‘Halp!‘ ~ VW Polo
Het is grappig wat een beetje perspectief met een auto kan doen. De BMW i3 leek op de persfoto’s weliswaar lelijk, maar niet heel erg ruimbemeten.
Dat het een bakbeest van heb-ik-jou-daar is, bleek al toen de EV eens naast een E39 M5 werd gespot, maar ten opzichte van een retro-Polo komt zijn enorme statuur pas echt uit de verf. Voor de GoT-kijkers onder jullie: zo moet het ongeveer ogen als The Mountain pal achter je staat.
Los van de ongetwijfeld ingenieuze wijze waarop deze revolutionaire auto in elkaar zit: zou je hier nou 40 mille op stuk slaan? De persoon die zijn exemplaar in Groningen aan de gracht parkeerde wel. Matk20 schoot een paar sfeervole platen in de prachtstad, bekijk ze op autojunk!
RazorHead zegt
Ik vind een i3 zoiezo een forse auto eigenlijk. Je zou hem veel kleiner verwachten. Ik zal er nooit 40k op stukslaan.
jzaero zegt
@RazorHead: volgens mij met alle belastingvoordelen en dergelijke, kwam je op 15-20k uit als zakelijke aankoop. Als particulier dus nee, maar zakelijk zeer aantrekkelijk.
Homer55 zegt
Verschrikkelijk.
mipmip zegt
Maar heeft hij ook bredere banden dan de polo??
Hubert zegt
@mipmip:
Moet dat dan?
n54coupe zegt
@mipmip: Nee, maar omdat de diameter van die banden zo enorm is, is de contact patch wel groter dan die van een polo
Hubert zegt
@n54coupe:
Dus…..
n54coupe zegt
@Hubert: Dus meer rubber dat contact maakt met de weg.
Bredere banden zijn niet de enige oplossing voor meer wegcontact.
grotere diameter kan ook.
Het ziet er alleen nog steeds niet uit.
155/65/20 bandenmaat geloof ik.
tupperware zegt
@mipmip:
Ja, zo’n Polo rolde op 145/13, ja zonder hoogte aanduiding.
alcantara zegt
Hoe sla je 40k stuk? In de vorm van briefgeld en muntjes zal dat niet lukken.
thomcarspotter zegt
@alcantara: https://www.youtube.com/watch?v=lWA2pjMjpBs
dimi zegt
Ik heb een paar weken geleden in zo’n BMW I3, en de interieurkwaliteit is werkelijk triestig te noemen. Sommige delen van het interieur waren al gewoon los, en het interieur had al serieuze gebruikssporen.
dimi zegt
@dimi: Het woord ‘gezeten’ hoort er ook nog ergens bij. Het was een zware dag.
baardmijt zegt
@dimi: Zonder ‘gezeten’ vond ik het misschien nog wel treffender. Een paar weken in een i3 gun je zelfs je ergste vijand niet. Beterschap!
faster zegt
Als privé auto? Nooit! Als bedrijfsauto? Jazeker, goed imago voor je bedrijf creëren en er na een tijdje een Porsche ernaast hebben staan.
dimi zegt
@faster: En dan een Porsche ernaast parkeren?
Dat goed imago zal dan ook smelten als sneeuw voor de zon :)
henkhupelschoten zegt
@faster: cayennepeper op grijs kenteken ;)
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: ik bedoel cayenne stomme autocorrectie ook altijd…..
3246cm252kw zegt
@henkhupelschoten: k vond hem wel leuk eigenlijk….
tupperware zegt
Ja, ik zou er 40K op stuk slaan, als..
Ik meer dan 2 zitplaatsen nodig had.
Ik hem alleen nodig had voor de boodschappen,
Ik de kiddos naar de crèche moest bregen, 2 straten verder op..
Nu ga ik onder geen van die burgertruttige lasten gebukt, dus onder de streep is het antwoord,
NEE.
2cool4school zegt
@tupperware: oja boodschappen doen is erg burgerlijk.. En dat doe jij vast nooit
tupperware zegt
@2cool4school:
Klopt, daar heb ik mijn “personeel” voor..
2cool4school zegt
@tupperware: haha dat zou hij leuk vinden, dat je hem ‘personeel’ noemt. Maarja ieder zijn ding
PeugeotGTI zegt
Polo:
OT: Elke keer als ik een i3 zie moet ik weer lachen. Werkelijk alles is uit proprtie. Wat een gedrocht.
Robert zegt
@PeugeotGTI: inderdaad, en des te verbazingwekkender dat de i8 wel goed uit de verf is gekomen qua ontwerp. Tenminste, da’s mijn bescheiden mening.
Alpinaa zegt
Heb erin proefgereden en vond hem echt meer dan prima rijden! Goed, hij is mss niet altijd even praktisch en ruim genoeg. Maar ik vind het uiterlijk wél te pruimen en zeker onderscheidend.
series2 zegt
De i3 zal vast een ingenieus karreke zijn. Maar waarom moest ie z’on spuuglelijk uiterlijk hebben?
henkhupelschoten zegt
@series2: hebben alle praktische hybride wagens, altijd……
mashell zegt
@henkhupelschoten: wel eens een Volvo V60 plugin hybrid gezien. Gemakkelijk de mooiste station in zijn segment.
henkhupelschoten zegt
@mashell: volvo en mooi? Niet mogelijk behalve de p1800s dat is echt een uitzondering
Carreza zegt
Wel, het mooie aan die i3 is …
… uhm nee, ik vind niets.
ownkruid zegt
@Carreza: dat hij uit eindelijk naar de sloop gaat ;)
kapiteinaudi zegt
Ik vind die i3 best wel te pruimen. Mooier dan bv. de 1 serie en X1 althans.
series2 zegt
@kapiteinaudi: dan noem je ook wat…
nomar zegt
doe mij die polo maar
xowen zegt
Ik vraag me bij deze vergelijking ook af hoe de grootte van een nieuwe polo zou afsteken tov dit oude model. Alle auto’s zijn de voorbije jaren gegroeid, me dunkt.
awesome zegt
Verbaast me niets. De i8 kan toch ook een 911 oppeuzelen en weer half uit peopen?
jasperjvr zegt
Wat een bakbeest en misschien gaan we hem over een jaar of twee opeens wel mooi vinden, dat had ik tenminste met de ds3
minimarcos zegt
Ach naast zo’n i3, is mijn multipla ineens een beauty…
toniominestrone zegt
@minimarcos: Nu moet je niet gaan overdrijven!
waever zegt
Een vriend van heeft zo’n apparaat dus gekocht met de belastingvoordeeltjes..
Heb er gelijk maar eens in gereden.
Vond m eerst ook raar uitzien…maar ik ben benieuwd hoeveel auto’s er over een jaar of 15 niet heel veel op lijken. Tis toch wel een futuristisch karretje. Kon zo uit 12 monkeys of een andere gedateerde sf-film me komen.
De grootte viel me eig helemaal niet op.
Maar goed, hij tankt zo ongeveer voor nix en…..het is wel n kanon Kan je met je M3 naast gaan staan bij t stoplicht…..
Wa ever.
sydney zegt
Een i3 is net als een Tesla model S alleen zakelijk te betalen.En net als de Tesla is het volgens mij een succes, ik zie ze hier in Amsterdam beide dagelijks heel vaak rijden.
C70_99 zegt
Grappig, het kenteken van deze spot en de eerste spot naast de M volgen elkaar op.
FIAT127 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
baasbas zegt
Misschien zelfde verhaal als de A2 destijds. Ook lelijk en duur door afwijkende techniek. Nu een gewilde occasion
mashell zegt
@baasbas: de A2 was een lichtgewicht auto met vooruitstrevende downsize motoren. Auto’s lichter maken en downsize motoren is nu pakweg 15 jaar later de norm. Als de BMW i3 de nieuwe A2 blijkt dan rijden we over 15 jaar allemaal electrisch.
baasbas zegt
@mashell: Die kant zat ik wel op te denken ja. Met de kleine nuance dat we niet ‘allemaal over 15 jaar elektrisch rijden’, met dezelfde analogie dat we nu niet allemaal lichtgewicht + downsize motoren rijden. Maar dat het dan de norm voor nieuwe auto’s is, waarom niet. Deze i3 met range extender kan dan opeens de parel in het occasionaanbod zijn. Wel de techniek van de dan nieuwe auto’s, maar een occasionprijs…
tupperware zegt
@mashell:
Zo vooruitstrevend waren de motoren in de A2 niet hoor, in een Skoda Fabia kon je op de 1.2tdi (die hier nauwelijks verkocht is) na dezelfde motoren krijgen.
De meest verkochte versie had gewoon de 1.4 8klepper, niks tsi maar wel betrouwbaar.
Het revolutionaire zat in andere zaken, zijn aluminium constructie en zijn interieur dat ruimer was dan dat van de A3 uit die tijd.
Ik heb er destijds een poosje mee gereden en heb nooit begrepen waarom de kantel Benz wel een succes was en de even dure maar veel betere A2 niet.
Dat ze nu bij bosjes geïmporteerd worden kan ik eigenlijk wel begrijpen. Het is niet moeders mooiste maar wel het beste dat Audi de laatste decennia gemaakt heeft. Tevens da laatste Audi waar de slogan “voorsprong door techniek”niet als een tang op een varken sloeg.
Ik vermoed dat het met de i3 dezelfde kant op gaat, die is net als de A2 destijds zijn tijd te ver vooruit. Zoals @sidney terecht opmerkt is hij op dit moment alleen zakelijk interessant, hetgeen er toe zal leiden dat hij pas over een jaar of 5 door de particulier omarmt zal worden.
De enkele trendsetter daargelaten..
roelofi3 zegt
Ik ben de zeer gelukkige berijder…
Het rijden in deze auto is echt een feestje! Flitsend snel (ik houd nu de motoren bij de verkeerslichten bij) en zeer degelijk afgewerkt. Echt BMW waardig. Het interieur is ook nog eens zeer stijlvol.
Mijn keuze voor deze auto was vooral milieutechnisch. Deze auto is state of the art qua duurzaamheid (productie, herbruikbaarheid en gebruik). Inmiddels heb ik in een half jaar tijd een ton (1000 kg) CO2 bespaard. Dat doe ik vooral voor mijn kinderen en kleinkinderen. Maar het is ook helemaal geen straf om in de i3 te rijden; integendeel!
Al rijdende besef je pas hoe hopeloos ouderwets de fossiele technologie is, hoe veel er inmiddels ook is bereikt qua reductie van alle ellende die fossiele auto’s produceren.
De range is af en toe nog een uitdaging, maar dat wordt met de uitrol van het snellaadnetwerk steeds beter.
fijnkonijn zegt
Heb de i3 test gereden. Ok auto voor in de stad. Op de autobahn echter: scary. Het rijd op 19″ vuilnisemmer-deksels. Ze zijn zo smal. Op de snelweg van baan wisselen geeft een schommelend effect. Ik vond em ook niet stabiel bij 120/130.
De range is onpraktisch laag maar goed, dat is bij een Zoe of een Leaf niet anders.
De onderhoudskosten zijn ook niet mals als ik de BMW spreekpersoon mag geloven.
De i3 rijders gaan raar opkijken zodra ze banden moeten wisselen. Het is een speciale maat en daardoor super duur. M’n Tesla S85 staat op normale, 245 brede 19″ en kosten de kop niet.