BMW heeft goed laten zien hoe je een knuppel in een hoenderhok gooit, maar blijft het design polariserend ondanks de felle kritiek?
Stiekem zijn we allemaal bij BMW in de val gelopen. Het ‘extreem lelijke’ van een 4 Serie is juist wat ze wilden bereiken. Het is namelijk op elk online platform voldoende om in de pen te klimmen. De groep die het design van BMW kan waarderen voelt zich dan de minderheid en wekt discussies op met zinnen als ‘ik vind het zo erg nog niet’ en ‘dit gaat wennen’.
‘Reclame’
Hoe je het ook wendt of keert: de naam BMW wordt vervolgens genoemd met je statement. Los van de meningen lijkt het ons niet onwaarschijnlijk dat de nieuwe BMW 4 Serie, M4 en M3 de meest besproken auto’s van 2020 zijn. Missie geslaagd: lekker polariserend zijn terwijl de naam BMW nog nooit zo vaak werd genoemd. Bovendien staat de kopersgroep, de groep die BMW het meest dient aan te spreken, volledig buiten discussie. De kans is aanwezig dat de nieuwe 4 Serie het even goed, dan niet beter gaat doen. Talloze redenen waarom de grille van de 4 Serie nog lang niet zo erg is.
Blijven
BMW leek coulant te zijn als het gaat om kritiek op hun design. Het merk snapt dat ze tegen heilige huisjes hebben getrapt, dus aanpassen mag. Maar de kritiek zien als reden om het design kalmer te maken is niet aan de orde, zo laat designchef Domagoj Dukec weten. Onder het mom ‘het is ook nooit goed’ laat Dukec weten dat je nooit het perfecte design kunt creëren waar niemand zich aan stoort. Dus moet je je richten op het bereiken van klanten. Een manier om dat te doen is door je design neer te zetten als een statement. Ook helpt dat met boven het maaiveld uitsteken.
Nadelen van sociale media
Adrian van Hooydonck, de senior vice-president van BMW’s designafdeling, laat weten dat de kritiek erg heftig is. Sociale media zorgt voor snelle reacties, die niet altijd even vriendelijk zijn, maar hoe veel daarvan is representatief voor hun prestaties? “Je weet niet achter hoe veel van die reacties mensen zitten die daadwerkelijk de auto (niet) willen kopen. Wel zijn het echte stemmen die we toch willen gebruiken als feedback.”
In ieder geval zijn de reacties niet heftig genoeg voor BMW om hun plannen te veranderen. BMW gaat baanbrekend en polariserend blijven. Voor henzelf werkt het prima. (via AutoExpress)
harrie zegt
Polariseren om het polariseren werkt vaak goed, maar meestal niet lang.
Dieseltor zegt
@harrie: Beetje zoals in de politiek nu. Het is allemaal aan het uitwerken. Zowel links als rechts..
mb10 zegt
@harrie: Apple verdient er 100 miljard mee in een kwartaal.
mashell zegt
En Polaroid ging failliet.
Robert zegt
Ik zal er niet meer over zeuren. Ik begin er trouwens al aan te wennen. Nu die Hofmeister-knik nog terug. Dit designelement heeft tenslotte zelfs z’n eigen wiki-pagina. Hoe gaaf!
atrak zegt
Ik heb laatst de nieuwe 4 voor het eerst in het wild gezien, en dan ziet het er toch een stuk beter uit moet ik zeggen!
jvthof zegt
Vind hem nog steeds spuuglelijk… maar toch, sinds ik van de week een foto zag was opeens de neiging om te braken weg, het begint te wennen. Maar nog steeds niet moeders mooiste
frank2b zegt
Boos is het nieuwe lief
liwadder zegt
Is dat gele een nieuw kleurtje op je standaard bmw ? i.p.v grijs/zwart .
bmwadept zegt
Mooi in lelijkheid. Ik kijk uit naar de M3 Touring. BMW had lef met design van 5serie E60/61. Dat was dat was de mooiste 5 serie ooit.
Met de huidige M3 & 4 serie laten ze zien dat ze nog steeds lef hebben.
Zeg nou zelf: Welke BMW M3 rijder wil overkomen als een bestuurder van een 318 met M pakket?
Voor eenheidsworst Design, koop een Audi.
pier zegt
Ik kan een E60/E61 zeker als lci erg waarderen, maar de mooiste fünfer blijft toch de E39 als je het mij vraagt. In de tijd van E38/E39/E46 was BMW op z’n best.
SpeedGeek zegt
@bmwadept: grappig, ik ben juist van mening dat de e60 de lelijkste ooit is. Nog nooit zo’n saai uiterlijk en interieur gezien. Zelfs de M5 is, op de motor na, een saai hok. Maar daarom verschillen smaken ook ;)
karhengst zegt
Wat dat betreft ben ik bang dat ze de weg van Mercedes inslaan: De performance grill langzaam door laten sijpelen naar de burgerbakken en het sportieve model een nieuwe look geven.
Binnenkort dus een gefacelifte 216d GT met meganieren en booskijkers.
banaan7 zegt
Tja, de Tesla Model X werd ook niet geweldig ontvangen wat betreft het design maar iedereen is er inmiddels wel aan gewend. Men reageert minder negatief ondanks het feit dat ze het (soms) nog steeds een lelijk hok vinden.
Ik gok dat het met deze 4-serie dezelfde kant op zal gaan.
bernoulli zegt
Er is wel een verschil tussen ergens minder negatief op reageren en het kopen.
z4coupe30si zegt
@banaan7: mwah. Het is meer dat je Tesla cool moet vinden als je hip wilt zijn tegenwoordig.
Ik noem dat het Apple effect.
eklasse zegt
Die M3 vind ik erg goed gelukt. Wat BMW van plan is met de ix5 en de i7 lijkt mij dubieuzer. Daar kan ik voorlopig nog niet aan wennen. Van de andere kant: ik zag laatst een ‘dikke’ i3 die ik ook wel zou willen. Had ik ook niet gedacht toen die geïntroduceerd werd.
wildbeest zegt
Koop dan een audi A4, lijkt al 20 jaar hetzelfde
Johanneke zegt
Ik ga liever voor de nieuwe SQ5 met maar liefst 4 plastic ‘uitlaatjes’. Echt, dat is pas een stijlelement.
vacano zegt
Heb een E31 850CSI en een E24 633CSI in min collectie maar de kans dat ik de huidige BMW zal kopen is 0%.
Wat een afschuwelijk beest met open gesperde muil!
Afschuwelijk apparaat
bmwe30318is zegt
@vacano: idd het is een schande dat ze er een bmw embleem op plakken, denk ook dat al die ontwerpers op straat hadden gestaan als de ontwerpers uit de jaren 80 en 90 aan het roer hadden gestaan :(
mpgc zegt
@vacano: snap wel wat je bedoelt. Maar het gekke is. Toen de 850 uit kwam vond ik die echt lelijk. Als ik hem nu zie vind ik het een schitterend mooie auto. De M635 voor mij een van de mooiste BMW’s ooit.
reactief zegt
Je e24 heeft anders ook een grille ter grootte van ongeveer heel de voorzijde. En de e31 heeft een nogal afwijkend platgeslagen neusje.
Best wel uitgesproken ontwerpen waar BMW lef toonde. Wat destijds ook door velen uitgespuugd werd…
Dus blijf nog even doorgaan met BMW’s verzamelen en uiteindelijk ga je deze misschien ook mooi vinden ;)
Vaak doen uitgesproken ontwerpen het namelijk goed in de tijd.
bmwe30318is zegt
Hoe durven ze er een BMW embleen op te plakken, een schande is het.
leaper035t zegt
De neus valt mee in het echt. Dat want ongetwijfeld. Die oplopende lijn op de achterflank stoort me het meest!
lithiumion zegt
Designtechnisch is dit nou een BMW die ik wel zou willen!
MaartenD zegt
De autoverkopen zullen echt uitwijzen wat men van de gril vindt
smex zegt
Ze doen maar, mij zijn ze in ieder geval kwijt als klant. In 2014 heb ik een nieuwe 4 Serie Gran Coupe aangeschaft, prachtige auto en was van plan om de opvolger ook aan te schaffen. Maar bij het zien van het nieuwe design weet ik zeker dat ik niet meer terug ga naar BMW. Ik wacht wel op de nieuwe C-Klasse.
negennegenzest zegt
Ik heb die keuze toen al gemaakt voor de C-klasse, ben benieuwd of de volgende ook weer zo’n tijdloze verschijning wordt.
escort77 zegt
Heeeeel belangrijk, die mening van 16-jarige kids en volwassen liefhebbers van youngtimers.
Maar de vraag is wat mensen die zich een nieuwe BMW kunnen veroorloven er van vinden. Ik vermoed dat zij zich wat minder laten horen op de internets.
racerx zegt
En toch denk ik dat de categorieën die je noemt wel bepalend zijn voor de restwaarde… Als ik in de markt zou zijn voor een nieuwe 4 die ik van m’n eigen geld moest kopen, dan dacht ik nog wel 2x na. Ook de dealers met 2ehands huisselecties gaan dat voelen, die gaan aan mij geen jong gebruikte occasion meer kwijtraken zoals tot nu vaak het geval is geweest. Dat gezegd hebbende, na 12 jaar BMW gereden te hebben ben ik er ook een beetje op uitgekeken. Ik vind de huidige 3 (Touring) een erg fraaie auto die zeker voldoet, maar dan houdt het ook wel een beetje op. Op de een of andere manier doet het huidige design een beetje af aan de merkliefde, dat is iets dat BMW op lange termijn wel gaat schaden. Je enkel op nieuw verkopen focussen is gewoon een kortzichtige strategie die je niet gaat helpen om waarde toe te voegen aan het merk. Als de 16 jarigen van nu opeens helemaal opgaan in het merk Audi, is dat wat ze gaan kopen als ze echt geld gaan verdienen.
cazzo046 zegt
Zal best, maar na 3 BMW’s en ik er klaar mee. Er is er niet eentje die ik graag zou willen, vooral vanwege de idiote styling van die dingen.
henkp1 zegt
Laatste 10 jaar BMW gereden, maar in de prijsklasse waarin ik zit (45-50k) is er niks meer bij hen wat mij blij maakt. 1- en 2-serie (alle uitvoeringen) vind ik lelijk en in positieve zin in niets onderscheidend van andere merken behalve de prijs, die is nog steeds exorbitant hoog. Dan blijft de 318 over, prima auto, maar ook die wordt te duur met de benodigde opties en zeker in vergelijking met concurrenten. Dus ik ben daar weg. Jammer.
Trouwens, ook als ik meer te besteden had, zag je mij niet meer in de BMW-showroom, sorry maar ik vind ze echt niet meer om aan te zien die nieuwe modellen. Behalve dan de 3- en 5-serie. Van de 4-coupé vind ik het echt jammer; driekwart van achter: prachtige auto, voorzijde: totale afknapper.
xjs678qr zegt
Die neus doet mij ook twijfelen of m’n huidige 4GC vervangen zal worden door een nieuwe 4GC (of i4). Ik ben neig nu meer naar een 3…
Dutchdriftking zegt
@henkp1: Grappig, ik vind de 4-serie van voren juist heel mooi, en driekwart van achteren helemaal niks…
mt03 zegt
Ik vind hem fraai. Had het nog fraaier gevonden als ze het front van het concept 1:1 hadden overgenomen. Destijds op de iaa gezien. Vond die toen erg mooi
jje003 zegt
Hier is wat echte feedback voor BMW. Na wat sparen eindelijk toe aan mijn eerst nieuwe auto. Lang trouw geweest aan BMW, al dan geen nieuwe.. Nu is het moment daar en vond al die nieuwe BMW’s zo ongelofelijk lelijk dat ik eens bij Mercedes ben gaan kijken. Deze bevalt eigenlijk veel beter dan gedacht, zeker omdat ik heel anti- Mercedes was. Nu was de behandeling daar zo goed, de garanties veel beter en de auto veel mooier dat BMW waarschijnlijk een levenslange klant kwijt is, puur vanwege het spuuglelijke design. Ze zullen zeker niet wakker liggen van een enkele klant, maar als ik zo denk zullen er meer zijn..
erce zegt
De wereld was destijds bij de introductie van de E36 ook te klein, blijkt het achteraf een designklassieker te zijn.
mashell zegt
Koplampen achter glas, dat is toch geen echte BMW! Bij Porsche gaat zelfs op: hoe meer de fanbase het afkeurt hoe groter het succes.
bernoulli zegt
Nou, het heeft FIAT ook geen windeieren gelegd natuurlijk met de Multipla.
O wacht.
negennegenzest zegt
Ik ben toch geen BMW klant. Dus ik stoor me er niet aan.
Ik ben de BMW dealer uitgelopen nadat hij mijn geconfigureerde BMW 4 steevast een dikke BMW bleef noemen.
Ik wil helemaal geen dikke BMW dacht ik toen. Maar als dit is hoe mensen er over denken is dat niet wat ik zoek.
Blijkbaar wil een groot deel van BMW klanten wél een dikke BMW, daar wil ik dan weer liever niet bij horen.
marcomanta zegt
Ik heb al een tijdje niet meer gereageerd, maar voor mij geen BMW meer. Jammer van het design.
ericd zegt
Van Hooydonk zit er al veel te lang. Geef es de kans aan écht design talent. Bij VH is BMW design vooral gaan zitten in erg veel drukke details en auto’s die niet lekker qua proportie ogen.