Maar wat vinden we van de BMW i5 Touring?
Dames en heren. Vroegtijdig op uw beeldscherm is dit de BMW i5 Touring. De eerste volledig elektrische station van het Duitse automerk. Een verademing in het autolandschap der EV’s, want heel veel elektrische stations zijn er nog niet.
Sterker nog, van de Duitse drie is BMW de eerste die met een tastbaar product komt. Zo weten we bijvoorbeeld dat Audi werkt aan een volledig elektrische variant van de A6. BMW pakt echter de primeur in dit segment en is met de i5 Touring er op tijd bij. De plaatjes zijn gelekt op de interwebz en gedeeld door onder andere wilcoblok op Instagram.
Dezelfde aandrijflijn van de i5 sedan zal naar verwachting van toepassing zijn op de Touring. Dat betekent een i5 Touring eDrive40 met 340 pk en 400 Nm. En een i5 Touring M60 met 601 pk en 795 Nm koppel. De exacte specs volgen met de onthulling van de BMW i5 Touring.
Op basis van dit platform kunnen we nog veel meer verwachten. Een reguliere 5 Serie Touring met benzine- en dieselmotoren bijvoorbeeld. Maar ook de terugkeer van de BMW M5 Touring die naar verwachting de aandrijflijn van de XM krijgt.
Valt het mee, of valt het tegen? Het design is een beetje wat je kon verwachten. Opvallend zijn de zwarte plakkaten onder aan de bumper. In een meegespoten toestand had dat er allicht wat fraaier uitgezien. Het oogt nu toch een beetje plastic fantastic. Laat vooral uw mening horen in de comments. BMW i5 Touring yay or nee?
kilum zegt
Het is gewoon een 5 serie touring met elektronische aandrijving. Eigenlijk precies wat je wilt. Elektrische auto’s zagen er altijd een beetje vreemd uit. Ook die EQS van Mercedes bijvoorbeeld. Dit is gewoon netjes.
goofr zegt
Dit is niet wat je wil, want je verliest zoveel bruikbare ruimte door de verbrandingsmotor setup (veel te lange motorkap, geen frunk, geen vlakke vloer, geen diepe koffer). Vergelijk een Tesla Model 3 qua interieurruimte en bagageruimte maar eens met een i4, dan begrijp je dat dit concept eigenlijk geen steek houdt. Maar ik ben het helemaal met je eens dat er nauwelijks mooie EV’s op de markt zijn.
okdoei zegt
Ik vind dit ook niet mooi.
dromedaris zegt
Je wil dan ook niet gezien worden in een Tesla Model 3. Zo lillek. Ik ben niet gek op de futuristische designs waar vele merken op inzetten als het op een EV aankomt.
BMW pakt dat beter aan. De i4 is een prachtige wagen, deze i5 touring kan me ook bekoren. De i7 is dan weer hondslelijk.
camber24 zegt
Ik heb een i4, en heb gekeken naar een Model 3. Die laatste viel af vanwege de absurd kleine opening van de kofferbak. Op papier zal die Model 3 wellicht wat meer liters hebben, maar in de praktijk is de kofferruimte van de i4 veel makkelijker te gebruiken (veel gebruik buggy voor m’n kids). En die birdcage van de Model 3 is echt volledig uit proportie. Dan veel liever een auto die ontworpen is met de jarenlange ervaring van een ICE, dan een eindresultaat wat het ook niet helemaal is.
Oopelkadet zegt
… meanwhile gaat de staat war against BEVs van start: Utrecht gaat laadpalen de stroom afknijpen. Tussen 16:00 en 20:00 kan je beter maar geen dringende behoefte hebben en daarna wordt et dus een mooie optocht van EV eigenaren die hun paard gaan opladen. Wat een land, wat een visie
PrettyAwesome zegt
Dat afknijpen is niet om jou te pesten, het netwerk loopt al tegen z’n maximale capaciteit en een adequate update duurt nog even, dus proberen ze zo de last te beperken.
audirs3 zegt
@Oopelkadet
-edit: blijf vriendelijk naar elkaar ;-) –
De stroom toevoer wordt gehalveerd van 22kw naar 11kw… De meeste EV’s kunnen niet eens sneller laden. En daarnaast zijn het meestal mensen die terugkomen van werk die de auto tussen 17-20u aan de paal hangen. Dan halen ze hem pas de volgende ochtend er vanaf. Dus zelfs met je 22kw Taycan is het beter om wat langzamer te druppelen over de nacht om hem op te laden dan zo snel mogelijk.
nicolasr zegt
Allejezus. Hebben ze Stevie Wonder als hoofddesigner van BMW aangenomen ofzo?
Zou wel een hoop verklaren eigenlijk…
V8Vantage zegt
En profiel vind ik het net de vorige 5er Touring. Dus Stevie hoefde alleen maar binnen de lijntjes te kleuren.
goodvibrations zegt
Ja, geslaagd! Eerste mooie station in dit segment!
bassrt zegt
Vind het mooi. Het enige wat ik niet zou doen is de twee uitsparingen onderaan de bumper erin maken. Lijkt nu net of daar uitlaten moeten komen, maar dat is natuurlijk niet. Ik zou dat strak maken. Verder heel mooi, wat ik altijd vind met achterkanten van BMW’s.
mennok zegt
Prima toch qua looks? Niks bijzonders, precies wat je verwacht in dit segment. Ik ben wel ”geschrokken” van de review van Harry Metcalfe van de i5 M60 X-Drive. Die was niet bepaald positief. Ik heb hem nog nooit zo negatief gehoord.
rollingstoned zegt
Terecht, dit ding is gewoon BMW-onwaardig. Weinig Freude am Fahren aan.
V8Vantage zegt
Dat kwam o.a. omdat de I5 M60 750 kg zwaarder is dan de ‘normale’ variant en het gebruiksgemak, dat er niet meer is, t.o.v. de vorige generatie.
Johanneke zegt
Stukken beter dan de sedan. Alleen de achterbumper nog even meespuiten!!
Dutchdriftking zegt
@Alpina007: De i4 inruilen? Wel een zwarte zodat die gekke details wat minder opvallen, géén verlichte grille, en een paar frisse after-market wielen van Vossen of BBS. Dan staat er wel wat.
alpina007 zegt
Neenee die blijft lekker 🤓
Flutterbear zegt
Beetje bol als je het mij vraagt. Weinig sportiviteit en meer obesitas, past waarschijnlijk wel bij de auto (zwaar).
por100 zegt
Heb ik ook, beetje vadsig. Dat kan ook door kleurstelling extra benadrukt worden.
Vadsig is soms wel heel lekker overigens … soms
potver7 zegt
Ik krijg een beetje Citroën-C3-Aircross-vibes bij die rare zwarte hoeken in de achterbumper. En dat is niet bepaald positief bedoeld.
En verder…. tsja ’t is een BMW stationwagen, ziet er strak uit maar ’t is niet echt verrassend of spannennd imho.
twtw zegt
Afzonderlijk openende achterruit lijkt te zijn verdwenen. Besparingen alom, eeuwige zonde.
rollingstoned zegt
Matig design, en techisch gezien ook een achterhaalde auto.
i3bestuurder zegt
@rollingstoned
Op grond waarvan baseer je dat deze auto technisch gezien achterhaald is?
Edge zegt
De i5/5-serie sedan was al geen hele fraaie auto, en de Touring is dat ook niet. Ik denk dat we vooral blij moeten zijn dat een fabrikant als BMW nog ruimte ziet voor een elektrische, relatief normaal uitziende station. Mercedes kan niet eens een normale elektrische sedan maken, laat staan dat ze er een Combi van bouwen.
PunicaOase zegt
Jammer van al die zwarte spoiler, frutsels, etc.
leaper035t zegt
Quasimodo was het eerste dat in me opkwam. Zal wel meevallen in het echt…
pomoek zegt
Prima gelukt. Eens met @goofr wat betreft het missen van de frunk. Toch echt een misser van BMW. Hoewel je natuurlijk kan afvragen hoe erg je zo’n ding mist in de praktijk. Hoe dan ook. De i4 heeft ‘m ook niet. Die is aftermarket overigens, niet oem, wel te krijgen. Die kan je, bizar genoeg ook nog eens aanschaffen en laten installeren bij een officiele BMW dealer: https://www.renova-onderdelen.nl/nl/auto-accessoires/bagage-en-transport/kofferbak-schaalmat/product/1333466/bmw-i4-frunk-fronttrunk
raoufff zegt
Graag zonder domme M-pakket!
Jurgen zegt
Inderdaad, doe maar gewoon de echte M5, dat is wel leuk
Robert zegt
Bijzonder hoeveel conclusies er hier worden getrokken op basis van wat candid foto’s en wat bekend is van de i4.
Ik vind hem wel fraai, en dat komt denk ik mede doordat BMW de i4 ook redelijk conservatief heeft vormgegeven t.o.v. de XM, i7, enz. Het is zeker een verademing t.o.v. de SUV hause die ‘de markt’ ons door de strot duwt.
Die zwarte ‘hoekplaten’ op de achterbumper zijn waarschijnlijk bewust in die kleur uitgevoerd, om de achterzijde minder plomp over te laten komen. Je ziet dit trucje ook worden uitgehaald bij veel SUV’s, door om dezelfde reden bijvoorbeeld een dikke grijze of zwarte dorpelplaat onder de portieren te monteren, waardoor het zijaanzicht optisch ‘slanker’ wordt.
vondick zegt
Het achterruitje dat niet meer open kan zou wel een probleem zijn. Daar zou ik hem serieus voor laten staan.
pomoek zegt
@vondick: haha, is inderdaad een leuke gimmick van BMW, ik gebruik het eigenlijk nauwelijks, maar zou het zeker missen als het er niet meer op zat gek genoeg.
Mas-Estate zegt
Geweldige functie! Ik gebruik dat zó vaak! Even naar de bouwmarkt; kein problem.
Te jammer als dat verdwijnt :(
vondick zegt
Ja ik gebruik het alleen maar, grote klep gaat bijna nooit open. Maar zou ik nog mee kunnen leven. Wat een groter probleem is: lange dingen vervoeren. Heb regelmatig houten balken of gipsplaten of whatever van 4-4,5 meter in de auto, en dan steunen die mooi af op de achterklep, achterbank, neergelaten voorstoel en (met bescherming voorziene) dashboard. Ligt perfect. Zonder dat ruitje wordt dat allemaal veel lastiger
tjorque zegt
Ik heb dat probleem gewoon oplost met een trekhaak en een aanhangwagen van 600€.
🤓
mashell zegt
Klinkt alsof je toe bent aan een VW transporter.
rijnounsdoor zegt
Hmm, ik krijg wat eerste versie X1 vibes. Dat betekent niet veel goeds. 5-serie touring vond ik altijd één van de mooiste BMW. Zie ook dat de achterruit niet meer apart te openen is.
I4 vind ik mooi. Deze i5 touring, ik denk het niet.
racerx zegt
Zoals verwacht als Touring beter te pruimen dan als sedan. Toch vind ik de LCI G31 vele malen mooier, dat zal de volgende wel gaan worden na m’n huidige F11 (die ik nog lang niet zat ben).
Mas-Estate zegt
Die achterbumper geeft een beetje huidige RS6 vibes. Niet perse heel lelijk, maar wel beetje jammer.
dare2think zegt
Een foto naast een oude Touring zou veel verduidelijken. Hij oogt vrij hoog, wat ie misschien ook is, door de batterij die in de vloer moet passen (maar er bij ICE varianten niet in zit).
De vraag is dan wat daar zit in een toekomstige 520D..
audirs3 zegt
Ik heb de eerste de reviews gezien van de i5, en de consensus is dat het een waardeloze en achterhaalde auto is. Geen frunk, slechte materialen in het interieur, matige range, trage 400V laad infrastructuur en veels te duur. Je kan beter wachten op de Audi A6, dat PPE platform belooft veels goeds.
rrk147 zegt
Oke, en met een Audi in je nickname, ben je wel objectief? Audi heeft ook nog geen nieuwe standaarden kunnen zetten met de E-Tron, E-Tron GT en Q4.
Wellicht is een speciaal ontwikkeld onderstel voor electrisch wel te prefereren, dat bleek wel in een test van de i5 tegen de EQE. Je hebt dan bijvoorbeeld ook geen loze tunnel bij de achterbank in, zoals de i5 heeft
drtim zegt
Beter te pruimen dan de sedan, maar geen tijdloze schoonheid ben ik bang.
pietertje123 zegt
die gekke zwarte hoekstukken in de bumper…. net opgeplakte stukjes van de halfords tegen de foutjes bij het inparkeren.
De apart openende achterruit is niet meer? Dat was juist zo goed! Klep open: vullen, klep dicht+raam open: nogmaals vullen. Zo kan er heel veel mee! En dat raam even open wippen om wat zooi te laden gaat sneller dan de hele klep openen en sluiten. Echt jammer.
foeilelijke kleur trouwens, op de foto. Verder meer van hetzelfde.
Jurgen zegt
Een Frunk is geen Nederlands woord, ik stel voor om het Nederlands te maken en te kiezen voor vofferbak, ongeveer net zo debiel.
alassad zegt
Doet me denken aan Kirby
mashell zegt
Na lelijk nietszeggend grijs komt lelijk nietszeggend groen?