BMW zorgt ervoor dat de i4 een beetje bereikbaarder is met de komst van een nieuwe instapper, al heeft het eigenlijk een omgekeerd effect.
De opkomst van de elektrische auto gaat bijna hand in hand met de opkomst van SUV’s en crossovers in elk segment. Voor fans van de wat meer traditionele carrosserievormen komen er ook steeds meer opties. Zo zorgde BMW ervoor dat hun nieuwste 4 Serie Gran Coupé er nu ook is als i4.
BMW i4
Wil je die, dan had je twee opties. De eDrive40 of de M50. Die laatste is een voorbode op een rasecht M-model en is voorlopig het topmodel. Dan krijg je 544 pk tot je beschikking waarmee je naar 100 katapulteert in 3,9 seconden. Dat gaat je wel 77.059 euro kosten. De eDrive40 houdt het iets rustiger met 340 pk en 5,7 seconden naar de 100, maar heeft met maximaal 590 km rijbereik wel de actieradiuscijfers aan zijn zijde. De eDrive40 was dus de instapper en dat betekende dat je voor 62.444 euro een i4 had. Dat is stilletjes veranderd.
Nieuwe instapper: i4 eDrive35
Wie nu de BMW-configurator bekijkt zal een derde versie zien: de BMW i4 eDrive35. Laten we even met het geld beginnen: deze versie zorgt ervoor dat je nu vanaf 58.662 euro een BMW i4 kunt rijden. Dat scheelt niet bizar veel met de eDrive40. Datzelfde geldt voor de specs: 286 pk en een sprinttijd van 6 seconden naar de 100. De actieradius daalt wel flink naar maximaal 483 km, dit dankzij een kleinere accu. Hieronder even ter overzicht de versies met de nieuwe instapper erbij:
i4 eDrive35 | i4 eDrive40 | i4 M50 | |
---|---|---|---|
Accu | 68 kWh | 80 kWh | 80 kWh |
Vermogen | 210 kW (286 pk) | 250 kW (340 pk) | 400 kW (544 pk) |
Sprinttijd (0-100 km/u) | 6 seconden | 5,7 seconden | 3,9 seconden |
Actieradius | 483 km | 590 km | 520 km |
Prijs | 58.662 euro | 62.444 euro | 77.059 euro |
Lokkertje
Als we even zo brutaal mogen zijn: de BMW i4 eDrive35 lijkt een soort lokkertje te zijn. BMW kan op deze manier met een lagere vanafprijs te koop lopen, maar eigenlijk is de upgrade naar een eDrive40 een no-brainer. Voor geen 4.000 euro krijg je meer pk en 107 km meer rijbereik. Het zal voor BMW vooral meespelen dat de BMW i4 nu goedkoper is in zijn segment.
Concurrentie
De twee meest geduchte concurrenten van de BMW i4 zijn de Tesla Model 3 en de Polestar 2. Qua vanafprijs scoren die een stuk beter: 51.990 euro voor de Model 3 en 48.200 euro voor de Polestar 2. Ook al is de BMW sneller, bij Tesla krijg je dan al meer rijbereik (491 km) en ook Polestar is met 478 km al op het niveau van de BMW qua specs voor dus 10.000 euro minder. Bij beide merken is de upgrade naar de Long Range pas wanneer je bij de eDrive35 in de buurt komt, maar voor dat geld mag je de eDrive40 ook meerekenen. Voor de goede orde:
BMW i4 eDrive35 | Tesla Model 3 Standard Range | Polestar 2 Standard Range | |
---|---|---|---|
Vermogen | 210 kW (286 pk) | 239 kW (325 pk) | 165 kW (225 pk) |
Sprinttijd (0-60 km/u) | 6 seconden | 6,1 seconden | 7,4 seconden |
Actieradius | 483 km | 491 km | 478 km |
Prijs | 58.664 euro | 51.990 euro | 48.200 euro |
En dit gebeurt er als je de i4 eDrive40, Tesla Model 3 Long Range en Polestar 2 Long Range naast elkaar zet:
BMW i4 eDrive40 | Tesla Model 3 Long Range | Polestar 2 Long Range | |
---|---|---|---|
Vermogen | 250 kW (340 pk) | 324 kW (441 pk) | 170 kW (231 pk) |
Sprinttijd (0-60 km/u) | 5,7 seconden | 4,4 seconden | 7,4 seconden |
Actieradius | 590 km | 602 km | 551 km |
Prijs | 62.444 euro | 59.900 euro | 52.200 euro |
De BMW i4 eDrive35 is dus een nieuwe instapper, maar je mag hem ook gelijk weer vergeten. Doe jezelf een lol een upgradet gelijk naar een eDrive40. In het vergelijk met de middenversies van de Model 3 en Polestar 2 is de BMW trouwens best een potente kandidaat, ook al is het met enige afstand de duurste.
Met dank aan Maurits voor de tip!
w0ut zegt
Niemand heeft ooit een (nieuwe) BMW gekocht omdat het goedkoop is. :-)
Robert zegt
Ik vermoed dat het overgrote deel van de BMW’s die in Nederland nieuw worden geleverd, vooral worden betaald door leasemaatschappijen of in een andere vorm van een zakelijke (huur)koopregeling
ukbob zegt
Lijkt me dat ze in de lease zelfs niet eens zoveel zullen schelen; de instapper of de ‘upgrade’..
boomhauwer zegt
Er staat ook goedkoper en niet goedkoop.
HzR zegt
En dan komen er bij BMW nog de opties bij…
ttr6 zegt
Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat het dan hard gaat. In Maart voor het eerst een nieuwe I4 samengesteld en mij verbaasd hoe BMW zijn optielijst in elkaar heeft gezet. Wil je een bepaalde kleur, dan moet je eerst het M pakket aankruisen waardoor je heel veel geld voor heel weinig functionaliteit krijgt, tenminste als je carbon look achtige stripjes en dat soort onzin als niet functioneel beschouwt. Hetzelfde voor interieur kleuren. Uiteindelijk heb ik steeds minder opties aangeklikt maar kwam toch op + € 10 K uit. Veel dus. Bij mijn vorige 2 nieuwe auto’s was dat aanzienlijk minder (Lexus en Alfa). Maar ja….heb hem toch besteld want het rijdt wel goed ;)
tsteg zegt
Deze nieuwe variant is denk ik voor de Duitse markt. Daar hoef je maar 0,25% van de catalogus waarde aan belasting per maand te betalen op een elektrische auto die onder de 60.000 euro kost.
In tegenstelling tot 0,50% voor een plug-in hybride of 1% voor een ICE.
michiel_vandelft zegt
Goeie info, thanks!
mashell zegt
In Duitsland doen ze nog wel aan lage bijtelling.
karhengst zegt
Dank voor de herinnering. Ik dacht dat het standaard 0.5% was, ongeacht EV/PHEV. Waarschijnlijk omdat de grens eerst bij 40.000€ lag en daardoor alles wat interessant is sowieso afviel, of toch wel goedkoop genoeg was.
600 Euro of 150 bij moeten tellen is toch wel een significant verschil. Als EV is de Model 3 LR toch nog wel het meest interessant.
sportabgasanlage zegt
Nog altijd een van de weinige EV’s die ik zou overwegen. Gewoon omdat hij er niet uitziet als een EV.
mashell zegt
EV schaamte, angst om een gutmensch te zijn. Je kunt tegenwoordig aan behoorlijk wat rare syndromen lijden.
rutgerg zegt
Naja, de 35e is snel zat en heeft voldoende actieradius… voor die 4k minder kan je toch mooi een setje grotere wielen en wat andere opties bestellen…
camber24 zegt
Levering tweede helft 2025?
flatsix010 zegt
Ik wacht wel op de Ioniq 6. 610km range voor <€60.000? Incl. opties
alfagtv6 zegt
Alsnog duur tov de concurrentie! Ioniq 6 lijkt me een hele interessante nieuwkomer!
rutgerg zegt
Niets ten nadele van een ioniq 6 hoor maar Hyundai vergelijken we toch zeker niet met een BMW… doen we met ‘gewone’ auto’s toch ook niet. Heel ander soort merk en prijsklasse.