BMW heeft weer eens kunst naar de auto gebracht met een nieuwe i5. Deze kan echter een trucje dat het origineel uit 1991 niet kon.
BMW en kunst, dan denk je natuurlijk aan de vele Art Cars die het merk heeft gebouwd. Dat begon vooral met raceauto’s, maar later werden ook straatauto’s aangepakt. In 1991 was het al tijd voor de twaalfde Art Car door Esther Mahlangu, een Afrikaanse kunstenares. Dit was de eerste keer dat zowel een vrouwelijke als Afrikaanse artiest werd gevraagd voor een Art Car.
BMW E34 door Esther Mahlangu
De BMW E34 door Mahlangu is vrij uniek door de Afrikaanse stijl die werd toegepast op de auto. Veel gebruik van contrasterende kleuren, zwart en wit en rechte lijnen. Je kan je zo voorstellen dat deze stijl voor gekleurd aardewerk gebruikt wordt. Best een geslaagde Art Car. Zo geslaagd dat BMW vond dat ‘ie voor herhaling vatbaar is.
NOSTOKANA
Niet zo schreeuwen! Tenminste, doordat de BMW i5 Flow NOSTOKANA met Caps Lock geschreven wordt, voelt het wel zo. Nostokana is overigens de oudste zoon van Esther Mahlangu, dus vandaar. Genoeg over de naam, de technologie achter de BMW i5 Nostokana is namelijk minstens zo interessant.
E Ink
Dit is namelijk wederom een toepassing van BMW’s carrosserie die van kleur kan veranderen. Middels de inmiddels bekende E Ink die ook gebruikt werd op de i Vision Dee en BMW iX. Wie die niet kende: BMW experimenteert al een tijdje met E Ink, wat je kan kennen van bijvoorbeeld e-readers, om de carrosserie van een auto uit te vervaardigen. De BMW iX kon daardoor van zwart naar wit veranderen, de Vision Dee bracht wat kleur in de mix.
Verbetering
Waarom de originele BMW E34 door Mahlangu een perfect uitgangspunt was voor deze BMW i5 Nostokana: de E Ink-technologie is weer een stapje verder. Daardoor zijn de kleuren beter en vooral feller. De vele kleuren van de originele Mahlangu-Art Car lijken daardoor bijna alsof ze echt geverfd zijn, maar het kan dus allemaal veranderen. Zelfs de wielen hebben de kleuren! Op plaatjes is het dynamische effect natuurlijk niet goed te zien, dus hieronder een filmpje.
Of de E Ink-technologie ooit verder komt dan promotie-auto’s is niet bekend. Uiteraard is het als gimmick leuk om een auto te hebben die van kleur kan veranderen, maar om nou zo veel geld te besteden aan iets dat niks meer dan een gimmick wordt? Bovendien lijkt een E Ink-paneel een lekker duur paneel om te vervangen. Je bent al zo veel kwijt aan een LED Dynamic Laser Matrix-koplamp.
Meer lezen? Dit zijn alle 19 BMW Art Cars op een rij.
mashell zegt
De gemiddelde BMW rijder droomt van een e-ink auto, hoeveel kleuren grijs je daar wel niet mee kunt maken!
V8Vantage zegt
Haha, ja het is idd moeilijk ééntje met kleur te vinden. Wat een (valse?) bescheidenheid.
V8Vantage zegt
Kijk, dit zou ik nou zo kiezen op mijn voiture. Nu nog een mooi dasboard met echte knoppen als optie. Daar zou ik zo extra geld voor betallen als optie.
Roskampies zegt
Dit is wel heel erg gaaf zeg.
Over 10 jaar standaard ?
drtim zegt
Dit is de perfecte manier om de aandacht van het gefaalde design van de huidige BMW’s af te leiden. Wat mij betreft direct standaard op vrijwel het hele gamma leveren.
V8Vantage zegt
Bij de eerst volgende lci ander frontje en achterbumpertje en deze ziet er echt top uit.
Ze doen het nu omgekeerd tov de G3x. De mooiste komt na de LCI.