Met deze chiptuning krijgt de BMW i8 het vermogen dat hij verdient.
De BMW i8 loopt op zijn laatste benen. Het futuristische design is nog lang niet gedateerd, maar BMW vind het mooi geweest. Na zes jaar is het doek gevallen voor van de meest bijzondere BMW’s van de laatste jaren.
Met zijn vleugeldeuren en gestroomlijnde uiterlijk oogt de i8 als een regelrechte supercar. Daarmee wordt ook een bepaald verwachtingspatroon gecreëerd qua prestaties. Vanuit dat oogpunt valt het gecombineerd vermogen van 374 pk toch lichtelijk tegen. De i8 ziet er sneller uit dan hij is. Nu is de auto met een 0-100-tijd van 4,6 allerminst traag, maar je buurman kan dat kunstje ook met zijn Model 3.
Gelukkig is te weinig vermogen een probleem dat vrij eenvoudig op te lossen is. Bijvoorbeeld door langs te gaan bij de Duitse chiptuner DTE Systems. Hoewel de i8 met pensioen gaat, vonden ze het nog niet te laat om met een vermogensupgrade te komen. Als je nog een BMW i8 op de kop wilt tikken om deze tuning op toe te passen, zul je dus wel voor een tweedehandsje moeten kijken. We moeten er wel even bij zeggen: de auto die we op de foto’s zien is de i8 Roadster en die is er nog niet zo gek lang.
Wat weten de mannen van DTE nog voor winst te behalen? Met hun PowerControl RX-tuning krijgt de BMW i8 nog 41 pk en 66 Nm aan koppel extra. Daarmee komt het totale vermogen op 415 pk. Dit is al meer in lijn met het supercar-uiterlijk. DTE Systems claimt verder dat de i8 er 15% zuiniger op wordt, mede dankzij het toegenomen koppel.
sonnybonds zegt
tja beetje laat dit.
mr27 zegt
Matige toename, als je er een andere turbo op kletst en wat afstelt wordt het een stuk beter denk ik.
e38ossie zegt
@mr27: ik denk niet dat er heel veel meer uit een 1,5 liter driecilinder te halen is zonder de betrouwbaarheid ernstig te verkleinen.
mr27 zegt
@e38ossie: mwa als je ziet wat Mercedes AMG aan uit de 4 cilinders haalt vind ik dit niet heel baanbrekend. Het is niet mager, alleen weinig indrukwekkends.
leonlampe zegt
@e38ossie: Er is een 2 liter 3 ciliinder heeft een gecombineerd vermogen van 1700pk. Half liter minder en meteen 1300pk eraf klinkt niet zo goed
tjorque zegt
Hahaha :)
Vergeet niet dat die 2 liter maar 600pk levert he.
Dus naar die analogie moet de 1.5 450pk leveren.
Bmw heeft in het verleden trouwens al bewezen dat ze 1500pk uit een 1.5 kunnen halen ook trouwens, maar die dingen schijnen niet zo lang mee te gaan… ?
mr27 zegt
@tjorque: Ja en deze 1.5 zit op iets van 270pk, valt allemaal reuze mee toch?
tjorque zegt
Ik zou verschrikkelijk blij zijn als er een 1.5 met 275pk in mijn auto lag!
Mijn ego is licht genoeg om daarmee toe te komen ;)
motorhead zegt
@mr27: het is maar anderhalve liter hè, waar standaard al fors veel power uit komt. Misschien niet voor het uiterlijk van de auto, maar wel voor het motortje. Vind t juist nogal een dappere toename.
baklava zegt
Ze hadden er ook een 8 cylinder in kunnen leggen
pleiades zegt
Wat is hier nou zo bijzonder aan dan? Wel 5 hele pk’s meer dan ze bij BR-Performance opgaven, vier jaar geleden. Wel 14 Nm minder. Sponsored by DTE ofzo?