• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW: “handbak gaat nergens heen (voor nu)”

Auteur: Loek, gepost 14 januari 2024 om 10:18 – 9 Reacties

De handbak heeft nog een toekomst, aldus BMW. Deze toekomst is echter niet belachelijk lang.

Goed nieuws van BMW: het merk besluit het recent aangekondigde succes van de BMW M2 met handbak te vieren. Door de handbak te laten leven. Feest! BMW vindt dat de M2 bewijst dat men gewoon echt nog steeds graag zelf wil schakelen in hun BMW.

Verschuldigd

Tegen TopGear Magazine zegt BMW dat de cijfers die de BMW M2, M3 en M4 neerzetten (20 procent van de verkochte M3/4’s zijn handbak, meer dan 50 procent van de M2’s) genoeg reden zijn om gewoon door te gaan met de handgeschakelde transmissie. “Dat zijn we onszelf en de fans verschuldigd.” Dan moeten we er wel bij zeggen dat het aantal handgeschakelde BMW’s snel afneemt: alles boven de M4 wordt al een tijdje niet meer handgeschakeld geleverd en eigenlijk het enige model -dat niet eens een ‘volbloed’ M is- met handbak daarnaast is de aankomende handgeschakelde Z4 M40i. Het gaat dus om enkel die vier modellen.

Ten einde

Dit soort uitspraken zijn dus hoopvol, maar eigenlijk hangt er al een grote donderwolk boven de handbak van BMW. En dat komt door… henzelf. BMW kondigde vorig jaar aan dat het afscheid van de handbak aanstaande is. Concreet worden de modeltermijnen van de BMW M2 (G87), M3 (G80/81), M4 (G82/83) en Z4 (G29) nog afgemaakt met de optie handbak of automaat, de opvolger krijgt vrijwel zeker geen handbak meer. Dat betekent waarschijnlijk dat het nog voor 2030 schluß is voor de handgeschakelde BMW. Uitspraken als ‘de handbak blijft populair’ zijn dus leuk, maar het verandert niks aan de reeds bestaande strategie.

Automaat naar EV

Je zou verwachten dat BMW de handbak aflost met een pijlsnelle DCT-automaat, maar dat is niet waar. BMW kondigde immers ook al aan dat de DCT niet meer terugkeert. De handbak wordt bijgestaan door de reeds bekende ZF-automaat met acht versnellingen, deze heeft een enkele koppeling en een koppelomvormer. Deze moet het gat opvullen tot BMW M enkel nog elektrische modellen uitbrengt.

Kortom: hoe lang de toekomst voor de handbak van BMW is, ligt eraan hoe ver je in de toekomst kijkt.

Ook interessant!

  • Mensen willen echt heel graag een handgeschakelde BMW M2
  • BMW gaat eindelijk kleur bekennen met de M2
  • Officieel: BMW Z4 M40i krijgt handbak in 2024
  • Dikke BMW M2 safety car voor MotoGP
    Dikke BMW M2 safety car voor MotoGP

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, handbak

Vorig bericht: « Dit zijn 10 ingetogen supercars op een rijtje
Volgend bericht: Unieke kans: jij mag bestuurder van een rijdende hotdog worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. hotze zegt

    14 januari 2024 om 12:01

    De handbak-toekomst hangt af van de verkoopcijfers. Zo lang als het goed verkoopt wordt de handbak aangeboden. Dat gaat dus worden tot de M elektrisch is. Mark my words.

    Login om te reageren
  2. Rob zegt

    14 januari 2024 om 12:47

    Ach, BMW, ze verkopen toch echt luxewagens en nagenoeg iedereen kiest voor een automaat in dit segment.
    Er staan momenteel in Nederland 5x zoveel BMWs te koop met een automaat, dan BMWs met een handbak.
    Maar goed, ik snap het wel. Die paar auto’s die ze nog met handbak verkopen, rechtvaardigt het sportieve imago wat klanten lokt. Zonder dat imago is BMW wat eigenlijk?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      14 januari 2024 om 13:45

      Luxe wagens niks mis mee. Mercedes en audi komen er ook mee weg.

      Login om te reageren
  3. 560pk zegt

    14 januari 2024 om 13:04

    Ik heb zo’n BMW met “pijlsnelle DCT”, maar geloof me, de 8 bak ZF rijdt echt nog lekkerder, en is tegenwoordig, op een paar niet te detecteren duizendsten, net zo snel. En in NL ben je gestoord om nu nog een handbak te willen voor een daily (binnenkort 10 miljoen auto’s?!).
    Maar die groep “echte liefhebbers” in de USA (die niet sneller dan 130 mogen rijden (kilometers per uur, wel te verstaan), voelen zich een “echte coureur” als ze hun M2 met handbak kunnen bestellen. Ben je sneller (eigenlijk dus minder snel) weg bij een stoplicht of een tollbooth. Enige keer in hun leven dat ze er snel mee mogen rijden, is na de eerst (fabrieks-)aflevering in Duitsland. Waar ze dan ook nog een paar duizend dollar extra op stukslaan, dat een M, als zo’n beetje de laatste BMW, écht een inrijd periode van 2000 km heeft, vergeten ze. Maar als je lease toch na 3 jaar afgelopen is, ga je deze marteling voor de motor waarschijnlijk óók niet merken.

    Login om te reageren
    • pechweg zegt

      15 januari 2024 om 21:21

      Goed verhaal, lekker kort ook.

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    14 januari 2024 om 13:41

    De handbak is de platenspeler onder de transmissies.

    Je moet er meer moeite voor doen, met beleid en gevoel bedienen en soms hoor je zelfs een kraakje. Maar juist dat alles maakt de handbak zo mooi.

    Login om te reageren
  5. audirs3 zegt

    14 januari 2024 om 22:30

    Een nieuwe auto met handbak snap ik niet… De ‘automaten’ zijn tegenwoordig zo veel sneller en verfijnder. Koop gewoon een leuke (bijna) klassieker als je zo graag wil roeren. Zijn sowieso leukere auto’s.

    Login om te reageren
  6. bobje zegt

    15 januari 2024 om 08:28

    Inderdaad, ik rijd al jaren een automaat en dat is voor Nederland meer dan prima. Op de snelweg hoef je nauwelijks te schakelen, in de file is een handbak waardeloos dus voor die unieke momenten dat het een keer leuk is, zet ik mijn automaat op de handstand .

    Login om te reageren
  7. willemveenstra zegt

    15 januari 2024 om 11:53

    Als daily is de automaat prima. Voor sportieve auto’s moet je bij andere merken zijn. De loden auto’s van BMW brengen je prima van a naar b. De M van Motorsport is inmiddels veranderd naar de M van Meer gewicht en de M van Marketing.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North