Exact een week voor de officiële onthulling van de BMW i8 kunnen we jullie alvast de eerste foto’s van deze hybride supercar tonen. Zoals je kan zien zijn de vleugeldeuren behouden gebleven.
Vier jaar, vier jaar! Zo lang heeft BMW ons laten wachten op de productieversie van de BMW Vision EfficientDynamics Concept die in 2009 debuteerde tijdens de IAA in Frankfurt.
Destijds maakte BMW, naast elektromotoren, gebruik van een driecilinder dieselmotor, maar die is gelukkig vervangen door een 1.5-liter driecilinder benzinemotor met 231 pk/320 Nm. De elektromotor levert ook nog eens 131 pk/250 Nm en in totaal heeft deze i8 dus 362 pk en 570 Nm.
Hoe snel deze auto is? Volgens BMW kan je met de i8 in minder dan vier en een halve seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Als de benzinetank vol is en de accu’s zijn opgeladen moet je zo’n 500 kilometer ver kunnen komen. Als je de Eco Pro-schakelaar gebruikt moet je nog 20% verder kunnen komen.
Op 10 september zal BMW de i8 officieel onthullen, maar details over die onthulling zijn nogal schimmig. In eerste instantie had BMW het over een onthulling tijdens de IAA in Frankfurt, maar daar wordt nu nogal mysterieus over gedaan.
azenomei zegt
Ziet er goed uit!
bogey zegt
@azenomei: Binnenin vind ik hem er ook heel mooi uit zien. Maar die achterkant … bah. Velgen valt waarschijnlijk nog wel iets aan te doen.
ericc zegt
De velgen vind ik minder geslaagd. Hoop dat ze wat keuze hebben uit meerdere exemplaren in de optielijst.
Voor de rest een prachtige wagen. Waar blijven de video’s….
adyton zegt
@ericc: maak je geen zorgen. :) Het is Bmw! Velgen zijn daar zowat de belangrijkste optie.
jayk zegt
Helaas niks spannends meer aan omdat je vier jaar geleden al wist hoe ie eruit zou zien
pax1004 zegt
Toch jammer dat t uiteindelijke productie interieur, minder futuristisch is als in de eerste schetsen. Vooral de stoelen.
Esprit_de_Flandre zegt
@pax1004: Conceptstoelen zijn zelden legaal…
lscorkscrew zegt
Nu nog wat kekke kleurtjes
adyton zegt
Leuk, maar het werd idd wel eens tijd.
flutterby zegt
Is toch wel een hele gave auto geworden. Vraag me af of ze ook een 8 serie variant ervan maken met het blok uit de m5.
Jappio zegt
“Als de benzinetank vol is en de accu’s zijn opgeladen moet je zo’n 500 kilometer ver kunnen komen.”
Dat is toch een beetje weinig lijkt me voor een hybride?
robbie zegt
@Jappio: hoezo? De range is ook afhankelijk van de inhoud van de benzinetank en capaciteit van de accu’s.
Je kan een enorme tank in een onzuinige auto monteren en een kleine tank in een hybride en dan komen ze even ver. Die hybride is dan nog steeds zuiniger.
Deze i8 beschikt, als het goed is, over een kleine benzinetank en geen extreem groot accupakket. Daarom is de range vrij beperkt.
Jappio zegt
@robbie: Ik meen me te herinneren dat de i8 een gemiddeld verbruik van +/- 3 liter per 100 km zou hebben. Daarom leek 500 km mij in eerste instantie erg weinig. Maar nu jij zo zegt dat er ook een kleinere tank in komt klinkt het een stuk logischer, had daar niet direct bij stilgestaan. Maar dat zou dan betekenen dat deze auto een benzinetank van ongeveer 15 liter krijgt?
isn1981 zegt
@Jappio: Enig idee hoeveel liter die tank is?
mashell zegt
@flutterby: Autobild schreef dat BMW experimenteert met een i8 met daarin een V10.
tborre zegt
vraag me vooral af welk prijskaartje hieraan zal hangen.. ik gok rond de 110.000 euro in belgie …
motoragent zegt
@tborre: En ongeveer 14.000,- in Nederland, want hybride…
benzinehoofd zegt
@motoragent: LOL!
Orichy zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Arnoud zegt
Hartstikke leuk natuurlijk dat dit een hybride is maar wat deze auto met zijn 231pk sterke 1.5 driecilinder vooral bewijst is dat de verbrandingsmotor nog lang niet uitontwikkeld is.
Verder een super mooi vormgegeven auto welke nogmaals onderstreept dat hybrides niet saai hoeven te zijn.
berlinetta zegt
Mooi bakkie. Ben benieuwd naar zijn prestaties.
6cylinder zegt
Vind die lange ontwikkelings periode alleen maar bemoedigend bij zo’n innovatieve auto.
gregorius zegt
Leuk idee. Als het BMW om de prestige gaat, zijn ze vast tevreden.
Maar als je echt naar prijzen rond de 110k gaat kijken dan vraag ik me af wie zoiets wil kopen. Over 3 tot 5 jaar is dit ding gewoon achterhaald. Hij is ook niet zo mooi dat het een collectors item gaat worden (a la Z8).
Het lijkt me dus dat ze dit ding eigenlijk een stuk lager moeten positioneren, waardoor het het voornamelijk 4-serie kopers zijn die dit ding dan maar nemen. Zooitje accu’s en een 1,5l motet; hoeveel ontwikkelijk er ook in zit; het zou bij massa productie toch niet heel veel duurder moeten zijn dan een goed uitgeruste Prius….
mashell zegt
@gregorius: is hier niet de wens de vader van de gedachte? Qua prestaties en prijs (als die inderdaad krap boven de ton komt te liggen) wijkt het niet veel af van wat Porsche biedt met de 911.
gregorius zegt
@mashell: in dit geval niet. Mensen die voor dit ding kiezen gaan toch ook zeker voor het uiterlijk en misschien minder om het rijd-gevoel. Persoonlijk ben ik een enorm fan van het ontwerp van aardig wat BMW van de afgelopen generaties: E93 M3, M4, X6 (ja echt); maar die i-lijn vind ik niks.
Maar goad, als ik om de een of andere manier voor iets hybride’s of elektrisch zou moeten kiezen dan zou ik wel… o wacht, nee toch niet niet. Dan liever een Tesla, of Panamera Hyb, of S500 heb. Neen, die i8 wordt t niet voor me.
We zullen t zien: BMW is goed in nieuwe marken aanboren met mengelmoesjes van succesvolle elementen. Wieweet zijn er toch wel een hoop mensen die low-range sportieve coupe met aardige cijfers willen.
Als dit werkt krijgen we volgende generatie misschien ook wel een 4 en 6 hyb. Met de 3.0 turbo + batterijen.
Wesley zegt
Ontwerp is niet bepaald BMW, maar dat maakt mij opzich niet eens zo uit. Nieuwe tak, dus mag er wel anders uit zien. Achterkant ziet er gewoon strak uit, in ieder geval op de gecamoufleerde modellen vond ik dit altijd een positief punt. Alleen het front, ik weet het nog net zo niet. Bij de proto’s ziet het er nogal cheap en simpel uit. Ik weet, zegt niet zoveel door de cammo, maar toch denk ik dat het niet heel veel anders zal worden. Helaas. Maarja als je m op de weg tegenkomt zie je over het algemeen toch alleen maar de achterkant.
M3Power79 zegt
Het woord supercar en 1.5 liter 3 cilinder passen niet in één en dezelfde zin, jammer maar het kan aan mij liggen.
tweede_woning zegt
@M3Power79: een Formule 1 auto 2014 heeft ook een ruime 1500 cc motor , tijden gaan veranderen ….
mashell zegt
@M3Power79: ach ja, de carburateurs zijn verdwenen, de luchtkoeling ook, dan is het een kleine stap om die 9 cilinders en 4,5 liter overtollige cilinderinhoud ook te laten verdwijnen.
fit4fun zegt
Leuk, knap, bijzonder en gedurfd van BMW, maar het blijft hinken op twee gedachten. Vergeleken met wat Tesla doet is het nu al achterhaald vind ik. Het is nog even wachten op een accu waar je zeg 800 km rijbereik mee hebt, maar als Tesla die in de opvolger van hun sportwagen stopt, wat moet je dan met zo’n BMW?
sjeppie156 zegt
Wat voor een turbo/druk zit er op dat ding dat je uit een 1.5 3 cilinder 231 peeeekaaaa krijgt. Natuurlijk is de slag van de cilinders lekker groot.
sjeppie156 zegt
@sjeppie156: En wat is het gewicht?
JvT zegt
Hebb0n! Erg mooie auto. Ben benieuwd naar de rest van de foto’s en specs…
str8six zegt
Dit is de eerste stap naar een nieuw supercar era.
mashell zegt
Jammer van de vleugeldeuren, maakt zo’n auto toch flink wat minder bruikbaar.
tridente zegt
Wanneer komt de i8 shooting break?
tjaam zegt
Hoe snel ie ‘ie met lege accu’s… (waarschijnlijke groot gedeelte van de tijd)
kapiteinaudi zegt
Heel erg mooi!
tstile zegt
Die actieradius zal wel met de getoonde eco bandjes op het onderste plaatje.
Daarmee hoef je geen supercar rijstijl te proberen want dan glij je elke bocht uit.
gv93 zegt
Mogen er normale deuren op? En dan gewoon in het brandweer rood, zonder die concept kleurtjes graag.
bredaas zegt
Dit is nu, VORSPRUNG DURCH TECHNIK!!
barrrry zegt
Hier denk ik serieus: doe ff rustig aan met die techniek.. dit gaat mij een paar stappen te ver.
Bij Audi, on the other hand, denk ik: schiet eens op met moderniseren, vooral als je claimt hier een voorsprong op te hebben.
audifreak zegt
Een nietszeggend oninteressant ontwerp, met als dieptepunt die aanstellerige vleugeldeuren (een zwakke imitatie van wat bij de Mercedes SLS wel goed gelukt is). En uiteraard een hybride aandrijflijntje erin want dat scoort zo lekker in de media..
Het interieur ziet er trouwens wel prima uit, dat doen ze dan wel weer goed bij BMW.
michelinman zegt
Toppie binnenkant!
haroldt zegt
ik kwam deze dit weekend hier on Oostenrijk tegen. zo met de camoflage, en dan zelfs mooi. Eindelijk weer een mooie BMW!
bakkertje10 zegt
MIJNGOD WAT EEN GEDROCHT! Heb dat ding obesitas ofzo?