BMW leert van de fouten van Audi en gaat stug door met de innovatieve i3.
De toekomst van de BMW i3 leek eventjes in gevaar te zijn. Nog niet zo lang geleden waren er diverse BMW officials die aangaven dat de i3 weleens in de herfst van carrière zou zitten. Echter, er zijn andere sluiten genomen. De i8 gaat over een paar maanden eruit, maar de i3 mag nog eventjes in de showrooms blijven staan.
Dat is maar goed ook, want de i3 wordt telkens beter. Natuurlijk is het uiterlijk nogal specifiek, maar sinds de laatste update is de BMW i3x weer helemaal bij de tijd. Daarbij wordt de elektrische auto telkens populairder en zou het stom zijn een auto die zijn tijd ver vooruit is uit productie te halen. De Audi A2 werd pas populair een paar jaar nadat ‘ie niet meer van de band liep in de A8-fabriek in Neckarsulm.
Gelukkig heeft BMW bevestigd dat de auto sowieso tot 2024 onder ons blijft. Sterker nog, BMW komt met een heuse Concept Car op basis van de i3. Nu ziet de i3 er eigenlijk nog altijd uit als een Concept Car, maar de i3 Urban Suite is het daadwerkelijk. Met de i3 Urban Suite wil BMW de i3 profileren als een feng-shui achtige rijdende lounge. Een ruimte om te relaxen en na te denken over de fijnere dingen in het leven.
Of je automatisch jazzy, lo-fi hiphopbeats van J Dilla en MadLib hoort in de i3 Urban Suite weten we niet, maar wel dat je een comfortabele stoel hebt waarop je gewoon kunt liggen. Naast je zit geen tweede stoel, maar tafeltje met een lampje. Zodat je in alle rust de verzamelde werken van Nietzsche, Kafka en Johan Derksen kunt lezen.
Uiteraard zijn alle gebruikte materialen waanzinnig premium en ook nog eens milieuvriendelijk. Lewis Hamilton zou dus ook plaats kunnen nemen in deze BMW i3, ware het niet dat Lil Lewis alle boeken van Johan Derksen heeft gelezen. De BMW i3 Urban Suite is een uithangbord dat BMW meeneemt naar de CES in Las Vegas. Normaliter is de CES (Consumer Electronics Show) verplichte kost voor onze collega’s van Apparata, maar automerken geven er vaker acte de présence.
lekkerlinksrijden zegt
Hij is leuk, raar, misschien zelfs een beetje clowneske, maar iedere keer kijk ik toch weer even of draai mijn hoofd om. Dus ik begrijp wel dat ze m behouden en verbeteren. Model kan nog jaren mee en de kosten zijn laag. Prettige kerst allemaal
moveyourmind zegt
De overbuurvrouw heeft zo’n i3 en ik moet toegeven dat ik het best een knappe verschijning vind, een soort guilty pleasure…
En haar i3 vind ik wel geinig.
nissanfairladyz zegt
Nu nog zelfrijdende technologie voor elkaar boksen. Heeft BMW al genoeg data om hun AI te voeden zodat ze straks net zo ver als Tesla zijn? Soms het gevoel dat ze de concurrentie zwaar onderschatten. Werkelijk een groot gevaar voor de Duitse economie.
Zou voor woon werk verkeer wel ideaal zijn zo’n lounge waar je instapt. En tegen je BMW zegt: graag naar mijn werk rijden. En daar gaat je auto. Hopelijk blijft er wel een stuur voor als je zelf wilt rijden.
De vraag is of de Duitsers de volgende iPhone moment gaan overleven. Of dat het een Nokia afslachtings moment zal worden voor de Duitse auto industrie. Ik hoop dat ze het overleven. Technologie is de sleutel tot overleven straks.
Zelfrijdende auto’s worden straks gewoon werkelijkheid. Als Tesla straks het werkend heeft, dan krijg je een point of no return en dit zal een hele grote selling point zijn waarbij maar weinig fysieke materiaal nodig is. Kosten zijn laag voor Tesla, en de concurrentie heeft niks werkend.
Komop duitsers. Laat eens wat meer zien wat je kunt. Doe iets innovatiefs ! Kom van je luie managers stoel af. Ik heb het gevoel dat ze daar allemaal van die niet technische en niet innovatieve managers hebben die daar in hoge posities zitten alleen maar voor zichzelf en totaal geen passie hebben.
Datzelfde gebeurde met Nokia. Allemaal managers die geen flauw benul hadden van de innovatie in de echte wereld en alleen maar cashflow optimalisaties konden doen en productie processen efficiënter konden maken. Maar innoveren? Nee. Bijna 50% marktaandeel had Nokia. Nu 1% terwijl ze wel de resources hadden om de markt te behouden.
Als je ook die CEO’s en managers van de Duitse merken hoort praten in interviews. Totaaaal geen passie, totaal geen kennis van techniek en visie naar de toekomst. Allemaal ouwe lullen.
Bij VAG doen ze het ook verkeerd. Een modulair MEB platform. Uit ervaring weet ik in de techniek als je modulariteit wil, betekend dat je ergens op moet inleveren. Namelijk op efficiëntie. Kijk maar eens naar de modulaire mobieltjes. Ook nooit van de grond gekomen, omdat het teveel ruimte kost.
Het MEB platform van VAG zal gedoemd zijn met compromissen om modulair te zijn in plaats van efficiënt. De engineers zullen voor keuzes staan. En omdat de hoge managers bij VAG nog oudbollig denken betreft het oude systeem wat ze vroeger hadden betreft modulariteit. Maar ze willen niet inzien dat juist efficiëntie de sleutelfactor is bij elektrische auto’s.
Elon musk heeft dit een keer ook in een interview gezegd dat je tijdens de engineering continu moet switchen tussen macro en micro engineering en soms complete micro systemen opnieuw moet engineren of fuseren met andere delen of gewoon weglaten ten behoeve van het macro gebeuren. Geen wonder dat Porsche engineers gewoon schrokken hoe goed de Model 3 in elkaar zat en hoe alles zo goed samenwerkte. Dus op macro engineering tot een zeer compleet goede engineering was gekomen.
Ik hoop echt dat die Duitsers in gaan zien dat EV’s heel anders gemaakt moeten worden. Het MEB platform gaat falen. Ik ben zeer benieuwd hoe de core efficiëntie is van de VW ID3.
frederik zegt
@nissanfairladyz: Teveel Tesla kool-aid gedronken? Die zelfrijdende auto’s zijn er echt nog lang niet, daar durf ik heel wat op in te zetten. Ook bv Google heeft toegegeven dat het een veel moeilijker probleem is dan ze aanvankelijk dachten. Alleen Tesla blijft maar doen alsof ze echt een “full self driving” package kunnen leveren. Gevuld met gebakken lucht…
Paul58 zegt
@frederik: ben het met je eens dat een zelfrijzende auto nog ver weg is echter heeft Tesla wel een flinke voorsprong. Dit in de vorm van miljoenen km’s aan data van de eigen tesla fleet welke worden gemonitord (alleen als de klant hier toestemming voor geeft) en wordt gebruikt voor het ontwikkelen van de autonome systemen. Self learning. Daar is tesla ook al tamelijk ver in getuige van het filmpje wat ze al (2!) jaar geleden plaatsten van een zelfrijzende Tesla zonder input van de bestuurder.
Paul58 zegt
3 jaar geleden zelfs. Voor de liefhebbers: https://www.tesla.com/nl_NL/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborhood-long
nissanfairladyz zegt
@frederik: Nee geen Tesla kool-aid. Ik was jaren en jaren geleden juist te spreken over Mercedes(Daimler) en hoe ver ze waren met autonoom rijden. Ik ben een liefhebber van techniek wat voorop loopt. Ik volg niet een merkje. Ik ben altijd een persoon geweest die tussen allerlei merken switcht. Puur omdat ik op de techniek let.
Voorheen wou ik een sport auto, welke betrouwbaar was, veel pk per euro. Gewoon voor een dubbeltje op de eerste rij. Ik hou van dat uitzoeken. Zo kwam ik uit op een Nissan 350z voor 13k Euro met 70k kilometers op de teller.(Nu 2ton, nooit problemen gehad behalve bandenslijtage en remmen… maar dat is tamelijk normaal toch) Ik hou van het uitzoeken van de beste technieken. Ik ben een TECHNIEK fanboy, prijs kwaliteit etc.. Niet een merken persoon. Ik walg van mensen die denken dat een X merk beter is als het andere. Ik hou van technische onderbouwing waarom een bepaald model beter is. Merk zegt niks.
gilettelubbers zegt
@nissanfairladyz: verveel jij je met kerst? Alle Christus wat een verhaal
nissanfairladyz zegt
@gilettelubbers: Eerlijk? Ja wel een beetje. We zitten pas met 2e kerst met de familie bij elkaar. Vandaar denk ik.
papa zegt
@nissanfairladyz: Tesla gaat het niet lang meer trekken, in een tijd waarin ze een 95% marktaandeel hadden met een grote electrische sedan (niemand anders had dat) konden ze al geen winst maken. Nu er andere premium alternatieven komen/zijn (e-tron etc) gaan ze marktaandeel verliezen en dus gaan ze minder winst draaien.
Esprit_de_Flandre zegt
@papa: Winst is niet afhankelijk van marktaandeel. Met een marktaandeel van 5% kan je een mooie winst maken, met 95% kan je ook failliet gaan. Hangt er van af hoe je organisatie draait.
Daarnaast is marktaandeel verliezen aan nieuwe concurrentie geen probleem als de markt groeit, en dat is ze nog steeds. 100% aandeel van een markt van 100k stuks is minder dan 50% in een markt van 1mio. Normaal gezien zal dat laatste scenario meer winst opleveren, ondanks concurrentie…
nissanfairladyz zegt
@papa: Nee dat is niet zo zeer waar. Tesla is nog een startup. Dit betekend dat winst maken eigenlijk onzin is.
Het beste resultaat is wanneer alle beschikbare geld weer terug geïnvesteerd is in het bedrijf om te groeien.
Groei betekend aandeel stijgen.
1. Tesla is een groeiende grote startup. Ze keren geen dividend uit. Aandeelhouders moeten het hebben van de groei. Dus alle niet geïnvesteerde winst is verlies van potentiële groei van het aandeel.
2. Huidige bedrijven zoals GM, VAG, Ford, Toyota die zitten niet in een groei startup fase. Dat is ook de reden waarom ze dividend uitkeren aan de aandeelhouders als ze winst hebben.
Je moet wel even de aandeelmarkt begrijpen voordat je zulke uitspraken doet.
baklava zegt
De Multipla van deze generatie. Ik hoop dat ze snel wegroesten of naar het oostblok verdwijnen.
mikje90 zegt
@baklava: ze roesten niet, het meeste plaatwerk is kunststof. Ik ben zelf wel een erg grote fan van de Fiat Multipla, omdat het een heerlijke reis auto is. Vooral met een gechipte JTD is het een erg fijne wagen, en heeft hij “slechts” een ding tegen namelijk zijn uiterlijk. Heil Multipla!!!.
bsxc2 zegt
De i3 in leven houden is een goed ID3.
v10m5 zegt
Het platform is gemakkelijk op vele manieren toe te passen. Ze kunnen er een heleboel verschillende auto’s van maken.
1) wat verlengen en een hatchback van maken of langere (i4)
2) sportief spider achting model((i2)
3) compacte suv (i3x)
Vaak een i3 als demo gehad en als je echt goed gaat kijken is het een vernuftig karretje.
Men raakt nu net een beetje gewend aan het model, dus lekker door produceren. Af en toe even wat nieuwe kunststof delen erop en gaan met die banaan…
sonnybonds zegt
vind het altijd een bijzondere auto. Op de weg ziet hij er ook beter uit dan op foto. Maar het wordt toch hoog tijd voor een i3 of i4
Dutchcarwizard zegt
Bmw houdt de i3 in productie omdat ze nog geen andere EV hebben. Ze hebben liggen slapen in Munchen. Maar die i3 is echt wel leuk. 50% van de prijs af en je hebt een killer EV.