BMW kan nog steeds geen einddatum geven voor het einde der tijden van de auto met ICE. Nu weer omdat we het allemaal niet kunnen betalen.
Tsjongejongejonge: alles wordt duurder. Met het droevige nieuws dat nu zelfs lichaamssappen deponeren in Duitse potten duurder gaat worden, ga je je afvragen wat je nog wel kunt betalen. Een auto in ieder geval ook al bijna niet meer. Zoals we wel vaker hebben gemerkt worden auto’s per generatie weer een stukje duurder.
BMW vreest extreme prijsstijgingen
BMW vindt dat een extra reden om nog uit te kijken met een ICE-ban, een harde datum wanneer zij gaan kappen met het produceren van auto’s op benzine en diesel. BMW bewees vaker dat zij stellig zijn in het níét noemen van een datum. Dat zoiets ‘desastreuze gevolgen’ kan hebben bijvoorbeeld. Daarbij komt dus nu dat BMW het beste beentje voor heeft met hun klanten en dus de consument. Dat zou dus goed nieuws moeten zijn.
Autobezit voor de rijken
Dat benadrukte BMW-baas Oliver Zipse wederom in gesprek met journalisten. Hij zegt dat je moet uitkijken met auto’s te duur maken, iets dat met behulp van EV’s wel gebeurt. Die zijn nog steeds een klap duurder dan ICE-modellen, en dus moet je uitkijken dat je de middenklasse niet ineens onbereikbaar maakt voor de mensen die daar normaliter shoppen. Zipse noemt de ontwikkeling het ‘verwijderen van het basissegment’. En dat is volgens hem politiek gezien gevaarlijk. “Als dat gebeurt, wordt autorijden steeds meer voor de rijken.”
Keuze, geen beperkingen
Vandaar dat BMW gewoon een beetje van alles doet. Zipse zegt: “wij willen de klant niet beperken, maar de keuze bieden.” Zo lang als het kan worden er in de middenklasse ICE-auto’s gebouwd. In de meeste klassen komen echter ook EV’s, naast andere oplossingen zoals bijvoorbeeld waterstof. Het feit dat Rolls-Royce en MINI wel elektrisch gaan tegen 2030 staat daar natuurlijk een beetje haaks op, maar goed, dat bepalen die merken ook deels zelf. Bij BMW krijg je zo lang mogelijk de keuze. En nog steeds krijg je geen bevestigde deadline voor het einde van de ICE. (via BMWBlog)
cazzo046 zegt
Zipse heeft nog nooit gehoord van TCO? Die is namelijk LAGER bij een EV.
boomhauwer zegt
Niet bij particulieren.
mashell zegt
Auto rijden alleen nog voor de rijken? Ik kijk even naar een BMW prijslijst en denk: dat klopt. Meneer Zipse is een tikkie hypocriet.
steephh zegt
Wat een huilverhaal weer over dat auto’s “alleen nog maar voor de rijken gaan zijn”.
Nieuwe techniek is altijd duur in den beginne. Pas wanneer er op grote schaal wordt geproduceerd, worden de spullekes goedkoper. Dat zag je met de mobiele telefoon: de eerste was loeiduur en alleen voor rijke zakenmannen, nu heeft elk kind van 8 er een. En de eerste platte TV’s waren alleen te betalen voor de allerrijksten, nu staan in de armste huishoudens de grootste TV’s. Schaalvergroting is key…. Zoals met alles. ;-)
Zipse loopt gewoon keihard te jenken en heeft daar ook gewoon een goeie reden voor: investeren in nieuwe techniek is duur en hoe langer ze nog ICE kunnen blijven leveren, hoe meer centen er verdiend worden. Die techniek is immers als zo goed als uit-ontwikkeld. Alles draait gewoon om de moneyzzzz…
De vraag is echter wel wat ze het in-the-end gaat opleveren. Toyota probeerde een soorgelijke tactiek toe te passen, maar uiteindelijk zie je toch dat ze miljarden zijn gaan investeren in BEV’s. En ze moesten ook wel, want andere fabrikanten zijn wél massaal gaan investeren in BEV’s.
Flutterbear zegt
Lol, BMW zit juist in het segment waarin EV rijden voordeliger is dan brandstof. Het is niet alsof ze betaalbare B segment auto’s maken..
atrak zegt
In Duitsland kost een basis 1 serie niet veel meer dan een B segment in NL.
Flutterbear zegt
BEVs duur noemen en dan waterstof als alternatief noemen.. grapjassen bij BMW.
niwi zegt
De BWM directeur die het opneemt voor de armen? Dat is net zoiets als zeggen dat alle BMW-rijders altijd hun richtingaanwijzers gebruiken…😅
sprankel zegt
Wat een geween van BMW dat auto’s voor de rijke mensen zou worden want een nieuwe BMW is nu toch echt wel een instapper.
De echte reden van dit geween kwam ik achter bij een bezoek aan hun showroom, een I4 M50 graag, full option, prijskaartje 100K, geeft niet als het even duurt tegen dat je kan leveren. Hun antwoord? Kunnen we niet leveren mijnheer, ze wouden zelfs geen offerte opmaken, laat staan een bestelling aanvaarden. Kwam er op neer dat ze verwachten dat tegen dat hun orderboek afgehandeld is de opvolger er al zal zijn, ergens binnen een jaar of 4.
EV’s aanbieden is blijkbaar een ding, ze daadwerkelijk in grotere volume’s produceren is iets anders.
lexis zegt
Zit voor een groot deel waarheid in zijn verhaal maar een BMW ziet ook wel de bui gangen , De EV die bv een Tesla of een Kia hem brengt past niet in hun huidig bizz model. Merken zoals BMW verliezen een pak van hun aantrekkingskracht zonder een ICE. Kijk als ze er inslagen om een 3 serie EV op de markt te brengen die kwa kost in de buurt komt van de Tesla model 3 of Kia Ev6 zal die wel verkopen, maar hun eerste poging met de ID4 zal niet het verschil maken, te duur, tis een 4d coupe en ook niet echt de overtreffende auto geworden. Maar inderdaad deze merken zoals een BMW met een dergelijk groot gamma aan modellen gaan er niet in slagen om alles op ev uit te brengen denk ik. AUDI had ook al aangegeven zich enkel nog te focussen op de duurdere modellen.
maotje zegt
Wat een onzin. Je vergelijkt een bmw met een kia.
Appels en peren.
Vergelijk nou eens een bmw i4 met een 4 serie grandcoupe.
Dan zie je dat de vanafprijs een procent of 5 verschil in zit. Dat is niet noemenswaardig.
V8Vantage zegt
Los van zijn eigen merk heeft hij wel gelijk. Alles wordt alles duurder. Kijk om je heen en let op hoe rap winkelpanden leeg komen te staan. Dit zal komende maanden alleen maar versnellen. Kopen van producten (van telefoons tot auto’s) wordt voor de grootste groep onbereikbaar en daarmee een heel groot probleem. Gelukkig dat je nu ziet dat je zelfs wasmachines en bedden kunt huren, een steeds groter assortiment. Alleen jammer dat het dan niet meer jouw eigendom is…😜
neal zegt
Geen enkel helder denkend mens kan zich inbeelden dat we straks allemaal met elektrische wagens gaan rijden, zo niet, raad ik iedereen met aandrang aan om een bedrijf te starten wat armdikke kabels in d grond gaat leggen… Zie je het al voor je? kom je als 2 verdiender ’s avonds thuis met elk je elektrische wagen, inpluggen, elektrische kookplaat om te eten e tegelijk de elektrische boiler aan om erna een douche te nemen (en dan vergeet ik de koelkast, diepvriezer, wasmachine, verlichting etc nog).
bij het 2de huis vanaf de cabine gaat het ligt al uit… er zijn nog tal van ontwikkelingen gaan de met waterstof, ethanol, methanol,..
zie dit filmpje van Gumpert (Apolo) en zijn methanol brandstofcell technologie…
https://www.youtube.com/watch?v=G3iKJ4IMick
vooral tot het einde kijken als hij het bij Audipresenteert en hoe ze reageren. eerst branden ze het idee publiek af om een paar dagen later toch interesse te tonen. ook de regering blijft star naar elektrisch kijken omdat daar natuurlijk alle subisidies naartoe gaan en ongetwijfeld wel weer zaakjes gedaan zijn waar vooral regeringen en euro parlementariërs beter van worden…
ronnys zegt
Lachen, als je alle apparaten dom houd en je ook een bord voor de kop houd dan kan je wel gelijk hebben.
De EU en den haag zetten alleen in op uitstoot vrij. Hoe de fabriekanten dat willen doen mogen ze zelf weten.
Gezien het geen op de markt komt is er maar 1 haalbare oplossing. Daar moet je niet de overheid de schuld van geven.
Bovendien als de apparatuur slim is weet de boiler wanneer de zon schijnt hij het water moet opwarmen, kan je koken op stroom uit de auto die dan in alle rust in de nacht op wind energie kan laden zodat er weer voldoende stroom in zit voor de volgende dag. Of je laad hem bij het werk op als daar een over capaciteit aan zonne energie is. Lekker lokaal en heb je ook geen vuist dikke kabels nodig.
Bovendien de rust, en soeplesse van een electro auto, daar kan geen 8 cylinder tegen op!