLASSE’ verschijnen. Het is geen toeval dat BMW zo hamert op een innovatieve head-up display. Ze waren het eerste merk die in 2004 met dergelijke technologie kwamen. Het was ook een toffe feature op de BMW M5 E60.
Voor nu is het doel om te laten hoe een uitgebreid head-up display kan worden gebruikt voor het ontwerpen van beeldschermbediening en een betere gebruikerservaring in de toekomst. Dit resulteert in een samensmelting van de echte wereld en de virtuele wereld, door van de ruiten een projectieoppervlak te maken. Meer informatie hierover in het onderstaande filmpje.
Wanneer we zelf dit display kunnen gaan testen in een BMW is nog onbekend.
erce zegt
Mooi zeg! En wat een verschil met de kermis die Mercedes er tegenwoordig van maakt.
Gulli zegt
‘Projecteren op een donker gelakt gedeelte van de voorruit’
Hebben we het hier nog wel over een Head Up Display? Volgens mij is het mooie van een HUD dat het op een doorzichtig deel van de ruit recht in je blikveld wordt gepresenteerd, waarbij geen van de factoren de andere in de weg zitten. Je kunt door de HUD heenkijken en gewoon zien wat er op de weg gebeurt. Dit is gewoon een extra informatielaag onder de ruit op een gedeelte waar je niet doorheen kunt kijken.
Kunnen ze niet gewoon een strook met schermpjes maken over de hele breedte vlak onder de ruit? Anders kun je bij een barst in je ruit vervolgens meteen 2k aftikken bij Carglass.
erce zegt
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar het lijkt een combinatie te zijn. Een deel wordt namelijk ook in het zichtvlak geprojecteerd.
drdre1 zegt
Hopelijk zitten bestuurders zo wat meer op hun head-up display ipv hun head-down display…