Onderhuids is er veel meer aan de hand dan we hadden verwacht.
Een bekend fenomeen: autofabrikanten die het vertikken een bijzonder specifiek model in productie te nemen, omdat een kleine groep schreeuwers erom vraagt. Razend irritant, natuurlijk. Menig persoon zou ze door de gehaktmolen halen, mochten de wetten het toestaan. Uiteraard is dit niet het geval, dus worden we overgelaten aan kleine bedrijven met grote ambities. Bij onze zuiderburen hebben we er weer één gevonden.
Ditmaal hebben we te maken met een BMW i8 GTR, een raceauto die in het Belcar Endurance Championship ingezet wordt door Hamofa Motorsport. De Belgische equipe lijkt de competitie op het eerste gezicht te doen willen verbleken met een geavanceerde hybride raceauto, maar in werkelijkheid steekt het totaal anders in elkaar.
De BMW i8 GTR is namelijk absoluut geen echte BMW i8 (rijtest). Wanneer je langs de baan hebt gestaan vermoedde je dit waarschijnlijk al, want het geluid dat de auto produceert lijkt van een andere planeet te komen. Dit is te danken aan de 4-liter V8 van de Z4 GTE, een ietwat verouderde BMW GT3-auto met een zalige motor die zijn wortels vindt bij de achtcilinder van de E92 M3. Geen onjuiste keuze, want de aandrijflijn van de normale BMW i8 is redelijk ongeïnspireerd, zeker als ermee geracet moet worden.
Daarnaast is het lichaam van de BMW i8 GTR helemaal niet van de i8 zelf. Net als bij een groot aantal andere raceauto’s, is ook het gestalte van de i8 GTR niet meer dan een omhulsel. Het silhouette, dat gemaakt is door Solution F, in combinatie met de rest van de onderdelen en het chassis, geeft de auto een respectabel gewicht van slechts 1.100 kg.
carsbyharmen zegt
Oeeehhh zoiets wil ik wel op mijn oprit, maar dan met iets minder red bull
str8six zegt
Wat een rare verhoudingen. Lijkt net een grote RC-auto.
matter zegt
@str8six: inderdaad. Wat een lelijk hok! Klopt niks meer van…
dromedaris zegt
@matter: wat maakt dat nu uit? Als ze prijzen winnen is het toch goed? Kijk naar De Bruyne. Is een rosse. Steekt wel zondag die wereldbeker in de lucht.
str8six zegt
@dromedaris: ben benieuwd hoe jouw vriendin eruit ziet ;-)
matter zegt
@str8six: ik moest lachen
dromedaris zegt
@str8six: ga dan eens langs je moeder.
str8six zegt
@dromedaris: oei, gevoelig puntje begrijp ik.
grrrrommmmm zegt
leepu?
moveyourmind zegt
Moet je Belg voor zijn om met deze oplossing te komen om petrolheads te overtuigen van de electrische auto…
Ze gooien gewoon de accu en de rest van de zooi eruit en hangen er een dikke V8 in.
Ét voila, dan hedde ge d’n meest plezante electromobiel die ge moar kan bedenken…
Even simpel als geniaal. Mag die Belgen wel.
kilum zegt
Maar is het nu een omgebouwde i8 of een omgebouwde Z4 GTE?
langejohn zegt
@kilum: Kende gij lezen
porschepdk zegt
Ik wil een I8 met een V8 met de normale carrosserie en dan 2 dikke centrale stortkokers. Dan zal toch lachen zijn.
dirkv zegt
Wat een lelijk slecht afgewerkt ding, dat moet beter of gewoon helemaal niet!
koekwaus zegt
@dirkv: lekker belangrijk op het circuit
toniominestrone zegt
@dirkv: wanneer je hem in het “echie” hebt zien rijden weet ik zeker dat jij je mening bij zult stellen.
robbiehifi zegt
Op die Silhouette F (het basis model) kun je iedere shell monteren. Je hebt er Kia’s van, Volvo S60, Opel Astra (vorig model), BMW 1, etc etc. In dat buizenframe kun je eigenlijk alle motoren hangen. BMW 6 in lijns, Corvette V8’s, de V8 uit de M3 (ja dus die ook uit de Z4 GT3) en de hele rattaplan. Mooi flexibel platform wat bijzondere creaties geeft.
sportevo zegt
@robbiehifi: en dat is ook precies de reden dat de auto uit verhouding is. Je moet de body aanpassen aan de afmetingen van het buizenframe.
toniominestrone zegt
@sportevo: Lezen!
sportevo zegt
@toniominestrone: waar is dan al eerder gezegd dat de auto uit verhouding is t.o.v. het origineel vanwege de standaard maten van het buizenframe?
964rs zegt
Voor de 24u van zolder hebben ze een andere motor laten overkomen vanuit de VS die ong 650 pk moet geven. Als het heel blijft (wat ze vorig jaar niet hadden) dan is het serieuze concurrentie.
Heel mooi gebouwd apparaat
Edge zegt
Hulde voor die Belgen dat ze de moeite nemen om een volledig nieuw silhouet te laten ontwerpen voor hun racer. Ze hadden ook gewoon een al ontwikkeld silhouet ergens op de kop kunnen tikken en daar hun logo’s op kunnen plakken. Deze i8 GTR is verre van mooi te noemen, maar de A for effort kunnen ze alvast in hun zak steken.
Gulli zegt
Hoe zit dat eigenlijk met zo’n silhouette? Je mag toch neem ik aan niet ongebreideld andermans design gaan zitten te leggen te staan te kopiëren? Of is dat onder licentie/goedkeuring?