Na afloop van het derde kwartaal verschijnen er een paar wolkjes aan de horizon van ’s werelds grootste premium-autofabrikant. BMW maakte een winststijging (voor belasting) van 6,3% bekend, wat een stuk lager is dan verwacht.
BMW schraapte in Q3 765 miljoen euro voor belasting bij elkaar waarmee de verwachting van 913 miljoen bij lange na niet werd gehaald. Reden hiervoor waren de zwakkere prestaties van de kerndivisie (de auto’s dus) en een fors groter verlies op de ‘reconciliations’-divisie. In een verklaring zegt BMW het volgende:
“Segment earnings were adversely affected by exchange rate fluctuations, higher raw material prices, market launch and production start-up costs for new models and higher research and development costs,”
Overigens verwacht BMW nog steeds een recordwinst voor dit jaar, waarbij een eenmalige winst van 372 miljoen euro op Rolls-Royce-obligaties niet wordt meegerekend. Willen ze dit voor elkaar krijgen, dan moet de laatste kwartaalwinst stijgen naar meer dan 1,07 miljard euro.
De aandelenkoers is met 8,4 procent gedaald sinds de dag dat CEO Norbert Reithofer de toekomstplannen van BMW onthulde, en gezien de ambities van de concurrentie is het zaak voor BMW om scherp te blijven, willen ze niet ingehaald worden.
Aan de andere kant hoeven ze de komende jaren niet te investeren in prestigeprojecten zoals een museum, dat staat inmiddels maar heeft waarschijnlijk ook een aardig bedrag gekost. Het aloude gezegde: “Het is moeilijk om de top te bereiken, maar nog veel moeilijker om aan de top te blijven” lijkt ook hier op te gaan (bron: Reuters).
Dr.Bronx zegt
Ja dat krijg je als je van die lelijke modellen uitbrengt…..
John zegt
wat een slappe reactie zeg!!!
YK zegt
@Dr. Bronx
Heb je zelf ooit eens in de spiegel gekeken? :lol:
Racer X zegt
“Ja dat krijg je als je van die lelijke modellen uitbrengt…”
En dan zeggen ze dat het grote deel van de BMW aanhang het IQ van een visstick heeft. Zo te zien kunnen de mensen die BMW niet weten te appreciëren (laat ik het netjes houden) er ook wel wat van…
BMW herstelt zich wel weer. Het is niet voor niets een van de sterkste merknamen in autoland. Zelfs modellen die door een groot publiek daadwerkelijk lelijk worden bevonden weten ze goed te verkopen.
de sjonnies zegt
Tsja, de Euro – Dollar koers verhouding maakt het voor BMW als premium merk niet echt gemakkelijk.
Daarnaast vind ik zelf dat ze hun belangen niet voldoende gespreid hebben, het Leyland debacle (ze wilden de volumemarkt berieken met Leyland) kan met een sterke Euro en een opkomende recessie in de VS BMW weleens lelijk gaan opbreken, een merk als Daimler Benz is dan toch duidelijk sterker omdat ze in meerdere markten opereren (lichte en zware bedrijfswagens) Me dunkt dat ze zwaar in Azie bezig zijn om de toekomstig tegenvallende Amerikaanse verkopen te compenseren.
Jan C. zegt
Goh, men haalt minder, maar nog immer een recordwinst… Het spijt me, maar dan zijn de meeste reacties verkeerd en de conclusie over de top ongefundeerd. Iemand die een recordwinst boekt hoeft zich niet te schamen, een bedrijf evenmin, zelfs als men dacht (nog) meer winst te behalen…
Tocl zegt
Tja, velen zijn overgelopen naar Audi die toch wel momenteel één van de mooiste Duitse premium wagens produceerd – kijk maar eens naar de A5 en de nieuwe A4. BMW kan toch wel beter wat doen aan hun ‘design’ als ze aan de top willen blijven …
Joost zegt
Zo slecht zijn die cijfers ook weer niet, veel bedrijven zouden jaloers zijn op zulke winstpercentages ;)
willem zegt
het gaat in de aandelen handel niet zozeer om de winst die gehaald wordt! maar meer om wat er beloofd wordt! als er een record winst wordt beloofd mag een aandeelhouder/divident houder verwachten dat er meer dividend vrij komt voor hen! blijkt de winst dan niet zo enorm te zijn dan worden er mensen verdrietig:) natuurijk is de winst nog enorm maar bedrijven begroten aan de hand van hun winstverwachting, als je nu zoveel geld tekort komt zal de begroting uiteindelijk ook aangepast moeten worden
smoke zegt
@Joost
Het vermogen om boven de middelmaat uit te stijgen en je juist niet te meten met gemiddeldes maar ambitieuze doelen te stellen is wat de jongens van de mannen onderscheidt in de zakenwereld.
Overigens heeft Reithofer na het presenteren van de lange-termijn-visie al flink op zijn donder gekregen van grote beleggers wegens een ‘gebrek aan ambitie’.
Dr.Bronx zegt
rustig maar hoor jongetjes…
bedoel alleen te zeggen dat sommige modellen afbreuk doen aan het BMW imago. Ben het eens met Tocl. Dat bedoel ik.
En ja ik heb goed in de spiegel gekeken en het ziet er goed uit. :)
Turbopaultje zegt
Tjsa, dit zal de familie Quandt waarschijnlijk niet bijzonder vriendelijk stemmen.
Same story werd immers door BMW Vorstand ook al in 2005 gecommuniceerd, en het feit dat de aandelenkoers stevig daalde na presentatie van de toekomstplannen ………..
de sjonnies zegt
@ willem – inderdaad, als bij ons de prognoses X zijn en ze worden Y , wel of niet door invloeden van buiten af, worden we er echt op afgerekend !
Escher zegt
edit- verchijnen-verschijnen
-edit: thanks!-
PeterVanHteV zegt
Ik ben het met Dr Bronx eens dat de modellijn van BMW wel erg lelijk is!! Dat dit tot gevolg heeft dat de omzet zakt is niet ontdenkbaar.
@Sir Smokalot : de jongens zijn al van de mannen gescheiden maar daar was jij niet bij…toch?
-edit: als jij ’t zegt….-
PeterVanHteV zegt
Ja, als jongen zijnde herken ik de mannen!
Nico zegt
@Jan C
“Iemand die een recordwinst boekt hoeft zich niet te schamen, een bedrijf evenmin, zelfs als men dacht (nog) meer winst te behalen…”
Leg dat maar eens uit aan de aandeelhouders, ik denk niet dat zij er ook zo over denken ;)
Als ze meer verwachtten als wat het uiteindelijk geworden is, moet er iets misgelopen zijn. Dié oorzaak is het probleem, niet het feit dat ze wat minder winst gehaald hebben.
Markus zegt
Je kunt het op 2 manieren bekijken:
1) Waar zeuren ze over, ze hebben toch dikke winst? Dat zal een buitenstaander denken.
2) Er zijn doelen gesteld, en die zijn niet gehaald! Dat zullen mensen binnen BMW en de aandeelhouders vinden. Bij een bedrijf van dit formaat zullen er vervolgens wel koppen rollen.
simon zegt
Wat niet in dit artikel staat is dat het om een winstverwachting van analisten gaat. BMW had voor het 3de kwartaal een veel lagere winstverwachting voorspeld dan de analisten. Eigenlijk krijg je zo een verkeerde indruk als je dit artikel leest terwijl het allemaal best wel meevalt
Jan C. zegt
Aandeelhouders zijn meestal niet onverstandige mensen. daarbij als een persoon buiten het bedrijf denkt dat bmw een bepaalde winst haalt en die wordt niet gehaald zal het met het koppen rollen wel meevallen.
Wohoow zegt
Het ligt aan de huidige modellen.
Mercedes en audi maken veel mooiere designs. Kijk maar naar de meestverkochte bmw 3, deze nieuwe model ziet er niet uit t.o.v het vorige 3 serie model.
Ze hadden dan vorige jaren een topverkoop door dat model, en dit model loopt niet naar verwachting, dus winstverlies.
Wohoow zegt
Trouwens, aandeelhouders zjin gewoon gelukzoekers !
Ga werken voor je geld !
Alfa Corse zegt
Misschien is dit de rede:
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/20345/Man_laat_zijn_dure_BMW_door_buffels_voorttrekken.html
:>
CasperH zegt
@ Jan C; “een persoon buiten het bedrijf”
Ik denk dat je niet echt snapt hoe het werkt of wel? Het is echt niet zo dat iemand even een bedrag roept hoor. BMW heeft die cijfers en verwachtingen zelf uitgegeven. Daar baseren aandeelhouders hun aankopen op. En als BMW (of willekeurig welk ander bedrijf in een vergelijkbare situatie) die verwachtingen niet waarmaakt dan volgen er vaak consequenties. Of er koppen zullen rollen weet ik niet, maar reken maar dat er actie ondernomen moet worden. Aandeelhouders willen namelijk weten waarom ze minder verdiend hebben dan dat ze voorgespiegeld werd. En aandeelhouders zijn dan misschien “gelukzoekers” volgens Wohoow, maar ze hebben wel verdomd veel macht.
Citrofiel zegt
Ik weet waaraan het ligt. Mensen zijn erachter gekomen dat ene Rick dos BMW’s heeft, en nu wil niemand nog een BMW rijden! :P
Turbopaultje zegt
Een paar citaten uit Automobil-Produktion in 2005 over BMW :
“Dämpfen die Siegerlaune: Rohstoffpreise und Währungseffekte
Es brummt bei der BMW Group also der Absatz, unterm Strich sieht es für die
Münchner jedoch nicht ganz so rosig aus. Die Aufwendungen für die Markteinführung
der neuen 3er-Baureihe, negative Währungseffekte sowie die anhaltend
hohen Rohstoffkosten belasten die Bilanz. Im Segment Automobile
verbucht BMW für die ersten sechs Monate 2005 ein Umsatzplus von 2,9 Prozent
auf 21,8 Milliarden Euro.”
” ,Roadrunner‘: 230 000 Mini pro Jahr ab 2007
Als echter ,Roadrunner‘ dagegen zeigt sich nach wie vor der 2001 von BMW
wiederbelebte Mini. ”
“Einziger dunkler Fleck in BMWs Erfolgsbilanz: Rolls Royce.”
Conlusie is eenvoudig lijkt me.
smoke zegt
Lang leve de PR: het bericht dat BMW hierover de wereld instuurt heeft als titel:
“Stijgende verkopen BMW Group in het derde kwartaal”
Geen woord van gelogen :)
Edo- zegt
Dollar – Euro koers verhouding.. denk ik.. aangezien bijv de markt voor de nieuwe x5 , x6 in de vs ligt.
heidekonijn zegt
Herr Panke (aka ‘den baas’) bleek een paar weken geleden al niet in goede aarde te vallen bij de Duitse pers. Reden o.a. dat er maar weinig tegenover de toekomstige en huidige modellen van de concurrentie gezet wordt. Herr Panke en zijn Vorstand reageerden erop met te zeggen zich niet in de kaarten te willen laten kijken, maar om een tipje van de sluier op te lichten (en de aanval vanuit de pers te ontkrachten) gaf men aan te werken aan een nieuwe modellenreeks met de naam ‘V’. De eerste zou een ‘V3’ zijn. Dat wordt op meer dan één mannier spannend :-)
Turbopaultje zegt
Waarom krijg ik toch een nare smaak als ik hier de letter V en een getal zie opduiken……………???
Lijkt me niet handig van Panke. Afgezien van het feit of die V3 of V5 er enigzins BMW waardig gaan uitzien.
mashell zegt
765 miljoen euro! In een kwartaal! Aandeelhouders die dat niet genoeg vinden lijden aan het “rupsje nooit genoeg” syndroom.
lincoln zegt
ze voldoen niet aan hun verwachtingen ..
maar verlies zit er nog lang en breed niet in ..
buiten het feit dat ze moeiteloos 3 jaar forse verliezen kunnen incasseren ..
bedrijf-technisch blijft BMW mijn favoriet ..
CasperH zegt
@ Lincol; Oh, ze kunnen het vast lijden, daar ben ik ook niet bang voor. BMW is een sterk bedrijf, en ik denk dat dat ook lang zo zal blijven. Hoewel, als de Chinezen komen ;) Geintje natuurlijk.
Waar het om gaat is dat een aandeelhouder (en dan heb ik het niet over de kleine jongens, maar over de mannen die voor miljoenen of tientallen miljoenen in BMW zitten) dit soort zaken niet altijd pikken. Die mensen hebben maar één doel: een zo hoog mogelijk rendement.
Als je dan een rendement wordt voorgespiegeld wat niet gehaald wordt, dan ga je als aandeelhouder misschien kijken of je misschien beter ergens anders kan investeren. En als dat zo is, verliest BMW misschien investeringen en financïele vrijheid. Een keertje een mindere winst dan gehoopt is niet zo’n ramp, maar als dit een paar keer achter elkaar gebeurt kunnen de gevolgen wel groot zijn. Dus BMW moet aan de bak en zorgen dat ze komend jaar meer winst halen dan ze prognotiseren.
lincoln zegt
@Casper .. wel eens van de family Quandt gehoord ????
Rick dos zegt
Mensen, menschen und mensjun……
“Het komt door die lelijke modellen!” Hoor ik mensen hier roepen daarmee bijna willen aangeven dat het een self-fulfilling prophecy is.
Maar mensen economy 101 (om een quote maar nogmaals eens te herhalen)
“Segment earnings were adversely affected by exchange rate fluctuations, higher raw material prices, market launch and production start-up costs for new models and higher research and development costs,”
En dat is het eiereten hier. De modellen hebben daar vrij weinig mee te maken…..
Turbopaultje zegt
Dat leest een profi toch ff heel anders : …., market launch / production start up costs for new models and higher research and development costs.
Kan men bij BMW ineens niet meer goed calculeren ? Deze meerkosten hebben dus zeer waarschijnlijk alles te maken met het behoorlijk droevige design en de middenklasse uitstraling/kwaliteit van de huidige modellen ……..
Varm zegt
De winst mag nog steeds vrij hoog genoemd worden. Maar geef de winst nu niet eens aan de aandeelhouder, maar geef het geld eens uit aan een fatsoenlijk ontwerpteam, ik bedoel met de nieuwe X6 zul je voorlopig geen recordwinst meer halen.
Rick dos zegt
Oké, en wie is die profi dan?
Weet ik tenminste dat ik hem niet als adviseur moet hebben……
Rob USA zegt
@Rick Dos:Misschien is bmw een beetje te laat met het bouwen van een echte sportwagen ! :)
majinstar zegt
Bmw heeft sinds 2004 meer auto’s weten te verkopen uit alle series dan Audi en Mercedes.
Dus als dit een verlies. Moet je nagaan waarmee de concurrenten het moeten doen.
speedlimit zegt
Tja wat wil je als je lelijke modellen als de huidige 1/3/X3 uitbrengt…dat noem je toch niet mooi meer.
Het vorige model 3 vind ik veel mooier dan de huidige 3.
oxala zegt
Niet alles heeft met omzet te maken he. De omzet kan misschien naar verwachting zijn, maar ze kunnen meer ontwikkelingskosten enzo hebben doordat ze zoveel modellen beginnen uit te brengen.
Just my 2cent
CSL zegt
Ze mogen wel wat minder verdienen.
Thelis zegt
Dat krijg je als je dure speeltjes maakt (BMW-Welt) en de klanten niet uitnodigt.
bmwF zegt
hehe.. winst is winst mensen;)
Markus zegt
Wat ik (wel vaker) vreemd vind is dat bedrijven die zo groot zijn en miljoenen winst maken, het meteen als achteruitgang bestempelen als er niet telkens een kwartaalwinst wordt geboekt. Maar ja, ik ben geen profi.
Turbopaultje zegt
Wechsel nummer Eins…….:
“Ludwig Willisch: Neuer BMW M-Chef
BMW-Deutschland-Chef Ludwig Willisch wechselt an die Spitze der M GmbH. Willisch werde Vorsitzender der Geschäftsführung des Unternehmens und verantworte damit künftig neben Entwicklung und Produktion auch den Vertrieb, sagte ein BMW-Sprecher am Dienstag (6.11.) in München”