De nadruk ligt hier op het woord ’tank’.
BMW is druk bezig met haar modellenoffensief voor de komende jaren. Binnen nu en 18 maanden willen de Beieren liefst 8 nieuwe modellen de wereld in knallen, en wel in het luxe segment. Hiertoe behoren auto’s als de nieuwe BMW i8, die later dit jaar op de markt komt. Deze wagens zijn echter onderdeel van de vierde generatie eDrive-modellen. Maar wanneer BMW over enkele jaren haar vijfde generatie eDrive-modellen lanceert, is het hek helemaal van de dam.
Althans, als we de claims van Harald Krüger mogen geloven in een recente persconferentie van het merk. Krüger vertelt dat de vijfde generatie eDrive-modellen het rijbereik flink de lucht in zal stuwen. Ten opzichte van de vierde generatie eDrive-modellen, zullen de wagens van de vijfde generatie ongeveer 40 procent verder kunnen rijden.
Heel simpel gezegd betekent dit dat de verschillende bolides, zoals bijvoorbeeld de nieuwe iX3 en de i4, na één goede laadbeurt tussen de 550 en 700 kilometer ver moeten kunnen komen. Onder de nieuwe elektrische modellen vinden we eveneens de iNEXT, die volgens BMW helemaal wordt klaargestoomd voor de toekomst.
De kans is groot dat de BMW i4 eveneens in 2020 onthuld, dan wel op de markt gebracht zal worden.
kazaluna zegt
BMW en de andere Duitsers gaan Tesla helemaal slopen. Zijn verder qua autonoom rijden (https://goo.gl/images/YxMCwR) en kunnen veel beter auto’s produceren.
e90320d208pk zegt
@kazaluna: Fanboy?
vbarchetta zegt
@kazaluna: trieste reactie weer op Tesla. Elon Musk heeft juist alle patenten vrijgegeven om de overige fabrikanten te stimuleren ook elektrische auto’s te gaan bouwen. Het is dus juist een goede zaak dat er meer fabrikanten (eindelijk) met elektrische auto’s komen.
En tegen de tijd dat BMW z’n i4 in de showroom heeft staan (2020) zal Tesla ook wel weer een nieuw model van de S uitbrengen en komt ook de model Y op de markt.
Straks gelukkig veel keuze in de elektrische auto’s !
doublechevron65 zegt
@vbarchetta: Auto’s voorstellen en daadwerkelijk produceren; die kans is aanmerkelijk groter bij de oude wereld merken, die ook nog een geld verdienen. Daar was toch iets met een bodemloze put?
vbarchetta zegt
@doublechevron65: geen 1 fabrikant ter wereld heeft het ooit voor elkaar gekregen om zoveel orders binnen te harken alvorens de auto op de markt gekomen is.
Dit vergt inderdaad veel investering en organisatie voor een relatief jong merk.
Die investering zijn helaas niet kosteloos, dus logisch negatief resultaat. Maar de kopers van een 3 zijn nog steeds niet afgehaakt en wachten geduldig af….
Dus i.p.v een bodemloze put, zal je denk ik eerder iets bedoelen zoals:
Eerst zaaien dan oogsten….
doublechevron65 zegt
@vbarchetta: ja Musk heeft ‘t gewaagd, waardoor de “oudjes” nu zijn gaan rennen. Maar waarom teveel hooi op de vork nemen als de Lego steentjes nog niet passen? Investeerders zijn hele ongeduldige mensen, haken af als er geen bevredigend resultaat te behalen is. Musk kan tot nu toe altijd goed lullen, maar er gaat een tijd komen dat deze lucht te heet gaat worden. Tesla zal het alleen niet gaan redden…
vbarchetta zegt
@doublechevron65: de investeerders staan juist in de rij voor Tesla. Als de giga fabrieken voor de accu’s klaar zijn (samen met o.a. Panasonic) dan gaat Tesla helemaal los.
De verkoop van personen en vrachtauto’s komen straks op de tweede dan wel niet derde plaats van Musk te staan.
Tesla gaat groot worden in de levering van puur de accu’s en zonnedaken voor huizen.
Maar wat die “praatjesmaker” Elon heel slim doet is vraag creëren wereldwijd naar elektrische auto’s (en dus accu’s) En overige duurzame producten.
Daarom eerst zaaien (vraag) en daarna oogsten (producten leveren)
De verkoop van zijn eigen auto’s is voor Musk straks gewoon bijzaak….
BrutaalAapje zegt
@vbarchetta: +1. Mooi betoog. Elon is een held. Zet ideeen om in realiteit. Met een belachelijke snelheid. De man verandert de wereld terwijl de rest staat te kijken.
btw: beetje happy met de Barchetta?
str8six zegt
@vbarchetta: er is een verschil. Software boys die een EV bouwen vs. autoboys die een EV bouwen. Drie keer raden wie er uiteindelijk aan het langste eind trekt..
vbarchetta zegt
@str8six: leg eens uit…?
doublechevron65 zegt
@str8six: precies! ??
jeroenwz zegt
@str8six: en hoe lang moeten we dan wachten op dat “uiteindelijk”? BMW, Audi Porsche en Mercedes (en sinds kort ook Porsche) roepen al jaren “als wij een elektrische auto uitbrengen dan… veel grotere range, veel beterder dan Tesla, veel mooiereder dan Tesla). Bitch, bitch, bitch. Resultaat tot nu toe: sneue auto’s die met “range-extenders” (lees een doodnormale otto-motor nog een normale range hebben. De Tesla Model S haalt bij normaal gebruik volledig elektrisch 450 km of meer. Kortom: Duitse fabrikanten niet lullen maar poetsen.
Of: geef minder uit aan je PR-boys en – girls en meer aan de ECHTE ontwikkeling van ECHT VOLLEDIG ELEKTRISCHE AUTO’S met een range van tenminste 500 km. Dan gaan we echt praten. Nu is en blijft het voor mij gelul in de ruimte. Veel geblaat, weinig wol.
dutchneon zegt
@str8six: Inderdaad de software boys…. omdat je altijd een auto wilt hebben die zoveel mogelijk up-to date is. De oude auto bouwers zorgen niet eens dat je navigatie bijgewerkt word als je voor de hoofdprijs bij de dealer een grote beurt aftikt!
basr32 zegt
@vbarchetta: ‘elektrisch’ en ‘auto’ gaan niet in een zin samen… Ik prefereer ‘stofzuiger’
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@kazaluna: Leuk met je grafiek erbij… Je bedoelt de wereldberoemde Duitse merken Ford en GM dus??
lekbak zegt
@svenska_aeroplan_ab: Welk duitse merk heeft gm nu nog dan?
BaRa zegt
@kazaluna: de Duitsers hebben jaren aan een stuk de elektrische auto tegengehouden via lobbying omdat hun productiemachine zo log is dat ze die niet zomaar omgeturnd krijgen. Elk voordeel etc.
zegheteens zegt
En waarom dan de nadruk op ’tank?
potver7 zegt
@zegheteens: Dat zegt iets over het gewicht van het apparaat
flutterby zegt
@potver7: de i3, Ioniq en Model 3 zijn amper zwaarder als de concurrentie met een verbrandingsmotor.
tombarry zegt
Met een 740i uit 1995 haal ik ook weleens 700km op een tank. Oke, daar gaat wel 80 liter in.
galant zegt
@tombarry: precies en daarom zegt die opmerking dus ook helemaal niks. Mijn 6 uit 2008 rijdt met gemak 800 op een tank. En los daarvan wordt er in het artikel niet ingegaan op dat “tank” verhaal. Ik gok zelf maar dat de i4 dan hybride is?
racerx zegt
@tombarry: ik haal t ook wel met mn 540i, 70l tank.
phevtreb zegt
@tombarry: ik haal het met 120ltr benzine niet..
utregcity zegt
Er zijn er meer die verder komen na een goede laadbeurt…
potver7 zegt
Kleine lettertjes: “behalve als u bij windkracht 6 de Russische beer tegemoet rijdt”
rhellema zegt
@ikschrijfookoverautos; in welk opzicht bedoel je “met de nadruk op”?
sjonniedeluxe zegt
Ik zou graag elektrisch rijden, maar ik houd van wintersport. Met een koffer op het dak is de actieradius tot hier om de hoek gok ik. Veel huidige elektromodellen hebben geen skiluik.
flutterby zegt
@sjonniedeluxe: bij de Model X kan het op de trekhaak of bij de 6 zitter tussen de stoelen.
BaRa zegt
@sjonniedeluxe: kies voor een Bollinger, beste skiluik ooit.
fanboy zegt
@sjonniedeluxe: Er zijn gewoon laadpalen, en zo erg is de beperking in range nou ook weer niet.
noensboy zegt
Vraag me af wat het stroomnetwerk gaat doen als iedereen na werktijd tegelijk hun auto aan de lader hangt thuis.
flutterby zegt
@noensboy: zorgen voor een uitstekend uitgebalanceerd netwerk, waarbij met vehicle-to-grid alleen oneffenheden en zelfs kleine onderbreking kunnen opvangen.
draadloos zegt
@flutterby: als het zo simpel was..
flutterby zegt
@draadloos: het klinkt mij anders behoorlijk complex, maar het is direct de oplossing voor de nadelen van groene stroom (geen betrouwbare productie).
lekbak zegt
@flutterby: Ik heb het al veel vaker gezegd, maar het probleem is veel groter. Ooit berekend hoeveel er in een auto gaat tov het verbruik van een huishouden waar het net nu op gebaseerd is? En dan wil men ook nog stroom gebruiken om te verwarmen in de toekomst…
flutterby zegt
@lekbak: tussen 23:00 en 7:00 is er vrijwel geen vraag naar stroom. Perfect om auto’s te laden en tapwater te verwarmen voor de komende dag. Verwarming van een nieuwbouwwoning is minimaal.
Vergeet ook niet dat je auto niet elke dag leeg rijdt en als je dat doet is de kans klein dat je dat de volgende dag wéér van plan ben. Je hoeft dus vrijwel nooit te laden van 0 tot 100.
lekbak zegt
@flutterby: Tussen 5 en 6 komt bijna iedereen thuis in een saaie woonwijk. De auto gaat aan de stekker, de kachel twee graadjes omhoog en de kookplaat aan. Dan verbruikt elk huis maximaal en daar is het net echt niet op gemaakt. Het net is gemaakt om een gemiddeld verbruik te kunnen leveren. In een nieuwbouw wijk iets meer dan in een oude jaren ’30 wijk, maar het is altijd te weinig.
Ik ben de laatste die ontkent dat elektrisch rijden de toekomst is. Maar voordat iedereen aan de ev kan moeten er hele grote veranderingen aan de (elektrische) infrastructuur gedaan worden. En word nu nog niet eens gesproken over plannen van hoe ze dat willen doen. Laat staan dat het in 2025 gereed is.
flutterby zegt
@lekbak: met één regel software is jou probleem opgelost. Zit niet zo azijn te pissen joh.. Je wilt juist dat je EV net klaar is met laden voor vertrek, wan dan is de batterij vast warm. Bijna elke (PH)EV ondersteunt laden via een schema en wanneer er 5-6 cent verschil per kWh gerekend wordt gebruikt iedereen dat.
lekbak zegt
@flutterby: Jij hebt duidelijk nog nooit de rekenmachine gepakt en berekend hoeveel energie wat kost. Ik ben niet azijn aan het zeiken, jij bent kinderachtig naïef en denkt zeker niet praktisch en nuchter na.
flutterby zegt
@lekbak: en hoe bereken jij hoeveel energie kost op een rekenmachine? Bij mij staat het op de factuur gespecificeerd.
Komt bij mij neer op 7 cent per kWh excl belasting. Dat is de ruimte waarin gespeeld kan worden. In Canada zijn al abonnementen te krijgen waar je ‘S nachts slechts 3ct betaald.
Voor het energienet is spreiden alles. Het nadeel van de piek rond het avondeten is dat het zeer onvoorspelbaar is. Machines vragen slechts enkele minuten veel vermogen (koffie, waterkoker, inductie, ovens, ect). Een ladende auto vraagt stabiel veel vermogen, maar is er niet van afhankelijk. Bij een onderbreking duur het enkel iets langer en heeft dus last van een dip.
de63amg zegt
Actieradius van elektrische auto’s is veel te slecht en als iedereen elektrisch gaat rijden kan ons stroomnet dat nooit aan, elektrisch rijden wordt het niet.
de63amg zegt
Actieradius van elektrische auto’s is veel te slecht en als iedereen elektrisch gaat rijden kan ons stroomnet dat nooit aan, elektrisch rijden wordt het niet.
mennok zegt
@de63amg: Ah, ok, balen, moeten we opzoek naar iets anders. Bel jij Elon? Bel ik de rest.
noensboy zegt
@flutterby
Bedankt voor je reactie.
Even ernaar gegoogled.
Op zich een goed idee om accu’s als buffer te gebruiken, maar of iedereen daar mee kan leven?
Wellicht de acculeveranciers, daar de levensduur van je accu sneller achteruit zal gaan door het te gebruiken als buffer.
En buiten dat moet het ook nog ondersteunt worden door de autofabrikanten.
Zie er wel potentie in op de langere termijn, wanneer de accutechnologie op een hoger niveau is en er meer samenwerkingsverbanden zijn.
flutterby zegt
@noensboy: graag gedaan hoor. Zo lang een lithium accu tussen de 30 en 80% blijft en rond de 20 graden dan is de levensduur 25-30 jaar. Lees de levensduur op basis van Tesla batterijen er maar op na.
Als de batterij niet op 4 wielen rond hoeft te rijden speelt gewicht geen rol meer en ruimte veel minder. Temperatuur is binnen ook een eitje onder controle te houden, eventueel gebruik je de restwarmte voor je tapwater.
flutterby zegt
@noensboy: oh ja, en baseer niets op de resultaten van Renault/Nissan. Die hebben gewoon een waardeloze BMS, zelfs de nieuwe Leaf kent geen actieve koeling en wordt daardoor beperkt in topsnelheid, snelladen en voorkomen van achteruitgang van de batterij door verhitting (lithium houdt niet van hoge temperaturen).
wilgraagbmwmaarwordtaltijdgolf zegt
Mooie auto. Ik graag wel heben :'(