De elektrische BMW i3 is een kwestie van you hate it or love it. Maar laten we hem ook eens rationeel bekijken. Tijd voor een BMW i3 aankoopadvies.
De BMW i3 is sinds 2013 op de markt en sindsdien regelmatig voorzien van een upgrade. In 2018 verscheen bijvoorbeeld de vernieuwde BMW i3. In datzelfde jaar debuteerde ook de meer krachtige i3s waarin wij een proefrit hebben gemaakt.
BMW i3 de Audi A2 van nu
De BMW i3 is een beetje de Audi A2 van zijn generatie. De Audi A2 was tijdens de marktintroductie zijn tijd ver vooruit. Aluminium om het gewicht te drukken en een bijzondere vorm om de luchtweerstand tot een minimum te beperken. In die tijd geen doorslaand succes, maar anno 2022 een gewilde auto omdat ie zo zuinig is.
De BMW i3 lijkt qua vorm een beetje op de Audi A2. Ook het concept komt in grote lijnen overeen, want alles is gericht op maximale efficiency. In 2013 was de i3 al vrij revolutionair, vooral door de gebruikte materialen en keuzes die BMW heeft gemaakt. De smalle banden bijvoorbeeld om de rolweerstand tot een minimum te beperken.
Compacte afmetingen
Maar ook zijn vorm is bijzonder. De afmetingen zijn vergelijkbaar met die van een B-segment hatchback, maar de i3 heeft de hoogte van een compacte MPV. De auto is uitgerust met een aluminium chassis waarin het accupakket is gemonteerd. BMW gebruikt verder een carrosserie gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP).
Geen B-stijlen voor BMW i3
B-stijlen ontbreken, want de koolstofvezel structuur is van zichzelf al stijf genoeg. Het ontbreken van B-stijlen gaf BMW ook de mogelijkheden om suicide doors toe te passen, vergelijkbaar met die van een Mazda MX-30. Een leuke feature, maar superhandig niet echt. In smalle parkeervakken zijn deze deuren bijvoorbeeld niet heel handig, want je moet altijd eerst het voorste portier openen om de achterste deur te kunnen openen.
Eco-interieur
Het interieur van de BMW i3 is net zo bijzonder als de buitenkant. BMW gebruikt fraaie materialen, denk hierbij aan hout, natuurleder en wollen bekleding. Ook gerecyclede PET-flessen zijn terug te vinden in het interieur. Lekker eco dus. Je zit wel vrij hoog en de stoelen missen wat zijdelingse steun. Aan de andere kant is het wel weer heel fijn dat het stuurwiel bijzonder ver naar je toegehaald kan worden zodat je toch nog een fijne zitpositie kunt vinden. Het ruimte-aanbod is best oke, ook achterin kunnen volwassen personen zitten zolang de bestuurder maar niet al te lang is.
Ook opvallend in het interieur is het zwevende dashboard met een zeer compact digitaal instrumentarium en bovenop het dashboard nog een iDrive-infotainmentsysteem. De rijselectorhendel is rechts aan de stuurkolom gemonteerd. Die vraagt om wat gewenning.
Aanbod BMW i3 in Nederland
Er staan diverse exemplaren van de BMW i3 te koop in Nederland. Op het moment van schrijven staan er een kleine 120 exemplaren van de BMW i3 te koop op Marktplaats. De goedkopere exemplaren hebben vaak een hogere kilometerstand of een kleinere batterij. De BMW i3 is een vrij prijzige elektrische auto. Nieuw gingen ze voor minimaal 40.000 euro, maar prijzen liepen eenvoudig op naar 53 mille. Gebruikt is de i3 ook nog best prijzig: prijzen variëren van 13.500 tot dik 53.000 euro voor een hagelnieuwe.
De productie van de BMW i3 stopt in juli 2022. Er zijn dan ongeveer 250.000 exemplaren gebouwd. Tot 2025 betaal je geen wegenbelasting voor een volledig elektrische BMW i3.
Motorvarianten BMW i3
- i3: 170 pk/250 Nm: 7,3 seconden naar 100 km/u
- i3s: 184 pk/270 Nm: 6,9 seconden naar 100 km/u
- i3 REX (range extender): 170 pk/250 Nm + 650 cc tweecilinder benzinemotor met ongeveer 34 pk). Met de introductie van het 120 Ah accupakket is de REX-versie komen te vervallen.
Accupakketten
- 2013: 60 Ah = 22 kWh → 190 km (WLTP)
- 2016: 94 Ah = 33 kWh → 255 km (WLTP)
- 2018: 120 Ah = 42 kWh → 310 km (WLTP)
De 33 en 42 kWh-batterijen genieten de voorkeur. Houd in de praktijk rekening met 70 procent realistische actieradius gebaseerd op de fabrieksopgave. De door ons gereden BMW i3s heeft een 33 kWh batterij die een volle acculading nog ongeveer 165 kilometer actieradius heeft. One pedal driving is mogelijk. Je hebt ook diverse rijmodi, zoals Eco Pro, Eco Pro+ en Sport.
BMW i3 opladen
De laadsnelheid van de BMW i3 is afhankelijk van het bouwjaar. Je kunt maximaal 2,4-3,6 kW laden via een standaard stopcontact tot maximaal 7,4-11 kW (AC-laden met i Wallbox). Via een ingebouwde snellader is DC-snelladen tot 50 kW mogelijk, maar niet elke i3 heeft die functie. Altijd even navragen dus! Vooral als je langere afstanden wilt afleggen. Wie de i3 vooral in de buurt rijdt, heeft dat vast niet nodig.
Tip van het huis
Wil je weten hoeveel power een accupakket nog heeft? Duik dan eens in het iDrive-systeem. Via dat systeem is een indicatie van de resterende accucapaciteit uit te lezen. Op het display voor je neus zit aan de linkerkant een knopje. Houd deze knop 10 seconden ingedrukt en doorloop vervolgens de stappen die we in de video bespreken. Om toegang te krijgen tot de computer moet je een code invullen. Die code is gelijk aan de som van de laatste vijf cijfers van het VIN-nummer. Check in het systeem de waarde achter ‘Batt Kapa Max’. Altijd handig om even te controleren.
BMW gaf in eerste instantie 8 jaar/100.000 km garantie op het accupakket (restcapaciteit boven 70%). In 2020 is dit verlengd naar 8 jaar/160.000 km.
Aandachtspunten
De aandachtspunten
- Ingebouwde snellader is niet bij elke BMW i3 aanwezig. Let hier dus op bij aanschaf!
- De BMW i3 is een elektrische auto, dus let op degradatie van het accupakket (zie ook alinea ’tip van het huis’
- Kijk of de betreffende i3 een warmtepomp heeft, handig in de winter om het interieur op voorhand te verwarmen of in de zomer juist te koelen.
- Ook defecte motorsteunen komen voor, controleer die dus goed. Tijdig laten vervangen kan voordelig zijn.
- Andere bekende problemen zijn storingen in de elektronica, denk hierbij aan oplaadproblemen of software-storingen. Uitlezen bij de dealer kan het probleem vaak al verhelpen.
- Andere aandachtspunten zijn de radiatorventilator en stuurbekrachtiging, die kunnen soms niet goed werken.
- Door de vorm / hoge luchtweerstand is het verschil tussen 80 en 130 rijden echt heel groot. De km’s schieten dan echt weg
- De door ons gereden i3s is wat minder comfortabel, maar biedt wel strakkere rijeigenschappen, met name in bochten. De BMW i3s heeft een met 10 mm verlaagd sportonderstel, een 40 mm grotere spoorbreedte en 20-inch wielen met bredere 175/55 R20 (voor) en 195/50 R20 (achter) banden.
Voor het totale aanbod van BMW’s kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
erce zegt
Defecte motorsteunen komen vooral bij de eerste modellen voor. Had er mee te maken dat het kunststof motorsteunen waren. BMW heeft dit al snel aangepast. Ik heb zeven jaar in een REX en later in een BEV (i3S 42KWh) gereden. Enorm fijne en goed in elkaar gezette auto. Uiteindelijk heeft de toch wat beperkte range en te klein interieur me er toe doen besluiten om een iX3 te gaan rijden. Neemt niet weg dat de i3 echt een fantastische auto is.
nicolasr zegt
Een van de fijnste auto’s die ik ooit heb gehad. Zat écht goed in elkaar en reed gewoon heerlijk. Alleen de range viel een beetje tegen, maar dat wist ik toen ik hem kocht. En daarom dus de REX gekozen. Was echt prima te doen.
goodvibrations zegt
Ik vond/vind hem vreemd, maar ook erg cool. Gewoon een mooi stuk techniek..
Maar hij viel me tegen tijdens de proefrit.. vond hem veel overhellen in de bochten en iets minder stuurgevoel/scherpte dan gehoopt/verwacht. Maar heb gehoord dat de latere versies strakker stuurden.
Zou mooi zijn als er schroefsetjes voor zijn oid.. zodat het wat strakker kan.
Onlangs in de Cupra Born gereden, maar zelfde verhaal (misschien wel erger), ook te weinig gevoel.. Ben eigenlijk nog op zoek naar iets dat lekker strak stuurt.. zonder dat het extreem duur wordt :-).
deduitsedrie zegt
@nicolasr: gebruik je die REX dan ook vaak in de praktijk? Of is het meer tegen de range anxiety?
nicolasr zegt
En al was het een van de fijnste auto’s die ik ooit heb gehad, mijn exemplaar (de HT-994-S) heeft een compleet nieuwe Range Extender gekregen. Eén klein asje was afgebroken, waardoor de volledige motor letterlijk volledig in de soep liep. Het heeft zonder overdrijven meer dan 6 maanden geduurd voordat ik hem terug had. Gelukkig kreeg ik van de dealer een gloednieuwe vervanger met groter accupakket, leder en Harman Kardon erin en wilde ik die eigenlijk niet meer teruggeven, het was wel een dingetje.
Maar goed, als je die auto koopt weet je nu dat er in 2019 een nieuwe REX in is gezet. ;-)
rogerzz zegt
Letterlijk in de soep, had je er dan Unox tomaatgroentesoep in gegooid ipv 10w40?
De Range Extender versie is overigens technisch een hybride lijkt mij dus meer wegenbelasting wat mogelijk wel een nadeeltje is tov de ‘normale’ versie in Nederland voor de particulier.
nicolasr zegt
@rogerzz: scherp. Figuurlijk dus. 😉
ghost zegt
De kip heb zo’n ding hier. Rijdt prima, design vind ik nog altijd niks maar de auto is eigenlijk heel erg slim, heeft een monocoque van carbon-composiet en is daardoor, ondanks accu pakket, erg licht. Je trekt veelal al snelste weg bij het stoplicht, hebt veel ruimte binnenin en met de actieradius zit het wel prima (sprekende van de 120Ah accu) – die 310 haal je wel, en als je alleen maar binnendoor ritjes doet zonder snelweg, haal je zelf 400+ km’s door recuperatie.
sonnybonds zegt
altijd een leuke auto gevonden. In het echt ziet hij er ook veel beter uit dan op de foto. 1 ding heb ik nooit zo goed begrepen: waarom is hij zo hoog? Een lagere auto heeft een grotere actieradius
faalhaas zegt
Jammer dat het REX concept niet in een “gewone” auto(Toyota Auris station oid)zit. Een grote accu voor NL en woon-werk, en een mini motor met fatsoenlijke brandstoftank voor de grotere afstanden op vakantie. Zonder range gedonder naar Zuid Portugal kunnen rijden.
goodvibrations zegt
Daar ben ik het zo mee eens! Laatst in de bergen gereden en dacht shit.. zit ik met zo’n kleine hybride accu die ik amper bij kan laden (want snel vol) als ik regelmatig remmend.. naar beneden ga.. Woon-werk elektrisch… zuid Frankrijk in 1 ruk op benzine/gecombineerd. Dat maakte overigens ook dat ik een fan was van de eerste i3 en eerste ampera.. Zolang accu’s duur en zwaar zijn vind ik het een goed concept…
Dr.Dre zegt
@goodvibrations: de i3 en eerste generatie Ampera zijn twee redelijk verschillende concepten, de i3 Rex een BEV met een “thuiskomertje” de Ampera feitelijk een plug-in hybride waar alleen de benzine motor niet rechtstreeks aan de wielen gekoppeld is maar als generator fungeert, al meen ik mij te herinneren dat boven de ca. 120 km/u deze wel altijd mee deed om de wielen aan te drijven. Het gedroomde scenario van jou en faalhaas bestaat eigenlijk niet, ook met die Ampera naar Zuid Frankrijk zijn enkele tankstops nodig.
Dr.Dre zegt
@faalhaas: helaas, faalhaas, die range extender geeft in de BMW i3 ongeveer 120 kilometers (extra) actieradius, klein benzinetankje aanwezig en die tweecilinder afkomstig van de BMW motorfiets divisie moet aardig aan de bak om die extra kilometers in de accu te pompen, was meer een “thuiskomer”. Des te zwaarder de auto, des te minder de range van een dergelijke extender.
tjorque zegt
@Dr.Dre een jerrycan van 10l in de koffer en je hebt nog een pak extra range 😅
mark383 zegt
Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die niet zo enthousiast is over de i3. Vind het een leuke auto om te zien (lekker apart), maar man wat een oncomfortabel ding. Te hard geveerd naar mijn mening en heel erg nerveus/zoekerig op de snelweg. De stoelen zijn plastic schaaltjes met een lapje stof er op en bieden nul comfort voor lange ritten. Infotainment is daarbij vrij outdated. Leuke stadsauto wellicht, maar niks voor lange ritten als je het mij vraagt. Overigens als boodschappen auto ook niet echt geslaagd, want in de achterbak passen nauwelijks twee kratjes bier.
De Mazda MX-30 vond ik op al deze aspecten een veel fijnere auto. Jammer, want de i3 is een leuk concept.
PS: als je er eentje 2de hands koopt, check dan even of je de aanschafsubsidie voor BEVs wel kan krijgen. Sommige verkopers adverteren daar mee, maar dan moet de nieuwwaarde onder de 45k liggen. Dat is niet met allemaal zo.
shicomm zegt
Op de een of andere manier heb ik altijd wel iets met de i3 gehad.
Goed , fraai is anders maar qua afmetingen is ie voor mij helemaal goed.
Als rex is bereik lang zo’n grote issue niet meer ; zeker als je ‘m tweakt ( out of spec motoring op youtube heeft er wat video’s over.. )
Grootste hindernis is z’n prijs ; tuurlijk betaal je voor bmw een hoop geld maar daardoor is ie zelfs als 2e handsje nog te duur voor wat je krijgt.
Jammer !