Mocht je een i8 willen hebben, dan moet je snel zijn.
De BMW i-lijn is niet helemaal goed begrepen. Het lijkt erop dat men nu eindelijk een beetje respect en begrip begint te krijgen voor de BMW i3. Een compacte elektrische auto met premium bouwkwaliteit met niet onbelangrijk: ingrijpend verbeterde elektrische motoren.
Bij de BMW i8 ligt dat net iets anders. Die auto is toch nog behoorlijk afhankelijk van zijn verbrandingsmotor, een 1.5 driecilinder. De i8 is een prijzige auto. Tijdens de rijtest met de BMW i8 had @Wouter behoorlijk wat aanmerkingen op de auto. Voor de EV early adopters leunt de auto te veel op zijn benzinemotor en voor voor de petrolheads heb je te veel nadelen vanwege het hoge gewicht dankzij de accu’s. De komst van de i8 Spyder kon dan ook niet vroeg genoeg komen: daarmee werd het een sportieve tourcabrio waarmee je eventueel fluisterstil door de natuur kunt zoeven. Of zoiets.
Maar is de i8 wel een flop geweest? Als je kijkt naar het succes van de auto niet. Deze maand is namelijk het 20.000e exemplaar geproduceerd. In Leipzig liet een i8 Ultimate Sophisto van de band. Volgens BMW is de i8 s’werelds meest verkocht plug-in hybride sportwagen. Geen speld tussen te krijgen, alhoewel het wel een zeer specifieke categorie is. Zo is Höllenboer de meest succesvolle act als het gaat om bus-gerelateerde singles gezongen in Twents accent.
Maar het einde nadert nu voor de BMW i8, zo melden onze Amerikaanse vrienden van Autoblog. In april 2020 zou het namelijk gedaan zijn met de BMW i8, die sinds 2014 in productie is. Er staat nog geen opvolger klaar. Over de BMW i3 is wél een beslissing gemaakt, die blijft namelijk tot 2024 in productie, lees er alles over op Groen7.
Donstil zegt
Ik rij een i3 en mocht eens een weekje sturen met een i8. Als je er dan daadwerkelijk mee rijd dan snap je hem, al geld dat voor de i3 eigenlijk ook wel.
Ik wil er wel eentje in ieder geval als ze over een paar jaar voor 30.000 bij de handelaar staan
flutterby zegt
@Donstil: Dat is zeker een interessante prijs om te kopen want deze auto is iconisch genoeg als toekomstige klassieker.
ouwedibbes83 zegt
@flutterby: Je moet nu aardig zoeken naar een exemplaar voor minder dan 70K, ben benieuwd wanneer ze de 30K grens aan zullen tikken. Qua design zeker een future classic, nog steeds krijg ik er associaties met sci-fi films bij. Hij lijkt zo van de set te zijn weggereden.
Tonnie zegt
@ouwedibbes83: oogt ook nog heel fris en qua design veel mooier dan de meeste huidige bmw’s.
dare2think zegt
@flutterby: Het is nog even afwachten of de vele systemen die allemaal tegelijk moeten werken, dat tegen die tijd ook nog doen. Afhankelijk van wat het eerst kapot gaat (verbrandingsmotor of EV-gedeelte) zullen er BMW i8’s verkocht worden met alleen voorwielaandrijving of achterwielaandrijving..
marcel174 zegt
@Donstil: Als ze over een paar jaar voor 30k te koop staan gaat mijn roadster ook weg. Ik vind de I8 een zeer fraaie auto.
unavailable zegt
@Donstil: Ook gereden in i8. Grappig ding maar accu was heel snel op bij sportief rijden.
stephane8200 zegt
Was een iconische auto die te weinig indruk maakte. 20.000 vind ik dan nog best veel.
Heb er een paar dagen in gereden en ik vond het best aardig. Niet supersnel, geen extreem bijzondere wegligging. Typisch iets voor posers dus eigenlijk en dat is toch wat de meesten doen met zo’n auto.
vaakbenjetebang zegt
@stephane8200: Heb er ook een dagje in gereden en ik moet toegeven dat ik het wel wat vond. Niet als echte sportwagen, maar een heel fijne daily driver.
stephane8200 zegt
@vaakbenjetebang: ik vond het ook heel leuk. Begrijp me goed.
Hij verliest het alleen altijd op een vergelijking met een 911 of een F-Type op allerlei vlakken. Dat deed de pers natuurlijk. Als alfa-mannetje kies je daar dan niet voor want dan zit je niet bovenop de alfa autorots.
Voor een futuristische, bijzondere en best wel snelle auto die het is, kun je er zeker mee uit de voeten.
vaakbenjetebang zegt
@stephane8200: Op een nerdy manier vind ik de i3 behoorlijk cool. Uiteraard gaat het vergelijk met een 911 of F-Type mank, maar daar zou ik, nerd met niks te bewijzen, prima mee kunnen leven.
stephane8200 zegt
@vaakbenjetebang: ik heb bijna een i3 besteld dus ik zie je punt. Verbruik viel mij alleen tegen van de i3 rex. De achterdeur vond mijn vriendin, met net geboren kind op de achterbank zittende, niets omdat je er alleen uit kan als de voordeur open is.
Die vergelijking gebeurt op basis van prijs en hoe zo’n auto gezien wordt. In die zin meer een halo-car die wellicht verkeerd begrepen is?
vaakbenjetebang zegt
@stephane8200: Ja, ik denk dat het vooral een halo car is en dat BMW hem (dus) misschien zelfs wel bewust zo ‘moeilijk’ heeft gemaakt. Hoe je het ook wendt of keert, het zijn wel auto’s die opvallen en waar veel mensen, ook mensen die normaalgesproken niks van auto’s vinden, een uitgesproken mening over hebben. Dat mag ik wel. En dan vind ik het ook nog leuke auto’s om in te zitten (als dagelijkse auto bezien). De kans dat er 1 van de 2 een keer bij mij op de stoep belandt is vrij groot.
lekkerlinksrijden zegt
@stephane8200: de I8 was toch ook bedoeld als een GT, in dat opzicht is het wel gelukt toch? Ik vind m nog steeds leuk om te zien
stephane8200 zegt
@lekkerlinksrijden: wellicht als GT dan wel. Alleen de vergelijking heb je als fabrikant niet onder controle.
nopetrolnofun zegt
@stephane8200: echt mee patsen kan je er ook niet mee, als ze je langs horen rijden lachen ze je vierkant uit, dus weet ik niet wat het nut van deze auto nou eigenlijk is.
flutterby zegt
@nopetrolnofun: sommige vinden het geluid van een brandstofmotor maar herrie.
911targa zegt
@flutterby: klopt. Vooral als je Jesse Klaver heet of Frans Timmermans.
stephane8200 zegt
@nopetrolnofun: hij klinkt op zich best aardig met die 3 cilinder maar in hybrid mode moet je minimaal een goede DJ zijn om met geluid indruk te maken. Of goed kunnen zingen.
sonnybonds zegt
@nopetrolnofun: precies dat. Hier in Dordrecht reed er een laatst voorbij. Dacht eerst dat het een VW polo was lol. Mooie auto maar dat geluid kan echt niet. Kan je beter een volledig electische sportwagen bouwen.
tttijn zegt
Vind t een gave wagen en ook confronterend dat techniek zo enorm snel verouderd.
simonbv zegt
Vond de auto juist wat tegenvallen.Heb er een weekje mee mogen rijden en een stoplicht sprintje ging dan nog wel lekker maar op de snelweg heb je het toch vrij lastig met enige andere Duitser met een dikke motor. Ik had dan ook altijd gehoopt dat ze de 2.0 JCW motor erin hadden gedaan met een dikke 300pk. Zoveel meer gewicht zou dat toch niet moeten zijn.
ouwedibbes83 zegt
@simonbv: dat zou echt een goed plan zijn, zou t passen?
mashell zegt
-EDIT: dank u, is gefixt ;-) –
En de i8 is bloedmooi, zo vooruitstrevend dat die z’n tijd eigenlijk ver vooruit is.
gumz zegt
A 150 000 euro per auto is dat toch geen slechte zaak voor BMW geweest.. Leergeld wat nu hopelijk de rest van het gamma kan opvrolijken met potente hybrides en elektrische modellen.
papa zegt
@gumz: dat kreeg BMW niet per auto… Hou rekening met belastingen etc.
Dutchdriftking zegt
En nu een opvolger welke het de Taycan moeilijk gaat maken?
rob5nismo zegt
Ik zie liever de i8 dan de i3 want dat vind ik een lelijk hok om te zien
911targa zegt
De i8 leunt op 2 concepten: ICE en elektriciteit. Dan heb je het onderhoud van een ICE met ern Mickey mouse motor en een zwaar accu pakket.
Een diesel en benzine motor in een auto vind ook iedereen gek. Waarom dit dan niet? Fundamenteel een gek uitgangspunt om een auto zo te construeren.
baklava zegt
Een sportauto met een 3 cylinder. Ik heb het nooit wat gevonden. Mooi is ie ook niet.
flatsixx zegt
@baklava: nu slaan we dat hele verhaal over en krijgen we een Twin-Accu in een V-vorm.
Volvo_440_turbo zegt
Ik zie ze wel af en toe rijden en wat ik hier boven lees is wel zo, het zijn een beetje posers die er mee rondrijden, maar eerlijk? Het zijn toch wel indrukwekkende auto’s (het geluid even buiten beschouwing gelaten) ondank ze vlees noch vis zijn…
markos78 zegt
Ik heb me altijd afgevraagd waarom die 1.5 driecilinder in een Mini maar 136pk levert en geen 231pk(!) zoals in de i8.