Niet zeuren: in ieder geval komt er nog wát geluid uit een nieuwe BMW, of iets in die richting.
Wat is de nummer één oorzaak van afkeer tegen elektrisch rijden? Onder het benzinehoofd-volk durven wij te stellen dat het geluid is, of het gebrek daaraan. Wij autofanaten houden er gewoon van om een dikke blèrpijp onder de auto te hebben. Wat in de meeste gevallen gewoon kan, maar BMW doet iets anders met het geluid van hun auto’s.
Speakers
Sinds de F10-generatie van de M5 zijn er twee dingen veranderd qua geluid. Ten eerste miste de motor twee cilinders, waardoor die legendarische V10-brul niet meer van toepassing was. Ten tweede versterkte BMW het geluid van hun kleinere V8 met gegenereerd geluid. Een artificiële versie van de V8-roffel kwam binnen door de speakers. Het idee an sich is niks mis mee: jij koopt een auto dus geniet jij het meest van het geluid. Zo hoeft de omgeving, wie het niks interesseert, niet zo hard mee te genieten van jouw belevenis. En zo volgden andere merken hun voorbeeld: bij de Renault Clio RS van de vorige generatie kon je zelfs kiezen welk geluid gegenereerd werd! Je kunt een viercilinder turboblokje moeilijk laten klinken als de V6 van een Nissan GT-R, maar het kan (voor jezelf) met de Clio IV RS.
En ook al probeert het geluid door de speakers de uitlaat te evenaren: ongeacht hoe goed dat werkt, is het toch niet wat ‘de petrolhead’ wenste. Toch weer nep, een probeersel om iets te zijn wat je niet hebt. Ondertussen voegt BMW het systeem toe op meerdere modellen, zo ook de nieuwe X5 M en X6 M. Ja, deze hebben beide de reeds bekende 4.4 liter V8 onder de kap, dus de soundtrack zou in orde moeten zijn. Toch is er wederom sprake van een gedempte uitlaat met, jawel, geluid door de speakers.
De reden
De reden is dan ook niet om het vakje ‘Harman/Kardon premium audio’ aan te vinken, of moedwillig geluid te verknallen. Nee, BMW-ingenieur Axel Theiling, verantwoordelijk voor de technische kant van de X5 en X6 M, schuift de schuld in de schoenen van de milieulobby. Niet letterlijk, maar de emissie-eisen zorgde voor een beetje creativiteit bij de BMW-jongens.
Theiling zegt dan ook tegen BMWBlog dat ze wél elke BMW een unieke soundtrack willen geven, maar de emissie-eisen voorschrijven dat de uitlaat enorm gedempt wordt. Natuurlijk is die demping voor de vieze deeltjes, maar automatisch wordt het geluid erbij gedempt. Het is dus lastig om de uitlaat op een natuurlijke manier te laten verschillen van de M5 of M8, die dezelfde motor hebben. Daar helpt BMW Active Sound.
Met die wending valt er wat te zeggen voor de keuzes van BMW. Het schijnt bij bijvoorbeeld de nieuwe Audi RS6 een ‘issue’ te zijn, dat de uitlaat zo gedempt is dat je er geen lekkere V8-brom uit kunt laten komen. Ieder zo zijn oplossing voor het probleem.
Image-credit: een BMW met ‘nep’ geluid, via Autojunk.
ghost zegt
Snap de uitspraak wel. Zeker bij EV’s is het nodig. Je hoort die wagens echt niet aankomen.
keeper1 zegt
@ghost: dan is het inderdaad heel handig dat het geluid door de boxen aan de binnenkant komt
Yzord zegt
@keeper1: beter dan dat Star Wars zoemgeluid wat je de hele tijd hoort en doet verlangen naar een V8.
florisje zegt
@ghost: Geluidsisolatie is zo ver gekomen dat je bij nieuwe auto’s de motor haast niet meer kan horen. In tegenstelling tot een Nissan Leaf bijvoorbeeld, die met z’n lage-snelheidszoem van stukken verder aan te horen is.
BaRa zegt
Ik las de titel per ongeluk als “Gegeneerd geluid.” Nu ik het artikel gelezen heb, denk ik dat mijn versie correcter is.
competition102 zegt
@BaRa: ik las het als ‘genegeerd geluid’. Ik denk dat ik dat ook zou proberen, als ik in zo’n muzikale truccendoos zou zitten.
Dutchdriftking zegt
Tja, gelukkig zijn er aftermarket met klep systemen bijzonder goede oplossingen voor dit probleem. Ook de V10 M5 welke standaard al niets vervelend was knapt enorm op van een intake en uitlaat aanpassing.
olivier420 zegt
@dutchdriftking: ach ach ach de E60 met Eisenmann uitlaat. Pure geluidsporno en gescheurde trommelvliezen gegarandeerd.
Dutchdriftking zegt
@olivier420 klopt! zeker wanneer je dit combineert met Eventuri intakes…..
olivier420 zegt
@dutchdriftking: Omnomnom
kennone zegt
Waarom laten ze bij de M modellen niet gewoon de overige dempers weg, dan zou er ondanks die extra filters en katalysatoren nog best wat geluid uit kunnen komen
bernoulli zegt
Speelkaart tussen de spaken!
potjak zegt
@bernoulli: ?? een klepper!
Yzord zegt
@bernoulli: Like ?
VeniVidiVici zegt
Dik motorgeluid uit de speakers zodat de bestuurder het hoort i.p.v. de mensen op straat… mjah, dan heb je het als Bmw toch echt niet begrepen!
SvenskaAeroplanAB zegt
@venividivici: Inderdaad, een BMW rijder koopt z’n auto nooit voor zichzelf, maar puur om wat de buren ervan vinden…
VeniVidiVici zegt
@svenskaaeroplanab: Nou ik als Bmw rijder ben het dan niet met je eens. Ik heb ze voor mezelf, maar vind het toch leuk als de buren een compliment maken/geven.
RiKe zegt
Tja het is bekend dat ook de turbo een demper is van uitlaat geluid (in ieder geval op een standaard systeem, een vijfcilinder Audi Quattro IS niet bepaald subtiel bijvoorbeeld). Bij milieu eisen, welke worden bepaald door mensen die er vaak niks van snappen of het haalbaar is, moet er creatief gedacht worden.
E550 zegt
Waarom kan AMG het wel zonder artificiële geluid?
ty5500 zegt
@e550: Wou juist hetzelfde zeggen. Bmw maakt leuke auto’s maar qua geluid doen ze toch onder tegen AMG
olivier420 zegt
@e550: Mercedes heeft stiekem een enorme versterker achter de uitlaat verstopt :)
phr34k zegt
Wat Audi dus echt doet met hun active sound module. Een luidspreker in je uitlaat. Je moet het maar willen.
E34M5Touring zegt
@e550: Zit ook veel meer soundengineering in sinds de turbo 4.0 V8. Ook zij werken met meer trucage om de bekende sound eruit te krijgen. Neemt niet weg dat ze dat uitstekend doen. Maar toch, allang niet meer zoals de aloude 6.2 NA V8. Die klonk altijd top.
technopatat zegt
@e550: in de nieuwe E63 wordt het geluid wel via de boxen versterkt hoor. Ook Mercedes ontsnapt er niet aan. De E53 is in hetzelfde bedje ziek…
En helaas moet ik toegeven dat BMW het beter gedaan heeft. Het werkt geleidelijker. Bij AMG merkje echt gewoon dat het bandje begint te spelen als je hem in ‘sport+’ zet. Lichtjes gas geven is het normale motorgeluid van in comfort, en plots uit het niets als je ietsje meer gas geeft brult hij langsbinnen alsof je bijna geen isolatie tussen motor en je borstkas hebt zitten… tjah, klinkt niet zo heel mis maar als je weet dat het fake is wordt je er niet blij van :(
goodvibrations zegt
Als je een oeb 2 dongle hebt dan zijn er wel leuke appjes met motorgeluid. Lachen met kinderen in de auto..
goodvibrations zegt
@goodvibrations: obd
towi1989 zegt
Hebben we na lang zeuren eindelijk een edit knop gekregen, doe je het alsnog zo…
karhengst zegt
Voor de liefhebber natuurlijk jammer. Maar als ik zie (en hoor) hoe de gemiddelde swekkende instaposer met zulke wagens door binnensteden knalt voel ik me haast een oude lul door toe te moeten geven dat ik het eigenlijk niet eens erg vind.
phr34k zegt
Jammer voor alle 20 jarige jochies die nog geen idee hebben hoe het leven werkt, dromen van zo’n ‘dikke bmw’ en denken dat hard uitlaatgeluid stoer is en respect verdient. (Je kent ze wel) De rest zal het geen probleem vinden.
johnhert zegt
@phr34k: Aan jouw reactie te lezen ben jij dat stadium nét ontgroeid en voel je je nu vér verheven boven de jeugd…
phr34k zegt
@johnhert: Aan jouw reactie te lezen zit jij er nog midden in en ben je op je pik getrapt door mijn wijze woorden.
johnhert zegt
@phr34k: Zeker waar, dus bij deze het dringende verzoek je voet er af te halen. Heb nog meer te doen van ’t weekend…
koeberg zegt
> Zo hoeft de omgeving, wie het niks interesseert, niet zo hard mee te genieten van jouw belevenis.
Is dat niet juist het hele idee achter dat motorgeluid? Zo van “Kijk naar mij. Ik heb een dure auto.”
RiKe zegt
@koeberg: helaas is het zo dat het een heel stuk minder gebeurt met daadwerkelijk dure auto’s dan de spreekwoordelijke Polo’s van 500 euro die bij elkaar gehouden worden met roest.
Dutchcarwizard zegt
Bah bah bah
lexis zegt
Het uitlaatgeluid bij veel bmw’s en bij uitbreiding alle performance merken begon echt karikaturaal te worden. Waarom al die ploffen en scheten? Vroeger klonk een zes in lijn gewoon zijdezacht nu is het brobbelend ding geworden precies met gat in de uitlaat. Gelukkig klinkt mijn 435i nog vrij atmosferisch en beschaafd. Bv vergeleken met die m producten daar durf je toch niet mee buiten te komen in een nette buurt.?
Wim
intimrasiert zegt
Fabrikanten dienen zich af te vragen waaróm motor- en uitlaatgeluid mooi en gewenst is door het koperspubliek. Het is omdat het geluid een akoestische waarneming is van het mechanisme, van alle zuigers, riemen, drijfstangen, die tezamen zorgen voor voortbeweging en moeite doen om het koppel en vermogen te genereren. Dat is het mooie eraan – als het echt is.
Nepgeluid is geen waarneming van mechanische gebeurtenissen; daarom is het zinloos, en alleen maar lawaai.
degrotemuis zegt
Wat lexis en intimrasiert (TMI!) zeggen. Ploffen, knallen zijn tof, een dik motor geluid is tof, maar het moet wel echt zijn. Een Porsche 935 die dikke klappen maakt op een circuit of wat recenter die TWR Volvo 850 die op Zandvoort regelmatig te zien was is gaaf! Net als de snerp van een E46 M3 die opgejaagd wordt of de E39 en E60 M5 blokken. Volgens mij hadden die ook alle drie een gecomponeerd geluid met een soundgenerator onder de kap, maar die speelden geen nepgeluid, geen toegevoegde plofjes, geleidde alleen het echte motorgeluid zodat je het kon horen in de cabine. Het inlaatgeluid van een E60 M5 bij 6000+ toeren klinkt als muziek! Als je speakers nodig hebt om je auto nog ergens naar te laten klinken, hou dat neppe motorgeluid dan maar, dan zet ik liever een echt muziekje op dan luisteren naar een gecomponeerd geluidsbestandje.
technopatat zegt
Hoe graag ik ook meedoe met een potje BMW-screwt-de-fans-bashing kan je ze hier wel niets kwalijk nemen. De AMG performance uitlaten verdwijnen ook door Europese regels… Jammer dat jullie dit niet vermelden, ik vermoed dat de autoblog journo’s toch wel weet hebben van deze wet?
Auto’s en hun uitlaten moeten stiller en stilller worden door een wet die in alle stilte gestemd is (Pun intented!). Hoe groter de performance hoe luider ze mogen/mochten zijn. Maar ze moeten stiller en stiller worden, allemaal :(!
Er is een mooi artikeltje over met onderaan het artikel een tabel met de regels jaar per jaar uitgetekend:
https://jalopnik.com/european-noise-regulations-are-forcing-sports-car-maker-1836817816
technopatat zegt
Mijn reactie is dankzij de app dus verloren gegaan? Als het er 2x komt dan excuseer ik me alvast op voorhand. Ik vind het nergens terug…
Het is wel degelijk de Milieu lobbyhoek die hier wat te maken mee heeft. Niet enkel BMW moet voldoen aan bepaalde criteria, iedereen! De AMG Performance uitlaten zijn ook al verdwenen van de optielijsten hoor…
Dat heeft deels te maken met alle filters in de uitlaat maar ook deels met een wet die in alle stilte gestemd is (pun intended!).
Alle auto’s moesten de komende x-aantal jaar stiller en stiller worden. Hoe meer vermogen je had hoe meer lawaai je nog mocht maken. Maar ook dat wordt beetje per beetje aan banden gelegd.
Hier zie je een mooi artikeltje erover met onderaan een tabel waarin getoond wordt hoeveel dB men nog mag produceren…
https://jalopnik.com/european-noise-regulations-are-forcing-sports-car-maker-1836817816
vaakbenjetebang zegt
Eigenlijk is het een klein wonder dat iets dergelijks niet al lang is ingevoerd en dat er nog niet op wordt gehandhaafd. Er is wel een drive-by noise test maar die is erg specifiek en die geldt weer niet voor aftermarket uitlaten, bijvoorbeeld. Welbeschouwd is het toch redelijk van de zotte dat ik op een trackday (met name op Zolder) aan geluidseisen moet voldoen en dat daar ronde aan ronde gemeten wordt, terwijl een versjonnificeerde Golf GTi ongestraft met onmeunig akoestisch misbaar door de binnenstadstad kan knallen en knetteren.