En dat laat de BMW i Vision Dee ook zien ook.
Automerken zijn maar vreemde entiteiten. De afgelopen jaren proberen velen zo min mogelijk aanwezig te zijn op autobeurzen. Daar hebben ze dan ook al tal van redenen voor. Denk aan excuses als: ‘De tijden veranderen, het milieu, nieuwe manieren om prospects te benaderen, we willen meer aandacht aan Wouter geven, hoge standprijzen, omslachtig’.
En weet je, dat zijn allemaal legitieme redenen. En wat doen automerken? Nou, die organiseren hun eigen evenementen of gaan gewoon naar niet-autobeurzen. Zo hebben de merken de CES ontdekt. Dat is de Consumer Electronics Show in Las Vegas en de grootste tech-beurs van de wereld. Automerken zien zich sinds Tesla dus ook als tech-merk en showen ze op tech-beurzen hun nieuwe waar.
Digital Driving Experience
In dit geval betreft het de BMW i Vision Dee. Dat is een volgend project in de lang lopende lijn van BMW i Vision-showauto’s. In dit geval is de auto niet vernoemd naar het vrouwelijke karakter uit de jeugd-documentaire It’s Always Sunny In Philadelphia. De naam staat voor Digital Emotional Experience. Nu denken sommige mensen bij een digitale emotionele ervaring aan iets heel anders dan een auto, maar in dit geval is het een auto.
Als je ‘m zo ziet, lijkt het alsof BMW alle historisch verantwoorde design-kenmerken bij het grofvuil gezet: geen dubbele koplampen, geen dubbele nieren en geen Hofmeister-knik. Maar de grille is nu plat en loopt over de gehele breedte. De dubbele koplampen zijn nu vierkant en de Hofmeister is iets meer uitgerekt. Wel is het een keurig en strak sedannetje. Met name schuin van achteren zijn de proporties erg goed gekozen.
Uiteraard is er ook een hele hoop technologie aan boord. De BMW i Vision Dee kan namelijk iets dat mijn zus niet kan: de auto kan zich emotioneel uiten. Ja, middels een speciale lak (E Ink) kan de auto met kleuren laten zien hoe ‘ie zich voelt. Een avatar van de bestuurder kan geprojecteerd worden op de ruiten. Vroeger zat daar de bestuurder die zijn emotie zat te uiten, maar dat is dus echt iets van 2022.
BMW i Vision Dee
In het interieur zijn alle knoppen ‘opgeruimd’ en vervangen door iets dat BMW de Mixed Reality Slider noemt die je op de tast kunt bedienen. De digitale knoppen noemt BMW ‘phygital’, een combinatie van physical en digital. Het digitale scherm is nu gewoon een HUD (head up display) dat over de volle breedte van de ruit wordt geprojecteerd. Ook het stuurwiel is voorzien van phygital-knoppen om het HUD te bedienen.
Volgens BMW kunnen we al snel kennis maken met een productiemodel met een dergelijk scherm. In 2025 moet het zover zijn. Dan moet de eerste elektrische auto van de Neue Klasse in de showrooms staan. Die kun je dan bestellen met zo’n enorm display.
Uiteraard hebben we de eerste beelden met Arnold Schwarzenegger voor je:
Meer lezen? Naar deze onthullingen kijken we uit in 2023!
Wolflow zegt
Wat is de voorkant een verademing ten opzichte van huidig gamma!
ghini zegt
Idd, daar kunnen ze wél op voortborduren qua designs. In huidige autos hadden het mooie lichtroosters kunnen zijn met koplampen er naast. Jammer, gemiste kans.
pyrat zegt
Ik vind er juist erg veel klassiek BMW kenmerken inzitten, beetje retro jaren ‘70/‘80.
krisp zegt
Ik zie (erg horizontaal uitgestrekte) nieren en een hofmeisterknik. Dubbele koplampen had BMW al een tijdje niet meer, hoewel variaties op de angel eyes er nog steeds zijn. Dit zijn (daarom?) 2 streepjes.
Ik vind hem juist historisch verantwoord, en een verademing vergeleken met wat BMW nu in productie brengt. Hopelijk weten ze deze visie op de juiste manier te vertalen naar productie.
erce zegt
Precies dit! Het lijkt er juist op dat alle klassieke BMW kenmerken op een moderne manier zijn toegepast.
str8six zegt
Ik vermoed dat we deze voorkant terug zullen zien op de nieuwe 3, en dat juich ik helemaal toe!
ghini zegt
Het is te hopen..
dondeboer zegt
Ik vind m erg op de Maserati BiTurbo lijken, maar goed, die leek ook wel weer op de bmw’s uit die tijd. En na alles wat er de laatste tijd uit de bmw-stallen is gerold, is dit wel een verademing.
rollingstoned zegt
Waar BMW’s uit die tijd dan weer leentje buur speelden bij Alfa Romeo… ;-)
b00st zegt
Leuk die E ink. Even politie livery op als je haast hebt.
mashell zegt
Ze dachten dat we niet door hadden dat ze een oude concept car uit 1978 gerecycled hebben?
Edge zegt
Dit is nou wat ik wil zien van BMW! Het is vooruitstrevend, het is anders, maar het grijpt tegelijkertijd terug op een aantal iconische designdetails van de BMW’s van vroeger en vormt daarmee een mooi, goed geproportioneerd geheel.
P.S. Mijn reacties worden wel erg vaak tegengehouden door het moderatiefilter, terwijl ik mij (voor zover ik dat zelf kan inschatten) toch netjes aan de (gedrags)regels hou. Kan daar eens naar gekeken worden?
Polo Fun zegt
Misschien dat iemand handig is met photoshop; om er een M3 van te maken. Ziet er zo anders al niet verkeerd uit. Netjes hoor.
Hopelijk krijgt bmw genoeg positieve reacties dan krijgen wij hem als productie-versie.
snelheidisrelatief zegt
Geweldig jaren ‘70 design met grote platte dubbele nieren en een Hofmeisterknik… En waar zie jij ‘vierkante koplampen’? Of zie jij allemaal dingen die ik niet zie? 😳
drdre1 zegt
Niets meer toe te voegen op bovenstaande reacties, behalve dat ik niets meer heb toe te voegen. :-P
dondeboer zegt
Tja, bij gebrek aan werkende plusjes in de app is een berichtje waarin je niks toevoegt de enige manier om wat toe te voegen. Dus bij deze :)
mijosu zegt
Beetje wennen, maar dit is wel BMW. Vooral die sharkose!
Hawkeye72 zegt
Een verademing
julez zegt
Ben ik nou echt de enige die dat DEE ding niet snapt en niet kan waarderen? In welk opzicht is dit een BMW? Ja, een conceptauto moet vooruitstrevend, vernieuwend, verfrissend zijn. Maar het moet toch herkenbaar een bepaald merk uitstralen? Anders gaat de hele essentie van een conceptauto verloren. Plak achterop dit ding een Peugeot-logo op en het is een Peugeot. Plak op de voorkant een willekeurig ander logo en dat past ook. Het is alsof BMW met dit concept het hele merk opnieuw wilt uitvinden. Zonde.
(Ja, ik ben een BMW fanboy, noem me maar een hater. Maar in dat hele ontwerp zit gewoon niks van BMW.)