BMW heeft interesse in McLaren: worden de twee weer samengevoegd zoals bij de F1?
Audi, BMW en Mercedes zijn altijd goed geweest in afkijken bij elkaar. Vaak als één van die merken een nieuwe niche uitvindt, bestaat er kort daarna concurrentie tussen de drie merken in dit nieuw uitgevonden segment. Er is een segment waar Mercedes en Audi voldoende auto’s hebben gebouwd maar BMW bijna nooit: de supercar. Het enige wat nog een beetje in de buurt komt van een sportauto was de half-elektrische i8, en dat was niet bepaald een R8-concurrent.
McLaren F1
Toch heeft BMW een belangrijk aspect aangeleverd voor één van de beste supercars aller tijden. De McLaren F1 is grotendeels één groot hersenspinsel van Gordon Murray, maar de motor die achterin ligt is de BMW S70/2 V12. Als motoren meetellen heeft BMW dus wél ervaring met supercars, al was het McLaren die de auto uiteindelijk onder hun eigen naam verkocht.
BMW opnieuw geïnteresseerd in McLaren
Er is een kans dat deze historie zichzelf herhaalt. Er gaan namelijk weer geluiden dat BMW geïnteresseerd is in een deal met McLaren. Niks qua overnames en dergelijken, maar BMW zou samen met McLaren een elektrisch platform willen ontwikkelen. Specifiek voor elektrische sportauto’s. Het geld van BMW zou de ontwikkeling van milieuvriendelijke supercars een stukje makkelijker maken en het kan ervoor zorgen dat BMW een dikke halo car kan bouwen. Op zich een leuke deal. BMW ontkende eerder dat ze interesse hadden in McLaren, maar er is nu een memorandum van overeenkomst getekend. Dat houdt in dat er nog niks definitief is, maar beide partijen wel op papier hebben staan dat ze geïnteresseerd zijn in een partnerschap.
Deal met Audi op de loer
We horen u denken: maar het was toch Audi die recent hun pijlen richtten op McLaren? Ja, dat is dan ook één van de dingen die een deal tussen BMW en McLaren gecompliceerd maakt. De deal tussen Audi en McLaren is ook nog niet volledig van de tafel geveegd en twee concurrenten die samenwerken met één partij gaat hem niet worden. Voor Audi gaat het om het overnemen van het Formule 1-team. Wanneer een dergelijke deal zou plaatsvinden, zou Audi daarna interesse hebben in een aandeel in de Automotive-tak van McLaren. Dan zitten ze de plannen van BMW wel dwars.
Een en al bombarie rondom McLaren, dus. Een deal tussen BMW of McLaren lijkt dus dicht bij officieel te zitten, het ligt vooral aan wat Audi doet. We zullen snel horen hoe de vork in de steel zit. (via Automotive News Europe)
bernoulli zegt
Dus de opvolger van de Mercedes SLR-McLaren wordt een BMW.
ghini zegt
Volgens Auto motor und sport kijkt Audi al verder, oa Sauber en Aston Martin zou zelf naar Audi zijn gestapt.
bmwzcsi zegt
@ghini: Aston Martin die zelf naar Audi is gestapt? Je weet toch hopelijk wel wie een zeer groot aandeel heeft in AM?
cloverleaf zegt
@bmwzcsi: die aandelen zijn megaveel waard m. Een nieuw team opzetten is teteduur. Toto is allereerst een zakenman
ghini zegt
@bmwzcsi: Toto heeft aandelen in Aston Martin Lagonda, het auto merk, niet in het F1 team. Dat is nogal een verschil. Die twee bedrijven staan op papier los van elkaar. Stroll is eigenaar F1 team en slechts groot aandeelhouder van AML maar eiste wel de touwtjes in handen te krijgen bij AML, dat kreeg hij van zijn mede investeerders, en is hij iig nog 2 jaar.
ghini zegt
@bmwzcsi: plus nog een toevoeging, de kans is groot dat als VW de motor regelementen naar zich toe weet te trekken dat daar uiteindelijk de beste motor vandaan komt, plus Stroll is een zakenman en wil niet eeuwig in F1 blijven. Hij doet er nu alles aan om waarde toe te voegen aan F1 team, nieuwe fabriek, eigen windtunnel etc. Als hij de hut dan straks aan VW kan verkopen, die weinig opties hebben en dus goed zullen betalen, dan zal Stroll daar erg blij mee zijn. Exit strategie..
mashell zegt
Waarom zou wil BMW samenwerken met een partij die geen ervaring heeft met een volwaardig elektrisch platform voor een auto die ze niet nodig hebben? Lijkt me een broodje aap verhaal.
Richmond zegt
@mashell: ze willen een halo car. Dus misschien een soort elektrische M1
mashell zegt
Niet alleen heeft BMW helemaal geen halo car nodig, juist voor een halo car neem je geen techniek van een andere partij.
Richmond zegt
@mashell: merken zijn altijd op zoek naar een halo car om her merk nog meer onder de aandacht te brengen. Alleen meestal sneuvelen de ideeën doordat er geen positieve business case voor is. Door de samenwerking aan te gaan, kan dat veranderen. Waarschijnlijk was er zonder Toyota geen Z4 of Supra gekomen.
petroldrinker zegt
Werd enthousiast bij lezen van titel, tot ik las dat het om.een elektrisch platform ging, meteen de rest niet meer gelezen, intresse was direct weg
Richmond zegt
@petroldrinker: flauw