Nadat Samsung de smartphonemarkt al heeft veroverd, doet het nu een gooi naar de titel topleverancier van batterijen in accupakketten.
BMW koopt sinds 2009 lithium-ion batterijen in bij Samsung SDI, een dochter van de Samsung Group. Nu de productie van de elektrische i3 en i8 op gang komt, werd het tijd om de deal uit te breiden. Vandaag hebben beiden partijen in Seoul daarom een nieuwe overeenkomst getekend, waarmee enkele miljarden euro’s gemoeid zijn. Een specifiek bedrag werd niet genoemd.
Meer auto’s met stekker-aansluiting
BMW verzekert zich hiermee dat ze in de komende tijd genoeg lithium-ion-cellen krijgt aangeleverd voor in de accupakketten van de i3, i8, en toekomstige elektromodellen. Ook reguliere hybrides, zoals de aanstaande X5 plug-in hybrid, worden ermee uitgerust. BMW verwacht zelf dat hun vraag naar de batterijen met 20 tot 30 procent zal toenemen in de komende twee jaar.
Bij de presentatie van de deal werd door BMW-topman Klaus Draeger nog iets opvallends geroepen, namelijk dat de Duitsers batterijtechnologie van BMW en Samsung graag met andere merken willen delen:
“If Mercedes called us, we would be happy to find a way with Samsung SDI to supply them with battery cells.”
Het delen van batterijtechnologie, dat horen we de laatste tijd vaker. Ruim een maand geleden kondigde Elon Musk in een meme-geïnspireerde blogpost ook al aan dat Tesla een deel van zijn patenten openstelde voor derden. Fideel van ze, zo op het eerste gezicht, maar de ware reden is dat zowel Tesla als BMW schaalvoordelen willen creëren. En dat gaat het beste als je andere automerken ervan overtuigt om jouw hardware te gebruiken.
Terugkomend op Samsung SDI: dit is ook de batterijleverancier voor Fiat, die de accutechnologie toepast in de elektrische 500e en de LaFerrari. Renault haalt op zijn beurt weer accucellen bij LG Chem, en Tesla is al jarenlang klant bij Panasonic. Samsung SDI levert trouwens ook batterijen aan aartsrivaal Apple.
BMW en Samsung SDI sluiten de miljardendeal. Smile boys!
TheMaster zegt
-edit: on-topic aub-
norge zegt
Geen Mpower maar Korea Power op de achterkant dus..
Ram-G-maN zegt
Toch raar dat Renault bij aartsrivaal van Samsung de lithium-ion-cellen vandaan haalt. Samsung’s automotive zit potverdorie bij Renault-Nissan alliantie!
Ik ga ondertussen even aandelen halen van Lithium delvers.
maseratizzzzzzzz zegt
Als ze dit nou deden als compensatie, en in de m5/6 weer een v10 leggen vond ik het een goed plan.
michelinman zegt
En dan in plaats van MMI touchwiz…
michelinman zegt
@michelinman: Excusez-moi: bedoel iDrive
fejjie zegt
@michelinman: Same shit.
desalen zegt
@fejjie: different day
redbeams zegt
Misschien niet de goedkoopste maar panasonic heeft wel de meeste ervaring op het gebied van accu’s.
IJsblok zegt
@redbeams:
Varta ook
gregorius zegt
Dan weet ik nu ook dat ik geen BMW-Hybride troep moet gaan kopen. Als die batterijen net zo goed presteren (opgave vs werkeliijkheid) als al mijn apple producten, dan zal het wel waaaaaaardeloze troep zijn.