Deze elektrische kookwekker heeft weliswaar achterwielaandrijving, maar is het verder ook een echte BMW? Het idee achter deze auto is revolutionair, maar zou je er ook daadwerkelijk eentje kopen? Misschien nog wel belangrijker: wil je achter het stuur gezien worden?
Het idee van BMW om elektrische auto’s op een volledig ‘nieuwe’ manier te bouwen (LifeDrive) met behulp van een carbonfiber ‘huisje’ (dat geplaatst is op een aluminium ‘skateboard,’ voorzien van een elektromotor met accu’s) is zeker innovatief. Maar is het ook aantrekkelijk?
De elektromotor levert 170 pk/250 Nm aan de achterwielen en met een volledig opgeladen accupakket kom je 160 kilometer ver, maar dan moet je alle stroomverbruikers uitzetten en als een oud wijf rijden. Niet echt praktisch dus. Gelukkig komt er op termijn ook een versie met range-extender.
Als we de 3-deurs i3 Coupe vergelijken met de 5-deurs i3, die we al een tijdje kennen, dan valt op dat de afmetingen héél sterk afwijken. De wielbasis van 2,57 meter is gelijk bij beide auto’s, maar verder verschillen ze als dag en nacht. Hieronder de afmetingen van beide auto’s:
BMW i3: 3,85 meter lang, 1,54 meter hoog en 2,01 meter breed
BMW i3 Coupe: 3,96 meter lang, 1,56 hoog en 1,77 breed
De i3 Coupé is dus 12 centimeter langer, 2 centimeter hoger en maar liefst 24 centimeter smaller.
E34M5Touring zegt
Geen E– dus geen BMW.
leandro zegt
Hee een te heet gewassen x5
lamborgfan zegt
@leandro: Je hebt iets te veel alcohol op denk ik..
leandro zegt
@lamborgfan: nee het is nog geen weekend
toroloco zegt
i3, i3 coupe,…niks voor mij. iPhone, ipad, iMac, iPod vallen beter in de smaak dan een iBMW?!?
bluesbrother zegt
als ik mijn 7-er erop kon inruilen zou ik het doen. wat een gave bak!
sacha zegt
“The Future’s So Bright, I Gotta Wear Shades”
Nou, als ik dit zo zie niet dus…
kaasboerin zegt
Oeh lekker, kan ik voetjevrijen met m’n passagier!
morello zegt
Voordeel: als je ermee rijdt, zie je de buitenkant tenminste niet.
brasi zegt
Afgrijselijk, shame on you BMW!
papa zegt
Ik dacht dat het dieptepunt wel bereikt was met de Chris Bangle creaties, hij zal blij zijn dat BMW ook kan falen zonder zijn hulp! Zo een type auto zou beter zijn met de logo’s smart forfour op zn kont…
kaasboerin zegt
@papa: LOL! BMW en faal.. Goeie!
mannetje zegt
@papa: Paar vleugels erop en produceren die klote zooi!
Simpson zegt
Ik ben normaal niet zo’n bmw fan, maar dit kan me wel bekoren.
of zeg ik nou gewoon dat dit geen ‘echte’ bwm is?
gforce zegt
Die achterste zijruit… Hoe verzin je het?!? Welke jan lul bedenkt dat dat “cool” of “modern” moet uitstralen.. Sorry maar dit vind ik echt wel een dieptepunt van design. Maak gewoon eens een normaal uitziende auto, met een radius van meer dan 350km. Misschien dat ik dan over die elektro nonsens heenkom…
perrry zegt
tsjah, als ze hem dan ook gewoon één kleur geven kan het wel een grappig karretje zijn.
mannetje zegt
@perrry: Een Bmw kopen die vervolgens afgeschetst wordt door het publiek als een “leuk karretje” is natuurlijk not done.
avsdesign zegt
@gforce:
De achterste zijruit is niet zomaar decoratie, maar om de achterste inzittende een betere visibiliteit te geven.
Dat is niet omdat het ‘cool’ of ‘modern’ moet zijn. Dit is een zowel functionele als esthetische beslissing en zeker niet de goedkoopste.
Wat ik wel graag van u zou weten is wat u verstaat onder een ‘normaal uitziende auto’?
gforce zegt
@avsdesign: 4 deuren, 4 wielen, algemeen aanvaarde proporties, rechttoe rechtaan raamlijn alsmede een daklijn. Ik snap dat dit voor het zicht van de passagiers is, maar het geeft mij gewoon de kriebels. Net zoals de Meriva, Citroën C4 Picasso, etc.
En dan bedoel ik niet dat alles op een VAG auto moet lijken, maar er is wel degelijk een tussenweg.
solmatje zegt
kill it with fire!
ar75 zegt
Doet u er mij maar een!
meneersander zegt
RWD, dus het moet wel een echte BMW zijn…
fit4fun zegt
Die 201 cm breedte lijkt mij niet kloppen. Als puur EV zal ’t geen succes worden wegens te gering rijbereik. Met range extender zou het wel beperkt kunnen verkopen denk ik.
mpwpeter zegt
Been there, done that… NEXT!
dondeboer zegt
@mpwpeter: Ha, ik ben dus niet de enige die aan de A2 moest denken. Overigens was de A2 zijn tijd ver vooruit, dus wellicht dat we over 10 jaar wel massaal i3’s gaan importeren :)
jrk68 zegt
De coupé is dus hoger dan de 5 deurs, yeah right….
Vergeleken met dit hok was de A2 een schoonheid.
Als dit echt de toekomst van BMW is dan zie ik het somber in….
pieter-jan_catteeuw zegt
De achterkant is een beetje ‘hoog opgetrokken’ (in de concept tekening word ie oppervlakte uitdrukkelijker gebroken) maar voor de rest heel interresant als stadswagentje. Vooral het vloeiende, ruime en schijnbaar simplistische interieur.
Ik hoor van connectieloze electriciteits transmissie. Je moet uw GSM bijvoorbeeld enkel op iets leggen en magnetische velden ofzo laden de batterij op. Dan kan je misschien parkeerplaatsen hebben die auto’s opladen. Dan heb je misschien ook houders in de wagen op uw gsm op te laden. Als we de smartphone gaan gebruiken als deursleutel (en de iris als contact sleutel) dan kan het wel handig zijn om uw gsm in de auto bij wijze van gewoonte op te laden.
HzR zegt
Bouwt BMW eigenlijk og wel auto’s? Het lijkt wel of ze alleen nog maar varianten van varianten als concept tonen maar het niet op de markt komt. Zie i8, Mini etc.
mellie zegt
BMW onwaardig dit
zender zegt
Ik vind de i3 niks, maar de i8 is geweldig!