![](https://www.autoblog.nl/files/2022/09/bmw-xm-label-red-2022-970-2-970x545.jpg)
En nee, het is niet het design, het is de verklaring waarom de verkoopcijfers van de BMW XM ondermaats zijn.
BMW heeft genoeg mensen op de kast gejaagd met de XM. Voor wat voor het eerst in lange tijd een ’topmodel’ en zelfstandig model van BMW M is, en daarmee officieel de opvolger van de M1, is het een wat opzichtig ding. Tsja, BMW beweert dat tijden veranderen en de markt momenteel vraagt om een blubberdikke SUV. Voor fans valt de auto dus een beetje tegen.
BMW XM flopt
Voor fans valt vrijwel alles van BMW tegen, ondanks dat de verkoopcijfers prima zijn en het autojournaille het ook vaak wel mee vindt vallen. Dat geldt niet voor de BMW XM. Eigenlijk valt de auto in elk aspect tegen. Hij is te zwaar om echt snel of leuk te zijn, de motor is niet uniek voor de auto (deze komt ook in de M5 en ligt al in de X7), de looks hoeven we het eigenlijk niet over te hebben en als luxe reisauto is de X7 eigenlijk ook op elk front een betere auto. En als sportieve SUV hoef je niet meer te wensen dan een X5 M Competition.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/bmw-xm-50e-instappert-2023-970-005.jpg)
Nu blijkt ook dat de verkoopcijfers erg tegenvallen. We hebben het echt over niet veel meer dan een paar duizend per kwartaal. BMW hoopte toch echt meer exemplaren van de XM te verkopen dan dat. Valt de auto dan zo erg tegen? Deels ja, maar M-baas Frank van Meel geeft toe dat ze een fout hebben gemaakt. De timing van de verkopen had beter gekund, aldus Van Meel.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/08/BMW-XM-2023-03-1600x1200.jpg)
BMW XM Label Red te vroeg
Het is heel simpel. BMW onthulde de BMW XM in eerste instantie in zijn ‘middelste’ versie, de reguliere XM. Deze heeft de 4.4 liter S68 V8 met elektropower om tot 653 pk uit te komen. Toen werd al aangekondigd dat er een krachtigere versie zou komen, die enkele maanden later onthuld is als de Label Red. Deze heeft dezelfde krachtbron, maar dan met 748 pk. Volgens Van Meel had BMW de Label Red iets langer achter gesloten deuren moeten houden. Nu wist je voordat de reguliere XM al geleverd is dat er een betere versie aan zit te komen, wat het verkooppraatje voor het middenmodel niet interessant maakt.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/bmw-xm-50e-instappert-2023-970-008.jpg)
Het helpt ook niet dat er een getemperde versie aan zit te komen: de BMW XM 50e. Dit wordt de nieuwe instapper met een zes-in-lijn en 571 pk. Ook die zit de middenmoter een beetje in de weg, want als je niet de volvette 750 pk wil klinkt 570 ook als meer dan genoeg. Kortom: als je weet wat eraan zit te komen, waarom zou je dan nu al de reguliere XM nemen? Van Meel suggereert dus dat de timing van deze versies beter had gekund.
We gaan dus zien of de cijfers in 2024 voor de BMW XM mee gaan vallen. Voor nu lijkt de M SUV een beetje een tegenvaller in elk opzicht. (via TopGear)
Er zijn wel meer problemen hoor.
De X5M is sneller
XM heeft geen panoramadak
XM heeft geen laser koplampen
XM heeft geen luchtvering
en hij is gewoon niet gaaf, de WOW factor mist.
En het is pikdonker binnen, wat ‘gecompenseerd’ wordt door de kermisinstallatie boven je hoofd.
En de naam doet steeds denken aan Citroën, dat helpt ook niet mee.
De naam is wel het kleinste euvel aan de XM, dat is wellicht zelfs een pluspunt.
De auto is gewoon te lomp en te lelijk, hoewel de gebochelde X6 overtreppende trap is.
Vooral de dunne koplampen werken niet mee. Koplampen moeten spreken, dit is niks, te veel voor de chinesen bedacht.
Ondanks tegenvallende verkopen zie ik er nog verdacht veel rijden. Of het is elke keer dezelfde, dat zou natuurlijk ook kunnen 🙄
De eerste keer dat ik er eentje zag was toen ik uitzicht had op de Wibautstraat in Amsterdam. Binnen een uurtje had ik nummer 2 en 3 ook voorbij zien komen. Allemaal in het zwart waarvan 2 met die afschuwelijke “gouden” trim, zelfs in het zwart is het een gedrocht
Logisch, ook beiersche pkw’s met lkw neigingen hebben geen comfort als een Citroën XM. Het hele idee is al fout om deze illustere naam voorzover een grafbak te gebruiken 🤮
Wat je over de BMW XM leest is dat ze om de wagen ietwat sportiviteit mee te geven deze juist erg hard geveerd hebben. Een normale luchtgeveerde Beierse SUV is wel bijna een Citroën.
Freude am Floppen.
De huidige X5M (facelift) heeft ook geen laser koplampen, vorige model wel…..
En geen Sky Lounge dak meer…
BMW zegt dat de laser koplampen nu niet meer nodig zijn omdat de LEDs zo goed zijn geworden.
Klinkt toch een beetje alsof de bonentellers gewonnen hebben.
De reden dat Laser Lights niet meer beschikbaar zijn op sommigen wagens is omdat deze niet recycleerbaar zijn. Ze zijn nog steeds aanzienlijk beter dan standaard LED-verlichting. Niet de bonentellers maar de groene jongens hebben hier gewonnen.
En geen mee sturende achter wielen.
Laten we hopen dat het volgend jaar ook tegenvalt.
0 verkopen zou mooi zijn 😉
Ja Frank, het grootste probleem is de timing inderdaad…
.
*Arm om zijn schouder en kop warme thee aanreikt*
😂 Terwijl hij achter de rug van Frank met z’n wijsvinger een gebaar bij z’n hals, heel langzaam van links naar rechts… Haha… Dag Frank
Haha, leuk geprobeerd maar waarschijnlijk vooral een manier om een mislukking te rationaliseren. Deze getrapte strategie volgt BMW toch eigenlijk altijd? Eerst komt de gewone 3-serie, met een M-line topmodel met ruimschoots genoeg vermogen, laten we zeggen de 340i. Iedereen en zijn hond weet dat er dan nog een M volgt, maar de 340i verkoopt gewoon prima. Zelfde geldt voor de M, als die er eenmaal is. Je kunt op je vingers natellen: er komt nog een Competition-versie. En toch verkoopt de M. En dan, je verwacht het niet: er komt zowaar een CSL! En toch verkoopt de Competition…
BMW zal intern toch zeker wel onder ogen zien dat deze vadsige draak een brug van wansmaak te ver is en zèlfs met een BMW-badge nauwelijks te verkopen is?
Haha. Met zulke sterke argumentatie verpest je de kerst van meneer van Meel.
Ik vraag mij af of autofabrikanten ooit nog teruggaan naar mooie en stijlvolle ontwerpen. Wat momenteel aangeboden wordt is echt treurig, lelijk of proleterig
Ja, natuurlijk wel. In de jaren tachtig werd er geklaagd dat alle auto’s op elkaar leken doordat ze ‘in de windtunnel waren ontworpen’. Veel van die dingen zijn nu opeens klassiekers. Los daarvan waren de jaren 90 – begin 00 qua design toch wel weer ok, gemiddeld genomen.
Dank. Dit stemt mij positief en ik hoop dat je gelijk krijgt!
Rusland is natuurlijk geen afzetmarkt meer.
Ik hoopt dat ie nog verder commercieel mislukt en de eindverantwoordelijken bij BMW hier ook de gevolgen van ondervinden. Het deugt daar niet aan de top.
Tuurlijk eerst verkoopt die niet omdat een duurder model komt en dat model komt niet omdat er een goedkoper model komt. Beetje tegenstrijdig..
Paar keer zien staan bij een bmw dealer maar in het echt is het een veel indrukkwekkendere auto als op de foto. Ga zeker niet zeggen dat het een mooie auto is hoor.
Een slechte indruk is ook een indruk
Ik vind het dus wel echt een blubber dik ding. Een volledig zwarte met zwarte velgen en bruin leer erin graag!
Shinen in de volkswijk.
Hij is ook blubberdik, als een auto met morbide obesitas
Ik dacht dit een elektrisch model was. Maar dat is (na wat googlelen) de iX. Naar mijn mening is dat een deel van het probleem. Hoeveel grote dure SUV’s wil je in de line-up hebben? Ook denk ik dat rijke mensen nieuwe speeltjes willen en een EV is nieuw en hip. Range is geen issue. Mensen die dit kunnen betalen hebben meerdere auto’s en vliegen naar hun vakantiebestemming.
Nou, ik denk dat elektrisch vooral aan zakelijke leaserijders geleverd worden, rijke mensen willen juist niet elektrisch, die kopen échte auto’s, met een plofmotor erin, of hybride natuurlijk
Volgens mij is de grootste fout dat ie niet sneller en bruter is dan een X6M Competition. De kopers van dit soort auto’s willen gewoon het bruutste, snelste, duurste enz.
Het uiterlijk is gewoon mislukt. In het echt lijkt het een leipu project.
Voor mensen die hun BMW XM wegdoen voor de krachtigste versie, voor een prikkie wil ik hun wagen wel overnemen. Ik vind hem wel mooi.
Lekker Leepu bingen tijdens de kerst