BMW-baas Oliver Zipse is kritisch op hoe de Europese Unie het milieuprobleem aanpakt.
Voor autofabrikanten is het toch een beetje vijf voor twaalf momenteel. Vroeger dan later willen we auto’s zo schoon mogelijk maken om uiteindelijk volledig uitstootvrije auto’s te bouwen. Helemaal nu de EU het heeft over een ban op verbrandingsmotoren tegen 2030. Al werd dat al snel 2035. En wie weet of dat wel haalbaar is. Veel automerken, waaronder Audi, Mercedes, Volkswagen en andere grote spelers, beloofden al hun laatste ICE ontwikkeld te hebben en zich volledig te storten op EV’s. BMW was altijd ietsje terughoudender en kon bijvoorbeeld niet beloven wanneer ze gingen stoppen met benzine stoken.
Oliver Zipse is kritisch
Oliver Zipse, de grote baas van BMW, ziet namelijk een bui hangen en waarschuwt de EU. Zo zou er meer gekeken moeten worden naar de directe invoering van e-fuels. Om te beginnen met brandstoffen die vervuiling drastisch reduceren, zoals E25 (25 procent bio-ethanol in plaats van de nu gebruikelijke 10 procent) en HVO100 (diesel met tot wel 90% uitstootreductie).
Zipse waarschuwt echter dat e-fuels niet dé oplossing zijn. “E-fuels moeten niet doorslaggevend zijn als je het hebt over de energietransitie.” E-fuels zouden bijvoorbeeld kunnen helpen met het schoner maken van de reeds bestaande vloot benzine- en dieselauto’s, maar EV’s (en zoals het nu lijkt bij BMW, waterstof) zouden een betere algehele oplossing zijn. Zipse waarschuwt dus dat de EU-regelgeving niet te laks moet worden omdat e-fuels het ei van Columbus lijken, wat nu de deadline van 2035 ook flexibel maakt. Volgens hem kan zulke laksheid ervoor zorgen dat je het milieuprobleem niet oplost of zelfs erger maakt.
Handel
En nu Zipse toch bezig is, hekelt hij ook de importtarieven die nu op Chinese auto’s worden ingesteld. Het doel hiervan is uiteraard om Chinese auto’s, die Europese auto’s het leven zuur maken door veel goedkoper te zijn, hier duurder te maken zodat Europese auto’s aantrekkelijk blijven. Volgens Zipse gaat dat op de lange termijn niet werken om Europese merken te ondersteunen. Bovendien heb je er de Europese merken zelf ook mee: BMW bouwt bepaalde EV’s in China, die vervolgens met extra tarieven hier terug komen. En zo raak je de Europese autobouwers net zo hard als de Chinese autobouwers. Dan kun je natuurlijk kijken naar de redenen dat BMW zo graag hun EV’s in China bouwt, maar dat is een vicieuze cirkel.
Kortom: BMW-baas Oliver Zipse heeft zo zijn bedenkingen over de realiteit waar we op af stevenen. Er zit een ietwat tactische ondertoon in, waar Zipse probeert te zeggen dat de komst van e-fuels hun aankomende reeks Neue Klasse EV-modellen niet in de weg gaat zitten. Tenminste, zo lijkt het. (via BMWBlog)
Diesel Rocks zegt
BMW diesels die geproduceerd zijn na juli 2020 kunnen rijden op HVO100. Ik zie niet in waarom de EU dit na 2035 zou willen verbieden. Door de 90% uitstoot reductie op de toch al schonere diesel betekent dat je met een EV anderhalf miljoen kilometer moet rijden om net zo schoon te kunnen zijn.
mashell zegt
HVO100 vergt heel veel landbouw grond om te produceren, dat is niet schaalbaar naar het hele wagenpark en zal niet veel meer dan greenwashing voor grote stappen snel thuis ondernemers blijven.
Omdat een EV per kilometer veel minder energie nodig heeft die energie ook nog eens gemakkelijk duurzaam is op te wekken ligt de omslag volgens de meeste berekeningen nu bij pakweg dertig duizend kilometer. Na twee jaar dus voor Jan Modaal. Geen idee hoe je bij anderhalf miljoen komt.
Diesel Rocks zegt
Een significant deel van de grondstoffen voor HVO100 komt uit afvaloliën en -vetten, zoals gebruikt frituurvet en dierlijk vet. Dit betekent dat er minder druk is op landbouwgrond omdat deze materialen anders zouden worden weggegooid.
V8Vantage zegt
Wat minder vlees eten, en het is weer gecompenseerd ;-)
maotje zegt
@diesel rocks hoe kom je aan 1,5 miljoen km?
Is dat een wilde gok?
Trojan zegt
T’is goed hoor, met je BMW M550D ben je een grote wereldverbeteraar en veel schoner bezig dan iemand die z’n veel efficientere EV al dan niet deels met de zonnepaneeltjes vollaadt. In de toekomst rijden we allemaal weer diesel, gewoon omdat dat het allerschoonste is. Koekoek!
V8Vantage zegt
Het mooie is van HVO100 dat ook oudere auto’s er op kunnen rijden. Dus ook BMW’s van vóór 2020… Je bedoelt die àndere bio-diesel die de leidingen aan kan tasten van oudere motoren.
Johanneke zegt
Ik hekel het designbeleid van BMW 🙃
Trojan zegt
Ik vind zo’n 4-serie als op de foto dus echt geweldig, kan er ook niet aan doen.
mashell zegt
Zipse heeft wel een punt. Doordat Euro 7 afgezakt is, en de uitstoot vrij deadline is uitgeteld naar 2035 zit je als fabrikant in een lastig pakket. Brandstof motoren ontwikkelen heeft geen zin meer en qua EV techniek wacht je liever tot 2030 om daarna de laatste ontwikkelingen in je EV platforms mee te nemen. De komende vijf jaar is uit zingen en niks ontwikkelen economisch gezien het meest rendabel. Schiet de industrie en maatschappij niks mee op.
tjorque zegt
Alle geschikte daken vol zonnepanelen.
En dan met de (zomer) pieken E-fuels produceren voor een beperkte groep van voertuigen en aanverwante toepassingen.
En verder gewoon alles elektrificeren “wat de uitlaatgassen niet waard is”.
Ik heb deze zomer Zweden en Noren gezien die met een elektrische auto tot in Slovenië gereden zijn. Dus ik kan me niet inbeelden dat het voor “ons” centraal Europeanen zo’n drama moet zijn voor onze zomer vakantie…
Ik wil de overstap zelf (auto, maar niet de motorfiets) ook wel maken, maar financieel is dat gewoon momenteel waanzin.
De auto is 6 jaar oud, maar amper 55000 km jong.
Dezelfde auto kost nu ruim 50% meer en het elektrische equivalent ruim 120% meer.
Dus die e-fuels hebben ook voor de auto zeker zin.
Het opstarten en opschalen van productie e-fuels is eigenlijk op lange termijn gedoemd omdat de kans groot is dat de vraag fel afneemt binnen een relatief korte termijn. En je hebt er grote hoeveelheden aan hernieuwbare energie voor nodig die er nu nog niet is. Die energie is ook niet constant beschikbaar, waardoor de productie niet continu is en dus niet optimaal.
Enkel als Europa e-fuels als een toekomstbestendige oplossing gaat beschouwen (= geen ban op ICE) bestaat er volgens mij een redelijke kans op de ontwikkeling ervan.
pomoek zegt
Ik zat al schuimbekkend klaar om te reageren toen ik de kop van dit artikel las, maar deze meneer heeft gewoon een goed punt. Hij wijkt hiermee wel af van de lijn die door de rest van de auto industrie is ingezet waarbij e-feuls wel degelijk als alternatief voor elektrificatie wordt gepresenteerd.
Diesel Rocks zegt
Voordeel van eFuels is ook dat de motor veel langer meegaat want veel minder vervuild wordt. Goede voor alle onderdelen. De uitstoot is dan praktisch afwezig, zelfs nu al is de uitstoot van diesel schoner dan de lucht in een gemiddelde stad. Het grappige is dat moderne dieselauto’s zo zelfs de lucht in een stad schoner maken. Dat kan je van een EV niet zeggen.
pomoek zegt
Dat van die diesels is een broodje aap verhaal van een paar jaar terug. Je neemt namelijk het regenereren van het partikelfilter niet mee in die berekening, nog de NOx uitstoot.
Diesel Rocks zegt
Goh, ik wist niet dat de TNO aan broodje aap verhalen deed.
pomoek zegt
Klopt, want TNO heeft dat nooit gezegd. Een onderzoeker van TNO heeft 5 jaar geleden gesteld dat diesels “zo slecht nog niet” zijn, dat deze in 10 jaar een flinke ontwikkeling hebben doorgemaakt en een rol kunnen spelen in de energietransitie. Door sommigen, de T3l3graaf, en climat3gat3.nl zijn met dat verhaal aan de haal gegaan en zeggen dat diesel rijden nu schoner is dan elektrisch.
En ook dat heeft TNO nooit gezegd.
Loek zegt
@Diesel Rocks: je kan van een EV niet zeggen dat de lucht in een stad schoner wordt?
Wat voor uitstoot komt er dan uit de uitlaat van een EV?
HZW zegt
Geen uitstoot van de niet aanwezige uitlaat.
Maar een EV produceert wel gewoon fijn stof, van de remmen en banden.
maotje zegt
@HZW doet iedere auto dat niet?
slakkie zegt
EV’s wat meer dan ICE’s omdat ze zwaarder wegen, maar alle auto’s produceren fijn stof van remmen en banden. Anders moet ik op zoek naar de dief die gaat lopen met het loopvlak van mijn banden
Trojan zegt
Wat bij een elektrische auto zo’n 25% lager ligt dan bij een conventionele auto. https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos-en-fijnstof-hoe-zit-het
Diesel Rocks zegt
@Loek, klopt, een EV maakt de lucht niet schoner maar voegt fijnstof toe.
Trojan zegt
Hier prediken dat een diesel de lucht zuivert, geweldig. Kijk, zelfs als het verhaaltje over de fijnstof klopt, dan stoot je diesel nog steeds NOx uit.
Omdat diesels blijkbaar brandschoon en zelfs zuiverend zijn tegenwoordig nodig ik je uit om eens 10 minuten rechtstreeks in te ademen wat er uit je uitlaat komt, dan doe ik hetzelfde met mijn EV en dan delen we daarna onze bevindingen. Goed?
maotje zegt
@ Diesel Rocks
Hoe kan een ev fijnstof toevoegen en een diesel niet? Dat kan niet.
maotje zegt
@diesel rocks
Je leest te veel sprookjes.
Een diesel kan nooit de lucht schoner maken.
Als je dat denkt moet je eens met de uitlaat een halfuurtje in je mond gaan zitten.
Diesel Rocks zegt
Er zijn meerdere rapporten die aangeven dat moderne dieselmotoren de lucht in steden schoner kunnen maken dan de omgevingslucht. Een belangrijk onderzoek, uitgevoerd door het Duitse autoblad Auto Motor und Sport in samenwerking met het Engelse onderzoeksbureau Emission Analytics, toont aan dat moderne Euro 6d-diesels minder fijnstof uitstoten dan ze in sommige verstedelijkte gebieden aanzuigen. Dit werd aangetoond met tests in Stuttgart, waar het aantal fijnstofdeeltjes in de uitlaatgassen van de geteste voertuigen onder de 10.000 per kubieke centimeter bleef, zelfs op drukke dagen (Autovisie) (Camp To Go).
Bart Somers van het Zero Emission Lab van de Technische Universiteit Eindhoven bevestigt ook deze bevindingen. Hij stelt dat moderne diesels, dankzij geavanceerde filters en technologie, de lucht kunnen zuiveren door meer fijnstof op te nemen dan uit te stoten. Dit werd verder ondersteund door een vergelijkende studie van Cambustion, die aantoonde dat moderne diesels minder NOx kunnen uitstoten dan vergelijkbare benzinemotoren onder dezelfde omstandigheden (Camp To Go).
maotje zegt
@Diesel Rocks
Je leest exact wat je wilt lezen. Het gaat dus enkel over fijnstof. Er komt meer uit een uitlaat dan enkel fijnstof.
Loek zegt
@Diesel Rocks: je haalt ‘uitstoten’ en ‘lucht schoner maken’ door elkaar.
Zoals je het verwoordt lijkt het alsof je wil zeggen dat als je een stad pakt waar nog geen auto rondrijdt, je er alleen maar diesels laat rondrijden en de stad er SCHONER van wordt. Jij bedoelt dat een stad er niet onschoner van wordt in vergelijking met andere brandstofvormen.
Dan nog ben ik het daar niet helemaal mee eens. Dat er mínder rommel uit een dieseluitlaat komt, betekent niet dat er géén rommel uit komt. En je kunt zeggen wat je wil van EV’s, maar die hebben geen uitlaat waar fijnstof of CO2 uit komt. Andere fijnstof, zoals remmen, vind ik ook onzin. Iedereen klaagt nu over trommelremmen achter bij MEB-platform EV’s van Volkswagen, die daar zitten omdat engine braking ervoor zorgt dat de achterremmen bijna niet gebruikt worden. Tot een punt dat schijfremmen te onderhoudsgevoelig worden (als die nooit gebruikt worden gaan ze herrie maken). Dus hoe kan een auto die zijn remmen bijna niet gebruikt méér fijnstof produceren dan eentje die zijn remmen wel veel gebruikt?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf ook op zoek naar een diesel omdat ik in mijn use case nog lang niet toe ben aan een EV. Maar voor elk onderzoek dat bewijst dat diesel geen probleem is, is er een net zo valide onderzoek dat aantoont dat alles afschuiven op EV’s net zulke klinkklare onzin is. En zo kun je eindeloos doorgaan.
AudiRS zegt
Europese Unie hekelt ontwerpbeleid BMW.
MarcoM zegt
Raar eigenlijk. Alle vervuiling op ICE gooien, laten we een keer niet meer gaan vliegen en minder producten kopen, ik denk dat zoiets veel doeltreffender is.
Benzine en diesel zullen altijd blijven en EV zal voor max 20% van de vloot gaan bedragen.
pomoek zegt
Is natuurlijk ook zo, en dat gebeurt dan ook niet. Maar we zitten hier op autoblog en niet op vliegtuigblog.nl of productenkopenblog.nl.
Als ik het goed begrijp voorspel je dat de auto industrie na 2035 niet meer bestaat?
MarcoM zegt
@pomoek: de auto industrie zal zeker blijven bestaan, maar het kan nooit van 1 kant komen dat de automobiel industrie als de grote vervuiler te boek staat. We blijven als Europeaan net zo makkelijk online alles bestellen en reizen er lekker op los. Niemand wil een stap terug doen.
En ja het is Autoblog, maar discussies worden wel aangewakkerd door dit soort onderwerpen.
pomoek zegt
Eens. Maar ik ben het niet met je eens dat de auto-industrie als “de grote vervuiler” te boek staat. Andere takken van sport worden wel degelijk, en ook hier, tegen het licht gehouden. Maar zoals gezegd: op autoblog heb je het nu eenmaal, gelukkig, vooral over auto’s, en dus komen ook de negatieve aspecten van het autorijden hier aan bod.
HZW zegt
Europa heeft uitstoot problemen door het vele vliegverkeer dat boven Europa plaats vind.
De hoge uitstoot van een vliegtuig staat niet in verhouding tot auto’s.
Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
maotje zegt
@marcomanta
Hoe wil je zoiets gaan regelen?
Zeggen dat mensen geen spullen meer mogen kopen eer hun oude zooi kapot is? Of dat ze niet meer san 1 x per 5 jaar op vakantie mogen? Nmofelijk om dat te organiseren natuurlijk wat ook nog eens gigamtische gevolgen heeft voor baanverlies / werkgelegenheid.
MarcoM zegt
@maotje: als eenling kan dit natuurlijk nooit en zoiets verplichten lukt ook niet. Het zal een mindset moeten worden van de jonge generatie en het kost dan minimaal 1 generatie voordat zoiets is ingeburgerd.
maotje zegt
@marcomanta. De mindset elektrisch rijden krijgt men amper voor elkaar omdat mensen daar al weerstand tegen bieden. Dan hebben we t nog niet over t banenverlies waar ik heg al over had en die je gemakshalve maar weglaat.
MarcoM zegt
@maotje: je hebt gelijk als je praat over de huidige generatie, daarom duurt het een generatie voordat andere vormen van energie zijn ingeburgerd. Er zullen ongetwijfeld andere vormen van werk komen, dat heeft zich in de geschiedenis al bewezen.
Jasp3r zegt
Alle vervuiling op de ICE gooien en dan het OV nog duurder maken, zo doen we dat in Nederland.
Intussen maken we nieuwe auto’s door alle milieu-eisen zo duur, dat iedereen in oude barrels blijft rijden.
Werkt goed deze aanpak!
waterisnat zegt
Milieu is niet klimaat, net als klimaatverandering wat anders is dan (aantoonbaar niet bestaande) antropogene klimaatverandering (tenzij we in een huis of een stad kijken). Hoe de klimaatrovers altijd met woorden spelen is heerlijk. Aan de ene kant alle afval als “vervuiling” bestempelen om vervolgens steeds te praten over circulaire economie waar geen afval bestaat, en alles in de natuur, op natuurlijke wijze, recyclebaar is. Heerlijk.
pomoek zegt
Aantoonbaar niet bestaat? Werkelijk? Wat is je bron?
Jasp3r zegt
Da heb op feesboek gestaan
cdlop01 zegt
Vw en Berlijn hebben na dieselgate de deur plat gelopen in Brussel de klimaathysterie aan te jagen en te pleiten voor de EV. Met suc6, Vw kon zo de aandacht afleiden van dieselgate en de gereed staande ID serie als nieuwe ‘ kever’ introduceren….dat pakte anders uit….geen rekening gehouden met Tesla en de ID serie was niet ‘ klaar’. Als een gek storten de arrogante Duitsers zich op de bev markt, bouwen in China, miljarden investeringen en ondertussen voorop lopen om de Ice en hybrids belachelijk te maken en af te schrijven, vooral Toyota zwaar op de korrel te nemen… .
De Chinezen bouwen inmiddels aan de Europeanen gelijkwaardige bev’s, met honderden miljarden steun van de Chinese overheid. Logisch dat de eigen merken in China marktaandeel opeisen en Europeanen en Japanners moeten inleveren…zo gaat dat altijd. Vw is ook grootste in Duitsland, Toyota in Japan en GM in de Usa… .
De importtarieven zijn uiteraard terecht doordat de Chinezen oneerlijke handel bedrijven, zit in de volksaard, bij de Duitsers ook overigens. Bmw moet niet janken.
pomoek zegt
Over broodje aap verhalen gesproken. De eerste ID concept modellen werden in 2016 getoond. Toen was Tesla al 6 jaar de Model S aan het leveren en reden er al 3 jaar Tesla’s in NL rond. De ID3 kwam pas in 2019 op de markt, bijna 10 jaar na de Model S dus. De Duitse auto industrie, en VAG voorop, heeft altijd geprobeerd de ice levend te houden en de transitie naar uitstootloze auto’s zo goedkoop mogelijk te doen. En de lobby lijkt succes te hebben gehad. Daarom zijn de opmerkingen van BMW zo opmerkelijk omdat ze ingaan tegen het gebruikelijke geluid van de Duitse auto industrie.
cdlop01 zegt
Vertel geen onzin. Duitsland wilde voorop lopen, Tesla kwam pas van de grond met Model 3. Met de Duitse lobby in Brussel hebben de Duitsers zich enorm in de vingers gesneden. En nu is het ‘ janken’.
pomoek zegt
haha, toen Tesla de model 3 ging leveren hadden ze al iets van 200.000 model S-en geleverd. Dat is dus 3 jaar voordat VW de eerste id3 leverde. Tesla heeft de EV markt aangejaagd, en toen de model 3 kwam, in 2017 ruim voor de eerste I3 dus, ontstond er dikke paniek binnen de Duitse auto industrie. VAG liep helemaal niet voorop, maar hobbelde achter iedereen aan. Zelfs een bedaagd merk als Jaguar ging sneller de EV weg op dan VAG.
ghost zegt
BMW is dan ook de uitzondering op de meeste Duitse fabrikanten. De i3 was er natuurlijk al best wel lange tijd en is niet bepaald mondjesmatig verkocht met meer dan 250.000 units. Daardoor heeft BMW nu op EV-gebied veel kennis in huis en in mijn beleving van alle Duitse fabrikanten ook de beste papieren. Gaat ws nog gepaard met behoorlijke investeringen…en dan gaan je directe Duitse concurrenten eigenlijk nu een beetje slap doen en als kleine kindjes klagen dat het allemaal vies tegenvalt, het moeilijk is, veel problemen zijn…en de EU gaat dan ineens verzwakken…ben je mooi geflesht als BMW zijnde door wel je best te doen. Dus ik snap deze meneer zijn terechte punten wel.
cdlop01 zegt
Ze doen helemaal niet hun best, ze hebben productie verplaatst naar China, grootste afzetmarkt en volledige strategie Bmw is gericht op 1 partij staat China…..dat in China geproduceerde Bmw’s onder hogere tarieven vallen, terecht, 100% Chinees…..
ghost zegt
Productie van de iX3 is de enige EV van BMW die daar wordt gebouwd die wij in de EU hebben. Ze hebben ook een i3, niet degene die wij kennen maar een EV tegenhanger van de 3 serie, zoals wij hier de i4 hebben, die gewoon in München wordt gemaakt. Jij zegt dat ze miepen maar BMW miept niet eh, dat doet de rest, want die kunnen niet mee komen, kampen met aanhoudende storingen in hun EV-vloot, software-problemen, etc. En dan zeg je tegen mij praat geen onzin…nee vent, ga je nog eens verdiepen voordat je een ander verbetert.
petroldrinker zegt
Ik hekel de EU om wel meer dan alleen het millieu beleid, al staat dat wel stipt op 1 voor mij, onzinnig en te drammend
pomoek zegt
binnen de EU hebben de lidstaten de macht. De truuk is dus, vanuit de lidstaten gezien, om alle impopulaire maatregelen op het conto van de “EU” te schuiven. Met boter en suiker.
Specht zegt
Import tarieven op Chinese auto’s en lelijkheids tarieven op alle BMW’s zou een prima plan zijn…
Jurgen zegt
Gezien de prijs van een BMW zit die lelijkheidsbelasting al in de aanschafprijs meegenomen, Maar hoe gaan we dat dan doen bij al die EV meuk, die spannen qua lelijkheid toch echt wel de kroon, sowieso alles wat uit het verre oosten komt is niet om aan te gluren, dus daar moeten degene die BMW kopen dan weer voor gecompenseerd worden..
RutgerK zegt
In maart 2024 heeft Samsung zijn solid state batterij getoond op een conferentie en VW schijnt ook al een heel eind te zijn. De productielijnen worden nu in prototype getest.
Beiden claimen een actieradius van 600 mijl, opladen in 9 minuten en dat de batterijen 20 jaar meegaan.
Eerst beschikbaar in de duurdere auto’s uiteraard.
Aan de goedkopere kant van batterijen worden samenstellingen ontwikkeld van minder exotische materialen en het gebruik van cobalt uitgefaseerd.
Nog tien jaar trekken aan e-feuls lijkt mij een zijpad.
Diesel Rocks zegt
Is dit nieuws uit 2004? Toen las ik ook al dat ze heel ver waren met de solid state batterij.
RutgerK zegt
https://www.theregister.com/2024/04/25/samsung_battery_twenty_years/
Er worden al praktijktest gedaan met deze batterij door autofabrikanten.
verdebosco zegt
Laat BMW met de opvolger komen van de legendarische i3. Dat concept heeft alle elementen voor de toekomst: licht, ruimte, compact en duurzaam. Een nog lichtere i3 “futuro” in verschillende varianten (een variatie op de XL1 zou ik graag zien) is de beste weg.