Al geruime tijd gaan er geruchten over een eventueel vierde merk dat BMW toe zou willen voegen aan de huidige portfolio van BMW, MINI en Rolls-Royce. Zo denken sommige mensen dat BMW aast op Volvo, maar er gaan ook geruchten dat bijvoorbeeld de kleine Isetta terug komt. Maar nu heeft directielid Stefan Krause (sales en marketing) wat meer duidelijkheid gegeven in een interview.
Daarin doet hij uit de doeken dat er 4 verschillende scenario’s zijn onderzocht waarvan er 3 zijn afgeschoten. De plannen die niet doorgaan zijn de volgende.
Downsizing MINI
BMW heeft er aan gedacht om met kleinere en zuinigere modellen van MINI te komen, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan omdat ze vrezen dat het imago dan teveel verwatert en er teveel modellen komen.
Een ander merk kopen
BMW heeft serieus gekeken naar andere merken om die over te nemen. Ondere andere Volvo en Saab worden genoemd, maar uiteindelijk zijn ze toch tot de conclusie gekomen dat die merken niet konden bieden waar BMW naar op zoek was.
Een oud Engels merk nieuw leven inblazen
De plannen om een merk als Riley of Triumph weer nieuw leven in te blazen zijn voorlopig weer op de plank gelegd en zullen daar naar verwachting ook nog wel even blijven liggen.
Uiteindelijk blijft dan alleen de optie over om een nieuw “groen” merk op te richten. Hierbij moet gedacht worden aan een voorwielaangedreven auto’s en crossovers. BMW vraagt zich overigens nog wel af of klanten daadwerkelijk zitten te wachten op een “groene” auto. (Bron: Automotive News)
“People go to cocktail parties and talk about being green and then drive home in their M6s”
Chris zegt
Ben blij dat ze bovenstaande ideeen tenminste NIET gaan uitvoeren.
Ralph zegt
Conclusie: BMW gaat dus niets nieuws doen?
Ary zegt
dan zou het GMW moeten heten. “Groen Met Wit’ in plaats van Blauw Met Wit” :P
Poekie Lauda zegt
Van mij mag BMW een merk opkopen, wat ze hebben gedaan met RR en Mini kan ik wel waarderen. En het zal leuk zijn om Riley en Triumph weer terug te zien :P
Maar mijn advies aan BMW: ga in het vaarwater zitten van de Toyota Prius, als je een premium uitstraling koppelt aan een groene uitstraling kan het best een hit worden.
Dana zegt
Haha! Te gek, die laatse quote…..
Zo werkt het toch….!? We willen alles knettergroen zolang we maar nergens op inleveren!
Wouter zegt
Ze hebben groot gelijk,
Is allemaal flauwe zever, iedereen is aan het praten over het milieu, maar
eigenlijk interesseert het niemand, zeker niet als ze een auto gaan kopen.
Overigens zal het beetje meer uitstoot dat een BMW meer heeft dan een
kleine fiat het verschil niet maken zolang China en Amerika zo vervuilende
indestrieën hebben en er niks aan doen.
JD zegt
Ach wat ze zeggen klopt wel. De mensen met de grootste monden over groener rijden, rijden ondertussen zelf de dikste wagens. Kijk naar alle ministers. Laat ze eerst zelf maar eens groen gaan rijden.
monza zegt
ik heb ergens gelezen dat de chinezen graag een europese automerk willen overnemen ….bmw staat o.a ook op hun lijstje.
Alec zegt
@ Monza….
Dat gebeurt enkel wanneer er problemen bij een europees automerk ontstaan…. ik zie mercedes daarvoor als enige kandidaat.
Robert zegt
Toch vreemd, BMW heeft ontzettend veel A- en B-labels in hun programma, ook in de 5-serie en zelfs in de 6-serie.
REIN zegt
waarom nie
een zuinige auto …perfect
en ook nog van bmw…perfecter
Klassiekerrally zegt
Een oud Engels merk nieuw leven inblazen
De plannen om een merk als Riley of Triumph weer nieuw leven in te blazen zijn voorlopig weer op de plank gelegd en zullen daar naar verwachting ook nog wel even blijven liggen.
Gelukkig… :)
Benjamin1 zegt
de groene bmw komt toch niet, dan maken ze er wel een submerk van, zoals dacia ofzo.
Wat ik zou doen is juist geen submerk erbij creeeren maar het merk BMW een nieuwe insteek geven door bv een klasse onder de 1, de 0,5 :P, die dan 0 uitstoot produceert dmv cradle to cradle productie. Als de fabriek groener is dan de auto’s die geproduceert worden en die auto;s extreem zuinig zijn/ op electriciteit rijden dan zouden ze nog wel eens een hit kunnen krijgen
R. Lestat & Dr. Waflo zegt
Heeft die expansie niet vooral te maken met emissie eisen in de USA? Dezelfde reden dus dat Porsche graag Volkswagen AG wil over nemen?
jasper zegt
puch?
monza zegt
@r.lestat en dr.waflo,waar wil porsche de centen vandaan halen,ze hebben een paar aandelen in vw…..maar overnemen kunnen ze niet,…..als ze het wel lukt….dan neem ik met succes de abn amro over.
Chrizzzie zegt
Als eerste: “People go to cocktail parties and talk about being green and then drive home in their M6s”
Willen ze hiermee aangeven dat veel BMW rijders zat achter het stuur kruipen?
Maar goed er gaan ook speculaties dat Toyota van de Prius een seperaat merk wil maken voor alle hybride modellen. Ik blijf het wel raar vinden want dan maak je niet gebruik van je imago als huidige model en probeer je ook niet je huidige merk groener imago tegeven.
thom zegt
Ik denk dat BMW vooral een volume merk nodig heeft, om ervoor te zorgen dat de gemiddelde CO2 uitstoot van BMW omlaag gaat. Grote aantalllen kleine zuinige auto’s zullen het gemiddelde van BMW flink omlaag halen, kijk bvb naar fiat , die heeft volgens mij een stuk minder problemen om aan de toekomstige co2 eisen te voldoen. Ik denk daarom dat ze juist wel een nieuw merk moeten hebben, zoiets als smart. Misschien zit de gemiddelde m6 rijder niet te wachten op een groene auto en praat ie op cocktail parties wel over groen, maar dit betekend natuurlijk niet dat er geen markt is voor goedkope groene auto’s. Vooral in grote steden zijn kleine auto’s erg geliefd en ik denk dat BMW daar goed op kan inspelen kwalitatief goede auto’s zoals we van BMW gewend zijn.
thom zegt
met kwalitatief
auto? zegt
Trabant?
Race_Kees zegt
Ik zag op tv een leuk item over een particulie initiatief; de Zooop.
Het ding schijn rapper te accelereren dan een Enzo, toch geinig al gaat hij maar 180 max. Maar ja waar kun/mag je tegenwoordig nog harder dan 180?
De nieuw Isetta! doe er wel even gewoon glas in…
http://weblogs.vpro.nl/indebanvanhetding/2008/01/18/zooop/
monza zegt
by the way,….misschien is die boomstam op ovale wielen van fred flinstone wel wat voor bmw,…..een grote autofabriek in het bos,..groener kan niet.
Dink zegt
“BMW heeft er aan gedacht om met kleinere en zuinigere modellen van MINI te komen, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan omdat ze vrezen dat het imago dan teveel verwatert en er teveel modellen komen.”
Dat imago is al niks meer, check die fokking Clubman!
lincoln zegt
tja .. lastig .. BMW is capabel om superzuinige motortjes te kunnen bouwen .. ze hebben alle patenten op waterstof verbranding ..
alleen nog effe een merk voor zoeken .. BMW moet gewoon verder nu ..
ze zijn te rijk om stil te blijven zitten ..
3-serie zegt
Probleem voor BMW is dat het zo hard groeit dat het in de US zal worden gezien als ‘large manufacturer’. In dat geval zal BMW verplicht een nul-emmisie auto moeten gaan aanbieden in Calefornia op een jaartje of 3. Dat is de grootste markt binnen de grootste markt…….
Volgens mij moet BMW gewoon die bi-fuel variant aanbieden met benzine-waterstof. Goed mischien is er nog geen infractuur voor waterstof, maar het ding rijdt ook gewoon op benzine. In de statistieken staat dan gewoon 0 Co2 ;-)
halen ze hun gemiddelde mooi mee omlaag…..en met een beetje mazzal doorbreken ze het kip-ei-waterstof verhaal.
Alwood zegt
hmm… toch beetje jammer dat ze volvo niet zeggen te kopen. Lijkt me prima als volvo de ‘groene’ tak van BMW wordt en voorwielaangedreven zijn ze toch al. Een nieuw merk lijkt me lastig… kunnen ze beter icm de tweewielerdivisie een isetta gaan maken.
En dan maar duimen dat volvo niet bij de chinezen gedumpt wordt! misschien kunnen ze nog achter aston aan ofzo :P
audi zegt
opzich past het originele blauwe logo dan wel weer bij de Hydrogen 7!:P
Chip zegt
-Downsizing MINI
-BMW heeft er aan gedacht om met kleinere en zuinigere modellen van MINI te -komen, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan omdat ze vrezen dat het imago -dan teveel verwatert en er teveel modellen komen.
‘Het imago verwatert’ nou, dan zijn ze anders goed mee bezig met al die foute mini’s.
Anders maken ze even een mini die weer voor het volk bedoeld is: Goedkoop, klein en een leuk uiterlijk. Dan heb je ook gelijk een groene auto te pakken en hij zal geheid goed verkopen, waarom niet?
mashell zegt
Chip heeft gelijk.
Als je Mini niet kunt downsizen omdat je niet bang bent dat het merk verwatert, dan is het merk al verwatert. De new Mini is veel te groot, veel te kitscherig en vooral veel te duur in vergelijk met de enige echte echte mini.
Esprit_de_Flandre zegt
Ze zouden beter een Chinees merk opkopen. Kunnen ze daar BMW-kwaliteit van maken zonder zelf hun gezicht te verliezen, en zitten ze meteen gesettled in de grootste markt van de wereld.
Waarom denk je dat alle Chinese merken interesse hebben in Europese en Amerikaanse merken? Om hun technologie snel op peil te krijgen. Dat is slim. En de Europeanen maar afwachten. Dat is dom.
bvb de Skoda Octavia wordt momenteel in China gelanceerd. Als ik VW was zou ik die onder een nieuw Chinees merk gezet hebben. Front wat aanpassen zodat ze denken dat het een echte Chinees is. Want eens de Chinese merken betere auto’s zullen bouwen zal er een golf van nationalisme in de aankoop sluipen.
hp zegt
als ze een groen merk krijgen lijkt het net op puch:P
Jan C. zegt
Dat valt wel wat mee. Anders zou in Belgie men massaal aan de Minerva, Imperia en FN zijn gegaan. Zelfs het leger deed dat niet. In Nederland rijdt ook niet iedereen met een DAF of een Spyker. In het VK rijdt ook niet iedereen met een Rover (en de Britten zijn erg chauvinistisch)…
delomi zegt
@ Esprit de Flandre: BMW kan geen Chinees merk opkopen, want dat is in strijd met de Chinese wet. Enkel joint ventures en andere samenwerkings-verbanden zijn mogelijk.
Jos zegt
“People go to cocktail parties and talk about being green and then drive home in their M6s”
=LOL
Wollie zegt
Jammer voor SAAB, zo begrijp ik. Het was zo mooi geweest…
Rick zegt
Gewoon een MINI ECO maken!
jonas zegt
Of een m3 met effectief 420 paarden die het koetswerk dan trekken oO
green! zegt
BMW = GROEN!
Vergeet niet dat BMW op het moment al het grootste aanbod A labels van elke merk in Nederland heeft, daarnaast heeft het het grootste aanbod GROENE labels in het luxe segment (Audi, Mercedes, Lexus)
Ze denken gewoon heel consequent en slim na over hoe te overleven als merk op middellange en lange termijn door nu oplossingen te bendenken voor datgeen wat komen gaat: nog strengere overheidsmaatregelen wereldwijd.
AS6 zegt
“People go to cocktail parties and talk about being green and then drive home in their M6s”
damn right..
Ben zegt
Alsjeblieft BMW, koop Volvo! Je kunt beter BMW dan Tata ofzo als eigenaar hebben toch..?
j zegt
weg met de groene tereur en GAS GEVEN.
Als je groen wilt doen moet je fietsen
fr@nk01 zegt
Bmw STROOIT weer schijnheilig hun ‘ROET’ in de ogen van het gepeupel en denken ermee weg te kunnen komen… beinvloeding en gebruikmakend van de publieke opinie….Bah :-(