Het was weer even spannend. Zo af en toe heb je dat, dan staat er nieuws voor de deur wat je gisteren al had willen weten. In dit geval de Nederlandse prijs voor de kleine grote Beemert, hij is bekend! *tromgeroffel*
De BMW X1 is te koop vanaf slechts 34.950 euro. Voor dit bedrag krijg je een karige, uitgeklede achterwielaangedreven sDrive18i met een D-label. Het is echter een pak minder dan Audi en Mercedes voor hun kleine kameraadjes vragen. De andere twee Duitsers zitten met hun kleinste SUV op ruim 50k euro. Bij de concurrentie heb je dan echter wel een motor met minstens 20 pk meer, vierwielaandrijving én ben je hoger in de ‘premium-markt’ gepositioneerd. Een leuke vergelijkbare diesel in de BMW X1 kost €44.420, dit is natuurlijk nog steeds flink goedkoper dan een vergelijkbare Mercedes GLK (52.600) en het scheelt een leuke tweedehands scheurijzer met de Q5 2.0 TDI (51.550).
Het topmodel van de BMW X1, de xDrive28i, is te koop vanaf €53.950,-. Voor dit bedrag krijg je een hele lekkere 258 pk zescilinder benzine mee. De overige prijzen?
- BMW X1 sDrive18i 150 pk 34.950,- Lease: €749,-
- BMW X1 sDrive18d 143 pk 38.350,- Lease €849,-
- BMW X1 sDrive20d 177 pk 41.350,-
- BMW X1 xDrive18d 143 pk €41.250,-
- BMW X1 xDrive20d 177 pk €44.420,-
- BMW X1 xDrive23d 204 pk €51.800,-
steven5163 zegt
naja op zich geen lelijke auto niet zo duur ook al heb ik het niet liggen..
al vind ik toch dat ze gewoon met elk model standaart met een M uitvoering moeten komen..
Frederik zegt
Vergelijkbaar met de GLK? Die is toch een maatje groter?
Waarmee vergelijk je de X3 dan?
JamesBond007 zegt
Ben ik de enige, of is BMW het echt aan het snappen.
Ze komen eindelijk met modellen die meer vermogen hebben dan de concurrentie, minder verbruik en lagere kosten.
nu het design nog…….
audirijder zegt
Prijzen vallen mee opzich. Ik vind het wel een gave auto……
Tom zegt
Nou Nou 20 pk meer! FF naar de chip boer en je hebt er voor 500 euro ook minimaal 20 pk meer bij!
RobertJ zegt
Best een leuke prijs, jammer dat er geen goedkope automaat is, of vloek ik nu? :P
Lotus-Omega zegt
als ik dat geld er bij toe krijg… nou mischien wel…
Joris zegt
Uhm, is toch logisch dat de Q5 en de GLK een stuk duurder zijn, die zijn toch ook een klasse hoger? De klasse van de X3? Audi komt toch ook binnenkort met de Q3 en die zal wel rond de prijs van de X1 zitten.
RobertJ zegt
Overigens, als we naar de benzine modellen van de X1 en Q5 kijken, krijg je bij de Q5 wél meteen een tfsi motor, waar je het bij bmw met 200Nm aan koppel moet doen… voor 1650 kilo… (zucht)
Marc zegt
Beetje raar om dit met een GLK / Q5 te vergelijken… Mischien beter te vergelijken een, ehm, tja, met wat eigenlijk? Een Freelander is ook veel groter, toch? Ach, het ding is in elk geval veel mooier dan de X6…
Rutger zegt
Ik neem aan dat de prijzen vergeleken worden met de Audi Q5, die natuurlijk niet met de X1 maar met de X3 moet concurreren. De Q3 wordt de concurrent van de X1.
Hoflander zegt
Moah… in principe gelijk aan de 3-serie prijzen.
Ik denk een goeie zet, gezien ik zowel de Q5 als de GLK tot op heden nog maar 1 keer in het wild gezien heb. Blijkbaar doen die het niet zo goed. En
zo lelijk als ik de X3 vind, valt deze mij goed op het netvlies.
autoblogger zegt
@Rutger: uiteraard, maar die is er nog niet ;)
Alwood zegt
moeten concurreren ditdat blablabla
al die wagens zijn gewoon even onpraktisch en groot. Een X5 is daadwerkelijk groter maar een Q5 of X1 of X3 of GLK schelen zo veel als een V70, XC90, 5-serie, A6 en E-klasse schelen.
Alleen maar leuke reclamepraatjes om een 3cm grotere auto voor 6k meer te verkopen.
BMWMserie zegt
Nette prijs voor een mooie BMW !
Duramax zegt
20k is voor dit gedrocht zelfs nog teveel geld
Joost1 zegt
@ jamesbond007:
Ik ben het helemaal met je eens ;)
Headhunterz zegt
maar 2 benzine modellen?
autoblogger zegt
Hij lijkt wel een beetje hierop:
Headhunterz zegt
en wanneer kunnen we een X1 M verwachten? of komt die niet?
Kieprich zegt
Leuk hoor een bimmertje…. Mooi voor de vrouw om boodschappen te gaan doen bij de lokale super… Leuke prijs ook… Alleen jammer dat deze niet de uitstraling heeft van een x5 of x3
VolvoXCseries zegt
Dit valt me nog alleszins mee
cornelis zegt
dat is toch geen vergelijken!!!! als gepassioneerd Q5 rijder durf ik te zeggen dat de Q5 zeker nog boven de X3 uitkomt en heel dicht de X5 benadert en deze wellicht op onderdelen ook nog voorbij gaat
VolvoXCseries zegt
Voor de Prijs van een Tiguan een BMW-SUV rijden
Jesper zegt
Scherp geprijst. Kan niet wachten om m te zien! :
mashell zegt
Goedkoop is duurkoop. Daarmee bedoel ik niet dat het een slechte auto is maar dat essentiele opties als stuur, stoelen, knipperlichten, airco, radio, cruise control etc de prijs waarschijnlijk wel weer tot enorme hoogten opstuwen.
Jochempie zegt
Ja maar Alwood, de BMW X1 is ook een stuk kleiner dan de kleinsten van Audi en MB!
j zegt
Doe mij maar een Tiguan
cdp1193 zegt
Ik kijk juist naar de prijslijst van BMW en ik denk dat hij niet echt gaat aanslaan in Be want daar kost een X3 slechts 5000€ meer. Maar in Nl gaat hij wel aanslaan want jullie moeten 13.000€ meer betalen voor een kale X3.
Laue zegt
@ CDP1193
ja wrijf het er maar in.
robbie zegt
BMW pakt het altijd wel slim aan bij het introduceren van de nieuwe X-modellen.
Eerst hadden we de X5 en vervolgens kwamen ze met de X3. En die was bijna net zo groot als een X5, alleen een stuk goedkoper.
Gevolg? Iedereen roept dat BMW dom is en er geen X5’s meer verkocht zullen worden. De realiteit? De X5 liep toch al op zijn laatste benen en werd korte tijd later vervangen door een grotere X5. Zo creëer je ruimte.
En nu flikken ze precies hetzelfde kunstje.
De X1 komt uit en die is qua afmetigen ongeveer gelijk aan de (huidige) X3:
X1 vs X3
4,45 vs 4,57 (lengte)
1,67 vs 1,67 (hoogte)
2,76 vs 2,80 (wielbasis)
Maar de X3 loopt wederom op zijn laatste benen en zal binnen een jaar vervangen worden door een nieuwe model dat qua afmetingen meer richting de oude X5 zal gaan.
Toch slim.
Trevor zegt
Iedereen zegt het al; dit is geen concurrent van de Q5 of GLK maar van bijv de VW Tiguan / Opel Antara / enz of een (Toyota RAV4 ?? / iets koreaans ?) Scherp geprijsd ? De tijd zal het leren…
cardesigner@USA zegt
@Trevor, maar een Antara of een Tiguan is ook groter dan de X1.
robbie zegt
@Jochempie, ben het wel enigszins met je eens.
In mijn ogen heeft de X1 ook (nog) geen ‘premium’ concurrent.
X3 vs Q5 vs GLK vs XC60 vs Infiniti EX vs Freelander
http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/29/invasie-van-compacte-premium-suvs
X1 vs Q3 vs BLK vs ???
BMW is het eerste luxe merk dat in het mini-Premium SUV segment stapt. Toen ze met de X3 kwamen waren ze ook al de eerste. De X1 kan tot de Q3, BLK etc op de markt komen lekker concurreren met de Hyundai iX35 en aanverwante producten.
M-lover zegt
ik denk dat dit een voltreffer gaat worden! doen ze een goede zet mee, al ga ik er geen kopen.
mb zegt
Ziet er niet uit.Helemaal geen premium uitstraling En veels te duur voor zon miskleun
mb zegt
Dan maar even doorsparen voor x5.
pol zegt
De enige X waar ik nog mee wil rijden is een X5 of X6 die X3 is een rammelbak. Heb die eens gehad als vervangwagen en … zucht … dat it het toch niet ze.
Deze ziet er langs voor wat uit als de Volvo XC60.
Gert zegt
Iedereen heeft z’n conclusies alweer klaar over premium, niet premium, vergelijken met Q5/GLK, etc… Zucht.
Heeft iemand er al in gereden? Nee dus. Iedereen weet hoeveel beter bijvoorbeeld een X5 rijdt dan een Q7. En al scheelt het niet veel, de X1 is nieuwer dan de Q5.
Het grootteverschil valt overigens ook redelijk mee. 4454 voor de X1 tegenover 4629 voor de Q5.
Jochempie zegt
@Robbie: inderdaad, eventueel nog een beetje met een A4 Allroad, hoewel dat al weer een beetje aan de hoge kant is..
Mini Crossman?
maxx0r zegt
Als BMW fanboy vind ik hem wel stoer.
Merc vind ik niets aan en de Q5 is net iets te baby Q7 (beetje X3 -> X5 verhaal)
sebastianchubasco zegt
ik dacht dat x voor 4×4 stond bij bmw?
iedereen die denkt bij een x6m, ik krijg een echte bmw motorsport… well think again…
iedereen die denkt bij een x1, ik krijg een echte allrad bmw…think again…
Hubert zegt
@ Gert,
Ik heb er al in gereden.
We hebben er hier in Venray al een paar weken eentje rondrijden voor het testen.
Weliswaar met stuur rechts, maar toch.
Vooral van binnen is het een mooie auto geworden. (we hebben hier dan wel een full-option variant)
Hij is niet echt ruim, maar hij biedt toch wel een zeker premium gevoel.
kraakensmaak zegt
@ Cornelis , in welke wereld leef jij? De Q5 komt nog niet eens een lullig hellinkje op:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU[/youtube]
Fout zegt
Audi is belachelijk duur! Van Mercedes is dat al sinds jaar en dag zo en ze maken het ook deels goed op de 2dehands markt. Maar van de 3 geef mij toch maar de X1 met M-pack (lees: gespoten en bredere bumpers)
Fout zegt
@kraakensmaak
Wat triestig voor Audi: hun quattro systeem (in de Q5) faalt/zuigt dan nog eens keihard. Maakt de hoge prijs nog moeilijker te verantwoorden !
Headhunterz zegt
wat voor zuigt hard? als je maar genoeg snelheid hebt om er op te komen, ik denk dat het puur lag aan de chauffeur en nee ik ben geen Audi fanboy ;) hou van alle auto’s (paar uitzonderingen na dan) :P
circlestorm69 zegt
Alwood moet z’n huiswerk beter doen en wel de juiste auto’s met elkaar vergelijken!
Ik wil de X1 wel eens in het echt zien, maar denk dat ie in het echt nog best ok kan zijn. En de prijs is niet verkeerd, lijkt me zo.
Om de Q5 nou in de buurt van de X5 te laten komen lijkt me wat overdreven Cornelis, maar dat het een goede auto is, is zeker. En dat filmpje hierboven…ik dnk dat die gast gewoon niet kan rijden.
Daarnaast zijn de Freelander en XC60 auto’s die het een stuk beter buiten het asfalt zullen doen dan de Audi en BMW SUV modellen.
Zelf in een XC90 V8 op de IAA in een keer zo’n parcours (maar dan echt hoog, stijl en met veel zand) meegereden. Dat was best lachen!
zesinlijn zegt
@ bovenstaand filmpje:
Wel of geen goede chauffeur, die Q5 moet ‘m toch gewoon met de drie wielen die wél grip hebben er over trekken…? Ik snap niet dat dat achterwiel daar als een gek hangt te draaien. Dan worden (naar mijn bescheiden mening) toch de aandrijfkrachten niet goed verdeeld, heeft niets met de chauffeur te maken lijkt me…
Een goede verklaring anyone…?
Quinten zegt
Lijkt mij idd de chauffeur, alsof het nog niet genoeg is, laat hij de tandwielen van de koppeling ook nog ff lekker schuren :|
Quinten zegt
Een reaguurder op youtube:
That was a very good demonstration of what ESP ON / OFF does / means ! It’s very simple actualy : You can see very clearly the rear right wheel spinning out of control ! Why ? Because the ESP is OFF ! … Why … in that exact moment … the rear left wheel doesn’t push the car forward ? Because the ESP is OFF, so the QUATTRO system does not know which wheel is slipping and which is not !
First, learn how QUATTRO works in conjunction with the ESP, then make an absurd comment here ! Best regards.
Kyanite zegt
….en hoeveel SUV’s komen er real life buiten de verharde weg?
OT
De prijzen van de X1 zijn hoog maar acceptabel. Nu nog eens een leuke verpakking ontwerpen en ze hebben bij BMW waarschijnlijk een verkooptopper.
Majinstar zegt
Hij is goedkoop als de X3 niet meer in productie wordt genomen en duur als de X3 alsnog komt.
niek zegt
de mercedes glk is er vanaf 45000. en dan heb je ook wat
Quinten2 zegt
@ Quinten, koppeling heeft geen tandwielen
bohica zegt
X1 is binnenkant even ruim als een de 3 touring.
Verder zal zoals meer mensen zeggen de X3 omhoog gezet worden als de nieuwe vesie er is.
Verder zijn er al zat x1´s op voorhand verkocht in Nederland.
Verder zie ik mensen dingen zeggen die je alleen zou kunnen weten als je de officiele verkoop boeken heb.
Dus stop met dat stomme geouwehoer
mashell zegt
Ik denk niet dat de nieuwe X3 hoger in de markt gezet gaat worden. ik denk dat er helemaal geen nieuwe X3 meer gaat komen. SUV’s is toch iets uit de verleden tijd. BMW gaat helemaal voor groen en milieu vriendelijk.
SummerSky zegt
Natuurlijk, BMW gaat voor groen, maar vooral het groen van de yuppies van deze planeet
Citrofiel zegt
De vergelijking met de GLK en Q5 is natuurlijk niet echt op zijn plaats, je vergelijkt een X3 ook niet met de ML en Q7. Maar goed, dat weten jullie nu wel. Ik hoop in ieder geval dat de X1 voor flink wat interne concurrentie naar die afschuwelijke X3 gaat zorgen.
Alwood zegt
@Citrofiel
Je kan heel veel betalen en net niets krijgen en je kan iets minder betalen en net niets krijgen… ;)
F355GTB zegt
Ik vind het heel triest dat BMW naar dit niveau is afgezakt. Voor EUR 34.950,- koop je een vrij kleine auto, die relatief hoog is… en dus een relatief slechte wegligging heeft. Vervolgens moet hij een ‘stoere’ allroad-look hebben… maar heeft hij niet eens vierwielaandrijving. Je koopt met deze auto dus een slechtere auto, voor meer geld! In ouderwetse guldens zou dit f 76.890,- zijn! Voor dat geld koop je een klein bestelbusje met een BMW-logo. Meer is het niet. BMW mikt met deze auto op potentiele klanten die absoluut niets met auto’s hebben, maar alleen gezien willen worden. Dat geldt voor alle X-modellen van BMW. Je krijgt mindere rijkwaliteiten voor meer geld. Ik vind het heel jammer dat een merk als BMW zo op de wansmaak van de massa inspeelt. Vroeger was ik een BMW-liefhebber, maar dat is nu wel een beetje over. Al zijn de 3, 5 en nieuwe 7-serie natuurlijk prima auto’s. Ik verlang weer terug naar de jaren 90 (en daarvoor) toen BMW garant stond voor mooie, goede auto’s…
Guido zegt
@ Cornelis
Hoe kun je een Q5 gepassioneerd rijden?
circlestorm69 zegt
F355GTB….jaja….vroeger was alles beter.
Maar om er nou guldens bij te halen….kom op!
Cantago zegt
Geen lelijke auto, leuke specs, en mooi prijsje, goed gedaan BMW!
BananaFlip zegt
@ kraakensmaak
WTF?!
Dat ding heeft quattro!
Het zou onmogelijk moeten zijn dat het achterwiel spint terwijl beide voorwielen stilstaan.
Mark zegt
Eerlijk?
Dat design trekt nergens op
zesinlijn zegt
@ F355GTB:
Kun je mij aub uitleggen wat je onder ‘relatief slechte wegligging’ verstaat?
Want het lijkt erop dat je nog niet zo heel vaak in een BMW hebt gereden.
BMW’s van vóór 1990 heb ik maar zelden in gereden (af en toe een E30) en kan ik dus niet over oordelen. Maar daarna, de E34, E36 (sedan, coupé en touring), E38, E39 (zowel sedan als touring), E46 (ook beide) E60, E61, Z3 (zowel roadster als coupé), 1 serie en X5, ik heb er allemaal mee gereden. Rijd dagelijks in een Z3 3.0 Coupé en heb voor op het circuit een M3 3.0 Coupé dus geloof me als ik het volgende zeg: naar mijn bescheiden mening moet de eerste BMW met een slechte wegligging nog gemaakt worden!
En hier over: “Vervolgens moet hij een ’stoere’ allroad-look hebben… maar heeft hij niet eens vierwielaandrijving. Je koopt met deze auto dus een slechtere auto, voor meer geld!”
Die X1 heeft, net als elke andere X, vierwielaandrijving! Maar omdat er veel mensen zijn die óf het geld niet willen uitgeven, óf het ding willen leasen maar de leasemaatschappij zegt: Nee nee, hier geen SUV’s… levert BMW hem ook met alleen achterwielaandrijving*. Dat is dus je eigen wens, hij wordt gemaakt omdat de markt er om vraagt!
* Een niet 4-wiel aangedreven auto kan makkelijker een typegoedkeuring als 5-deurs sedan krijgen. Dan is het dus géén SUV. En kan die dus wél worden geleased. Dit verklaart ook grotendeels het succes van de Nissan Qashqai.
Volgende keer misschien iets beter in de materie verdiepen voordat je reageert…
rsben zegt
Jonges tog :p
mn ouders hebben er net eentje aangeschaft voor 31500, de sline 18d. Wonen wel in België.
Lekker autootje!