BMW gaat op de elektrische toer, en vandaag hebben ze een belangrijke stap gezet: de overeenkomst met accuproducent SB LiMotive is een feit. Dat betekent dat we straks de modernste lithium-ionaccu’s in BMW’s Megacity-modellen kunnen terugvinden.
SB LiMotive is een joint-venture waarbij de accutechnologie van Samsung SDI gecombineerd wordt met de automobiele kennis van Bosch. Goed nieuws dus voor BMW, want dat zijn twee partijen die hun vak wel verstaan. Soon Taek Kim van Samsung zegt erover:
“Our foremost objective is to supply BMW with the best battery technology available in terms of performance, range, and safety. At the same time, we want to establish SB LiMotive lithium-ion battery cells as a sustainable product which, after being used in the car, can be reused in other areas or recycled.”
BMW zelf heeft al de eerste elektrische stapjes gezet met de Mini E, waarvan er momenteel 600 exemplaren rondrijden in de VS, Groot-Brittannië en Duitsland. De Mini’s bieden BMW inzicht in het alledaagse gebruik van elektrische auto’s. Ergens rond 2015 moet het eerste Megacity-model (of was het ActiveE?) in productie gaan. Wat dat precies gaat worden vertelt BMW nog niet, maar wij vinden het wel heel toevallig dat er momenteel ook aardig wat rumoer is rond de Isetta…
Sjappoo zegt
Jammer dat ze op stroom gaan… maar dat gaat toch een keer gebeuren!
Wel goed dat ze de kwaliteit dus hoog willen houden!!
Eric zegt
Brandstof (diesel en benzine) worden in de toekomst toch zo duur dat ze enkel nog weggelegd zijn voor de superrijken der aarde. Voor het gewone volk (de massa die doordeweekse auto’s rijd) moet gezocht worden naar een alternatief. Dus BMW doe zo voort als je mij later nog als klant wil. (Een 3-serie touring met de prestaties van de huidige 325d, aub!)
Laue zegt
nu autofabrikanten massaal alternatieven zoeken zou het spul dan toch bijna op zijn? als ik de generatie boven mij mag geloven riepen ze in de jaren 80 al dat de olie zo goed als op was.
ferrari599xx zegt
zolang ze goede prestaties leveren heb ik geen problemen met elektrisch aleen maak ik me zorgen over het geluid
Peej zegt
dat “spul” is nog niet op, vroeger was het niet rendabel om olie op te pompen op moeilijke/kleine velden. Doordat de olie duurder aan het worden is wordt het juist weer wel rendabel om ook op die velden olie op te gaan pompen.
Autofabrikanten moeten zich gewoon voorbereiden op wat komen gaat, nu is daar nog tijd voor, als het echt bijna op is niet meer.
Laue zegt
@ Ferrari599xx
als je een ferrari599xx, porsche, aston martin, slr, M5,zonda, of andere supercar rijdt zul je benzine blijven rijden. (geen zorgen over het geluid)
jou dagelijks auto maakt toch geen apart bruut geluid, tenzij je er een petjes uitlaat onder hangt. Dus maakt het ook niet uit als je straks electrisch rijd.
Met exuses als je wel een supercar rijdt ;)
Patrick Parker zegt
Gisteren werd er nog met Samsung gelachen en plots is het een fabrikant die zijn vak wel verstaat.
Het is hier een bende inconsequente peuters.
ferrari599xx zegt
@Laue
nee dat is waar maar heb eens iets gelezen over een elektrische koeningsegg en een 9ff wat voor geluid gaat dit maken?
ik denk dan aan een goed boormachine aan maximale toeren en vrij zoemend of zoiets
RubenBaeten zegt
@Patrick Parker: Absoluut! Maar wie lachte waar met Samsung? Ik was het niet in ieder geval.
Timmie zegt
Als ze een premiumoorlog willen beginnen tegen Mercedes, dan moeten ze zeker voor de naam ActiveE kiezen. Een actieve E is namelijk beter dan… een non-actieve E… Ik zie de kans groot dat deze modellen niet de naam BMW zullen dragen (kijk maar naar Renault en Dacia), kwestie van het imago staande te houden.
Laurens zegt
Op zich hebben EV’s het hoogste rendement van allemaal, “well to wheel”. Voordeel is ook dat relatief schaarse olie in de keten vervangen kan worden door kernenergie, aardgas en kolen. Ook “schone” energie kan ingezet worden.
Nadelen van EV’s zijn vooral de hoge accu kosten. Beperkte actieradius kan een probleem zijn. Geldt waarschijnlijk vooral bij zakelijk gebruik, en vakanties ed. Electrische infrastructuur moet ook aangepast/opgewaardeerd worden. Stroom op zich is (vooral door de accijnzen op fossiele brandstoffen) wel weer voordeliger in het gebruik.
Als geheel eigenlijk hetzelfde verhaal als bij hybrides, als het doel CO2 reductie is kan het geld voor de subsidies en de aanschaf beter besteedt worden aan bijvoorbeeld ondergrondse opslag van CO2. Meer “bang for the buck”.
PS: dit commentaar geldt natuurlijk voor elke EV.
Sjenkie zegt
Jammer dat BMW eerst de afwacht wat de concurentie aan het doen is. BMW lijkt heel erg te kijken wat ze bij de Volkswagen groep aan het doen zijn.
We hebben al kunnen lezen dat VW is gaan samen werken met BYD voor het gebruik van de lithium accu’s in productie modellen. Er rijden al auto’s met deze techniek. Dit straks in combinatie met de een gewichtsbesparing van het chassis van 30% op bv de Golf. (in samenwerking met vlgns mij Renault en Peugeot) Als deze straks klaar zijn voor productie hebben zij als eerste de schoonste en zuinigste auto ooit geproduceerd.
BMW is heel hard bezig om bovenstaande ook te realiseren echter zij ze nog niet zover als VW maar zijn door nu de samenwerking met SB LiMotive zetten ze een grote stap voorwaards.
Jammer dat Toyota niet de techniek gebruikt van de Lithium accu’s dit zou zoveel beter zijn voor het milieu. De Prius is in het verbruik heel erg schoon/gunstig echter is het de meest milieu onvriendelijke auto die er bestaat omdat de accu’s niet milieu vriendlijk te vernietigen/af te breken zijn als de auto aan het einde van zijn levensloop is.
Autogek zegt
@Sjenkie: De Prius accu’s zijn volledig te recyclen met bijna geen vrijkomende vervuiling bij dit proces. Maar dank je dat je bevestigd de Prius dat in het dagelijks gebruik hij schoon is met een gunstig verbruik.
Op stroom zit meer dan 100% belasting. Dus is deze energie duurder dan de accijns op fossiele brandstoffen.
Continu tarief stroom zonder energiebelastingen: € 0,0810 per kWh.
Continu tarief stroom met energiebelastingen: € 0,2101 per kWh.
Noun.nl als voorbeeld.
Laurens zegt
Vinkje.
Kyanite zegt
Zo even tegen wat tere zieltjes aanschoppen:
Samsung is een veredeld B-merk
BMW is een veredeld A-merk
De ontwikkeling op zich is natuurlijk wel goed, ooit in de niet al te ver toekomst (<50 jaar) zal de fossiele brandstof toch echt wel op zijn. Voor alle transportmiddelen moet er dan wel een alternatief zijn om de voortbeweging te kunnen blijven garanderen.
Primramessar zegt
BMW heeft zeker niet de minste partners voor dit avontuur.
En ik zou graag willen zien hoe de isetta eruit komt te zien. Een redesign van oude modellen met nieuwe technieken is in. Met de mini hebben ze succes.
Zo zou het eruit kunnen zien:
http://2.bp.blogspot.com/_IWBd3LULO4M/SL17-E8KxiI/AAAAAAAAAQk/xc_HRRz5sWk/s400/bmw-isetta_new.jpg
http://img.worldcarfans.com/2008/3/medium/9080312.006.Mini1L.jpg
En volgens mij zou bmw voor dit project samenwerken met fiat, dus dit is ook mogelijk:
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2009/03/fiat_topolino_file_01.jpg&imgrefurl=http://www.caradvice.com.au/25866/fiat-bmw-jv-car-to-be-revealed-in-frankfurt/&usg=__eetl5_1d-0EEGJy3INoCOKWk4Wg=&h=327&w=490&sz=91&hl=nl&start=128&tbnid=9dfiUTBR3eL7NM:&tbnh=87&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dbmw%2Bisetta%2Belectric%26gbv%3D2%26ndsp%3D20%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26start%3D120
York zegt
Voor!
Hier gaat dus dat geld van de formule 1 nu heen;)
Autogek zegt
Gewoon de Electrische Mini uitbrengen waar ze al jaren mee testen.
BananaFlip zegt
Een nieuwe Isetta zou wel heel erg leuk zijn…
Leuk retrodesign van Fiat :D .