Een veelgehoord statement op automotive borrels: “Mijn windtunnel is groter dan de jouwe.” Dat zat ze in Munchen niet lekker en dus klusten ze daar een hele grote en ook zeer geavanceerde windtunnel in elkaar.
In de windtunnel kunnen snelheden tot 300 km/u worden gesimuleerd en kan de auto ook nog eens in allerlei richtingen worden bewogen. Daardoor kan worden gesimuleerd dat een auto door de bocht gaat. Het rollende wegdek kan een vijftal soorten wegen nadoen zodat er heel realistisch getest kan worden. Doel van de windtunnel is om via een verbeterde aerodynamica uiteindelijk het verbruik terug te dringen. Een 10% betere stroomlijn vertaalt zich namelijk al snel in een 2,5% lager verbruik en een evenredig lagere emissie. Dat het menens is voor BMW, blijkt wel uit de som van 170 miljoen euro die geïnvesteerd is in het Aerodynamic Test Centre.
Een van de nieuwe ontwikkelingen is het zogenaamde gordijn van lucht langs de zijkant van de auto. Dit heeft als doel om de aerodynamica rond de wielkasten te verbeteren. Door de wind via kanalen op een nieuwe manier langs de zijkant van de auto te leiden ontstaat het zogenaamde ‘Air Curtain’: de nieuwste innovatie binnen EfficientDynamics, die nu uitgewerkt wordt in het nieuwe testcenter.
Om het geheel in werking te zien hebben we nog drie video’s in de aanbieding: een 3-serie cabriolet (E93), 3-serie (E30) en een schaalmodel van een 5-serie in de windtunnel.
BMW Group opent aerodynamica testcenter
Investering van 170 miljoen euro in brandstofbesparing
München/Rijswijk. BMW Group presenteert morgen haar nieuwe geavanceerde aerodynamica testcenter aan de internationale media. Het center is een unieke faciliteit waar met windsnelheden tot 300 km/u auto’s worden getest. In de tunnel kan de auto in alle richtingen worden bewogen, een dynamische testmethode die voorheen alleen in de autosport werd gebruikt. Het is er zelfs mogelijk om diverse wegdekken te simuleren. Daarnaast presenteert BMW drie innovaties die bijdragen aan de verdere vergroting van de efficiency.
Met de bouw van het nieuwe testcenter heeft BMW Group opnieuw een stap gezet in het terugdringen van verbruik en emissie. In het complex kunnen nieuwe modellen al aan het begin van de ontwikkeling op tal van manieren worden getest om het ontwerp te vervolmaken en daarmee de luchtweerstand te verminderen. Een 10% betere stroomlijn vertaalt zich namelijk al snel in een 2,5% lager verbruik en een evenredig lagere emissie.
Testen zoals in de Formule 1
Uniek aan het testcomplex zijn de realistische testmogelijkheden: in de windtunnel kunnen tal van rijsituaties worden nagebootst, inclusief de carrosseriebewegingen tijdens het nemen van bochten, de invloed van ander verkeer en de effecten van de ondergrond. Het ‘Aerodynamic Test Centre’ kan vijf verschillende wegdekken in beweging simuleren. Een tweede windtunnel binnen het nieuwe testcomplex maakte het mogelijk de auto in alle denkbare richtingen te bewegen tijdens het testen. Deze vorm van dynamisch testen werd al langer intensief gebruikt voor de BMW Sauber Formule 1 bolides.
Nieuwste ontwikkeling: luchtgordijn
Het ‘Aerodynamic Test Centre’ luidt een volgende fase in binnen de toepassing en ontwikkeling van BMW EfficientDynamics. Echte rijsituaties worden nauwkeurig nagebootst met modellen op werkelijke grootte. Daarmee versterkt het testcomplex de essentie van BMW’s EfficientDynamics dat gericht is op het verhogen van de efficiency en de prestaties. Zo is de laatste innovatie een gordijn van lucht langs de zijkant van de auto om de aerodynamica rond de wielkasten te verbeteren. Door de wind via kanalen op een nieuwe manier langs de zijkant van de auto te leiden ontstaat het zogenaamde ‘Air Curtain’: de nieuwste innovatie binnen EfficientDynamics, die nu uitgewerkt wordt in het nieuwe testcenter.
De fabrikant investeerde 170 miljoen euro in het vijf verdiepingen hoge complex en de bijbehorende faciliteiten. Er werken vijfhonderd specialisten die voorheen op vijf locaties hun onderzoekswerk verrichten. Het compleet nieuwe testcomplex staat in München, vlakbij het ‘FIZ Research and Innovation Centre’, het belangrijkste onderzoekscentrum van de BMW Group. Dankzij de nabijgelegen onderzoeksfaciliteiten kunnen de aerodynamica-ingenieurs samenwerken met specialisten op het gebied van onder meer design, productie en aandrijflijnen om gezamenlijk een betere stroomlijn, een lager verbruik en meer rijdynamiek te realiseren. In de tunnel kunnen rijsnelheden tot 300 km/u worden gesimuleerd dankzij een immense acht meter hoge ventilator. Bijzonder aan het complex is dat de functie ervan, aan de buitenkant duidelijk zichtbaar is door de aerodynamische vorm van het gebouw.
BMW en MINI zuiniger dan marktgemiddelde
Met de introductie van EfficientDynamics in 2006 is BMW Group er als enige in geslaagd een formule te ontwikkelen die betrekking heeft op alle facetten van de autotechniek en die toepasbaar is op alle modellen. Aandrijflijn, materiaalkeuze, motoren, transmissies en ook de stroomlijn worden allemaal ontwikkeld vanuit het EfficientDynamics-perspectief: meer efficiency in combinatie met meer rijplezier. Hierdoor daalde het gemiddelde verbruik van de in Nederland verkochte BMW en MINI-modellen tussen 2006 en 2009 met meer dan 18%. Over dezelfde periode daalde het marktgemiddelde met iets meer dan 7%. De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw in Nederland verkochte BMW’s en MINI’s ligt daarmee sinds medio 2008 zelfs onder het marktgemiddelde. Europees gezien zijn de verbeteringen maar liefst twee maal zo groot als de verbeteringen die de eerstvolgende fabrikant in het premiumsegment wist te behalen.
TwinPower Turbo: meer trekkracht, minder verbruik
Behalve de aerodynamica is de aandrijflijn één van de pijlers binnen BMW EfficientDynamics. BMW presenteert twee nieuwe zes-in-lijnmotoren die hogere prestaties leveren bij een lager verbruik en minder uitstoot. Dankzij TwinPower Turbo (een enkele turbo die extra dynamiek levert op basis van het Twin Scroll principe) levert de 3,0-litermotor 225 kW/306 pk en een koppel van 400 Nm vanaf 1.200 tot 5.000 toeren per minuut. Het verbruik ligt daarbij 9% lager dan dat van zijn voorganger. De nieuwe motor zal in oktober geïntroduceerd worden in de nieuwe BMW 5 Serie Gran Turismo.
Acht versnellingen
Ook de transmissie heeft invloed op het verbruik. De nieuwe automaat met acht versnellingen, die standaard zal worden gemonteerd in de nieuwe BMW 760(L)i en 5 Serie Gran Turismo, is 6% zuiniger dan de versie met zes versnellingen. Dat komt onder meer omdat de motor minder variatie in toerental hoeft te maken.
Hans Wiegel zegt
wat dit hebben ze leuk bedacht handig voor aerodynamica :D
SimonMc zegt
@Hans Wiegel: Ja, want BMW heeft de windtunnel uitgevonden…
mrB zegt
die is toch wel wat groter dan de windtunnel(s) van de TU :P Mischien ff zorgen dat ik daar over een paar jaar stage kan doen…
Wildcard zegt
Whow, gave foto’s ook zeg! Met 300km/ph door de bocht, dat belooft wat zeg!
Toni zegt
Gebouwtje staat niet zover van het FIZ vandaan. Zag er heel vaag uit toen het in aanbouw was, maar de binnenkant ziet er erg vet uit!!
Prisma zegt
Is het niet zo dat deze windtunnel gemaakt is voor de F1, dit nieuws werd 2 jaar geleden meegedeelt maar ik wist niet of hij nog gebouwd moest worden of hij al bestond.
Toni zegt
edit: Op de foto van de buitenkant van het gebouw is rechts achterin ‘Projekthaus’ te zien. Daar wordt het zooitje onder andere ontwikkeld (is een deel van het FIZ)
Citrofiel zegt
En uiteindelijk komen ze met een Prius-gevormde BMW op de proppen! :mrgreen:
ErwinLagcher zegt
@ Citrofiel
hahahahahahahahaha, en dan met een 1.0 turbo hybride kreng met een top van 80 omdat je tegen die tijd toch niet meer harder mag door al die bomenknuffelaars, hahahahaha
Benjamin1 zegt
@citrofiel
Jup en dan is het opeens een uberkek model, net als derest van die BMW’s
Bram zegt
Wat een waste of money…
In de F1 worden windtunnels verboden en gaan ze over op computersimulaties, en wat doet BMW bij de personenauto’s? We planten een centre neer van 170 miljoen… Right, daar kun je aardig wat servers van aanschaffen en die berekenen net zo nauwkeurig of het aerodynamisch is.
Vreemde ontwikkeling, voordat je dat terug heb verdiend met die 10% stroomlijning..
BmwMPower zegt
Dat is gewoon een vliegtuigmotor van Rolls Royce.
Ja, want BMW bezit Rolls Royce.
En Rolls Royce maakte (maakt?) vliegtuigmotoren.
Jordy zegt
De windtunnel van het Dnw in de noordoostpolder is toch nog imposanter.
Groter, sneller en geavanceerder
Citrofiel zegt
@ ErwinLagcher; Een deel van je angstwekkende toekomstbeeld wordt zeker weten waarheid. Go turbo 1.0 driecilinder en hybrides!!
@ Benjamin; Sad but true.
GOD zegt
@ Bram
BMW heeft dat al
het is de derde krachtigste computer in het universum (tenzij ET en dergelijke bestaan)
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Die hebben ze toch al?
b0z4 zegt
Ik had dus een verkeerd beeld bij een windtunnel :D. Ik dacht altijd dat het geheel rond was :P
Ron zegt
En dit kost veel. Maar het ziet er wel ontzettend mooi uit.
wups zegt
wat een geld verspilling
gewoon aerodynamica software kopen van NASA en je bent klaar
duitsers weer…
RDS zegt
@Citrofiel
Terug denkt aan de 1.5 turbo met 1350 kwalificatie pk’s
kan dus prima met een 1.0 turbo en 500 pk
VivelaFRANCE zegt
Zo, leuk foto’s van die mensen, zeker ook door de windtunnel geweest ;) !
florisw zegt
Zo! Dat ziet er huge uit! Maar wat een prijskaartje hangt daar ongetwijfeld aan.
Bob zegt
wat heb je aan een windtunnel als je in Nederland toch alleen maar in de file staat?
Edman zegt
@ GOD
Systeem naam…? Het spijt me zeer, maar het is zéker niet de op 3 na sterkste computer in het universum. Of je wilt mij vertellen dat ze bij BMW een mainframe hebben die half zo groot is als hun fabriekshal….
markieanta zegt
@Edman,
hij is God zoals hij dat zo mooi zegt, dus hij zal het wel weten ;)
Papa zegt
Hehe kan er eindelijk getest worden wat de aerodynamica doet als je met 300 km/h over een bochtig bospaadje rijdt..
Arnoud zegt
@ Iedereen die dit een waste of money vindt omdat men beter aerodynamica software kan kopen:
Al wel eens aangedacht hoe men die software heeft kunnen schrijven? Software is niets anders dan uit de praktijk geleerde informatie hergebruiken. Zonder windtunnels dus geen gegevens. En als er geen of te weinig gegevens zijn over de gedragingen van luchtstromen rondom wielkasten en dergelijke, dan is zo’n windtunnel weldegelijk nuttig.
En 10% lucthweerstandsvermindering op een jaar productie van een miljoen auto’s loont de moeite!
CSL zegt
so, dat is inderdaad een neorme windtunnel zeg.
Om in deze tijden even 170miljoen investeren heb je ballen voor nodig.
Majinstar zegt
Wanneer komt er een scheet tunnel bij bmw. Ik weet zeker dat die de 500 km/u haalt.
Ertje88 zegt
Leuk en interessant om te zien, prachtig gewoon.
Wat is nou een ideale lijn eigenlijk van dat witte spul?
M-lover zegt
leuk speelgoed! goede investering lijkt me!
Citrofiel zegt
@ Esprit; Bijna…
@ RDS; Zeker, qua vermogen zal het absoluut geen probleem zijn. Maar in je hoofd is het toch verkeerd… Een driecilinder in een BMW. Tot nu toe kennen we driecilinders alleen uit Japannertjes uit het A-segment. De stap naar BMW is dan wel erg groot.
Sorcerer zegt
Citrofiel: je vergeet de VW Lupo 3L, dat was ook een 3-cilinder (diesel). Volgens mij is hij binnenkort ook weer leverbaar in de nieuwe Polo, maar dat weet ik niet zeker…
GOD zegt
@ Edman
je hebt gelijk, ik zat er iets naast het was plaats 60 :lol:
ik meende echt zo iets gehoord te hebben.
hij heet trouwens Albert 2
@ markieanta
God gebruikt ook gewoon google (pssstt)
Citrofiel zegt
@ Sorcerer; Ah ja, inderdaad, er zijn ook wat driecilinders van VAG, ook benzine. En die worden ook in de Polo geleverd. (“De Polo Trendline met de 70 pk sterke driecilinder 1.2 12V is leverbaar vanaf €13.990,-“ Ook de bluemotion heeft een driecilinder) Dus ook in het B-segment… Nog steeds is de stap van een ongeblazen B-segmenter naar een BMW (1-serie) groot, maar een stuk kleiner. Bedankt voor de aanvulling.
midi zegt
@ BMW M Power,
bijna goed jongen, bmw bezit de naam Rolls Royce als het gaat om automotive producten maar zeer zeker NIET het eigenlijke en zelfstandige Rolls Royce dat idd turbines produceert.
Turbo zegt
Een windtunnel, waarom?
Je kan het beter omdraaien: waarom niet?
Als peak-oil iets van waarheid is, zal de nadruk op efficiency alleen maar toenemen. De nadruk komt meer en meer (denk in 10-15 jaren) op efficiency en klein te liggen. Elke 1% kan tellen in de gunst van de klant. Dat geldt meer en meer zodra brandstofprijzen echt hoog worden.
BMW kan niet snel genoeg haar kennis over efficiency vergroten en het imago van sportief (en dorstig) van zich afschudden. Beter nu, dan over 5 jaar de race te laat starten.
Bovendien, milieu is hip. Waarom kopen mensen anders een niet overdreven zuinige Prius ten opzichte van een ‘normale’ auto. Of het zin heeft of niet, men kiest voor groen. Zo werkt de mens (=klant).
sjorsx87 zegt
Zeer interresant en mooi om te zien! Ik zou wel een dagje willen meekijken:) In de F1 maakt BMW-Sauber ook al gebruik van Computational Fluid Dynamics-berekeningen is dat ook de volgende stap in de auto-industrie of zoals eerder gezegt hier is dat een alternatief voor de windtunnel(omdat ze daar regelmentair maar beperkt gebruik van mogen maken)?
super zegt
@Original_Arnoud
uhm, nee, CFD software is gebaseerd op theoretische modellen, niet op empirische gegevens. De software wordt wel getuned met meetgegevens maar de basis blijft is theoretisch, niet empirisch.
Guan zegt
Een schaalmodel hangen ze aan een beweegbare arm aan het plafond, maar de stok met ‘rook’ moet nog steeds door een mannetje vastgehouden worden. (mag wel schoenen met antislipzolen aantrekken bij een 300km/h storm). Wat klopt hier niet?
T ziet er wel errug mooi uit allemaal!
BMW 135i performance zegt
en dan zeggen dat er crisis is.. :)