Ze mogen dan lelijk zijn, ze verkopen wel beter dan Tesla. BMW haalt Tesla in qua EV verkopen!!1!
Het moment waarvan je wist dat het komen ging is eindelijk daar. De Europese concurrentie heeft Tesla ingehaald qua EV verkopen. Althans, op de Europese markt. Sommigen hadden gedacht dat Tesla de hele automarkt zou overnemen. Maar echte kenners weten natuurlijk dat dat scenario onzin is. Niets is traditioneler dan de markt voor auto’s. Al die merkloyaliteit veeg je niet zomaar weg. Zeker niet in Europa.
Het is in dit geval BMW dat Tesla in juli voorbij heeft gestreefd. De Münchenaren zetten in de zomermaand 14.869 nieuwe EV’s af. Dat zijn er 308 meer dan Tesla deed. De resultaten komen onder moeilijke marktomstandigheden voor EV’s. Hoewel de totale Europese automarkt in juli twee procent groter was dan in dezelfde maand vorig jaar, daalde de vraag naar EV’s met gemiddeld zes procent.
Bij Tesla is de daling in vraag echter nog heftiger. De Model Y boekt een min van 16 procent en de Model 3 een min van 17 procent. De Model Y is wel nog steeds de best verkochte EV in Europa, met 9.544 units in juli. Op de tweede plaats staat de Volvo EX30 (6.573 stuks) en op plek 3 de Volkswagen ID.4 (5.295 stuks). BMW was in juli qua EV’s de grootste als je het hele gamma telt, gevolgd door Tesla, Volkswagen, Volvo, Audi, Mercedes, Peugeot en Hyundai. Over het hele jaar gezien staat Tesla nog wel steeds (dik) voor, met 178.700 verkopen versus BMW’s 97.525 verkochte EV’s.
De gehele markt voor auto’s in Europa wordt ondertussen meer en meer gedomineerd door SUV’s. Deze vormen nu 54 procent van de verkopen. Veel daarvan zijn natuurlijk kleine SUV’s (CUV’s). De best verkochte auto is apart genoeg nog altijd de Dacia Sandero (22.398). Maar daarna zie je meteen de kleine SUV’s op het podium in de vorm van de Volkswagen T-Roc (19.254) en Toyota Yaris Cross (17.314). Waarvan akte.
audirs3 zegt
Echt onbegrijpelijk. De EV’s van BMW zijn veels te zwaar, hebben te weinig range, laden super langzaam, weinig laadruimte en zijn kneiterduur. Er zijn zoveel betere EV’s te verkrijgen. Helaas kijkt de gemiddelde koper alleen naar het logo op de neus…
Ik kijk echter wel uit naar de Neue Klasse!
JelmerS zegt
Dat valt wel op, echt gek dat Mercedes met veel grotere accu en range het zo slecht doet. Laten we wel wezen dat op zowel de BMW als de Mercedes EQ modellen genoeg over het design te discussiëren valt
maotje zegt
Kneiterduur?
De i4 is goedkoper dan zn goedkoopste vergelijkbare 4 serie grancoupe met benzine motor.
Jantje_555 zegt
Dat ligt vaak aan de bedrijven he. Die hadden reeds goede deals met BMW. Is het meest succesvolle leasemerk dus logisch dat het dan de meeste EVs verkoopt aan de lease bedrijven.
Trojan zegt
Sure de i4 is zwaarlijvig en kan qua EV specs een Tesla niet matchen. Maar je krijgt wél een echte BMW met dito interieur, looks, luxe en rij-eigenschappen en sommige mensen vinden dat belangrijker (waaronder ik). Dat BMW-gevoel gaat voor mij heel wat verder dan alleen een logootje. Qua efficiency en laadsnelheid is er in de praktijk trouwens alsnog zeer weinig mis mee. De Neue Klasse kijk ik nog wel ff aan. Die kale, hip gekleurde vegan interieurtjes loop ik voorlopig nog niet zo warm voor.
Gulli zegt
Ik wilde van een eNiro naar een iX1, maar toen ik zag dat ik er niets op vooruit ging qua accu en laden maar er wel dik 300,- per maand meer voor moest betalen ben ik weer naar een ICE gevlucht.
Appie64 zegt
De ‘autopilot’ en navi/infotaiment van de BMW’s schijnt wel TOP te zijn 🤔
Jurgen zegt
Zie de duurtest van de i5, volgens mij valt het best wel mee, en dat zware zijn vooral de dikke phev versies, iets met een dikke achtcilinder erbij zeg maar. Een i4 M50 is qua bouw kwaliteit wel vele malen beter dan de meeste Chinese/ Koreaanse merken.
maotje zegt
Heb je al gereden met de chinese merken?
Ik hoor anders toch hele positieve berichten over nio, byd en xpeng.
outlook zegt
Tot nu toe hoor ik helemaal niets van of over die Chinezen. Je ziet er soms ééntje rijden.. Maar mensen, buren of vrienden uit mijn omgeving geen enkele.
Gulli zegt
Het enige dat ik van m’n ex buurman hoorde toen hij die MG had gekocht was dat hij zo lekker goedkoop was. Over kwaliteit of rijden heb ik hem nooit gehoord.
maotje zegt
@Gulli
Daarom heb ik ook MG niet genoemd.
Of zie jij die er bij mijn post wel bijstaan?
Ook onder de europese modellen heb je minder kwaliteits midellen ertussen zitten. Dat zal bij de chinese merken niet anders zijn.
maotje zegt
@outlook.
Ik wel. Kijk ook even de filmpjes op YouTube van werner dudding en autoweek. Zijn dr meerdere van te vinden ondertussen.
Wolflow zegt
Vergeet Volvo niet bij noemen van Chinese merken
Jurgen zegt
Nope, en ga ik ook niet doen, het uiterlijk is mij al te afstotend, hoewel de Zeekr er best prima uitziet van buiten, maar van binnen is het allemaal 1 pot nat.
maotje zegt
@jurgen.
Dus je stelt dat de kwaliteit van de een beter is zonder met de ander te rijden?
Wat vind je daar nou zelf van? Moet je niet eerst met beide gaan rijden voordat je kan zeggen dat de kwaliteit van de een beter is dan van de ander?
Jurgen zegt
Als je erin gezeten hebt is al voldoende voor mij, gevoel van kwaliteit ontbreekt volledig, overigens ben ik ook niet kapot van de nieuwe dashboards van BMW, maar ze zien er allemaal wel een stuk degelijker uit dan de meeste andere EV’s. Nou vindt ik rijden in een EV sowieso niks, ik kan niet wennen aan dat extreem remmen op de motoren zeg maar, heb er diverse als leen auto/ proefrit gereden maar voorlopig niets voor mij.
maotje zegt
Sorry maar dan zit je echt te liegen. Want het materiaalgebruik en de afwerking van de genoemde modellen staan zeer hoog.
Het regeneratiefremmen kun je gewoon uitschakelen of zelf instellen in welke mate je dat gewenst hebt.
Dan heb je niet goed gekeken met je diverse proefritjes.
Johanneke zegt
Een Dacia Sandero is toch een oude Clio? Gewoon een hatchback? Of ben ik nu in de war.
Wolflow zegt
Het is de ultieme auto van Top Gear waarmee ze iedere aflevering tijd op circuit zetten
citroen55 zegt
Het is: de Münchner verkochten. Maar daar het hier om een onderneming gaat, moet daar dan naar vewezen worden; de onderneming uit München verkocht…
e36thuglife zegt
K bro
spidermann zegt
Het gaat om verkoop in Europa, maar waarom zie ik dan een BMW met een kenteken van Gauteng? Oftewel Gangster Paradise).
kniesoor zegt
Nou ja, wij Nederlanders hebben er natuurlijk een tijdje de scepter gezwaaid. Maar verder ontgaat de logica mij ook 🙂
mc96 zegt
En al die mensen BMW maar afzeiken omdat ze kozen voor “the power of choice”…… Kennelijk wil de consument gewoon een BMW die toevallig elektrisch is.
Diesel Rocks zegt
Ik ben ook redelijk merkvast. Als ik ooit elektrisch ga rijden dan kijk ik eerst naar een BMW. Maar tegen die tijd zijn ze zo lelijk dat ik bij de eerste aanblik waarschijnlijk sterf.
exclusivecarspotter zegt
Dit is voor de maand juli, vanaf januari t/m juli ligt Tesla een paar straat lengtes voor: ruim 178.000 stuks versus 97.000 stuks EV voor BMW. Overigens gaat er niets boven de infralaadstructuur van de Tesla Superchargers.
Trojan zegt
Waar je in toenemende mate je BMW ook gewoon op mag inpluggen.
mashell zegt
Mee eens. Qua auto’s is Tesla voorbij gestreefd maar qua supercharger netwerk niet, groot en goedkoop. Maar andere merken superchargers zijn er inmiddels zo veel en daar kan je wel handig met een pasje betalen dat je als niet Telsa rijder geen Tesla superchargers nodig hebt.
minimoke1984 zegt
Dus u vindt een pasje “handig”? Bij Tesla SC, als je Tesla rijdt geen pasje niks nodig. Dat is handig. Je komt aanrijden en je stopt de stekker er in. De laders kennen de auto. Handiger kan niet. Dat andere merken geen eigen laad infrastructuur hebben vindt ik onhandig..
O plaat zegt
Ja maar bij BMW is de CEO gewoon een grijze muis en geen Musk. Dat doet ook veel aan de verkoop.
fastshifter zegt
Als Tesla zo slecht is als je van deze site zou moeten geloven, waarom is het dan zo’n goede prestatie van BMW? Overigens die nieuwe i5 station van BMW is wel erg mooi, maar qua power, laden en range blijven ze toch nog best wel achter. En dan zo’n 10 seconden ’turbo’-knop waarna je alsnog maar in 6.1 seconde naar de 100 gaat. En een frunk die bedolven ligt met een wirwar aan slangen en apparatuur zodat je er niets in kwijt kunt. Dat vind ik toch niet helemaal premium-waardig. Moet wel toegeven dat BMW het juiste pad lijkt te hebben gekozen door hun modellen met alle motoren-opties beschikbaar te maken.