Van wat er zojuist op het wereldwijde web opdook wordt Sinterklaas niet zo vrolijk. Er wordt beweerd dat dit de patentschetsen zijn van de elektrische BMW i3, die in september op de IAA in Frankfurt debuteert.
Zoals altijd bij patenttekeningen krijgen we niet bevestigd of dit the real deal is, maar als het wel zo is, dan mag de verantwoordelijke designer wel eens op cursus ‘lijntjes recht trekken’ gestuurd worden.
BMW maakt mooi gebruik van de MINI-link, door het zelfmoorddeurtje uit de Clubman in zijn elektrische gevaarte te plaatsen, maar dan nu aan beide kanten. Had het concept, met royale toepassing van glazen panelen, nog een soort van stroomlijn, hier is dat volledig verdwenen, en kijken we naar een mozaïek van glas en plaatwerk.
Hopelijk is het een grapje, maar vermoedelijk niet. We werden er met de lijnen van de i3 Coupe al aardig voor klaargestoomd, en bovendien komt het redelijk overeen met de meest recente spyshots.
Dat de i3 niet heel spannend, maar vooral vooruitstrevend zou worden, was bekend. Het is immers het elektrische ‘volumemodel’. Voor de mooi hebben ze de i8 al. Desalniettemin is dat geen reden om designtechnisch maar niet je best te doen op de i3. Kost zo’n 40.000 euro, maar dan rij je wel mooi volledig voor lul elektrisch. Tenzij je de i3 met motorfietsbereikverlenger bestelt.
workhardplayhard zegt
Ik vind het er juist wel apart en mooi uitzien. Had jij hem beter kunnen ontwerpen @sir_smokealot? Ik denk het niet hoor..
sir_smokalot zegt
@workhardplayhard: Ik ben geen autodesigner, maar ik had wellicht een lineaal gehanteerd bij het zij-aanzicht. Of mijn Parkinsonmedicijnen genomen voordat ik aan de tekentafel was gaan zitten.
jrk68 zegt
@sir_smokalot:
Dat noemen ze een “design gimmick”, als je met een liniaal wil spelen dan is er nog een mooie vacature bij Audi vrij. Die zoeken nog een “ontwerpchef”.
keesje1987 zegt
@jrk68: ja haha inderdaad… kun je bij elk model dezelfde liniaal gebruiken
jrk68 zegt
@keesje1987:
Ik zou die liniaal gebruiken om vanuit m’n luie stoel het kopieerapparaat te bedienen….
keesje1987 zegt
@jrk68: ja en iets uitvergroten om een groter model te krijgen…
audifreak zegt
@jrk68: Zo, wat zijn we weer origineel.. heb je die helemaal zelf bedacht?
jrk68 zegt
@audifreak:
Yep, en daar ik hem zelf bedacht heb is het dus origineel….
kempenaer zegt
@jrk68:
Daar weet jij vast alles vanaf, van die luie stoel, Mr-24/7-autoblog.
trident zegt
@keesje1987: uhh duhhh !!!!!!! Stomkop
audifreak zegt
@jrk68: Oh, dus noem het een “design gimmick” en het is ineens mooi? Nee, natuurlijk niet! Geen hond die daar intrapt.. Het is en blijft een lelijk hok!
jrk68 zegt
@audifreak:
Dat is nou juist het leuke van design, je kan er tenminste iets van vinden.
Persoonlijk vind ik hem zo niet echt geslaagd, maar het is gedurfd en zeker niet saai.
kempenaer zegt
@sir_smokalot:
De meeste BMW’s zijn lelijk, deze ook, dus past verder prima in het programma. Het mooie is dat er ook voldoende smakeloos petjesvolk is om deze kitsch aan te slijten.
Bij BMW lachen ze vast de ballen uit hun broek.
pjp911 zegt
@workhardplayhard: Ik denk het wel hoor
opgooier zegt
@workhardplayhard: Dit is altijd zo’n dooddoener, dan zouden de meeste mensen nergens (terechte) kritiek op mogen hebben.
workhardplayhard zegt
De achterkant vind ik wat minder maar voor de rest een gave verschijning.
driescuit zegt
Damn, bmw, gaan jullie echt iets lelijker dan de 5GT bouwen?
felix1989 zegt
@driescuit: De x6 is er al..
keesje1987 zegt
@felix1989: en de 3GT…
SimonMc zegt
@keesje1987: En niet te vergeten de X1…
keesje1987 zegt
@SimonMc: pff ja daar noem je er ook eentje…
Carreza zegt
@keesje1987: laatst een familielid die zijn nieuwe BMW kwam voorstellen. Het was een X1.
En blij dat hij was. Nergens voor nodig, heb ik geantwoord.
kaasboerin zegt
@Carreza: die zul je iig niet meer zien, vriendelijke vriend. :)
kempenaer zegt
@Carreza:
Goed zo, tegen vrienden moet je eerlijk zijn. De X1 is inderdaad afzichtelijk.
VantageR zegt
Nee, dit wordt ‘m niet. Ik vrees zelfs dat het net zo’n flop wordt als de Audi A2.
Carreza zegt
@VantageR: de A2 was zijn tijd vooruit, deze is gewoon… lelijk.
ericbmwm5 zegt
@Carreza: dat was een grap hoop ik? A2 pff
Carreza zegt
@ericbmwm5: Eerlijk? Ik heb verder niets met Audi maar vond de A2 in zijn tijd best mooi.
jrk68 zegt
@Carreza:
Yep, het reed ook heel goed, qua ruimte de gelijke van de A3, lekker licht en zuinig.
De laatste Audi eigenlijk die hun reclame slogan waardig was.
Carreza zegt
@jrk68: dat ze die slogan nog durven gebruiken…
jrk68 zegt
@Carreza:
Voorsprong door ledjes klinkt ook zo raar….
icare zegt
Kijk nou! De nieuwe Audi A2!
undifined1 zegt
Citroen logo’tje erop en iedereen gelooft dat het een Citroen DS2 is, en dan is het opeens hip en vooruitstrevend.
Carreza zegt
@undifined1: bij Citroën gaan ze eens goed lachen met dit gedrocht.
E34M5Touring zegt
@Carreza: Klopt. Dan is zo’n C-Zero een stuk mooier…..
Carreza zegt
@E34M5Touring: dat is eigenlijk een Mitsubishi-gedrocht dus die tel ik niet mee. Eigen ontwerpen van Citroën zijn de laatste tijd erg sterk.
jippie zegt
Het is blijkbaar niet makkelijk een electrische auto te ontwerpen die er ook nog leuk uitziet.
9114life zegt
@jippie: porsche 918 ;-) (zit toch iets electrisch in)
mattraket zegt
@jippie: Fisker Karma. Tesla Model S. Het kan wel hoor. Maar toegegeven, dit ziet er niet mooi uit. Het is echter een patenttekening en die zijn vaak lelijk (2D, kleurloos). Op foto’s is het al veel minder een gedrocht.
bartho zegt
De toekomst zal uitwijzen dat BMW het bij het rechte eind heeft. Met deze zeer geadvanceerde auto staat de concurentie (weer) op een fikse achterstand!
Dit is immers de toekomst!! Goed gedaan BMW!!
gedwongenleaser zegt
@bartho: moet iemand je een doos tissues toesturen?
kempenaer zegt
@gedwongenleaser:
Hehehe…
Freewarefreak zegt
@bartho: Concurrentie op fikse achterstand? Hou puur de prestaties van de aandrijflijn (actieradius, etc..) eens tegen het licht met de prijs er naast.. 40.000 euro.. en kijk dan eens rond.. eeh.. Tesla bijvoorbeeld. Kijk eens wat die auto haalt aan actieradius, laadtijd, etc.. en kijk eens wat die kost. Ja, hij is duurder, etc, dat weet ik.. maar ook veel groter, luxer, etc. Nee.. ik vind wat BMW biedt voor dit geld zeker niet baanbrekend. Eerder beschamend.
rotarypowah zegt
Van opzij vind ik ‘m best mooi. Maar recht van voren is ’t net een varkentje.
kempenaer zegt
@rotarypowah:
Daar hebben ze ervaring mee, met varkensdesign.
norge zegt
En toch herkenbaar al BMW ……
barchetta zegt
De BMW Focus 500 Picasso Remix?
Carreza zegt
Hieronder enkele gedachten die spontaan in mij opkwamen na het zien van de foto’s:
– KILL IT!
– Creatie van Rinspeed?
– Nissan Leaf is een plaatje.
– Designer enkeltje naar Mars geven aub.
– Chris Bangle, come back!
jipino zegt
Dit is een BMW toch? Prachtig! Elke BMW is mooi.
gast zegt
Jongens, dit is gewoon gedaan om die chinezen op een dwaalspoor te zetten, die zijn waarschijnlijk nu al bezig een kopie te bouwen..
Goed_Koopman zegt
De eerste mooie patenttekeningen moet ik nog tegenkomen. Mind you, de A-Klasse werd na de gelekte patentfoto’s ook volledig afgekraakt.
norge zegt
@Goed_Koopman: En terecht.
kempenaer zegt
@Goed_Koopman:
Uiteindelijke resultaat valt ook vies tegen trouwens. Maar goed, smaken verschillen.
midasracer zegt
Lieve hemel, het lijkt wel een Citroën.
jrk68 zegt
@midasracer:
Dat is een compliment toch…?
@ut0 zegt
@jrk68: niet echt
jessetje zegt
Gadverdamme wat lelijk!!
nissangtrr35 zegt
Oke dit kunnen ze beter weg gooien, lijkt wel of hij in elkaar gedrukt is. Een in elkaar geperste x1. Nee niet mooi.
michelinman zegt
Die achterkant, ziet er toch niet helemaal toppie uit…
Carreza zegt
@michelinman: nogal zacht uitgedrukt…
bmwpowerm5 zegt
die ontwerper heeft eerst bij toysrus gewerkt wat een lelijk klompen hok
audifreak zegt
BMW en auto’s.. de laatste tijd niet zo’n beste combinatie..
Carreza zegt
@audifreak: volgens mij kijken ze hoe ver ze kunnen gaan met het bouwen van gedrochten…
X1… och kijk, mensen kopen onze lelijkerd, dan maar verder naar de lancering van een…
5GT… och kijk, mensen kopen onze lelijkerd, dan maar verder naar de lancering van een…
3GT… och kijk, mensen kopen onze lelijkerd, dan maar verder naar de lancering van een…
i3… och kijk, mensen kopen onze lelijkerd, dan maar verder naar de lancering van een…
(vul zelf aan)
jrk68 zegt
@Carreza:
Dat rijtje hoort te beginnen met de X6, daar ging het fout. Op dit moment is het op en af met wat ze lanceren. De 3, 4, 5 en zeker de 6GC kan ik wel waarderen.
Net als met Porsche hadden ze zich beter bij hun leest gehouden.
motherlover zegt
Jezus wat een lelijk ding, te druk, te hoog, te veel walgelijk onsamenhangende lijnen…
mout zegt
Ja, hij is lelijk.
Maar ik denk dat ik het verhaal erachter snap. Vergelijk de Prius. De eerste generatie is écht gruwelijk. Elke volgende iets meer mainstream. Nu kan ik de Prius Wagon en de Auris Wagon amper nog uit elkaar houden. De lol van de strategie: Je hoeft niet met type I meteen een miljoen exemplaren te bouwen. Zo heb je de tijd om je productie rustig op stoom te krijgen. Bij eventuele technische tegenvallers heb je een kleinere serie te recallen. En áls je er eentje tegenkomt op straat, herkent iedereen hem als ‘bijzondere techniek’.
Daarna breng je zowel model als techniek stapje voor stapje dichter bij de rest van je modellen. Je brengt in een tweede model / merk dezelfde aandrijflijn als optie (Auris Hybrid, Lexus CT). Je vergroot / verkleint de techniek om in meer modellen te passen (Lexus RX, Yaris Hybrid).
Dan kunnen klanten blij vertellen dat ze én de nieuwe techniek, én het klassieke model rijden.
kempenaer zegt
@mout:
Geloof je het zelf?
Tommy2 zegt
Dit kan het daglicht niet verdragen…
Onehp zegt
Heb het prototype al in het echt gezien en zoals gewoonlijk werkt het lijnenspel veel beter samen irl. Een überpraktische wagen een intressante vormgeving meegeven is niet gemakkelijk, de “vergelijkingen” met Porsche, Fisker en Tesla zijn dan ook een groot compliment ;)
kempenaer zegt
Je schrikt je de tyfus als dit gedrocht in het licht van je koplampen opdoemt. Wordt gewoon gevaarlijk op de weg op deze manier.
peterev zegt
Mooi wagentje. Eindelijk een origineel uitziende BMW.