Je raadt het nooit maar die auto’s gaan BMW i1 en BMW i2 heten.
BMW gaat langzaam maar zeker hun hele gamma elektrisch maken. Een aantal modellen worden gewoon één op één overgenomen, maar we hebben natuurlijk geen garantie dat dit met alle modellen gaat gebeuren. Wat is bijvoorbeeld de toekomst van de 1 en 2 Serie?
Het is niet ondenkbaar dat BMW alleen nog maar brood ziet in elektrische cross-overs en duurdere modellen. En een elektrische hatchback hebben ze in feite al in de vorm van de Mini Cooper Electric. Is er straks dus nog wel plek voor een 1 Serie?
We kunnen alvast een tipje van de sluier oplichten. Via het Bimmerpost-forum zijn vaak interessante dingen te lezen over de toekomstplannen van BMW. Op dit forum wordt nu gemeld dat er zowel een i1 als een i2 in de pijplijn zouden zitten. En dit worden sowieso geen cross-overs, want dan zou er een X in de naam zitten.
De i1 en i2 zullen gebouwd worden op het Neue Klasse-platform. Voordat je denkt ‘Waarom een platform uit de jaren ’60?’: we bedoelen het nieuwe schaalbare EV-platform van BMW.
In tegenstelling tot de oude Nieuwe Klasse maakt het platform van de nieuwe Nieuwe Klasse (heel verwarrend dit) ook voorwielaandrijving mogelijk. De BMW i1 en i2 krijgen dus waarschijnlijk voorwielaandrijving, tot afgrijzen van orthodoxe BMW-puristen. Die überhaupt niet op EV’s zitten te wachten, dus daar hoeft BMW geen rekening mee te houden.
Het is sowieso voorbarig om je nu al druk te maken over de BMW i1 en i2. De introductie is namelijk nog ver weg. Volgens Bimmerpost zal de i1 pas eind 2027 in productie gaan. Inderdaad, dat duurt nog even. De i2 zou nog een jaar langer op zich laten wachten.
Wat voor gedaante de i2 aan zou kunnen nemen is nog één groot vraagteken. Het liefst zien we natuurlijk een echte coupé, maar de 2 Serie Gran Coupé en 2 Serie Active Tourer laten zien dat het alle kanten op kan. We gaan het zien in 2028. Of niet.
Via: Motor1.com
Mini Joe zegt
Ach, Citroën had vroeger de C1 en C2, met voorwielaandrijving. BMW volgt altijd wat later, zie de XM. 🫠
Robert zegt
Introductie in 2027 respectievelijk 2028; zul je zien dat ze weer op magische wijze evolueren tot cross-over. Want daar schijnt ‘de wereld om te vragen’.
harrie zegt
Ja helaas, een dagje bos of strand is gewoon niet meer te doen met die crossovers die daar offroad rijden.
Steevast met zo’n ontzettend avontuurlijk type erin, die als Gerda even niet kijkt een extra schepje jus op zijn boerenkool doet.
rutgerg zegt
Logisch wel, want ze kunnen hem niet meer op de parkeerplaats laten staan. Dan wordt namelijk de fietsendrager gestolen hebben we vorige week gelezen. Dan maar de auto gewoon meenemen he…
janmetdelangeachternaam zegt
Lijkt wel een Scirocco
sportabgasanlage zegt
Nog even en de wielen in dit soort concepttekeningen zijn groter dan de carrosserie. De verhoudingen zijn aardig zoek (en uiteraard gaat de auto zo nooit in productie, want de ramen zijn ook veel te klein).
Ik snap dat een concepttekening alleen een indicatie geeft van het design, maar een klein beetje realisme kan geen kwaard imho.
mijosu zegt
Krijgen deze ook enorme hazetanden?
karhengst zegt
De reden voor FWD was ruimtebesparing voor inzittenden. Voor een EV is dat toch helemaal geen argument meer? Juist met flink koppel, wat een EV levert, is een aandrijving op de achterwielen gewenst. Voor de Mini variant kan ik me voorstellen dat men juist liever FWD aanhoudt.
Sowieso, als zelfs VW het voor elkaar krijgt, moet BMW hier ook toe in staat zijn.
rutgerg zegt
Precies, ik reed laatst in een 2wd Polestar 2 welke de aandrijving op de voorwielen heeft, maar das geen pretje hoor. Bocht uitkomen, gas (of elektriciteit) geven is rechtdoor gaan…. voelt bij m’n ID.4 toch beter.
rutger97 zegt
Lijkt wel een Opel Astra H
mc96 zegt
Het nieuwe “neue klasse” platform is bedoeld om achterwiel aangedreven electrische auto’s op te bouwen. Met de optie om bijvoorbeeld ook een ICE te plaatsen om de voorwielen aan te drijven.
Richmond zegt
Waarom zo laat pas? Die neem je toch mee met de opvolgers van de huidige 1 en 2 serie of pak hem beet 2/3 jaar.