BMW gaat eerst eens kijken hoe hard de vraag voor de i3 en i8 zich ontwikkelt voordat men investeringen doet voor potentiële nieuwe modellen.
Dat geeft BMW productiebaas Harald Krueger aan in een interview met Reuters. Hoewel de BMW i3 met 11.000 wereldwijde orders sinds de introductie in november beter verkoopt dan Krueger en BMW hadden verwacht, zijn ze in München nog even niet van plan om meer te investeren dan de 2 miljard euro die er al in het BMW i merk gestopt is. Dat betekent dus dat er voorlopig naast de i3 en de in de lente in de showrooms verschijnende BMW i8 voorlopig geen andere elektrische modellen zullen komen. Dit spreekt de eerdere verhalen over een i5 tegen.
Ook heeft BMW vooralsnog geen plannen om in de Chinese automarkt te stappen met de i-modellen. Dit omdat er nog niet genoeg infrastructuur is voor elektrische auto’s (lees: te weinig laadpunten) en er is dan ook geen plan om in China te gaan produceren.
Of de plannen voor BMW i ook echt in de ijskast zijn beland is maar de vraag overigens, misschien probeert Krueger ons gewoon op het verkeerde been te zetten. BMW i heeft de merknamen i1 t/m i9 al wel vastgelegd overigens, dus mochten ze de modellenrange willen gaan uitbreiden dan is dat geen probleem.
bullgod76 zegt
Blijkbaar geloofd BMW toch nog niet zo in het succes van hun i-serie modellen, anders hadden ze hier ondertussen ook al wel elke niche opgevuld met een nieuw model.
marikoelolo zegt
@bullgod76: Nou, ze zijn al aardig onderweg hoor met dat opvullen
bullgod76 zegt
@marikoelolo: ja bij hun “normale” modellen wel, maar bij deze i-serie is er nog ruimte voor allerlei andere i modellen naast de i3 en i8, zoals een i1, i2, i4 etc.
En waar blijven bijvoorbeeld de iX3 en iX8, de i3GT en GrandCoupe etc?
JamesBond007 zegt
@bullgod76: Hoewel de BMW i3 met 11.000 wereldwijde orders sinds de introductie in november beter verkoopt dan Krueger en BMW hadden verwacht,
Nee, geen succes..
lambo4all zegt
@JamesBond007: tja.. Toch is dat maar een schijntje van de hoeveelheid 3 series die ze verkopen. En wat je vaak ziet is dat als de “hype” eraf is de verkopen ver inzakken, zie fisker, ampera, volt en leaf. Ik moet het nog zien of ze het gaan halen!
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@bullgod76: Logisch toch, zo’n i3 is toch nog niet bepaald perfect te noemen en het uiterlijk is ook niet om over naar huis te schrijven.
mashell zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: hoezo? Het technisch een interessant concept met die range extender (stukken beter gedaan dan de Ampera). Het uiterlijk. Tja, ik vind de i3 niet mooi (maar ik vind wel meer modellen van BMW niet mooi, X5 en X6 bijvoorbeeld) maar het is een ander en gedurfd design van de anders toch zo conservatieve Beiers. De i8 is een echte BMW heel erg de M1 van 2014.
M3Power79 zegt
Oef!
jessetje zegt
Laat maar komen hoor, ik ben wel benieuwd
potver7 zegt
Dit kan eigenlijk maar twee dingen betekenen:
óf een eventueel volgend model kan gebouwd worden met één van de twee huidige modellen als basis, waardoor de ontwikkeltijd aanzienlijk korter is
óf ze zijn ons zand in de ogen aan het strooien en zijn stiekum toch iets nieuws aan het bedenken.
Ik lees hier toch vooral iets van: “We hebben toch liever dat u nu uw electrische BMW aanschaft, dus we zeggen gewoon dat er voorlopig geen andere komt.”
Aquios zegt
Die i3 staat bij mij in de straat, dus ik kan er regelmatig langslopen. Maar hoe vaak ik er ook naar kijk het blijft echt een hondslelijk hok. Ik kan er echt helemaal niks aan mooi vinden. Grappige is dat er vaak een tesla model s naast staat en dat is dan weer een plaatje om van te genieten.
reistje zegt
@Aquios: Inderdaad, je hebt of een sportmodel wat weer prijzig is of een van de lelijkste auto’s van dit moment… Er stond toevallig ook een artikel op groen7 dat veel testers hun ActiveE (1 serie coupe dus) veel liever wouden houden dan overstappen naar de i3.
mashell zegt
“BMW i komt voorlopig niet met nieuwe modellen”
Dat hoeft toch ook niet, ze lopen mijlenver voor op de concurrentie. Een ruime, compacte, lichtgewicht auto als de i3, elektrisch met efficiënte range extender voor een niet al te hoge prijs. BMW is hier nog wel even zonder concurrentie. De i8 is een super moderne sportwagen en een echt alternatief voor een 911 of een R8.
duitseautos zegt
Ik zie die i3 wel eens rijden in Utrecht, als ik die auto zie moet ik denken aan de ’toekomst’. Ik vind hem niet geslaagd..
lekkaah zegt
Volgens de lokale dealer is de i8 al uitverkocht terwijl die nog uit moet komen (in Mei volgens hen). En nee, hij wist zelf ook niet hoeveel ervan gemaakt zouden worden..
stamp zegt
Ik kende de i3 alleen van de filmpjes op AutoBlog.. toch raar om dit ding in reallife op de weg tegen te komen. Deze week meerdere malen over gestruikeld.
Inderdaad smalle wieltjes, en erg futuristisch. maar echt niet te lelijk voor woorden. Nee. best geslaagd (en gedurft).
gregorius zegt
Op het moment ze het ontkennen, bevestigt dat dat ze er mee bezig zijn.
Maar ze zullen ook eerst even kijken hoe de i3 na een tijdje ontvanngen wordt en wat de minpunten zijn.
Ook zullen ze al bezig zijn met het ontwerpen van verbeterpunten.
Waar ze op hopen bij BMW: is het prius effect. Die Honda Civic Hybryde was van vergelijkbare kwaliteit, maar zag eruit als een normale Civic. Als je nu in een i3 of i8 rijdt, herkent iedereen het en het heeft een i-uitstraling en niet per se een BMW uitstraling.
Dus: er komt waarschijnlijk nog wel een midden model: iets groter, iets zwaarder, en waarschijnlijk met de i8 motor. Type Prius-station. Weer een beetje nieuwe hype
En als ze daar dan klaar mee zijn, komen ze met een lijn die meer lijk op de dan huidige line-up van BMW en dat zal maar net liggen aan hoe erg de mensen van het i-gedeelte houden, hoe ze die modellen gaan noemen en hoe ze eruit gaan zien.
Anyway, als ik zo’n i3 zie rijden, denk ik elke keer…. geen 120 euro aan benzine per week. Maar ja, ik kan m thuis nog niet opladen; dat maakt t moeilijker.