Is 326 pk op alleen de achterwielen van je kleine coupé je iets te heftig? BMW lost het dilemma voor je op door de M235i vanaf deze zomer met xDrive uit te rusten.
De tweede helft van 2014 brengt weer een push aan BMW-diversificatie. We zagen in het kader hiervan al de EDE-versies van de 5 Series, en ook de 7 Serie Exclusive kwam aan bod. Maar BMW verbreedt zijn huidige gamma verder, met wat nieuwe motoropties en AWD voor sommige modellen die dat nog niet hadden.
De meest interessante hiervan is de M235i Coupé xDrive. De 326 pk sterke Bimmer wordt standaard met de 8-traps automaat uitgerust, en doet de accleratie van 0-100 in 4,6 seconden, twee tienden rapper dan de RWD-variant en slechts 2 tienden langzamer dan de M5.
Daarnaast introduceert BMW een 228i Coupé, als opvuller tussen M235i en 220i, met de bekende 245 pk sterke 2.0 TwinPower viercilinder.
4 Serie Cabrio
Ook de 4 Cabrio krijgt nieuwe motoriseringen, waarinder de 420i, een nieuwe instapper. Op dieselgebied komen er liefst 3 nieuwe motoren: de 425/430/435d met repsectievelijk 218pk/450Nm , 258pk/560Nm en 313pk/630Nm. De 425 heeft een vierpitter aan boord, de andere twee zijn zes-in-lijn-motoren.
8-traps automaat met ‘proactive drive’
Deze nieuwe automaat werkt samen met je navigatie (ook wanneer deze niet is ingeschakeld) en schakelt eerder terug wanneer er een bocht of rotonde aankomt. De technologie was voorbehouden aan de topmodellen, maar sijpelt nu ook door naar de 1 t/m 5 Serie. In hoeverre dit hetzelfde systeem is als dat van de Rolls-Royce Wraith weten we niet, maar het lijkt aardig identiek.
Een volledig overzicht van alle toevoegingen vind je HIER.
berlinetta zegt
4,6 sec is behoorlijk snel. Ik ben benieuwd wat de M2 gaat doen dan. Die zal dus waarschijnlijk even snel als een M5 naar de 100 knallen.
berlinetta zegt
In de sheets wordt trouwens gesproken over een M520d. Zal wel een foutje zijn, neem ik aan.
mashell zegt
@berlinetta: een M520d die er uitziet als een M550xd zou anders best wel verkopen. Die dikke motoren zijn natuurlijk prettig maar in Nederland en zelfs Duitsland niet echt nodig. Zoiets zou afbreuk kunnen doen aan de marketing kracht van de M maar dat argument heeft ook de X6M niet verhinderd. M staat inmiddels gewoon voor marketing, niet langer voor motorsport, een M520d zou dus wel eens kunnen komen.
berlinetta zegt
@mashell: Dat is dus gewoon een 520d met M-pakket. Je mist alleen de rechthoekige uitlaten en je hebt mistlampen in plaats van die aluminium stripjes in de voorbumper.
reistje zegt
Ik ben benieuwd hoeveel van de verkopen (in %) x-drive. Het lijkt mij dat zeker in NL dit gering met die 2 dagen sneeuw per jaar + extra verbruik, Co2’s, aanschaf blablabla.
Verder ben ik erg benieuwd naar hoe dat proactive drive in de praktijk werkt. Het lijkt mij een systeem dat meer kosten (en problemen) dan baat opleverd.
reistje zegt
@reistje: gering is,*
GEEF MIJ EEN EDIT KNOP.
gregorius zegt
Kortom, BMW legt gewoon de bekende motoren in hun ‘nieuwe’ modellen. Precies wat ik zei in t artikel waarin werd geintroduceerd dat BMW alleen met motoriseringen bla bla zou komen in t begin.
M235i zal zeker een leuke zijn.
Maar dan de 435xd convertible? Wuat? De trippleturbo 3.0 diesel in een cabrio? Zouden ze wat met t geluid kunnen doen? Of wordt het weer soundmixen?
berlinetta zegt
@gregorius: Het gaat hier niet om het M50d-blok. Dit is de variant met 313 pk (biturbo geloof ik).
gregorius zegt
@berlinetta: sterk punt, my bad. Biturbo-blok inderdaad: n57d30 blok met dubbele turbo. Nog steeds erg apart voor een 4-cabrio. Maar ja, als de klant ervoor betaalt, waarom niet he?
thierryvth zegt
Ik zou maar gewoon op alle BMW’s een M plakken want die devaluatie van het M logo is al ruim 20 jaar in gang en heeft nu toch echt geen enkele betekenis meer.
tupperware zegt
Met de M235iX is er dus geen enkele rede meer om voor een S3 te kiezen.
Wat zal het wegennet daar van opknappen zeg..
dtm01 zegt
@tupperware: hahaha bmw telt niet eens meer mee. Het gaat nu alleen nog om MB en Audi.
Bmw is niet meer wat het was
tupperware zegt
@dtm01:
Blijft lachen met die blinde fanboys hier, er zijn inderdaad maar 2 Duitse premium merken.
Het door mij geprefereerde Mercedes en BMW.
tupperware zegt
@dtm01:
Om even op je naam te reageren.
Wie staat er 1 bij de rijders, teams en constructeurs?
Juist, jouw nick letterlijk uitgelegd betekend dus BMW.
Dat durft deze Mercedes liefhebber wel toe te geven, ook al is het met “”mijn” merk een drama in het DTM.
dtm01 zegt
@tupperware: klopt 1 race gereden en audi staat 4 keer in te top 5 doen ze goed in mijn ogen. Afgelopen jaar kampioen.
ederooij zegt
Nog wat interessante info gevonden rondom de 2-serie.
quote: De prijs van de M235i xDrive begint bij 62.548 euro. De 228i kost 44.500 euro. In juli start de productie.
JanJansen zegt
Je gaat toch geen zware en onderstuurde 4-wiel aandrijver kopen wanneer je een rijders auto als een BMW wilt? Dit is echt alleen een gevoel van veiligheid ipv dat dit nou echt iets bijdraagt.Voor die verdwaalde dag dat je ermee op wintersport gaat zou ik het niet doen in ieder geval. Dat is het enige moment waarop het iets zou kunnen uitmaken.
GregBem zegt
‘proactive drive’ bestaat ook op de MINI sinds het nieuwe model twee maand geleden.