Staan de letters BMW binnenkort voor Bornsche Motoren Werke? Het lijkt erop dat momenteel alleen BMW nog geen definitief ‘ja’ heeft gezegd tegen de plannen om NedCar van de ondergang te redden. Alle andere betrokken partijen zouden inmiddels een dichtgetimmerd plan klaar hebben liggen. Nu alleen nog even wachten op het verlossende jawohl uit München.
Dagblad De Limburger heeft ‘uit betrouwbare bronnen’ vernomen dat (op BMW na) alle betrokken partijen het eens zijn geworden over de voorwaarden voor de overname van NedCar. Het is namelijk zo dat BMW weinig zin heeft om de fabriek zelf te kopen, maar ze willen er wel gebruik van maken.
Daarom is er een constructie bedacht waarbij de Eindhovense bussenbouwer VDL de fabriek van Mitsubishi overneemt en vervolgens in opdracht van BMW in die fabriek auto’s gaat bouwen. Of dat BMW’s of MINI’s (of allebei) gaan worden is nog niet bekend.
Eind dit jaar stopt Mitsubishi definitief met de productie van auto’s en begin 2014 zou met de productie van BMW’s en/of MINI’s kunnen worden begonnen. In de tussentijd kan de fabriek dan verbouwd worden en kan het personeel geschoold worden (op kosten van de overheid).
Voor Mitsubishi is het uiteraard voordeliger om de fabriek op een dergelijke manier van de hand te doen. Als ze namelijk gewoon de deuren zouden sluiten dan zouden ze honderden miljoenen euro’s moeten uittrekken voor ontslagregelingen. Nu ‘geven’ ze de fabriek en een deel van dat geld aan VDL en zijn ze verder van het gezeur probleem af. Een beetje hetzelfde wat GM met Saab gedaan heeft.
Naar verluidt ondertekenen Mitsubishi en VDL morgen een intentieovereenkomst over de verkoop van NedCar en daarna is het wachten op een definitief ‘ja’ uit Duitsland. Als BMW namelijk toch geen zin heeft in NedCar dan zal VDL namelijk niet zo gek zijn om de boel over te nemen. Spannende tijden dus voor onze Limburgse vrienden.
the-budel-guy zegt
Als het door gaat wordt er in ieder geval priiiieeeemiuuuummm spul in nederland gemaakt :D
jrk68 zegt
@the-budel-guy:
Maar wel van jouw en mijn belastingcenten en de winst verdwijnt in hele diepe Bayerse zakken.
Vraag maar aan al die voormalige Rover employees wat een betrouwbare werkgever het kan zijn.
robbie zegt
@jrk68: en in de zakken van VDL natuurlijk ;)
the-budel-guy zegt
@jrk68: ik heb liever dat jou belasting centen (ik betaal tot 5 september dit jaar nog geen belasting) hier naar toe gaan dan die bodemloze giro’s die wij Griekenland noemen het krijgt.
kaasboerin zegt
Slim dat BMW het niet rechtstreeks koopt, wie wil er nou personeel hebben in NL..
bempi zegt
@kaasboerin: +1
–edit: dat soort comments hoeven nu niet meer–
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Zolang de overheid de kosten draagt, waarom niet. Opleiding en omscholing wordt door de overheid betaald. Ik geef toe loonkosten zijn behoorlijk hoog hier maar ik kan niet geloven dat het zoveel hoger ligt dan in Duitsland of in de US (waar ze ook fabrieken hebben). Ik denk dat de totale omscholing een veel groter accuut kostenplaatje oplevert.
mrbones zegt
@E34M5Touring: loonkosten ligger hier een stuk hoger hoor. Plus je hebt de meeste vakantiedagen ter wereld waarop de arbeiders niet productief zijn.
E34M5Touring zegt
@mrbones: Dat zal ongetwijfeld. Ik denk alleen dat de overheid wel zorgt dat het een waardevolle business case wordt.
Donstil zegt
@E34M5Touring: Nou van Duitsland zou ik niet weten maar wij zijn wel een heel stuk duurder dan de US.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Helemaal correct dude, maar de ontslagregelingen en talloze vakbonden.. Iig genoeg om het onaantrekkelijk te maken.
r2d2 zegt
Kunnen we Limburg niet gewoon van de hand doen voor het symbolische bedrag van 1 eurocent? zijn we van het gezeik af, gaan er geen bakken met geld naar toe. Ik bedoel, de randstad is als beerput voor nodeloos verspillen van geld al groot genoeg. Misschien willen de belgen het als uitbreiding van de Ardennen. Maastricht erbij, dat voelt toch altijd al als buitenland als je er bent.
Dit hele probleem was overigens niet aan de orde geweest als de overheid vele jaren geleden niet zo nodig de provincies op moest vangen omdat daar alleen beunhazen werkten. (lees mijnbouwers die failliet gingen) Het feit dat de Dienst Uitvoering Onderwijs en het CJIB in het Noorden zitten is daar ook een mooi feit van.
Daarnaast, waarom werken er nog steeds mensen bij NedCar? Al die problematiek zie je toch al jaren aankomen? In die tijd had je een andere taal kunnen leren (bijvoorbeeld Tsjechisch of Pools om vervolgens je kwaliteiten bij een wél goedlopende fabriek aan te bieden. Het leven is daar nog goedkoper ook en met je ervaring kom je denk ik erg ver en misschien zelfs wel een stapje hogerop!
jellle zegt
@r2d2: je opmerking getuigt van zeer veel intelligentie, ik gok dat je het heel ver gaat schoppen in het leven!
aero zegt
@r2d2: Misschien kun je even de relatie uitleggen tussen jouw verhaal en hetgeen er momenteel bij NedCar speelt?
Fijn dat je in oplossingen denkt. Gelukkig is het geen crisis en liggen de banen voor het oprapen…
r2d2 zegt
@aero: puur hypothetisch, maar al die mensen daar zijn nu in de veronderstelling dat ze gewoon kunnen blijven fabriceren.
Robbie schrijft niet voor niets: “Als BMW namelijk toch geen zin heeft in NedCar dan zal VDL namelijk niet zo gek zijn om de boel over te nemen.”
Ik vind namelijk dat het redelijk lang duurt voordat BMW de beslissing neemt. En meestal wijst dat op “we wilden het onderzoeken, het wordt niks en op dit moment wachten we op een goed moment om nee te zeggen”.
r2d2 zegt
@r2d2: en de andere link met het verhaal is natuurlijk dat het betalen voor de omscholing van al die mensen van belastingcenten gaat. Terwijl het toch echt hun eigen probleem is. De overheid heeft al een keer ingegrepen zoals ik in mijn verhaal duidelijk maakte.
berlinetta zegt
@r2d2: Wat ben jij een domme idioot zeg. Als Limburg je niet bevalt, waarom kom je er dan? Flikker dan ook een eind op!!
bigcar zegt
Nu duimen dat ze ook de nieuwe dreier hier in elkaar gaan knutselen ipv alleen 1 series / mini’s..
Esprit_de_Flandre zegt
@bigcar: Denk niet dat de mensen bij NedCar wakker liggen van wat ze in elkaar zetten. Zolang het maar verkoopt…
Donstil zegt
@bigcar: Waarom is het dan belangrijker dat er een 3 gemaakt gaat worden?
Zoals Sciurida al schrijft is het niet belangrijk wat er gemaakt wordt maar dat er weer geproduceerd gaat worden.
masterstig zegt
@bigcar: http://www.autoweek.nl/autonieuws/19302/bmw-bouwt-vanaf-2014-in-born X5 en X1 zou leuk zijn (X1 eigenlijk niet, maar dat is puur smaak)! Maar het is wel een oud artikel, dus misschien worden het toch andere types.
Sciurida zegt
Raar dat deze constructie kan bestaan, zo moeten wij als belastingbetalers dus gaan dokken voor het personeel, toegeven anders waren we geld kwijt aan uitkeringen, maar toch raar dat we dus in feite met alle belastingbetalers bezig zijn om het bestuur van VDL/BMW heel rijk te maken door deze in principe zeer oneerlijke (voor concurrenten van BMW/MINI) constructie. Kan VDL er niet gewoon zelf bussen gaan bouwen? -Ow wacht dat doen ze zelf in derde wereldlanden. Raaaarrrrrr dit hoor. Ga denk ik maar even een zak geld halen bij de bank en het ook aanbieden bij BMW, doe het voor 10 euro goedkoper!
Sciurida zegt
@Sciurida: EDIT: heb even research gedaan, VDL bouwt zijn bussen wel in Nederland voor een groot deel, dus nogmaals de vraag: waarom gaan ze er niet zelf bussen bouwen?
E34M5Touring zegt
@Sciurida: Waarschijnlijk omdat het een AUTOfabriek is en geen bus fabriek. Het ombouwen van de hele productiefaciliteit is op hun productie niet te doen qua kosten. Ik denk dat men een extra nevenactiviteit nodig heeft om lekker te blijven draaien. Buiten stadsvervoer gaan er volgens mij veel minder mensen met de bus op vakantie. Waarom zou je ook? Je vliegt voor 100,- naar Barca in 2 uur. Daar ga je geen 30uur voor in de bus zitten denk ik.
Sciurida zegt
@E34M5Touring: Maar je zou eventueel er wel chassis-delen kunnen bouwen toch? Desnoods gaan ze er agraïsche systemen bouwen!
mrbones zegt
@Sciurida: VDL maakt ook bijvoorbeeld de aluminium frames van de jaguar XJ. Dus ze hebben wel degelijk ervaring met het bouwen van auto’s
robbie zegt
@mrbones: volgens mij levert VDL machines, géén frames aan Jaguar/Land Rover:
http://www.vdlgroep.com/?news/1063312/Opnieuw+grote+orders+van+Jaguar+Land+Rover.aspx
Haakie zegt
@Sciurida: Omdat de productiefaciliteit voor bussen blijkbaar afdoende is. En VDL gaat echt niet die fabriek sluiten om elders een fabriek te kopen.
kaasboerin zegt
@Sciurida: Uh, om Born te laten draaien doe je het de economie goed.. Maar dan moeten ze wel een gek vinden om die ongein te kopen.. Dus is subsidiëren in dit geval misschien wel een beetje tactisch. Oh en als je dit al een onterechte uitgave van de overheid vind………….
Sciurida zegt
@kaasboerin: Daar zullen we maar niet over beginnen inderdaad ;)
Mijn belangrijkste bezwaar is dat BMW hier een concurrentie voordeel mee behaalt, en dat vind ik jammer dat wij daar als belastingbetaler aan meewerken.
j00rs zegt
Zou een hele goede zaak zijn voor Nederland als BMW er zijn elektrische auto’s zou gaan bouwen. En dan mogen ze mij over twee jaar aannemen om de zaak te gaan regelen daar ;p
flipper zegt
Klinkt te mooi om waar te zijn: ik weet zeker dat die schijtvakbonden dit op het laatste moment wel weer weten te verpesten. En als het wel lukt dan doet ze dat daarna wel als alles eenmaal draait.
Sciurida zegt
NEE AUTOBLOG! NEE! Geen plusjes een minnetjes! Haal het weg! NU! verschrikkelijk!
Donstil zegt
@Sciurida: Is echt nodig op autoblog,
er komt namelijk best een hoop rommel voorbij.
kaasboerin zegt
@Donstil: Maar ook een hoop pessimisten.. :lol:
r2d2 zegt
@kaasboerin: Als je hier echt over wilt discussiëren is een blog denk ik niet te plek. Ook mede omdat bij het gebruik van stijlfiguren, denk aan de hyperbool, het understatement, vaak niet overkomen of letterlijk genomen worden.
r2d2 zegt
@r2d2: te plek, moet uiteraard de plek zijn.
ps. @ de redactie leuk die likes enzo, maar kunnen we dan ook een edit knop krijgen?
autoblogger zegt
@Sciurida: waarom?
Rob zegt
@autoblogger:
Op zich erger ik me niet aan de plusjes of minnetjes, maar wat voegt het toe? Waar ik me wel aan kan ergeren is het verbergen van reacties, dat moet je gewoon niet willen.
luuktb zegt
@autoblogger: Omdat de kwaliteit van Autoblog zo daalt als een baksteen.
Eerst werd vrijheid van meningsuiting al niet meer getolereerd (@rechercheur) en dan nu ook nog deze troep:(
Wie vraagt hier om ? , en waarom reactie’s verbergen wat heeft het dan nog voor zin om te reageren ?
mrbones zegt
@luuktb: rechercheur heeft idd een permaban haha
luuktb zegt
@mrbones: Ja of je het nou wel of niet met eens bent daar gaat het niet om vind ik. Waarom wel Rechercheur en norge niet ?
Dat is toch juist het leuk aan een blog maar het is gewoon een ordinair machtsspel. http://www.autoblog.nl/gespot-kia-sorento-met-gemengde-gevoelens
Eerst uitlokken en dan vervolgens gaan bannen.
luuktb zegt
-edit: ontopic aub-
masterstig zegt
-edit: ontopic aub-
robbie zegt
@luuktb: als je hogere kwaliteit wil op Autoblog dan zou dit juist een geschenk uit de hemel moeten zijn.
– Geen nutteloze +1/-1 comments meer
– Nutteloze comments worden aan het oog onttrokken
– Bezoekers worden gestimuleerd om zinnige comments te geven (want er is een ‘beloning’)
autoblogger zegt
@robbie @luuktb ea: waarom die persoon wel/niet een ban moet hebben gaan we niet op in, we kunnen er uren over discussiëren maar dat zijn onze huisregels.
Wat betreft het stemmen op comments, daar heb ik even een apart plekje voor gemaakt, zodat we hier niet telkens offtopic gaan: http://corporate.autoblog.nl/hq/server075/my_documents/2012/thumbs-up-en-down-op-autoblog
r2d2 zegt
Alle discussies hier ten spijt, maar ik heb eventjes opgezocht wat nu het officiele standpunt van BMW hierover is.
Even google gedaan, op ANP website rondgestruind, BMW Corporate website en dergelijke.
Ik kan die niet vinden (U kunt mijn zoek kwaliteiten uiteraard bekritiseren) BMW heeft voorzover ik kon vinden de “hoge delegatie” zoals de woorden gebezigd door de NOS ook nooit bevestigd, noch de interesse in NedCar.
Mochten hier nog lui tussen zitten die zichzelf journalist van beroep prijzen. Misschien is het het waard om even een belletje met BMW (Group) te plegen en het uit te zoeken. Kan zomaar weer een mooi artikel opleveren.
Ik vind het in ieder geval vreemd dat BMW hier ook nooit een communique over heeft doen uitgaan.