Voor Nederlandse huisvaders sowieso. De BMW i5 Touring wordt de nieuwe droomauto voor mannen in Almere-Muziekwijk.
De meeste elektrische auto’s die op de markt komen, moeten een groot publiek aanspreken. Wereldwijd. Ze zijn heel erg duur om te ontwikkelen (nieuwe techniek) en nu nog door om te produceren (voor traditionele autofabrikanten).
Maar we zijn nu een paar jaartjes verder en er zijn al een hoop EV’s. Bijna elk merk (op Alfa Romeo na) heeft er eentje (of meer) in zijn gamma.
Elektrische stationwagons
Nu is het tijd dat de fabrikanten zich iets meer gaan focussen op bepaalde markten. Denk aan de elektrische Mini Cooper Cabrio, bijvoorbeeld. Maar er is meer goed nieuws: er komen meer en meer elektrische stationwagons.
Op dit moment is er keuzen uit de MG 5 of de Porsche Taycan Sport Turismo. De Audi A6 Avant e-tron is al aangekondigd en uiteraard kan BMW dan niet achterblijven met de i5 Touring.
De BMW i5 Touring (codenaam: G61) is de stationwagon-versie van de i5, dat op zijn beurt weer een elektrische BMW 5 Serie is. De auto komt te staan op het variant van het CLAR-platform.
Dit betekent dat de auto geschikt is voor meerdere soorten aandrijflijnen, net als de BMW 7 Serie bijvoorbeeld. Dat betekent dat je kan kiezen uit een benzine, PHEV, diesel of elektrische variant.
Uitvoeringen BMW i5 Turing
Mede dankzij de bijzonder goed geïnformeerde BMW-kenner ‘ynguldyn‘ weten we er nog meer over. De BMW i5 Touring maakt gebruik van dezelfde aandrijflijnen als de i4 enerzijds en de i7 anderzijds. Het begint met de i5 eDrive40 Touring met 340 pk.
Dan is er een xDrive40 Touring. Deze heeft vierwielaandrijving. Een stapje hoger staat de i5 M60 xDrive (met 590 pk). Het kan bijna niet anders of er komt nog een modelletje ertussen (noem ‘m eens eDrive50). En omdat we Nederlanders zijn mag een eDrive35 van ons er ook wel bij komen.
De productie van de i5 Touring start on maart 2024. Zoals je kunt zien op Motor1, rijden de eerste testauto’s al rond. Dit terwijl de sedan-versie al in juli 2023 in productie gaat.
Meer informatie is vooralsnog nog niet bekend, behalve de datum dat de eerste opfrisbeurt plaatsvindt: maart 2025. Dat zal geen facelift zijn, maar meer een moment dat BMW wat opties, motoren, kleuren en dergelijke aanpast.
Meer lezen? Naar deze onthullingen kijken we uit in 2023!
Allison Burgers zegt
Voor de mannen in Almere-Muziekwijk zijn de Opel Astra Electric Sports Tourer en de Peugeot E-308 SW een stuk interessanter.
Zeker ook een stuk relevanter dan die MG5 en Porsche Taycan ST.
drtim zegt
Ik kan het alleen maar toejuichen. Meer hatchbacks, sedan en vooral stations alstublieft!
mashell zegt
Maar dit is BMW… Die hadden ook nogal lang nodig om van de ///M3 een touring te maken dus ik verwacht die i5 touring niet eerder dan 2034 of zo.
pyrat zegt
Ik had gehoord dat de xDrive40e meer vermogen zou krijgen dan de sDrive versie, aangezien er 2 extra motoren bij de vooras kwamen. Dat zou het model tussen de sDrive40e en xDrive60e kunnen zijn.
tjorque zegt
Als de i5 touring niet te spuuglelijk is en een ruime koffer heeft zou dat voor mij wel eens een reden kunnen zijn om voor een BMW vierwieler te sparen.
flatsix010 zegt
Mooi, hopelijk verpesten ze de 5 niet zoals de 7 en blijven ze dichtbij het huidige design.
potenza zegt
Prettig als er sowieso iemand achterin kan zitten. En 800volt is ook welkom.
audirs3 zegt
Dat CLAR platform is allang achterhaald en suboptimaal voor een EV. Het is raadzaam om even te wachten op het echte EV platform dat BMW aan het ontwikkelen is, of een concurrent te kopen die al beter zijn zaakjes op orde heeft (Model S of EQE)
ffw88 zegt
Grappig inderdaad. In het i3 en i8 tijdperk werd er hier volop positief geschreven over het feit dat ze als “pure EV” zijn ontwikkeld en niet, zoals andere merken destijds, simpelweg elektrische aandrijving in een benzine/diesel auto gooien. Zoals de geëlektrificeerde Golf kreeg (terecht) kritiek op dit punt.
Nu BMW ineens alsnog met deze methode komt lees je daar niks meer over.
Roskampies zegt
Mooi dat er eeb BMW 5 touring blijft.
Geen SUV fan. Ook erg benieuwd naar de Audi nieuwe A6 avant e-dinges. Vreesde dat de volgende autos allemaal zetpillen werden. Gelukkig niet. 😉
rogerzz zegt
Ik snap de schrijfstijl van Autoblog nooit zo, alsof een undercover ANWB-boomer dit herschrijft. Kans is groot dat heel veel mannen een BMW i5 Turing op de stoep zouden willen, maar het wordt weggezet alsof het een enorm saaie auto is voor het plebs? Beter dan een Tesla model 3, ID3, Kona, of een heleboel andere hokken waarvan ik de naam niet eens weet, zoals de MG dinges en spuuglelijke Volvo XC40-electrified?
Maar de i5 dus, 340pk op de achterwielen als instapper. Keuze voor xdrive optioneel? Behoorlijk prima. Wat heeft die Audi A6 e-tron ook al weer? Kans is groot dat één van die 2 hier op de stoep komt te staan over een paar jaar, niet in Almere maar op de stoep in Vught. Of is er ook voor mijn woonplaats een grappige auto te verzinnen? :) Ik ben benieuwd.
Ghiacciato zegt
In Vught klaart de lucht en slaken de locals een zucht waneer Ridouan eindelijk eens vlucht met die 5 touring dat gaat reuze vlug.
Zoiets?