Elektrisch rijden hoeft niet saai te zijn. BMW laat met de i4 zien wat er zoal mogelijk is, waaronder het feit dat je lekker kunt driften.
Net als dat er verschillende auto’s met een verbrandingsmotor zijn, zijn er straks ook verschillende auto’s die toevallig op een accu lopen. Ja, een Kia e-Niro of een Hyundai KONA Electric zijn niet de meest spannende EV’s. Met een Tesla Model 3 of een Porsche Taycan kun je echter prima lol beleven. BMW hoopt ook straks een glimlach op je gezicht te kunnen toveren met de nieuwe i4.
Driften met de BMW i4
De Duitse autofabrikant heeft wat nieuwe camouflage pica’s en info bekendgemaakt over het model. In het verhaal staat het rijgedrag van de elektrische auto centraal. BMW zegt de benchmark van rijplezier binnen het segment met de i4 te willen claimen. Van de 3 Serie en 4 Serie weten we dat dit generatie op generatie puik sturende auto’s zijn. Wat dat betreft durven we het merk wel te geloven dat de i4 leuk gaat sturen. Hoe leuk, is even afwachten.
Want met een accupakket aan boord kun je niet ontkomen aan het feit dat zo’n auto een hoop gewicht met zich mee moet slepen. En een zware auto kan het rijplezier beïnvloeden, met name als je bochten gaat aanvallen. BMW zegt dat de i4 zich momenteel in het laatste stadium van de tests begeeft. De focus ligt nu op het afstellen van de rijdynamiek van de auto.
For the first time, we’ve developed a BMW with sporty DNA for purely electric driving entirely from scratch
David Alfredo Ferrufino Camacho, project manager BMW
Het onderstel van de BMW i4 is vanaf de grond ontwikkeld, specifieke voor dit elektrische model. Met een set batterijen komen er hele andere uitdagingen bij kijken om de balans van de auto goed te krijgen in vergelijking met een verbrandingsmotor in het vooronder. Over de 530 pk sterke i4 kunnen de Duitsers nog zoveel oeh’s en ah’s roepen. Uiteindelijk moet je zelf als bestuurder ervaren of BMW zijn belofte nakomt en of de Duitsers inderdaad goed hun huiswerk hebben gedaan, zoals ze ons doen willen geloven. De productie van de i4 start later dit jaar.
krisp zegt
Dus de BMW i4, die qua formaat en uiterlijk exact gelijk is/wordt aan de 4 Gran Coupe, heeft een geheel eigen onderstel? Daar zou ik in een review meer van willen weten.
mashell zegt
Driften, dat is als de achterkant niet netjes de voorkant volgt en je banden onnodig hard slijten…
kennone zegt
@mashell: wat doe jij hier op autoblog?
mashell zegt
Gewoon, omdat ik van auto’s en autorijden houd. Dingen als moedwillig banden op roken vind geen respect hebben voor de auto en de techniek, echte autoliefhebbers doen zoiets niet.
okdoei zegt
@mashell: dan snap je niet wat driften is. Het gaat om controle van de auto. Zelfs op racecursussen leer je dit omdat je op het circuit wel eens in de situatie komt dat de achterkant uitbreekt.
Het is dus juist iets voor autoliefhebbers en niet alleen “banden oproken”. Dat is eerder een nadelig gevolg.
En geloof me, als je een auto succesvol weet te driften dan komt er een lach op je gezicht. Zo niet, dan ben je wat mij betreft geen autoliefhebber.
mashell zegt
Maar lieverd, controle over de auto betekent in de eerste plaats voorkomen dat je in een drift terecht komt en ten tweede zo snel mogelijk een onbedoelde drift opheffen want het is funest voor je ronde tijden.
Driften voor auto’s is als wheelies voor motorrijders, knap als je het kunt, waarschijnlijk heel leuk om te doen maar als je snel wilt zijn heb je niks aan.
okdoei zegt
@mashell: Oke. Dus rally coureurs doen het verkeerd?
Zeggen dat als je autoliefhebbers niet zoiets doen als “driften” is als zeggen dat “muziekliefhebbers” niet naar reggae luisteren. Driften is gewoon een onderdeel/genre van de brede wereld van autoliefhebbers.
sabrerator zegt
@okdoei:
Ik luister als muziekliefhebber niet naar reggae. Wel naar opera.
En ik drift niet.
Dat past niet bij een Jaguar. Net als reggae.
Dus ik ben geen autoliefhebber?
mpgc zegt
@mashell: er is wel een verschil tussen slippen en driften. Een slip is onbedoeld en die wil je zo snel mogelijk opheffen. Driften is het expres opwekken van het gecontroleerd uitbreken van de achterkant van de auto. Onder sommige omstandigheden is dat sneller ( bijvoorbeeld op gravel) maar meestal inderdaad niet. Wat betreft het sparen van de techniek heb je natuurlijk helemaal gelijk. En iemand die beweert dat je geen autoliefhebber kunt zijn als je de techniek van je auto wil sparen heeft het niet helemaal begrepen 😀.
tjorque zegt
Ik begrijp eindelijk de strategie van die lelijke neuzen in de ice modellen.
De i modellen krijgen ze niet en daardoor wordt de overstap naar de i reeks veel gemakkelijker! 🤣
Bmw maak die i4 touring aub. Hij hoeft voor mij zelfs geen 0,000530 miljoen pk te hebben. Dat mag een streepje minder als hij voor de rest goed rijdt en niet belachelijk duur is. Dank!
machielvdd zegt
Leuke theorie maar de i4 krijgt ook gewoon grote nieren ;)
cossiekiller zegt
Inderdaad. Ze zijn er gewoon zelf beschaamd om en plakken ze al af op de testmodellen.
De burnout van de werknemers van BMW volgt nog bij de persvoorstelling.
tjorque zegt
@machielvdd We leven in een tijd dat wilde en ongefundeerde theorieën gretig opgenomen en niet afgestraft worden ;)
Ik wilde gewoon even mijn deel van die koek lanceren.
Ik weet het het is ijdele hoop dat er nog spoedig mooie BMW’s op 4 wielen komen. Gelukkig zijn er de tweewielers nog 😋
ghini zegt
@tjorque: Ha dat zou wat zijn.. 1 voor de touring. Ik ben heel benieuwd welk merk als eerste met een elektrische stationwagen komt, dus geen suv.
tjorque zegt
Binnen 2,5 jaar wil ik mijn Octavia vervangen door iets nieuws.
Ik heb dus nog 2 jaar geduld :) (en hoop)
mp014 zegt
@tjorque: hahaha ik dacht precies het zelfde
loggy zegt
Ik wacht in spanning af. Als ze er in slagen en hij ziet er nog een beetje uit, (wat met de huidige generatie Bmw maar de vraag is), hebben ze mij als potentiële klant.
Overigens wil ik dan ook die verschillende velgen set voor en achter! 😂
pindakoning zegt
@loggy: een model 3 aternatief met hoogwaardig interieur zou iig een verademing zijn
loggy zegt
@pindakoning: nou ik heb nog nooit in een tesla gereden. Sla vanwege de afwerking bij voorbaat over. Maar als ze bij tesla net zoveel aandacht besteden aan het onderstel als de afwerking, mag ik toch hopen dat deze auto van een heel andere order is.
Komen we ook eindelijk af, van die vergelijking van tesla als benchmark. Wat los van een indrukwekkende aandrijflijn en auto pilot, is de rest zwaar onder de maat. En dat zijn nou net de zaken die auto rijden leuk maken.
Pascal zegt
@loggy heel waardevol om dit te lezen van iemand die nog nooit in een Tesla heeft gereden. Als je dat wel had gedaan, had je geweten dat de Model 3 een uiterst verdienstelijk onderstel en bijpassend rijgedrag heeft waarmee je zelfs op een circuit de nodige lol kan hebben. Dit kan je ook goed terugzien in filmpjes van autojournalisten waaronder Chris Harris.
loggy zegt
@Pascal: autorijden is emotie. de emotie die een model 3 opwekt bij mij is die van een gereformeerde die niet weet welke zwarte rok ze op zondag aan moet trekken. Er kan best wat moois onder zitten, maar de verpakking is zo’n afknapper, dat ik het echt niet hoef te weten en dat het weinig uitmaakt welke rok ze aantrekt!
superfunky zegt
@loggy: zou nou niet meteen willen zeggen dat BMW opeens de benchmark is, nu ze hun eerste family-EV gaan brengen, maar voor wat Tesla betreft heb je helemaal gelijk. Heb het er geen 6 maanden in vol gehouden, wat een troep. Sommigen krijgen er pilletjes bij, denk ik. Daar krijg je een roze gloed van op je netvlies en ga je alles goed praten wat mensen die auto’s beoordelen op basis van normale vereisten, affakkelen.
Pascal zegt
@loggy M’n opmerking ging slechts over onderstel. Welk automerk bij iemand de juiste emotie losmaakt is een ander verhaal en uiteraard zeer persoonlijk…. gelukkig is er het nodige te kiezen!
Flutterbi zegt
Ik moet als Tesla Fanboy natuurlijk blijven roepen dat mijn 3 beter is dan alles wat er op de wereld bestaat. Maar ik moet uitkijken dat ik over pakweg 2 jaar na de een huidige leasetermijn en minder belastingvoordelen toch niet in een BMW rijd.
Pascal zegt
@Flutterbi ik ben sinds mijn eigen positieve ervaringen met de Model 3 inmiddels ook wel op fanboy-niveau aangeland, maar zodra BMW met iets lekkers komt in deze prijsklasse dan ga ik ‘m ook zéker even goed bekijken.
Onehp zegt
Verdeel die pk’s en de bijhorende € liever in een BEV en een leuke ICE erbij. Maar leuk met een M3P alternatief.
P1m zegt
Je wordt toch onderhand helemaal beroerd van dat ‘getease’. Introduceer dat ding gewoon en gas *stroom* erop..!
karhengst zegt
Ik ben erg benieuwd wat ze er van gaan maken en hoe uniek en vooruitstrevend het model gaat zijn qua interieur vooral ook. De i8 vind ik nog altijd fantastisch, maar als het een model wordt wat in het 3-Serie segment moet opereren verwacht ik dat het design meer daar van weg gaat hebben. Laat maar komen dit model, hopelijk word ik verrast.
Wel jammer overigens van de Volvomeisterknik.
dick1980 zegt
Toyota Mirai, anyone?
ghini zegt
Heel even was ik vergeten dat alle nieuwe BMWs die achterlijk grote hazentanden als grill krijgen.. Heel even dacht ik, dit wordt een topper..
rs999 zegt
Zoals verwacht geen futuristische design zoals het concep,
Ordinaire 4 serie met een accu packet er in.
Doe mij maar een Tesla
JanJansen zegt
De wielophanging bij een ICE is veel moeilijker te ontwerpen. Er is door het brede motorblok veel minder ruimte voor de draagarmen.
okdoei zegt
Is driften met een EV makkelijker of moeilijker dan met een ICE?
tjorque zegt
Als de elektronica zich niet moeit, veel gemakkelijker. 100% koppel direct beschikbaar bij 0 rpm. Bandjes roken was nog nooit zo gemakkelijk…
okdoei zegt
@tjorque: dat dacht ik ook maar je hebt wel meteen mega veel koppel bij een beetje die lolly indrukken. Dus ben benieuwd of zonder processor technische hulpmiddelen EV driften makkelijker is.
tjorque zegt
of het voldoende doseerbaar is bedoel je.
Dát weet ik dan weer niet :)
Dutchdriftking zegt
Ik hoop zo dat deze wél mooi wordt in tegenstelling tot de andere elektrische BMW’s. Een Tesla Model 3 maar dan goed afgewerkt, het zou toch fijn zijn.
Pascal zegt
Sinds de 2021-refresh is het interieur van de Model 3 helemaal dikke prima afgewerkt, ook de lakkwaliteit is gewoon top. Alleen qua aansluiting van de panels is het nog altijd wat wisselvallig helaas. Voor mij niet belangrijk genoeg om ‘m te laten staan.
Charles Taycan 4S zegt
Prima! Extra EV aanbod in dit segment! Meer keuze!👍