Dat hebben ze toch maar weer netjes gedaan.
Terwijl Volkswagen zijn leerlingen plaatst op projecten waarbij auto’s gemaakt moeten worden voor de jaarlijkse tuningshow aan de Wörthersee, probeert BMW juist zijn historie door te geven aan de nieuwe generatie. Hierom heeft de Beierse autofabrikant de unieke 1600 GT Convertible gerestaureerd.
Het is goed mogelijk dat deze auto je helemaal niets zegt. Hij is namelijk uniek om een buitengewone reden. BMW was aanvankelijk van plan om een sportieve cabriolet voor de Verenigde Staten te maken, nadat de importeur Max Hofmann had voorgesteld zo een auto op de markt te brengen. De 1600 GT moest gemaakt worden in BMW’s fabriek in Dingolfing, die ze destijds net hadden overgenomen van de autofabrikant Glas.
Dit is een belangrijk gegeven in het verhaal, want BMW heeft de 1600 GT Convertible uiteindelijk gebaseerd op een van de laatste modellen van Glas. In het specifiek praten we over de zogenaamde 1700 GT. Toen BMW het bedrijf eenmaal had overgenomen, kwam de 1600 GT Convertible tot stand. Van het koetswerk dat Pietro Frua voor de Glas had bedacht werd een cabriolet gemaakt. Daarnaast kreeg de auto een BMW-grille en de achteras, de stoelen en de 105 pk sterke 1,6-liter motor van de BMW 1600 TI.
In het ontwikkelingsstadium ging het fout. BMW maakte uiteindelijk twee prototypes, maar bij een van de eerste testritten werd een van de twee wagens al in de prak gereden, om vervolgens direct bij het schroot gedumpt te worden. De enige overgebleven auto werd hierop gedoneerd aan grootaandeelhouder Herbert Quandt en het project werd in de doofpot gestoken. Quandt verkocht de auto na enkele jaren. Daarna wisselde de 1600 GT Convertible verscheidene keren van eigenaar, alvorens hij terechtkwam bij het Allianz Centre for Engineering in München. Via hen kwam de auto bij BMW Classic op de radar terecht. Het restauratieproces werd vervolgens uitgevoerd in de fabriek in Dingolfing, waar de auto ooit voor het eerst het levenslicht zag. 51 jaar nadat de auto uit de fabriek kwam rollen, verkeert het unieke prototype weer in nieuwstaat.
densk zegt
Schitterende auto en prachtig natuurlijk dat er zoveel gedaan wordt voor het behoud van klassiekers. Toch kan zo’n klassieker er ook té nieuw en té fris uitzien. Een auto mag ook best karakter hebben. Krijg nu alweer zin in interclassics!
ukbob zegt
@densk: als je Interclassics een tof event vind, dan zeker even het eerste weekend van augustus vrijhouden voor Classic Days op Schloss Dyck. Een waanzinnig tof klassieker event in de kasteeltuinen, mét actie op een tijdelijk circuit rondom het landgoed.
densk zegt
@ukbob: bedankt voor de tip! Die kende ik nog niet. Een beetje het Duitse Goodwood? Techno Classica staat wel al regelmatig op de agenda.
derek306 zegt
Ik zie vooral heel veel peugeot, met de spiegels van een Honda! Maar het ziet er iig smakelijk uit
str8six zegt
@derek306: ik zie een BMW
derek306 zegt
Tja, de nieren in de grill geven het wel weg
donvincenzo zegt
@str8six: Het ziet er niet uit als een BMW en dat is logisch want hij is ook niet ontworpen door BMW. Het is een model van Glas. De enige uiterlijke aanpassingen die BMW gedaan heeft zijn de nieren en de achterlichten.
rollingstoned zegt
@donvincenzo: dat zal met het formaat van de huidige “nieren” wat lastiger gaan… ?
desjonnies zegt
@str8six:
Ik zie een Glas, want dat is het in principe.
shalomleon zegt
@desjonnies: ik zie 2 glazen. Maarja ik draag een bril
mikje90 zegt
Hij heeft wel wat trekjes van de bmw 507
alcantara zegt
Heeft ook wel wat weg van een Z4 zo met dat dak dat open en dicht kan.
donvincenzo zegt
Het artikel suggereert dat BMW op basis van de coupé van Glas een cabrio ontwikkeld heeft, maar dat klopt niet. De 1700 GT van Glas was al leverbaar als zowel coupe ald cabrio. Ook de voorganger van de 1700 GT, de 1300 GT bestond al als cabrio.
desjonnies zegt
@donvincenzo:
Da’dacht ik ook al, Glas is trouwens de eerste fabrikant die de distributieriem geïntroduceerd heeft op de 1300, die dingen liepen al loeihard voor die tijd.
cpp1 zegt
Centimetertje of 8 lager zou hem goed doen…
kniesoor zegt
Hart van het stuur ziet eruit alsof er een airbag in zit ?