Voor de liefhebber!
Hoewel de autosalon van Genève voornamelijk om auto’s draait, zijn er ook de nodige motoren te vinden. Zo is Harley Davidson bijvoorbeeld met een stand aanwezig en tevens een stukje BMW Motorrad. De Duitsers hebben de 2019 variant van de S 1000 RR meegenomen. De tweewieler is sneller en lichter dan ooit tevoren.
In vergelijking met het oude model, wist BMW 10 kg van het gewicht van de S 1000 RR te snoepen. De motorfiets beschikt over 207 pk en dat is een stijging van 8 pk in vergelijking met het oude model. Met een gewicht van 197 kg is de S 1000 RR een lichtvoetige racemotor. Wie overigens het M Package aanvinkt krijgt een S 1000 RR die slechts 193,5 kg weegt. Dankzij het standaard aanwezige DTC Wheelie Control voorkomt de S 1000 RR verrassingen als je de gashendel iets te enthousiast opendraait.
De aanwezige modellen in Genève zijn uitgerust in de kleuren Racing Red en Motorsport. De wereldpremière was vorig jaar tijdens de Milan Motorcycle Show. In Genève vullen de twee motoren de toch al niet al te lege BMW-stand.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Whoa die kleuren. Kun je leuk politietje spelen…
yipikaye zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Ja hahaha, en de rode voor de brandweer.
2wheeler zegt
Echt mooi kan ik ze niet vinden, maar allemachtig wat een waardes hebben deze apparaten toch
sirprize zegt
@2wheeler: hij is wel eindelijk van dat luie oog af met de nieuwe koplampen. Zo lelijk bij die BMWs.
dromedaris zegt
@sirprize: haha idd! Duurde wel een decennium bij BMW vooraleer ze doorhadden dat het echt geen zicht was.
tjorque zegt
Lekker speelgoed, maar niks voor mij zo’n RR, van 0 naar m’n kist in 3 seconden…
Iets minder bruut is al goed genoeg ?
ghost zegt
@tjorque: ik denk dat je daar minder dan 3 seconden van mag maken..
okdoei zegt
@ghost: je moet even meetellen dat die kist nog gemaakt moet worden. Dat is die extra seconde.
tjorque zegt
@okdoei: die kist is mijn probleem niet… ?
tjorque zegt
@ghost: ik moet nog tijd hebben om op te stappen he ?
sirprize zegt
@tjorque: de meeste motoren gaan onder de 5 seconden naar de honderd en zijn daarmee potentiële weduwmakers in de verkeerde handen.
tjorque zegt
@sirprize: I know. Ik zit er dagelijks op eentje die dat in ca. 4s moet kunnen
De rr zit op 5 seconden al wel een eind boven de 100 denk ik…
boomhauwer zegt
@sirprize: mijn 110 pk motor doet het al in 3.4 sec…
sirprize zegt
@boomhauwer: gefeliciteerd!
sandervzanten zegt
@sirprize: 0-100 is in 2.6s te halen en 0-300 in 16s. Dat zijn waardes waar je een Veyron het moeilijk mee maakt! Al geldt bij motoren dat de bestuurder het verschil maakt qua tijd. Uit ervaring weet ik wel dat de S1000RR echt lastig te launchen is. Ging me op mijn GSX-R vele malen beter af!!
torsen zegt
@sandervzanten: is dat tegenwoordig met, launch-, wheelie control en quikshifters nog steeds zo?
sandervzanten zegt
@torsen: wheelie control is inmiddels veel verder ontwikkeld dan mijn 2010 versie. Die gooide het gas meteen er af al hij te hoog kwam, dat doen de nieuwe modellen gecontroleerder. Launch control staat nog in de kinderschoenen, waardoor je met goed gevoel handmatig veel sneller weg bent.
Rick-dos zegt
Ik wacht nog even op de S1000R uitvoering hiervan. Mijn huidige vind ik al een heerlijke motor en lekker lichtvoetig, ben benieuwd hoe de nieuwe uitvoering daar overheen gaat.
aggy32 zegt
Oogt zeker niet verkeerd. Alleen zou ik bij de supersportmotoren liever voor de ducati panigale gaan. Oogt stoerder en klinkt lekkerder.
sirprize zegt
@aggy32: zo’n Pani heeft een vanafprijs die €8000,- hoger ligt (26K vs 18K), dat vind ik geen vergelijking.
aggy32 zegt
@sirprize: dat valt wel mee. Ik weet niet waar jij de vanafprijs van een s1000rr heb gecheckt, maar deze is toch echt vanaf 21,5k. Dus je kan ze gewoon met elkaar vergelijken :).
sirprize zegt
@aggy32: my bad, in 2012 was dat de introductieprijs. Maar 21K vs 26K is nog altijd een prijsverschil van 20%, dat is best veel op zo’n bedrag.
antoombom2000 zegt
@aggy32: Als je dan toch dood wil zou ik eerder voor een kawasaki h2 gaan met een stage 2 tuning. Haal je met gemak +300 km/u en ziet er naar mijn mening echt geweldig uit.
aggy32 zegt
@antoombom2000: die ekele secondes maken ook niet zoveel uit. Zo’n pani of s1000rr haalt de 300 ook met gemak. Qua styling ziet de h2 er te geforceerd en scherp uit. Ik blijf toch bij de panigale.
antoombom2000 zegt
@aggy32: tsja gelukkig verschillen smaken anders was de wereld ook zo saai. Maar die supercharger op een h2 klinkt echt geweldig. Met stage 2 tuning heeft die bijna 300pk
Dutchdriftking zegt
Ethan Hunt z’n nieuwe speeltje?
karaya zegt
@dutchdriftking: Die komt niet met z’n voetjes bij de grond.
sirprize zegt
@karaya: “S1000RR low” ?
stalensnuitje zegt
Veel te gek voor op de openbare weg joh, doe mij maar zo’n lekker dikke R Nine-T, loopt meer dan hard genoeg
sirprize zegt
Eerste test: https://testmotor.nl/2019/test-2019-bmw-s1000rr-deel-1
appeltaartislekker zegt
Hoeveel gaat dit ding kosten?
racerx zegt
Heerlijke machine, potentieeltje!