![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/Elektrische-BMWs-2-970x545.jpg)
Tesla hoeft voorlopig nog niet bang te zijn dat ze ingehaald worden door BMW.
Anderhalve week geleden was er bij de Tesla-fabriek in Fremont een bescheiden feestje. Het merk van Elon Musk had namelijk een belangrijke mijlpaal bereikt: hun 6 miljoenste auto rolde van de band. Bij BMW hebben nu ook een mijlpaal bereikt en dat zet de zaken mooi in perspectief.
De mijlpaal van 6 miljoen auto’s is BMW natuurlijk al lang gepasseerd, maar we kijken nu even naar elektrische auto’s. BMW meldt vandaag trots dat ze als concern hun miljoenste elektrische auto hebben gebouwd. Dat is natuurlijk heel leuk voor ze, maar daarmee lopen ze een behoorlijk eind achter op Tesla.
En dat is niet omdat Tesla zo vroeg was. BMW was namelijk óók vroeg. De i3 verscheen maar een jaar later op de markt dan de Model S. En hier in Nederland werd de BMW i3 maar enkele maanden na de Model S leverbaar. Terwijl veel andere merken nog helemaal niet met elektrisch bezig waren.
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/Elektrische-BMWs-3-817x545.jpg)
Na de i3 bleef het een hele tijd stil, maar inmiddels heeft BMW een veel uitgebreider gamma dan Tesla. Telt u maar even mee: BMW heeft momenteel de iX1, de iX2, de iX3, de iX, de i4, de i5 en de i7. En dan heeft BMW de elektrische MINI’s en de Rolls-Royce Spectre ook meegeteld bij deze mijlpaal, plus natuurlijk de i3. Dat zijn dus in totaal elf modellen.
Nu zijn een aantal van deze modellen nog maar net op de markt, maar toch: met al deze modellen zit BMW nog maar op een zesde van wat Tesla geproduceerd heeft. En ze bereiken nu pas de mijlpaal die Tesla al op 10 maart 2020 haalde. Ze lopen dus precies vier jaar en één maand achter op Tesla.
Worden jullie zelf niet moe van dat eindeloos vergelijken met Tesla?
waarmee moet dit dan vergeleken worden?
VAG of Mercedes, dat zijn de traditionele concurrenten van BMW toch? Tesla moet je vergelijken met een BYD. Goedkoop, plastic interieur en een nieuwkomer in de automarkt. En dan verliest Tesla rijkelijk (afgelopen jaar 1,84 miljoen units voor Tesla vs 3 miljoen voor BYD).
BMW en Tesla vergelijken is een appels met peren vergelijking.
Bij het aantal dat je vernoemt van BYD zitten ook hybrides inbegrepen, als het gaat over full EV is Tesla nog steeds de grootste producent ;)
Tesla met BYD vergelijken gaat ook mank, omdat BYD vrijwel volledig met een enorme pot Chinese staatsteun op de been wordt gehouden en Tesla wel een commercieel bedrijf is. Appels met Peren.
Tesla is de benchmark qua ev dus dan is het logisch om daarmee te vergelijken.
Tesla en BMW zijn prima te vergelijken, in de zakelijke markt (lease) is de vergelijking tussen een Model Y of een iX1 prima te maken. Zo slecht is het interieur van Tesla niet tegenwoordig hoor. Ben btw geen fanboy maar heb zelf laatst de afweging gemaakt tussen onder andere de Model Y, iX1 en Mustang Mach-e.
En? Welke is het geworden?
BMW is ook niet een mega volume merk en dat is ook niet hun doel. Dus ook daar is het niet echt een vergelijking…
hoeveel benzine auto’s heeft Tesla in de laatste 8 jaar verkocht? En BMW?
appels en peren
dat was idd mijn punt
BMW maakt een punt hoeveel EV ze hebben gemaakt.
Waarom moet je er dan iets anders bij halen?
Het bericht zegt alleen dat tesla een grotere EV producent is als BMW.
Je zegt toch ook niet BMW stelt niks voor want hoeveel golfjes hebben die gemaakt in vergelijking met VW?
De huidige resultaten zijn echt niet goed omdat Tesla jaar na jaar doorgaans een consistente groei kende. En dat is nu gestopt.
Tesla Q1’2024 results (YOY change):
Total production: 433,371 (down 2%)
Model 3/Y production: 412,376 (down 2%)
Total deliveries: 386,810 (down 9%)
Model 3/Y deliveries: 369,783 (down 10%)
Wie durft de weddenschap aan, BMW eerder 10 miljoen elektrische auto’s dan Tesla?
@Dutchdriftking: BMW is lekker bezig, maar Tesla stampt er toch wel erg veel uit jaarlijks. Het moet wel erg slecht met Tesla gaan wil BMW het winnen tot de 10 miljoen. Tesla maakt ook goedkopere auto’s dus beschikbaar voor meer mensen
BMW blijft meer en nieuwe modellen ontwikkelen en verkopen, op een gegeven moment is de markt wel klaar met de model 3 en Y net zoals al is gebeurd met de model S en X. Als consument ben je gewoon een keer aan wat nieuws toe en Tesla bied dat straks niet
Ik niet, ik merk dat er hier nog veel whisful thinking is. En ondanks de vele lelijke ontwerpen toch nog aardig wat liefde voor BMW 😉
Als tesla deze mijlpaal in 2021 haalde dan is het volgens mijn berekeningen exact 3 jaar in plaats van de 4 jaar zoals vermeld
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Excuus, 2021 = 2020, is inmiddels gefixt
10 maart 2021 – 10 april 2024 is exact drie jaar en 1 maand tot op de dag. Maar het is inderdaad ruim 4 jaar, want Tesla haalde de mijlpaal op 10 maart 2020. Dus 4 jaar en 1 maand.
Leuk voor BMW dat ze ondanks de achterstand na jaren stilstand op EV gebied intussen toch al op de 1 miljoen zitten. Daarmee zijn ze volgens mij toch eerder dan een hoop andere traditionele fabrikanten.
Volgens velen op dit blog zou Tesla in 2024 allang ingehaald en gedecimeerd moeten zijn door de concurrentie, tsja… loopt toch niet zo’n vaart blijkbaar. Het is maar goed dat BMW met de Neue Klasse het gat met Tesla weer een beetje dicht gaat fietsen.
Kan ik nou niet rekenen….?
Sorry, 2021 moest 2020 zijn ;)
Na de i3 werd het nogal stil lange tijd dus ook niet echt een goede vergelijking.
@ghost: Ja zonde want de techniek van de i3 was erg goed, toen al.
4 jaar vind ik heel erg meevallen. Tesla was al minstens 10 jaar eerder aan het knutselen. De model3 is de eenheidsworst, de “golf” onder de stekker auto’s maar dan matig gebouwd. Spreek uit ervaring.
Sinds wanneer is communisme iets goeds? Sinds wanneer weet een bureaucraat het beter dan de markt? In welke realiteit?
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Ik vind dit een vergelijking van niks. Tesla is puur EV, BMW niet. Tesla heeft voor een revolutie gezorgd met de elektrische auto for the mass.
Ik vind het knap wat Tesla doet. En de revolutie duurt voort, met de Semi bijvoorbeeld.
Maar het is niet geheel toevallig dat BMW van de traditionele merken de meeste EV’s verkoopt. Het zijn namelijk geen overdreven gestijlde “kijk mij een EV zijn” auto’s, maar het zijn gewoon BMW’s. Ik denk dat BMW binnen enkele jaren de grootste EV verkoper is
Precies, het is best wel knap dat men een 4 gran coupé ombouwd tot EV en dan ook nog eens een goede range, eigenschappen en wegligging meegeeft alsmede de bouwkwaliteit die ondanks alles een stuk hoger ligt dan bij Tesla.
Unique selling point van Tesla: value for money. Maar daar komen de Chinezen dus aan.. en in mindere mate Kia en Stellantis..
Unique selling point BMW: luxe uitstraling en afwerking.. daar zitten de Chinezen vooralsnog wat minder.. het verbaasde mij hoeveel collega’s (bijna allemaal momenteel) Volvo, Audi of BMW verkiezen als EV boven Tesla. Men valt dus echt voor wat meer kwaliteits(beleving). En ik geef ze overigens ook geen ongelijk.. van mooie modellen en een mooi interieur word ik blijer dan een iets betere range of iets betere specs. HUD en/of een scherm voor je neus is wel een must voor enige luxe beleving en her en der een fysieke schakelaar.. en dan ook nog besparen op stengels.. Denk dat die keuze echt “penny wise” was van Tesla.. de Chinezen met vergelijkbare specs bieden dat zelfs..