BMW belooft dat er weer een tijdperk van ‘clean’ design aan zit te komen en dat zou goed nieuws moeten zijn.
Tsja, BMW. Afgelopen week kwam ik voor het eerst de neusgaten van een BMW XM tegen (die nog verlicht zijn ook) en opvallend is het wel, maar echt mooi is het niet. “Polariserend” is dan ook een gepaste term voor BMW design in 2023. Of het nou mooi of lelijk is, dat maakt eigenlijk niet uit. Want het zorgt in ieder geval voor meningen en hype. En BMW lacht ondertussen in hun vuistje, want ze blijven maar recordjaren draaien. Het lijkt de zelfverklaarde fanboys dus meer pijn te doen dan de daadwerkelijke kopers.
Clean design op komst
Toch worden de negatieve meningen niet allemaal genegeerd als het aan hoofddesigner Adrian van Hooydonk ligt. Die zegt dat de designtaal van BMW weer op het punt staat om te veranderen. En dat zou goed nieuws moeten zijn. Allereerst legt Van Hooydonk uit wat de reden is voor de huidige keuzes, alsook de keuzes die BMW altijd heeft gemaakt. Hij zegt namelijk dat BMW altijd op zoek is naar iets nieuws en baanbrekends. Zit wat in: je kunt zeggen wat je wil over het design van BMW, maar deel van de eenheidsworst is het zeker niet.
Volgens Van Hooydonk gaat het allemaal om vooruit kijken. “Design heeft vaak tijd nodig. De dingen die we nu mooi vinden, zijn niet per definitie over 10 jaar nog mooi. Andersom werkt het ook. Wat nu voor verschillende meningen zorgt, kan goed opdrogen.” Daarbij wordt natuurlijk een linkje gemaakt naar de ‘Bangle’-periode, wat voor de huidige periode de meest controversiële periode van BMW-design was.
Toekomst
Maar goed, de toekomst dus. BMW staat op het punt om hun design weer om te gooien. Volgens Van Hooydonk wordt ‘clean’ één van de speerpunten. Dan heb je het natuurlijk direct over de grille. “De BMW-grille heeft vele vormen en maten aangenomen in het verleden. We kunnen daar eigenlijk alles mee doen.” Wel bevestigt de Nederlandse ontwerper dat de grille beter in het geheel gaat passen en de algehele proporties beter bij de proporties van de auto gaan passen.
Er gaan al geluiden in de wandelgangen dat het design van de BMW i Vision Dee zoals hierboven de toekomst gaat schetsen. In ieder geval de brede, platte grille zou wel eens een intrede kunnen maken bij de aankomende BMW 3 Serie. We wachten af. (via TopGear)
martijnev zegt
Hoe nieren in de loop der tijd neusgaten werden. Wel mooi dat i Vision design.
jaapiyo zegt
Als de 5-Serie het nieuwe normaal wordt is dat dan wel weer een beetje jammer. Een auto die letterlijk selfies van je kan nemen maar geen i6 meer onder de kap heeft. Knaok.
560pk zegt
Klachten daarover moet je in Den Haag en/of Brussel zijn, niet bij BMW, die gewoon een 540 met 6 in lijn in de nieuwe 5 lepelt, ‘m alleen (vooralsnog) niet in NL/Europa gaat leveren.
jaapiyo zegt
Dat is inderdaad ook wel weer zo. Maar ja, linksom of rechtsom…doe mij maar een G30 540i.
dikkereinier zegt
Even geduld De M550 e is al aangekondigd. De M5 met achtcilinder zou zelfs ook als touring leverbaar zijn.
Rob zegt
Het is inderdaad weer tijd voor een nieuwe “neue klasse” bij BMW. Of bij een willekeurige andere autobouwer. Het wordt wel weer eens tijd voor een autobouwer die met een verfrissend ontwerp gaat komen dat mooi én toekomstbestendig is. Tegenwoordig is alles maar een verhoogde en opgeblazen hatchback met afzichtelijk grijs/zwart plastic om te verbloemen dat het ontwerp niet klopt.
Ik zag laatst de nieuwste Renault Mégane rijden. Wat mij betreft een “mooi” voorbeeld voor de hedendaagse auto. Op de persfoto’s lijkt het nog wat, maar in het echt is het plomp ding waar de verhoudingen zoek zijn. En over het interieur wil ik het al helemaal niet hebben… Daar zijn autobouwers wat mij betreft het gevoel helemaal kwijt… Tis zonder uitzondering allemaal grijs/zwarte treurnis met ridicule sfeerverlichting.
BMW heeft in ieder geval met het Vision concept een fraai ding neergezet. Een nette compacte sedan. Ik moet alleen nog zien hoe men dit gaat vertalen naar een productiemodel…. Maar wie weet gaat BMW daadwerkelijk weer eens een “Neue Klasse” neerzetten.
vopo zegt
Als ik die voor en achterbumper zie vind het alles behalve clean. Waarom moeten daar van die idiote rechte lijnen in geplaatst worden.
dikkereinier zegt
Klopt. In de standaard uitvoering icm met een donkere kleur vind ik dat ook storend. Gelukkig is in de M sport uitvoering dat beter opgelost
cdlop01 zegt
Totaal geen geslaagd ontwerp, niet chique, niet voornaam en kwalitatief ook weer stap terug, met name materiaalgebruik en ontwerp interieur. Veel reacties van, zelfs verstokte Bmw fans, opvallend negatief, zie o.a. comment section Car and Driver. Verkopen zal het ongetwijfeld maar Bmw en ook Mercedes kunnen echt niet meer aanspraak maken op premium bench mark met dit soort zoutloze invul oefeningen als de nieuwe 5 en m.i. in ieder geval qua uiterlijk, beter geslaagde nieuw E klasse.
dikkereinier zegt
Uw persoonlijke mening niet als feiten presenteren. U vindt het kennelijk geen geslaagd ontwerp en ik,ook een zelfbenoemde verstokte BMW liefhebber, ben zo vrij om daar anders over te denken. Maar goed eerst de auto op de weg aanschouwen. Verder is U stellig over de inferieure kwaliteit. Heeft U de auto al gezien? Veel auto journalisten roemen deze juist. Het zal dan ongetwijfeld ook de benchmark blijven. Mag ik vragen wat voor auto Uzelf rijdt? Als U de nieuwe 5 serie een zoutloos ontwerp noemt ben ik benieuwd naar uw eigen keuze.
karhengst zegt
Als je iemand constant met de hoofdletter U aanspreekt, getuigt dat er toch echt van dat zijn mening weldegelijk leidend is en een feit voor velen.
dikkereinier zegt
Zijn mening is niet betekenisvoller dan jouw mening. En een feit is per definitie niet een persoonlijke opvatting maar universeel geldend.
cdlop01 zegt
Lexus ES. En ja, op de website van Car and Driver is een video geplaatst van het interieur, kijk die video en oordeel zelf. Goedkope schermen en plastics, slordige afwerking stoelbekleding etc etc.
HZW zegt
De nieuwe 5-serie is ook gewoon een lelijke auto geworden.
Met een beetje goede wil, is er best wat te maken van een productie BMW i Vision Dee.
https://www.instagram.com/p/ClrevnMqT39/
JelmerS zegt
De bangle periode ben ik ook pas later gaan waarderen, en kopen als occasion; e60 e81 en nu voor de fun een e85. Ik denk niet dat ik over een paar jaar het huidige design wel ga waarden, tenzij er een nieuw tuin hek moet komen o.i.d.
Richmond zegt
Leclerc krijgt misschien een straf omdat hij Norris geblocked heeft in de tunnel.
jeroenm83 zegt
Leclerc rijdt bij Ferrari, niet bij BMW.
Aon zegt
Achja, het is maar een auto, Nieren klinkt al zo menselijk. Ik moet em eerst in het echie zien. nu zo op de persfoto´s, is hij niet wunderschon,