BMW heeft officieel i3 nummer 250.000 gebouwd en moet dat nog even vieren met de BMW i3 Homerun Edition. Daarna is het schluß voor de baby-BMW.
Als we iets hebben geleerd van BMW: controversieel zijn loont. BMW weet steeds maar weer de headlines te halen met hun ietwat uiteenlopende ideetjes. Vaak op het gebied van design, maar het lukt BMW soms ook om de meningen te verdelen op elk gebied van een auto.
BMW i3
Neem de BMW i3. We schrijven 2013 wanneer BMW alles uit de kast trekt om de toekomst naar het heden te brengen. Dat gebeurde met ‘BMW i’, een soort submerk dat des tijds bestond uit twee modellen: de i8, een plug-in hybride sportauto, en de i3, een volledig elektrische ‘stadsauto’.
Zoals gezegd, controversieel. Anno 2013 was de BMW i3 (i01) een opvallende verschijning. Sowieso was het een ongewoon klein autootje voor BMW, wat opviel door bijvoorbeeld de ‘halve’ achterdeuren. Qua design was het ook allemaal vooral opvallend. Wel een soort eerste inkijkje in wat je kan met een EV. Denk aan een korte motorkap om een ruime binnenkant te hebben zonder enorme buitendimensies, omdat er geen grote motor voorin hoeft te liggen.
BMW i3 REX
BMW noemt de i3 een pionier en dat klopte op zich wel, mits je bedenkt dat een pionier vaak ook last heeft van ‘de eerste zijn’. Zodoende had de BMW i3 wat kwaaltjes die mettertijd opgelost werden. De grootste is laadtijden en accugrootte: met geluk haalde je 200 km op één lading, maar 150 km was realistischer. Daarna moest ‘ie toch wel een tijdje aan de lader. Een tussenoplossing werd gevonden in de i3 REX, wat staat voor Range EXtender. Een kleine 650 cc tweecilinder die de wielen niet aandrijft, maar de accu voedt als deze leeg dreigt te raken. Slim, maar dan raak je wel weer het unieke ‘volledig EV’ aspect kwijt.
BMW i3 LCI en i3 S
BMW gaf de i3 een kleine update in 2017 en sinds dien was het elektrowagentje stiekem best interessant. Het accupakket werd groter en dus kwam je verder (300 km NEDC). Met REX kwam je zo ineens aardig ver. Ook kwam er de i3 S, een sportieve versie. Nou ja, een iets vlottere versie, een echte strepentrekker is het niet. Al is 6,9 seconden naar de 100 ook absoluut niet slecht. Kortom: het was al een best interessant autootje sinds 2013, en sinds 2017 kon de i3 prima mee met elektrische rivalen.
250.000 stuks!
En dat blijkt: BMW schroefde eerste deze week i3 nummer 250.000 in elkaar! Dat gebeurde in de i3-fabriek in Leipzig, waar hij al zijn hele leven wordt gemaakt. Voor de cijfer-nerds: BMW heeft dus net geen 28.000 exemplaren per jaar verkocht aangezien het ding al negen jaar in productie is. Tenminste, was. Want BMW’s aankondiging gaat gepaard met een andere aankondiging.
BMW i3 komt ten einde
BMW deelt namelijk dat de looptijd van de i3 ‘zeer binnenkort’ ten einde komt. Niet alleen omdat het ding niet echt meer van de tijd is, ook omdat er een nieuwe i3 komt (wat een elektrische 3 Serie wordt) en dus de naam i3 beter gebruikt kan worden. BMW vindt nummer 250.000 van de i3 wel een mooie mijlpaal, zo aan het eind. Een mooie Home Run, aldus de Beierse autofabrikant.
BMW i3 HomeRun Edition
En dus, ja echt, wordt de emotionele rollercoaster van deze aankondiging afgemaakt met de BMW i3 HomeRun Edition. Het gaat om tien exemplaren van de BMW i3 S: vijf stuks in Frozen Dark Grey (P6N) en vijf stuks in Frozen Red II (P5E). Ook zijn er wat geinige accentjes toegevoegd, zoals het patroon in de ‘grille’ à la BMW iX. Allemaal manieren om de BMW i3 gedag te zeggen.
BMW maakt niet helemaal duidelijk wat er gaat gebeuren met dit mat gespoten tiental, dus of je er één kunt kopen weten we niet. Wel weten we dat het bijzondere stadsautootje zijn plaats gaat opgeven zodat BMW de nieuwe i3 kan afmaken. De i3 was een bijzonder apparaat en heeft zijn indruk achter gelaten.
HZW zegt
Heb het altijd een leuk autootje gevonden, door zijn afwijkende vorm een beetje de Audi A2 van deze tijd.
Al had ik liever gezien dat ze dat ding een motor voorin hadden gegeven, maar dat ter zijde.
De REX versie was gewoon top, zolang er brandstof in zat kon je blijven rijden.
Het gerucht ging dat er een opvolger zou komen met gedeelde EV techniek van de Mini EV, maar dat lijkt van de baan.
leaper035t zegt
Heb er een tijdje als firmawagen mee gereden. Dat ding ging als de bliksem. Het is door de funky i3 dat ik besefte dat een elektrische toekomst helemaal niet zo slecht hoeft te zijn.
Mini Joe zegt
Laatste dag van juni, drie x BMW. Een van de sponsoren?
willeme zegt
@minijoe:
Nee. Nieuws is nieuws. Als BMW nieuws heeft, dan vermelden we dat ;-). Dit lijkt mij toch keurig gerelateerd autonieuws?
Als er een artikel is van de sponsoren, zal erbij staan dat het een ‘featured article’ of ‘advertorial’ is,
Mini Joe zegt
Het is echter opvallend hoeveel aandacht er wordt besteed aan BMW ten opzichte van andere merken, het kan zijn dat deze selectie te maken heeft met de voorkeur van de redacteuren, maar helaas is deze niet echt objectief.
baf07 zegt
Rij al 1,5 jaar met dikke glimlach in een i3s. Kan zomaar zijn dat ik er nog een koop als de mijne eruit gaat
Dutchdriftking zegt
Ik heb het nooit een knappe wagen gevonden, en ik ben er eigenlijk nog steeds niet kapot van. Maar onze tweede auto wordt wat slecht. Het is een oud japannertje welke al jaren voor een appel en een ei rijdt, maar na dik 20 jaar en 350k km is het einde wel in zicht. Een i3 is eigenlijk zo gek nog niet. Mijn vrouw wil smal en hoog. Dat is makkelijk met de boodschappen. Meer als 30km enkele rit maakt ze nooit dus de actieradius is sowieso geen probleem. Ook kunnen we opladen op eigen oprit. Een Panda Cross en een Dacia Spring staan op de shortlist, maar wellicht is een tweedehands i3 ook zo gek nog niet. Hangt natuurlijk wel even af van hoeveel gepruts die halve deurtjes opleveren met kinderzitjes achterin.
nicolasr zegt
Ga voor de i3. Daar krijg je geen spijt van. Want naast alle voordelen van elektrisch rijden, stuurt hij ook echt leuk. En de kwaliteit is eveneens prima in orde. Die halve deurtjes geven juist extra ruimte om dingen op de achterbank te zetten. Dus ook kinderzitjes.
De i3 is écht een topding
Dutchdriftking zegt
Tnx! De Ignis is zowaar weer door de APK dus we hebben minstens een jaar om te kijken, en de prijzen kunnen dan hopelijk weer wat dalen.
Donstil zegt
Gepruts? Die halve deurtjes zijn juist fantastisch Voor kinderzitjes omdat je niet om de stijl heen hoeft.
Wel even opletten hoe je parkeert want je hebt wat ruimte nodig om ze open te zwingen.
De panda en de Dacia zijn absoluut geen concurrentie voor de i3 maar die zal je om een andere reden op de shortlist hebben gezet schat ik zo in.
Dutchdriftking zegt
Tnx.
bottles zegt
Ik wil ‘m leuk vinden, echt. Maar ’t lukt gewoon niet.
Het is zo’n absolute drol van een auto om te zien, een belediging voor m’n netvlies.
p993 zegt
Voor mij hetzelfde. Maar nooit gereden of in gezeten, dus….
Donstil zegt
Ik rij er nu een paar jaar eentje en het is de beste auto die ik ooit gehad heb.
Ondanks zijn bereik is het ook nog eens een fantastische EV, hij is vlot zat (vooral voor 20-60 sprintjes enz), prachtig afgewerkt van binnen, rijd als een BMW, is lekker ruim van binnen en door zijn gewaagde design oogt het model na bijna 10 jaar nog steeds fris!