Het Concorso d’Eleganza in Villa d’Este komt er weer aan! Dit jaar staan er ook weer prachtige en unieke vierwielers. Eén van de paradepaardjes: een remake van de BMW 328 Kamm Coupé. De auto waarmee het merk in 1940 een Mille Miglia overwinning boekte en die al zestig jaar niet meer bestaat!
In de begindagen van de tweede wereldoorlog won BMW met de 328 Kamm Coupé de Mille Miglia. Om de deelnemende auto’s aan de race de vernietigingen van de oorlog laten overleven werden alle auto’s ondergebracht op het platte land. Na de oorlog kon Duitsland even achteraan sluiten: alleen de Kamm Coupé werd naar Duitsland gestuurd. BMW racebaas Ernst Loof kocht de auto voor persoonlijk gebruik.
Vlak nadat Loof de Kamm Coupé in 1950 verkocht (hij had dringend geld nodig) werd de auto door zijn nieuwe eigenaar in de prak gereden. En dat was het einde van het legendarische Mille Miglia-kanon. Nu, ruim zestig jaar later, ziet het vehikel, zij het een remake (BMW is er al twee decennia mee bezig), dan toch weer het levenslicht. De Beiers tonen de 328 Kamm Coupé voor het eerst aan het publiek op de Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Daar staan overigens nog wel meer mooie one-ofs, zoals onder meer een Ferrari P540 Superfast Aperta, een Alfa Romeo TZ3 Corsa van Zagato en een Bentley Continental Flying Star van Touring Superleggera…
Mooie wagen, mischien zou het niet slecht zijn voor BMW om deze wagen een nieuw leven in te blazen, een nieuw supersportmodel, zeg maar, zoals Mercedes doet met de SLS, ik denk dat hier markt voor is, hoor!!
nu nog een paar kippen voor dat gaas…
Ja Bmw is momenteel Het enige Duitse premium merk zonder supercar.
@mclarenf1lm: Niet lang meer. In 2013 gaat de Vision in productie. Kan niet wachten!
@Freewarefreak:
Oo ja ?
Mag ik je vragen waar je die wijsheid vandaan hebt ?
Ik hoop dat je gelijk hebt, vele BMW fans wachten al een tijdje op een echte supercar en de vraag is of BMW er ook echt eentje gaat bouwen.
@AriM6: Gewoon hier, op deze site of course ;) Kijk maar:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/25/bmw-vision-ed-concept-wordt-nieuwe-m1
Hier zeggen ze zelfs 2012..
@Freewarefreak:
Oke, bedankt.
Dat artikeltje had ik blijkbaar gemist.
Nu maar hopen dat ie daadwerkelijk komt.
Lelijk, maar toch leuk!
@Freewarefreak: die voorkant jammie jammie maar de achterkant is minder weer
Ik weet eerlijkgezegd niet of ik het een mooie auto vind. Desalniettemin goed dat ze m nieuw maken. Elke klassieker erbij is winst. Geeft trouwens wel te denken dat ze in een paar jaar tijd talloze spuuglelijke modellen op de markt kunnen zetten, maar dat het ze twintig jaar kost om een oud model opnieuw te bouwen.
Ontzettend gaaf deze herbouw; BMW heeft al eens een soort van studiemodel gebouwd obv een soortgelijk type, deze staat in het museum in Munchen.
En een plaatje van achterkant van die auto met op de voorgrond een oudje (volgens naam url wel een 328 coupe mm maar dat betwijfel ik) misschien iemand een idee?
@Leone: http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/11/bmw_concept_coupe_mille_miglia
Mishien een leuke sls concurent ?, nieuwe 8serie ?
Foutje: Vlak nadat Loof de Kamann Coupé in 1950 verkocht > Kamm Coupé ;)
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
Gelukkig hebben ze de verleiding kunnen weerstaan ‘m te polijsten. Duitsers hebben nogal de neiging alles kapot te perfectioneren…
Kennelijk is de X6 toch op een stuk geschiedenis geïnspireerd…. dit lelijke hok. Rare proporties hebben dus een hele lange bloedlijn. NEXT!
@w0o0dy:
Volgens mij ga je veel kritiek krijgen…
@AriM6: what else is new? Kritisch zijn mag kennenlijk niet als er BMW op staat. Ik ben er aan gewend. Over smaak valt niet te twisten zeggen ze toch? Nou, dit is duidelijk niet de mijne.
@w0o0dy:
Van mij mag je overal kritiek op hebben als je het maar onderbouwt.
Wat mij betreft snap ik niet waarom je die 2 linkt, lijkt helemaal niet op elkaar en de als je de auto’s van die tijd bekijkt is deze BMW hele normale auto.
Maar goed, dat is mijn mening ;)
@AriM6: Zeg nou zelf… die BMW is echt een hondenhok in vergelijking met deze…toch?
@w0o0dy:
Eerlijk gezegd hoef ik geen van beide.
Ik heb het niet zo op oude auto’s.
@ w0o0dy: Je mag racewagens natuurlijk niet met productiewagens vergelijken…
@ w0o0dy: Helemaal mee eens.
Terwijl racewagens doelgericht gebouwd zijn (en dus misschien niet allemaal even mooi), is er geen enkele reden te bedenken om gewone personenwagens lelijk te maken. Geen excuus voor de moderne gedrochten dus, maar je mag ze niet met klassieke racers vergelijken.
@Klassiekerrally: zoals uit mijn laatste comment blijkt… ook BMW maakte ooit MOOIE Mille Miglia racers….
Ook een racer hoeft geen raar hok te zijn en om uitgerekend DIE te gaan nabouwen heeft een raar bijsmaakje…..
@w0o0dy:
Het gaat om de geschiedenis he.
Als het een belangrijke auto was in die tijd dan zal ie eerbetoon krijgen na zoveel jaren.
Of dat ding nou lelijk is of niet, geschiedenis is geschiedenis en dat zal altijd herdacht worden.
Of wat te denken van deze (uit de stal van BMW…) Zoveel mooier dan die Kamm coupe…
@w0o0dy:
Ik vind de Kamm Coupe geen mooie auto, geef ik eerlijk toe.
Maar dat heb k met heel veel auto’s uit die tijd.
Het probleem dat ik met replica’s heb: Het blijven neppers… Mooie en lelijke.
Ik bedoel…. check foto twee van de Kamm coupe…. it’s awfull!
@w0o0dy:
Moeders mooiste is het niet nee. Maar als auto waarvoor hij bedoelt is (aerodynamicaproef) was hij uitermate geslaagd. Zoek anders de invloed van Kamm in dat veld maar eens op. Form follows function….
@Freewarefreak
Is er al iets bekend over de specificaties?
Ik vind hem in ieder geval wel mooi.
@mclarenf1lm:
staat in dat artikel he.
350 pk, 800 nm, 0-100 in minder dan 5 sec, begrenst op 250, 1.5 driecilinder.
@ klassiekerrally
Wat is het probleem nou als de auto gemaakt is door de zelfde fabrikant met de zelfde tekeningen met tools en materialen die superieur zijn aan die waarmee het origineel gebouwd werd?
Ik kan de puristen wel volgen in hun gedachtegang, maar een herbouw kan net zo goed een betere auto opleveren!
Wat ik me nu vooral afvraag is. Bouwen ze de wagen na op basis van gevonden plannen of op basis van overgebleven stukken of beiden. Bouwen ze hem naar de aanweizigingen van één van de mensen die erbij was toen ze hem bouwen of hoe zit het ermee. En bouwen ze hem ook net zoals vroeger.
Een piston die nu gegoten word of een veer die nu gemaakt word zelfs van (ongeveer, bij benadering) hetzelfde materiaal heeft toch nog een beter kwaliteit.
Of bouwen ze een wagen die wel zal zijn zoals de andere waarschijnlijk geweest is en maken ze de motor misschien wel ZOALS de oude geweest is maar dan met moderne kennis?
Dat vraag ik me bij die dingen af.
Iemand die dat weet? Klassiekerrally of kevski mischien?
@ floryn: Optisch is er niets op tegen (tenzij het kapot geperfectioneerd wordt natuurlijk). Maar het is NIET de auto die geschiedenis geschreven heeft. Het is slechts een kopie.
En ‘een betere auto’… Dat is toch helemaal niet belangrijk?
Hoe ze de auto bouwen of gebouwd hebben weet ik niet, maar ik ga er van uit dat er gebruikt gemaakt wordt van moderne apparatuur. Daardoor zullen kleinere maattoleranties mogelijk zijn. De auto zal in dat opzicht dus misschien beter zijn dan het origineel. Maar zoals gezegd: Dat is volkomen irrelevant.
Ik weet niet of het volkomen irrelevant is.
Neem nu een voorbeeld dat ik geweldig vind (en jij waarschijnlijk ook) de mercedes w196.
Als er nu zo eentje gebouwd word door mercedes op basis van dezelfde plannen maar met de moderne techniek kan er veel meer uit gehaalt worden. En de wagen was toen al geweldig zelfs zonder CAD en rekenprogramma’s helemaal met de hand.
Als mercedes hem nu zou bouwen met de oude kennis en op “ambachtelijke” wijze dan zou de wagen vergelijkbare prestaties hebben als de oude en een vergelijkbaar gedrag. En is hij dus ook een echte klassieker om mee te racen. Zo word het toch wel vaker gedaan voor races met oude race wagens.
Wat ook kan gebeuren is dat hij nagebouwd word met moderne techniek en dat alleen de basis concepten en de looks hetzelfde blijven dat is dan weer helemaal geen echt hoewel hij veel stabieler en gemakkelijker te rijden zou zijn denk ik.
De eerste en de tweede zou ik nog als echte aannemen alleen een ander jaartal achter de naam zetten.
@Hupke:
Ga er maar vanuit dat plaatwerk hiervan nog handgesagen is, maar wel met pneumatische hamers en dergelijke. Ook de techniek is zoals hij geweest is. Het blok is nog wel te vinden.Zuigers en dergelijke gewoon te maken. Ik denk alleen wel dat de toleranties niet veel zullen verschillen. Alleen zullen de technische toleranties kleiner zijn: lagers en dergelijke en spelingen….
Sommige auto’s waren vanaf dag 1 een klassieker.
Heel misschien hoef je maar 1 dag te wachten tot Klassiekerrally ook tevreden is ;)
Een classic heeft een bepaalde waarde (financieel, emotioneel, geschiedkundig) omdat hij is wat hij is, een getuigenis van technisch vernuft, design, en vakmanschap. Het bouwen ervan was destijds een bijzondere prestatie. Een kopij is niets meer dan een kopij en het maken ervan kan je net zo goed aan de Chinezen overlaten, die doen dat een fractie van de prijs.
moet zijn: doen dat aan een fractie van de prijs
@ Peter
Denk je dat ja.
Ga maar eens kijken bij de speciale klassieker afdeling van BMW. Werken mensen die niks anders doen dan met veel liefde klassiekers repareren, herbouwen etc.
Is wel ff wat anders dan een stel chinezen die het voor een paar tientjes doen.
Maar goed ik snap je punt ook wel, maar snap ook dat er maar 1 van gebouwd is en dat ie er niet meer is. Dan kun je niks anders doen dan hem compleet opnieuw te bouwen.
@GOD: Ik bedoel het natuurlijk niet zo letterlijk, het was een boutade om duidelijk te maken dat het maken van een replica hoegenaamd niet gelijk gesteld mag worden met het origineel. Als er één van gebouwd is en hij bestaat niet meer, kan je het ook zo laten. Maar goed, BMW bouwt een kopij, hun keuze en hun recht, hij zal best wel mooi zijn om naar te kijken maar er ontbreekt de ziel van het origineel, nodig om hem te bewonderen.
KANON? naar ik het mij weet was BMW toentertijd niet bepaald een premium merk, opel was meer premium, dus ga nou niet kanon zeggen, verbeter me als ik het fout heb…
Citroën was meer premium, opel weet ik niet
Na de oorlog was BMW toch premium genoeg om door de Britten gekopiëerd te worden. Onder de naam Bristol een merk dat trouwens nog bestaat en dat de meest mooie en exclusieve wagens heeft weten te maken en snel ook.
Daarbij chinezen iets laten kopieëren pas daar maar mee op. Ik heb voorbeelden genoeg gezien vanuit allerlei sectoren waar de chinezen heel wat verkloten, die kerels doen enkel en alleen wat de opdracht is en vaak met slechte resultaten.
Als je tegen een chinees zegt bouw een gebouw, toren, stelling of kraan en je zegt er niet bij dat het waterpas zijn moet. De gevolgen ken je wel denk ik.
Ze kunnen anders wel fijn werk verrichten.
@ Hupke: Ik vind het in dit geval irrelevant omdat het een museumstuk wordt. Er zal nooit serieus mee geraced worden.
Op Spa rijdt iemand in een geweldige Project Aston Martin replica. Hij bezit ook het origineel. In zo’n geval heb ik geen enkel bezwaar tegen een replica. Zo blijft het unieke origineel gespaard. Ook is hier relevant of alles met de modernste middelen gemaakt is of niet, omdat elke honderdste seconde telt en minimale toleranties dus echt voordeel bieden, in tegenstelling tot bij een museumstuk.
Vind deze BMW uit 1940 toch wel een beetje eng. Net alsof ‘ie een snorretje heeft.
Enigszins aansluitend op sommige voorgaande maar heel domme opmerkingen… zou ik behoefte hebben aan een nieuwe Marilyn Monroe?
OT: legendes hou je zo niet in stand
Het was te verwachten dat we hier de oude replica versus origineel-discussie gingen krijgen. De ziel van een oldtimer zit voor mij niet alleen in de races die hij gewonnen heeft of de krassen in de verf, het concept op zich is ook een afspiegeling van een bepaald tijdsvak. Daarom heb ik geen enkele moeite met een replica (zolang je erbij zegt dat het een replica is). Uiteindelijk zijn alle auto’s replica’s van elkaar, niet? :-D
Prachtig autootje! Replica of niet, ik zou er wel een willen hoor;)
wordt erg leuk.
)
Ze moeten ook wat met de 2800 Spicup Coupe uit 1969 doen:
)
![](http://www.supercars.net/Pics?v=y&s=c&id=2256&p=1969_BMW_2800Spicup1.jpg)
)
DE leukste is de toeren teller die vanaf 6200 tot 7000 in rood ligt, maar vanaf 7000 tot 8000 is het weer normaal :):)
Ik ben niet zo te vinden voor deze, ik vind hem niet echt mooi…
@ Klassiekerrally:
Op zich ben ik het nit echt met je eens: Zelfs de originele auto’s moet gewoon mee rondgereden worden. Als ik zou moeten kiezen zou ik liever een mooi leven en vroeg doodgaan las lang leven en nooit iets doen. Dat zal bij een auto vast niet anders zijn. Ik kan me echt niet voorstellen dat hoe uniek een auto ook is, deze gelukkig wordt van stilstaan. Auto’s moeten mee gereden worden. Weer of geen weer….
@ Kevski Style: Ook ik vind dat een auto gebouwd is om te rijden/racen. Maar ik begrijp ook dat sommige exemplaren daar veel te kostbaar voor zijn. Dan kan een exacte (let wel!) replica een uitkomst zijn. Vind ik prima…
Als het orgineel niet meer bestaat, dan is er volgens mij niks mis met een replica.
Neem de Lancia D 50 een autohistorisch gezien zeer belangrijk model waarvan er geen een is overgebleven. Er waren echter nog wel veel nieuwe- oude onderdelen in de fabriek aanwezig, waarvan een(?) hele mooie replica is gemaak. Deze D 50 werd in het begin niet erkend om mee te doen met race’s omdat het chassis nummer niet bestaand was. Bij veel wel erkende racers is het chassis nummer juist nog het enige originele, de rest is nieuw. De lancia werd tenminst nog gebouwd van oude onderdelen. Kan me ook nog een Alfa Romeo 2300 8c herinneren, deze lag al tientallen jaren in een veld in schotland. Deze restanten, wat meer leek op een bergje schroot, werd weer gerestaureerd. Ook kan je een perfecte replica kopen van een Bugatti 35B uit argentinie, kost een fractie van een orgineel en je kan er lekker mee rijden zonder bang te zijn dat er wat gebeurt. Is deze BMW oorspronkelijk niet een model van Touring, zoals die verschrikkelijk mooie Alfa 8c Le Mans. of waren die BMW tourings eerder?