De BMW i5 M60 zal een machtig apparaat worden!
De kaarten in het E-segment worden op dit moment opnieuw geschud. Gisteren werd namelijk de Mercedes-Benz E-Klasse van de W214-generatie onthuld. Een heugelijk moment voor aannemers, taxichauffeurs en andere generieke grappen die allang niet meer van toepassing zijn op de E-Klasse.
Maar is er niet alleen een nieuwe E-Klasse op komst, de BMW 5 Serie staat ook op het moment vervangen te worden door een compleet nieuwe generatie (G60). Deze wordt binnenkort (dat moet je even met een korrel natrium nemen) op de planning en zal er komen als sedan (G60), stationwagon (G61) en lange wielbasis (G68).
Uiteraard zijn w ook benieuwd naar de volledig elektrische versie, de BMW i5. Er komen aanvankelijk twee uitvoeringen. In eerste instantie is daar de instapper. Deze heeft achterwielaandrijving, precies zoals het hoort in een BMW. Die heeft een enkele motor op de achteras die goed is voor 340 pk.
BMW i5 M60
Een stap hoger staat de i5 M60 xDrive, want dat is een naam die lekker bekt en helemaal niets zegt. Wat wel wat zegt is het maximum vermogen van 600 pk, dankzij twee motoren en dus vierwielaandrijving, waarmee een bijna Tesla-esque ervaring mogelijk moet zijn. (standaard Tesla, niet de Plaid natuurlijk).
Dat moet ook het geval zijn qua autonome rijfuncties, want de Highway Assistant is slimmer dan ooit. Je hoeft nu echt bijna niets te doen. Alleen in de spiegels kijken is voldoende! Dus je kan nog niet echt lekker pitten, maar het heetste nieuws op Autoblog lezen is geen enkel probleem. Dat is een functie die niet eens aanwezig is op de eveneens vrij nieuwe 7 Serie (en i7). Deze komt overigens wel beschikbaar als het geïntroduceerd is op de 5 Serie en i5.
Uiteraard hebben we ook bewegende belden voor je van de BMW i5 M60:
En de M5 dan?
Maar mocht je denken: ik wel een BMW M5! Ja, dat willen wij ook wel. Deze combineert de S63B44T achtcilinder-motor met een elektromotor, net als bij de BMW XM. Sterker nog, we gaan er min of meer vanuit dat de exacte aandrijflijn van de XM Label Red overgezet gaat worden in de M5.
Deze komt er als M5 Sedan (G90) en M5 Touring (G99). Benieuwd hoe die klinkt? Goed nieuws, daar hebben we ook bewegende beelden van, dankzij Automotive Mike, die weer eens met een camera op de Nürburgring was. Daarbij is te horen dat de komende M5 in elk geval een V8 krijgt:
De onthulling voor de BMW i5 staat voor gepland op 24 mei. Voor @wouter moeten we maar meteen even een duurtester aanvragen. Kan hij ons naar de pizzeria rijden voor ons personeelsuitje.
Meer lezen? Dit zijn 11 speciale edities met een circuit in de naam!
Edge zegt
Het ding heeft in ieder geval de proporties van een traditionele, stijlvolle sedan dus dat is al een dik pluspunt ten opzichte van die rijdende blob met Mercedes-ster in de neus.
mashell zegt
Heh? Ik denk juist ohh nee, net als de 7 serie is dit model veel te hoog om elegant te kunnen zijn.
bart1976 zegt
Geef mij maar liever een F31 335d Touring met stoffen sport interieur ;-)
kareljansen zegt
Het gaat in dit artikel over grotemensenauto’s Bart.
kniesoor zegt
Een korrel natrium is niet perse een goed idee, een korrel natriumchloride is dan wat minder riskant 🙂
Dutchdriftking zegt
Zal er ook een Alpina variant komen op basis van de i5, of helpt BMW dat compleet om zeep nu ze de toko hebben overgenomen? Lijkt mij een ideale daily.
Richmond zegt
Er nog niks duidelijk over wat bmw gaat doen met Alpina.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Alpina zal hoogstwaarschijnlijk een badge worden zoals Maybach, AMG, M, Horch et cetera.
Alpina zelf zal lekker gaan restomodden en de huidige auto’s die rondrijden fabrieksnieuw houden. Ruf doet dat eigenlijk al een tijdje, die hebben al sinds de 991 geen echte fabrieksauto meer gemaakt op de retro-projecten na.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Toch jammer, niet dat ik er eentje op de shortlist had staan, maar het blijft toch mooi dromen.
lekkerlinksrijden zegt
Een instapper I5 met 340 pk is gewoon zat, als ze daar een goede range bij hebben is dat dikke prima
Dutchdriftking zegt
@lekkerlinksrijden Hangt een beetje af van het gewicht, maar het is inderdaad net zoveel als een e34 M5, dus behelpen is het zeker niet.
potenza zegt
430 km…