Te koop over twee jaar, kneiters efficiënt en gewoon nog steeds op de achterwielen aangedreven. Dat is BMW’s elektrische i3. De testauto krijgt steeds meer trekjes van een productie-klaar exemplaar.
De ‘grove lijnen’ van dit revolutionaire BMW’tje hebben we natuurlijk al veelvuldig kunnen zien op de i3 concept. Daar zagen we ook reuzachtige doorzichtige deuren en spacy stoelen. Zaken die we uiteraard niet terug gaan zien in het productiemodel. Wordt de productie-i3 dan heel saai?
Nee! Het saaiste aan deze auto wordt waarschijnlijk het zoemen van de elektromotoren. BMW lijkt namelijk door te gaan met de ‘suicide doors’, daarmee vervalt de B-stijl. De i3 wordt ook ontzettend breed (meer dan 2 meter) en de wielen staan op de uiterste hoeken van de auto. Daarmee staat de milieu-ridder ontzettend stabiel op zijn smalle wieltjes. Verder mogen de deuren dan ondoorzichtig zijn aan de onderkant, de ramen zijn nog steeds erg groot voor een moderne auto. Uitzicht gegarandeerd.
Met al deze nieuwe techniek, verwachte 25k euro nieuwprijs en een 160 km range is de BMW i3 nog maar een haar verwijderd van cool. Bovendien: i3 = BMW. Als ze de beloftes waarmaken. Klagen doen jullie maar over voorwielaangedreven 1 Series.
norge zegt
BMW(min)I ,doet me aan een niet retro Mini denken.
lincoln zegt
eindelijk .. een Citroen Prius ..
beter 10 jaar te laat dan nooit zal maar zeggen ..
dennisr zegt
jow! en gelijk weer genoeg! ik kan me nog niet voorstellen dat dit een mooie, BMW-logo waardige auto word..
ben opzich wel benieuwd naar de i8, ook al is die per definitie kut als het een elektrische is..
misschien is deze i3 nog wel geschikt voor lesauto, alleen wel lullig dat je om de 2 lessen eerst 5 uur thuis zit (of nog veel langer) om je accu op te laden..
Initial_D zegt
Een stadsauto van meer dan 2 meter breed, is het nu al 1 april?
faalhaas zegt
@Initial_D: Ja, de wielen kunnen 90 graden draaien draaien, je ziet nu de voorkant, in parkeermodus :lol:
faalhaas zegt
-draaien *sigh*
Jokkebrok zegt
Tja… wat moet je hier nou van zeggen :(
flutterby zegt
Helaas, 160 km op een lading is toch echt te weinig… Minimaal 300, dan zou het pas bruikbaar zijn (voor mij).
bigcar zegt
gatverdamme, liever i8 xD
Carreza zegt
Grappig, die foto’s doen me echt denken aan een nieuwe Audi A2 :D
DIPSHIT zegt
160km bereik? Blijft totaal oninteressant tot de grens van 500km bereikt is, snap het enthousiasme dan ook niet in dit artikel..
rotarypowah zegt
“voorwielaangedreven 1 Series”?
Huh?
spotu2 zegt
Golf met halve multipla snuit? BMW? Dit had ik niet verwacht. Wat lelijk…..
robbie zegt
Apart om te zien dat ze de opstelling van de deuren hebben aangepast. De concept had 4 volwaardige suicide doors. En bij dit prototype lijkt het erop dat de voordeuren een stuk langer zijn dan de achterdeuren.
Een beetje van die gehandicapte Maxda RX-8 achterdeuren zeg maar.
Toch wel veel verschil in de verhoudingen tussen de concept en deze testauto.
Esprit_de_Flandre zegt
Ziet er een beetje belachelijk uit, en ik vrees dat dit in de definitieve versie nog steeds het geval zal zijn. Lijkt ook eerder iets voor mini…
Vraag me af of de lichten effectief in de bumper komen, of in de achterklep zoals bij het concept en de Up!…
Esprit_de_Flandre zegt
Hier klopt iets niet aan trouwens. Er is plots een groot structureel verschil met vorige spyshots. Er kunnen natuurlijk altijd veranderingen zijn, en naar mate de lancering nadert, toont men al wat meer, maar echt grote structurele veranderingen gebeuren er eigenlijk nooit.
Maar, let eens op de daklijn:
Oud:
Nieuw:
En op de vorm van de kofferklep:
Oud:
Nieuw:
Vreemd, die verschillen. Zou het kunnen dat we hier te maken hebben met twee verschillende modellen, een driedeurs en een vijfdeurs bvb. Of misschien wel een i3 en z’n Mini-zusje?
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: vergeet niet dat die eerste spyshots zijn genomen toen de i3 Concept nog niet onthuld was. BMW deed er op dat moment dus alles aan om een “onherkenbare” auto te laten testen.
In het begin kan je om (techniek) te testen prima een andere buitenkant gebruiken. Zeker om de buitenwereld op het verkeerde been te zetten.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Deze ‘oude’ spyshots zijn opgedoken begin maart van dit jaar. Lijkt me nogal kort geleden om nog een mule te zijn. Daarnaast gebruikt BMW als mule meestal simpele blikken (aluminium?) dozen. Die verbergen perfect het toekomstig design.
Ik neig meer naar de optie Mini-zusje. Zou in ieder geval leuker zijn… :P
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: de auto die nu gespot is heeft duidelijk het BMW uiterlijk (zie lijn bij zijruitje).
Vergeet niet dat de i3 een compleet nieuw soort auto is. Zowel qua techniek als design. De boel lag dus nog lang niet vast en de prototypes kunnen best wat veranderen.
MINI krijgt sowieso geen eigen i3 variant. Ze kunnen hoogstens gebruik maken van de aandrijflijn. MINI’s zullen sowieso geen RWD krijgen en ze krijgen ook niet de beschikking over de LifeDrive architectuur. Die is te duur voor MINI en blijft voorbehouden aan BMW.
faithnomore zegt
Waarom toch zo hoog, per definitie ineficient
Esprit_de_Flandre zegt
@faithnomore: Is niet hoog, is kort. Daardoor lijkt het hoger dan het is. In feite is het even hoog als een ‘normale’ auto, en dat is nodig ook. Als je ziet hoe hoog sommigen hun petje op hun kop zetten, zou je denken dat het een aureooltje is…
Flamingo zegt
omg een nieuwe a2 van BMW
leuk voor in de stad maar naturlijk geen echte auto
masterstig zegt
Weer dat mooie bloemetjes design, hopelijk ook op de productie versie (sarcasm).
bigcar zegt
@masterstig: *facepalm* :P
Esprit_de_Flandre zegt
@masterstig: In Dubai, misschien…
Freewarefreak zegt
Met de pre-productie kwaliteit zit het in ieder geval nog niet snor.. anders stond deze niet op de ADAC afsleepwagen..
Ram-G-maN zegt
@Freewarefreak: Kijk goed naar de deuren, daar staat een sticker opgeplakt. Hoe kan een volledig elektrische auto een hybride zijn denk je? Heel simpel het is voorzien van een range-extender! Namelijk de ADAC sleepwagen. ;)
robbie zegt
@Freewarefreak: denk je nou echt dat BMW haar prototypes laat “afvoeren” door de ADAC *facepalm*.
Freewarefreak zegt
@robbie: Hahaha.. nou oke dan! :) Hoe kon ik nou weten dat de LKW’s van BMW-Werks-Pannenhilfe ook geel zijn.. ;)
alfamail zegt
Jammer dat Eco meteen gelijk staat aan “lelijk hok”…
mellie zegt
ken wel zien dat zen uiterlijk naar zijn prestaties zijn gemaakt saai dus
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Ik ben blij dat er een elektrische 3 serie gaat komen, want ik vind elektrische auto’s (de meesten tot nu toe) gewoon niet mooi. Ik heb de i3 in het echt op de IAA gezien en daar was ‘ie wel wat, maar zo lijkt het weer totaal niets.
mazdarx8 zegt
De nieuwe BMW Panda?