BMW gaat het komende jaar duizenden banen schrappen, zo liet een woordwoerder van het bedrijf gisteren weten. Bij BMW werken nu zo’n 107.700 mensen, om kosten te besparen zou de premium autoproducent voornamelijk de contracten met uitzendkrachten willen stopzetten. Daarnaast wil BMW bezuinigen op materialen, ontwikkeling en staff.
Volgens Der Spiegel gaat het om achtduizend arbeidsplaatsen, woordvoerders van BMW wilden dit echter niet bevestigen. Het Duitse merk kreeg onlangs al wat kritiek over een lagere winststijging, deze acties lijken een logisch gevolg.
Met dank aan iedereen voor de tips!
M Freak zegt
Zolang de mooie modellen er niet onder lijden, en ze niet de verkeerde wegsturen!
Kyanite zegt
Ga ze dan ook per direct stoppen met de X3, X5 en X6? Dat zou toch wel goed nieuws zijn.
binkie zegt
raar.. die auto’s zijn veel te duur voor wat ze bieden en worden goed verkocht.. en dan toch moeten bezuinigen..
Apache zegt
@ binkie
idd.
Maar besparen op ontwikkeling vindt ik toch wel veronrustend :( Dat is net het uithangbord van BMW.
Ron zegt
@binkie: als commercieel bedrijf zoek je continu naar manieren om goedkoper te werken en je winst te vergroten, ongeacht of je succesvol ben of niet. Dat BMW’s te duur zouden zijn voor wat ze bieden is geen feit maar alleen jouw mening. Het is aan iedereen de eigen keus of ze bereid zijn meer te betalen voor een BMW.
JH zegt
Ik ken een hoop mensen die bij BMW werken via toeleveranciers omdat BMW heel weinig mensen aangenomen heeft de laatste jaren (ken al een paar designers die bij BMW werken via een ander bedrijf) Is een beetje de trend bij de OEM’s de laatste jaren dusde contracten met de toeleveranciers zullen geschrapt worden zoals het artikel al zegt. Beetje raar is dat de werkdruk redelijk hoog is dus of BMW alles voor mekaar krijgt?
mark zegt
bezuinigen op ontwikkeling, premuimmerk
laat me niet lachen.
Whoohoow zegt
ik denk dat ze wel moeten bezuinigen na deze strop met die oerlelijke modellen als 3 serie sedan, 1 serie, x3, x5 en x6, en dan willen ze zeker concureren met Mercedes, geloof je hetzelf.
mischien moeten ze maar richten op de bestelbus segment, mischien zijn ze daar wel goed in.
CSL zegt
beetje kort door de bocht,
Daar staat tegenover dat BMW de productiecapaciteit in China en de Verenigde Staten juist uitbreidt. Deze twee landen beschouwt de BMW-directie als belangrijke groeimarkten. Door de kostenbesparingen van in totaal 6 miljard euro wil het merk de winst per auto weer op het niveau van de concurrentie brengen.
autoweek
9000cse zegt
WinstSTIJGING 3e kwartaal: 6,3%,
…..verwacht BMW nog altijd een RECORDWINST voor dit jaar,
…..schrapt 8000 banen: Fijne Kerst en Gelukkig Nieuwjaar!
In- en in triest!
Vincentvld zegt
Als de winsten met 6,3% stijgen betekent het nog steeds niet dat het bedrijf goed rendeert! Daarnaast moet elk bedrijf concurrerend blijven, als de kosten structureel hoger zijn dan bij de directe concurrenten betekent dat of minder marge of hogere prijzen (en dus minder afzet)
Ron zegt
Weinig mensen hier die het grote plaatje zien. Zou BMW vergeten zijn dat ze geweldige auto’s moeten blijven afleveren om de verkoopaantallen op peil te houden? Reken er maar niet op. Efficienter en goedkoper werken is het goed recht van elk commercieel bedrijf, of dat nu banen kost of niet.
@Whoohoow mag ik vragen waar jouw reactie op slaat?
BMW heeft dit jaar uitstekende zaken gedaan, zie voor de cijfers:
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?n=4 zo lelijk zijn de auto’s dus blijkbaar niet, als je de verkoopaantallen bekijkt.
Bestelbussen horen mijns inziens niet in het premium segment thuis, dat moeten ze fijn aan Opel, Renault, etc overlaten (ook al denkt Mercedes daar misschien anders over)
JPM zegt
Warom nemen jullie een gerucht als waarheid aan? Sterker nog jullie presenteren het in de titel alsof het een feit is.
autoblogger zegt
@JPM: de bronnen staan er mi duidelijk bij (woordvoerder + spiegel)
w0o0dy zegt
@JPM: volgens mij is Der Spiegel niet de beste krant, maar zouden ze dit soort berichten niet plaatsen als ze het niet gehoord hadden van managers of van mensen van de ondernemingsraad of de vakbond…..
Waarom zou BMW moeten bezuinigen? Genoeg hardcore fans, dus gewoon lekker de prijzen wat ophogen, komt het helemaal goed met die winst.
Silverarrow zegt
Was er een paar jaar geleden ook niet een merk (ik noem de naam liever niet want dat doet te veel pijn ;) ) dat ging bezuinigen op kwaliteitscontroles?
Ging dat toen ook niet mis, omdat de kwaliteit van sommige modellen daardoor sneller daalde dan de waarde van de aandelen van Spyker?
Ik hoop dat ze bij BMW weten wat ze aan het doen zijn…
Barry330cd zegt
Als zenog meer op kwaliteit gaan bezuinigen, dan is de BMW inmiddels echt te duur. Als ik zie wat Audi voor hetzelfde geld biedt, in ieder geval ben ik weg gemigreerd van BMW inmiddels. teleurgesteld in de matige kwaltiteit van het interieur voornamelijk en elektronicaproblemen.
heidekonijn zegt
@Barry330cd
Interessant, vertel..?
JPM zegt
@ autoblogger
ja maar het wordt niet bevestigd door BMW, dus blijft het een gerucht.
bj zegt
besparen op materialen, dus een hard en krakend van plastic gemaakt dash. ja dat wil ik wel zien in een bmw, kijken hoeveel auto’s ze dan verkopen
Barry330cd zegt
Ik kan je vertellen, dat het met name in de 5 serie echt een plastic hel is, waar je niet vrolijk van wordt gezien de prijs die er voor moet betalen. En de runflats zijn te hard waardoor comfort geen sterk punt is helaas. Waar BMW nog steeds erg goed in is zijn stuurgevoel en weggedrag. Maar als je een Audi of Merc ernaast zet, dan is het in NL onmogelijk om ten volle te genieten van de kwaliteiten van elk van deze 3, dus dan wil je gewoon een premium dash en goede stoelen etcetera.
Ari_M6 zegt
@ Kyanite
Jouw reactie slaat echt nergens op.
Dat ze met de X3 moeten stoppen, mee eens.
Dat ze met de X5 moeten stoppen, oneens.
Dat ding verkoopt erg goed en veel mensen vinden het een mooi ding.
Dan geef mij een rede om daarmee te stoppen.
Dat ze met de X6 moeten stoppen.
Ik snap niet waarom ze ermee zouden moeten stoppen als het iets nieuws is en dan tog aardig veel mensen het mooi vinden en dan zouden moeten stoppen.
on topic :
Als ze er meer winst mee kunnen maken en de modellen niet onder gaan lijden zal het wel goed zijn.
Maar ik denk dat de rest ook wel zo denkt. :D
Citrofiel zegt
Blijkbaar moet élk merk er aan geloven, als zelfs BMW dat al moet… De concurrentie is nou eenmaal stevig.
NuttelozeBPM zegt
En maar geld nr die ontwikkelingslanden sturen, nr die aapmensen terwijl men weet dat onze westerse toekomst niet zo rooskleurig is, hier zien we alweer zo een voorbeeld…
mashell zegt
Of dit nou wel zo slim is? Het is altijd goed om je organisatie strak en effecient te houden (anders wordt het een provinciehuis) maar als je zulke winsten maakt als BMW (die zijn in de categorie buitensporig) kan een bezuiniging op je ontwikkeling betekenen dat de kwaliteit of time-to-market van toekomstige producten inzakt en dat kost heel heel heel erg veel meer om weer goed te krijgen.
Rick dos zegt
Jeutje mensen niet gelijk allemaal zo gespannen reageren over het feit dat ze willen besparen op ontwikkeling…..
Waar het hier om gaat, is dat partners op het gebied van ontwikkelingen en toeleveranciers een grotere winstmarche behalen dan BMW. Dit zou impliceren dat de partners de onderdelen ook voor een lagere prijs aan BMW kunnen bieden. En aan dat prijsverschil wil BMW juist werken.
http://www.leftlanenews.com/bmw-falling-out-of-favor-with-suppliers.html
Dus niet gelijk in rep en roer mensen.
speedlimit zegt
“Daarnaast wil BMW bezuinigen op materialen, ontwikkeling en staff”
Niet alleen daarop wordt bezuinigd maar ook op het design…dit is o.a. al door de 1 en huidige 3 serie bewezen :)
9000cse zegt
@ Vincentvld
Leuk geprobeerd, maar je statement is niet veelzeggend, slecht beargumenteerd en te oppervlakkig. Probeer het nog een keer, maar dan beter. Succes.
9000cse zegt
@ Ron
Ik kan uit je reactie niet opmaken, of je ook mij bedoelt, maar ik voel me dan maar aangesproken.
“Efficienter en goedkoper werken is het goed recht van ieder commerciëel bedrijf, of dat nu banen kost of niet”.
Eens even kijken, of je het plaatje wel zo groot wilt zien als het is.
Norbert Reithofer heeft in september nog laten weten, dat er geen banen geschrapt zouden worden en dat deeltijdwerkers en uitzendkrachten beter betaald zouden gaan worden. Onwaarschijnlijk, dat een CEO dit ongefundeerd naar buiten brengt. Medewerkers geloven dit, verlaten zich daarop en worden door zulke woorden gerustgesteld. Dit vervang je drie maanden later niet door de maatregel om 8000 mensen werkeloos te maken.
Jouw hierboven aangehaalde opmerking is te kort door de bocht. Je bevestigt daarmee de nu opgeroepen gedachtengang van schaamteloze rendementsjacht over de rug en ten koste van werknemers. Deze 8000 mensen/gezinnen worden nu teruggegeven aan de overheid, die ze zal moeten betalen. Een bedrijf heeft ook nog zoiets als een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
En waar is de feitelijke noodzaak voor deze maatregel? BMW stevent af op een RECORDWINST van 3,75 miljard euro voor belastingen (+/- 6%, wat in deze branche bijzonder hoog is) en behaalt een nieuw verkooprecord. Het feit ligt er echter, dat het procentuele resultaat van aardsrivaal Mercedes (+/- 9%) niet geëvenaard wordt. En daarin ligt nou de clou!
De bekendmaking resulteerde in een koersstijging van het BMW-aandeel van +/- 5%! Door wie veroorzaakt? Door de aandeelhouders!
En nu het vervolgscenario:
“Operatie min 8000” succesvol uitgevoerd? Reithofer is na Wendelin Wiedeking uitgeroepen tot manager van het jaar 2008. Bonus: € 37.500.000,- Is natuurlijk verantwoord, want een bijzondere prestatie mag natuurlijk bijzonder beloond worden. En niet zeuren, want het gaat maar om 1% van de gerealiseerde winst.
Ik krijg hiervan echt een slechte smaak in mijn mond.
Michael zegt
NuttelozeBPM, wat!?!?
lincoln zegt
zie je wel ..
en jullie maar denken dat Spyker een zeepbel was ..
dit is van world-online formaat ..
blij dat ik niet in BMW geinvesteerd heb ..
GOD zegt
hopelijk trappen ze die jingle bangle der ook uit
motjo zegt
Zolang de mooie modellen er niet onder lijden, en ze niet de verkeerde wegsturen!
motjo zegt
Ik kan uit je reactie niet opmaken, of je ook mij bedoelt, maar ik voel me dan maar aangesproken.
“Efficienter en goedkoper werken is het goed recht van ieder commerciëel bedrijf, of dat nu banen kost of niet”.
Eens even kijken, of je het plaatje wel zo groot wilt zien als het is.
Norbert Reithofer heeft in september nog laten weten, dat er geen banen geschrapt zouden worden en dat deeltijdwerkers en uitzendkrachten beter betaald zouden gaan worden. Onwaarschijnlijk, dat een CEO dit ongefundeerd naar buiten brengt. Medewerkers geloven dit, verlaten zich daarop en worden door zulke woorden gerustgesteld. Dit vervang je drie maanden later niet door de maatregel om 8000 mensen werkeloos te maken.
Jouw hierboven aangehaalde opmerking is te kort door de bocht. Je bevestigt daarmee de nu opgeroepen gedachtengang van schaamteloze rendementsjacht over de rug en ten koste van werknemers. Deze 8000 mensen/gezinnen worden nu teruggegeven aan de overheid, die ze zal moeten betalen. Een bedrijf heeft ook nog zoiets als een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
En waar is de feitelijke noodzaak voor deze maatregel? BMW stevent af op een RECORDWINST van 3,75 miljard euro voor belastingen (+/- 6%, wat in deze branche bijzonder hoog is) en behaalt een nieuw verkooprecord. Het feit ligt er echter, dat het procentuele resultaat van aardsrivaal Mercedes (+/- 9%) niet geëvenaard wordt. En daarin ligt nou de clou!
De bekendmaking resulteerde in een koersstijging van het BMW-aandeel van +/- 5%! Door wie veroorzaakt? Door de aandeelhouders!
En nu het vervolgscenario:
“Operatie min 8000″ succesvol uitgevoerd? Reithofer is na Wendelin Wiedeking uitgeroepen tot manager van het jaar 2008. Bonus: € 37.500.000,- Is natuurlijk verantwoord, want een bijzondere prestatie mag natuurlijk bijzonder beloond worden. En niet zeuren, want het gaat maar om 1% van de gerealiseerde winst.
Ik krijg hiervan echt een slechte smaak in mijn mond.
motjo zegt
Jouw reactie slaat echt nergens op.
Dat ze met de X3 moeten stoppen, mee eens.
Dat ze met de X5 moeten stoppen, oneens.
Dat ding verkoopt erg goed en veel mensen vinden het een mooi ding.
Dan geef mij een rede om daarmee te stoppen.
Dat ze met de X6 moeten stoppen.
Ik snap niet waarom ze ermee zouden moeten stoppen als het iets nieuws is en dan tog aardig veel mensen het mooi vinden en dan zouden moeten stoppen.
mark zegt
produceren in lage loonlanden en bezuinigen op ontwikkeling zijn de beste ingredienten om kwaliteit te produceren.
En dan vragen ze tot 50000 euro voor een 1 reeks bmw, Stel jij je geen vragen dan???
Goed bezig, Laat mij Mercedes of Audi maar een premuimmmerk noemen.
mark zegt
Dan noemen ze een Audi een veel te dure VW. jongens toch
Ron zegt
@9000cse: ik doelde meer op de mensen die al meteen beginnen te roepen dat het dashboard dan binnenkort wel van slecht plastic zal zijn, en dat de kwaliteit achteruit zal hollen.
Ik ben het volledig met je eens dat een bedrijf duidelijk moet zijn tegen de medewerkers, je kan en mag niet zomaar iets beloven om er een paar maanden later weer op terug te komen.
Met mijn opmerking bedoelde ik dat ik het logisch vindt dat bedrijven continu kijken naar manieren om hetzelfde resultaat goedkoper te realiseren, ook als al een grote winst wordt behaald. Daarom zijn het eenmaal commerciele bedrijven.
Dat die 8000 medewerkers dan zouden worden “teruggegeven aan de overheid” kan ik niet met je eens zijn. Als je jezelf op je werk onmisbaar heb gemaakt, word je niet weggestuurd, en als je werkelijk goed ben in je vak, kan je altijd werk krijgen nog afgezien van het feit dat BMW als het zover komt vast wel hulp biedt bij het zoeken naar ander werk.
@Motjo: wat zit jij te mekkeren en reacties van anderen te kopieren? Ga toch fietsen man
Ron zegt
@lincoln ik begrijp dat jij dus niet graag investeert in een prima presterend bedrijf met uitstekende winstcijfers? In wat voor bedrijven investeer jij dan wel? ;)
Turbopaultje zegt
Ook BMW ontkomt er niet aan de onderneming struktureel aan de veranderende toekomst aan te passen. Reductie van arbeidsplaatsen is echter the easy way……….
heidekonijn zegt
@Barry330cd
Van die runflats heb ik ook al een paar keer gehoord, zelfs al dat het storend zou zijn bij een mini (vind zelf van niet maar ook nog niet echt lang mee gereden). Recent ook van electronica. Benieuwd of ze het straatje van Daimler ingedraaid zijn (en waar Daimler zelf blijkbaar uit aan het rijden is)..
NuttelozeBPM zegt
@Michael
je leest het goed, het is zo, het is een kwestie van tijd eer dat hier alles nr de vaantjes is…..
pimmert zegt
@w0o0dy: Der Spiegel is een van de betere tijdschriften, dus daar zal het niet aan liggen. De vakbonden waren ook hiervan op de hoogte, het werd alleen nog geheim gehouden. Mogelijk heeft een vakbond het naar buiten laten komen omdat BMW ineens 8000 ipv afgesproken 3000 banen wilde schrappen, en enkel vanwege kostenbesparing, niet vanwege een verbeterd productieproces van de 7 serie, wat ze eerst hadden genoemd.
@motjo: “Een bedrijf heeft ook nog zoiets als een maatschappelijke verantwoordelijkheid”
Als ik een ding wens voor het volgende jaar, is het dat deze spreuk van motjo ook werkelijkheid wordt. Ongeveer sinds het begin van de 20e eeuw is er begonnen aan de opbouw van verantwoordelijkheid van werkgevers voor hun werknemers, met de simpele logica dat dat gezonde werknemers beter werk leveren. Helaas is dan weer aan het eind van de 20e eeuw met de afbraak begonnen, en krijgen we situaties als deze.
Overigens in de papieren versie van Spiegel nog een mooi stukje hoe tot aan het jaar 2000 de minimum en top inkomens tegelijk stegen, sindsdien zijn de minimuminkomens alleen gedaald en de topinkomens driedubbel gestegen. Dit creeert een gigantisch probleem voor de staat (hoe gaan zo veel mensen met een laag inkomen betalen voor een goede studie van hun kinderen?), en is de lange termijn funest. Helaas zit de gemiddelde CEO hier niet mee (er zijn gelukkig ook goede voorbeelden, bijv. de topman van drogisterij “dm” let bijzonder goed op de maatschappelijke rol van een groot bedrijf als het zijne)
Vlak voor kerst een ontslaggolf naar buiten te laten gaan is een goede manier om van de loyaliteit van je personeel af te komen. De meest competente werknemers weten heel goed dat ze ook ergens anders aan de bak kunnen komen en zullen een bedrijf dat slecht met zijn personeel omgaat vrij snel verlaten. Een mooie manier om je bedrijf om zeep te helpen!
Over ontwikkeling en materiaalkosten vermeld het Spiegel artikel niets of ik heb er over heen gelezen. Ook daar lijkt me sparen niet de juiste manier. Net als productie in de VS verleggen. Salarissen daar zijn goedkoop op het moment, maar de kwaliteit is er ook naar. BMW hoeft maar heel even naar de Daimler-Chrysler ramp te kijken om te zien hoeveel geld die “goedkope” productie kan kosten, plus nog eens de imagoschade door kwaliteitsproblemen in “goedkope” producten als de M-serie.
fr@nk01 zegt
Het is uiterst link, ja erg naief om te veronderstellen dat je onmisbaar bent voor je werkgever, dat ben je nooit neem dat maar van mij aan…
en gelukkig maar anders stort het bedrijf ineen mocht jij het verlaten.
Ergo is het feit dat je denkt ergens anders weer makkelijk aan de slag te kunnen gaan, terwijl het in de praktijk echter geheel anders en gemeen hard kan zijn.
In de autobranche werken veel gespecialiseerde werknemers die al jaren bij dezellfde onderneming werken
(heb ooit stage gelopen bij Vw in Wolfsburg).
Dat betekend dat zij dus bij de concurrent moeten gaan solliciteren, mocht de sollicitand bekwamer zijn, dan zou de oude werknemer er dan uitvliegen…lood om oud ijzer dus.
Je kan een openstaande vakature invullen, maar dat wordt moeilijk voor 8000 sollicitanten.
Dus omscholing, dat is niet altijd even prettig.
Doet me denken aan Fokker indertijd.
Daimler beloofde veel, na een jaar werd het machtige Fokker failliet verklaart.
lincoln zegt
@Ron .. ik bedoel investeren in de vorm van een auto ..
Ron zegt
fr@nk01: wat je zegt heeft absoluut een kern van waarheid, maar toch ontkom je er niet aan dat bedrijven nou eenmaal met zo min mogelijk werknemers willen werken. Dat is vervelend voor de werknemers, soms oneerlijk, maar helaas.
@lincoln: dan nog kan ik je niet volgen, een BMW is relatief helemaal geen slechte investering als je bijvoorbeeld voor een 3-serie gaat, daar krijg je in de tweedehand nog erg veel voor terug en je heb al die tijd in een geweldige auto gereden :D
fr@nk01 zegt
eeuuh,…wat is nu trouwens de definitie van een “premium” merk.
Honda bv. is een kwaliteitsmerk, die top produkten ontwikkelen, die op geen enkele positie onderdoet bij bv. Bmw, die erkenning is overal ter wereld merkbaar behalve, misschien, in het -overbeschermd en zichzelf (autoindustrie) verhevend voelend – europa.
Ik ben het helemaal eens met een opmerking als “50000 voor de 1-serie vragen is absurd”…, toegegeven er zullen ongetwijfeld mensen zijn -wat beziellen zij, emotie..- die imo zichzelf laten besodemieteren, en er een aanschaffen, neemt toch niet weg dat een degelijk bedrag voor een dergelijke auto nimmer de -rationele- waarde kent die dit op basis van bv. produkt-analyse te bieden heeft.
Kijk, in mijn vak heb ik de “onhebbelijkheid” om in diverse autos te mogen/kunnen rijden, uiteindelijk heb ik zelf euh lease…gekozen voor de Honda
Accord 2.2i Ctdi executive, nieuwwaarde 40k, echt een geweldige -compleet uitgeruste- auto, met een beul van een d-motor, een van de beste die tot noch toe zijn ontwikkeld.
Weinig merken in europa bieden zoveel voor relatief zo weinig…
Dus nogmaals: wat is dan premium….
Ron zegt
@fr@nk01: jij noemt het een “onhebbelijkheid”, ik noem het een “voorrecht” om in zoveel verschillende merken auto’s te mogen rijden. ;)
Japanse merken als bijv. Honda en Toyota zijn oerdegelijk, technisch gezien bijna perfect. Maar toch weten ze bij mij en heel veel andere autoliefhebbers geen enkele vorm van emotie los te maken, als je mij in een Honda Accord zet vind ik die erg lekker rijden, thats it. Rijd ik vervolgens in een BMW 330i, dan gebeurt er iets heel anders; na een paar minuten betrap ik mezelf erop dat ik met een smile van oor tot oor door de bochten aan het sturen ben.
Wat is dus premium? Goeie vraag… een stukje x-factor wat de japanse merken (afgezien van een verdwaalde Lexus) nog niet weten los te maken, een andere reden voor de uitstekende verkoopcijfers van luxemerken zoals BMW kan ik niet verzinnen.
fr@nk01 zegt
Zal dat het verschil zijn…zeker van niet.
Zodra ik in “mijn” Honda stapt, met al zijn luxe, zijn “hoge fijne drive gevoel” kan ik en velen met mij, enorm genieten.
Onlangs nog met 3 collegas naar duitsland gereist, ruim 1000 km in 2 dagen, geen krimp te bespeuren tijdens de snelle reis…krachtig, koersvast, stil, ruim, ad rem reagerend op ieder snelheidswijziging, dat enorme gevoel van zekerheid, degelijkheid en betrouwbaarheid.
Telkensmaal weer waardeer je deze Honda en stap ik -na gedane arbeid- voldaan met een big smile er weer uit, alsware de uitdrukking meegeven van “goed gedaan jochie…”
Ok, nemen we de Bmw 325 d, qua configuratie en prestaties vergelijkbaar -maar minder fijn, minder geraffineerd draaiend, dieselgedrag- , inclusief alle opties van de Honda komt de Bmw op..€.56.000 euro…
Dat is dus 16.000 meer tov. de Honda, ofwel 40%..is dat te rechtvaardigen, nooit niet. Ook niet met een Bmw-badge op de neus.
Bij een (lease)budget van €40k is de keuze trouwens echt niet moeilijk, integendeel, eigenlijk heel simpel.
9000cse zegt
Premium heeft óók te maken met prestige, image, “verschijnings- en voorrijwaarde”. En met wat mensen er in meerderheid van denken.
Het gaat er ook om hoeveel je bereid bent ervoor te betalen. In feite is het een nogal gecompliceerd begrip.
De basis bestaat natuurlijk uit superieure techniek en de beste materiaalsoorten. Maar nu meen ik fr@nk01 al te horen zeggen: En dat heeft mijn Honda in vergelijking met de BMW 325 d ook! Jawel! Dat is ook zo, maar het verschil is, dat er maar weinig mensen bereid zullen zijn voor die Honda dat bedrag neer te tellen.
Je kunt er ook als volgt naar kijken: Toyota bouwt uiterst betrouwbare, degelijke en kwalitatief hoogwaardige auto’s. En toch hebben ze voor de “Premium”-auto’s (Lexus) gekozen voor een andere merknaam. Ondanks dezelfde betrouwbare, degelijke en kwalitatief hoogwaardige auto’s, zouden potentiële klanten mogelijk niet bereid zijn die bedragen te betalen, indien er een Toyota-embleem op zou staan.
En ook in het verleden waren er hiervan duidelijke voorbeelden:
General Motors produceerde op basis van een en dezelfde en uitwisselbare techniek Chevrolets, Pontiacs, Oldsmobiles, Buicks en Cadillacs. Alleen had het ene merk meer prestige dan het andere en kon er een hogere prijs voor worden gevraagd. Voor Amerikanen was een Cadillac zelfs premium, al rammelde hij na 2 jaar net zo hard als een Chevrolet.
fr@nk01 zegt
M.a.w. het zit dus tussen de oren verborgen, niets van rationeel of visuele keuze nog minder van intellectueels meer dus instinktmatig, ok.
Relativerend kom ik erachter dat het ook iets moet zijn met het oergevoel…of zoals duitsers vaak zeggen “bei uns im heim ist alles besser”, maw. het “europeaan zijn” gevoel.”
Dichtbij huis is beter dan veraf.
“beter een goede buur dan een verre vriend”…
Gek dan toch dat Honda”s werelwijd wel uitstekend worden verkocht en de Accord in de vs lange tijd -bij tijd en wijle zelfs- als meest verkochte auto stond genoteerd en daar ook als premium-car wordt gepresenteerd.
Eerlijk gezegd…ik begrijp dat hele premium gedoe steeds minder. Volgens mij is het gewoon verkoop propaganda…als je het telkens maar weer herhaalt, dan denken mensen dat zoiets waarheid is gedragen zich ernaar en hun denkwijze is hiermee beinvloed en verklaard.
Van de (Auto)week las ik een vreemde vergelijkingstest tussen een Mazda, een Nissan en een Bmw. Ik zal je de techn. details besparen(of koop anders zelf), het uiteindelijke oordeel luide:
“voor een kleine dertig mille minder dan de x3 krijg je de sleutels van de cx-7, doet weinig onder voor die van de bmw, dijk van een motor…sportief..blabla…bovenmodaal..blabla…ruimste…blabla…als totaalpakket is de cx-7 het meest intressant…punt
Gut, ..ik hou toch maar mn Honda Accord 2.2 Ctdi Executive voorlopig…
W8 nl op de boxer-diesel van SUBARU….volgens hun de sensatie voor 2008***fijne dagen * fantastische *autoloze *jaarwisseling***
fr@nk01 zegt
…en ik maar denken dat de JAZZ de beste auto van de wereld is…
(volgens Autoweek-trophee)
Ben dus ook al gebrainwashed…sukkel he.
Rick dos zegt
Zullen we de blabla’s dan maar even invullen?
De X3 is en blijft de benchmark waar het gaat om rijkwaliteiten. Het onderstel is
wellicht aan de harde kant, maar rijeigenschappen en motorprestaties zijn boven
iedere twijfel verheven. Een dynamischer SUV is bijna niet denkbaar. De Nissan
Murano verwijst-ie wat dat betreft dan ook tamelijk eenvoudig naar de tweede
plaats. Die heeft een te soepel onderstel om dynamische rijkwaliteiten tentoon te
spreiden en een te gevoelloze besturing. De Amerikaanse genen verloochenen
zich niet. De Japanner heeft echter een geslaagder uiterlijk, en een futuristisch
ogend interieur dat meer ruimte geeft aan z’n inzittenden. Maar hij mist zaken als
een navigatiesysteem, een remassistent en een boordcomputer. Voor ruim zestig
mille zouden die zaken best aan boord mogen zijn. Hij eindigt achter de BMW.
Voor een kleine dertig mille minder dan de X3 krijg je de sleutels van de Mazda
CX-7. Die heeft in Executive-uitvoering een standaarduitrusting die weinig voor
die van de BMW onderdoet, een dijk van een turbomotor en een tamelijk sportief
onderstel die hem bovenmodale rijkwaliteiten verlenen. Bovendien is de Mazda
de ruimste van het trio en al die ruimte is ook nog eens fraai verpakt.
Als totaalpakket is de CX-7 dus het meest interessant. üs
Rick dos zegt
O, en om de term “premium” wellicht te verduidelijken…..
“Het is de merknaam van de X3 die de hoge aanschafprijs van meer dan € 76.000 aanvaardbaar maakt. Want BMW staat voor rijkwaliteiten die door een ringetje te halen zijn en
bovendien bouwen de oosterburen kwalitatief hoogwaardige
auto’s. Op beide aspecten verwijst de X3 de andere twee testauto’s naar het tweede plan.”
fr@nk01 zegt
…”en toch een lelijk eendje…in dit gezelschap”…
attenoy…blijft vreemd.
en dank Rick voor je asisstentie…niet persoonlijk opvatten hoor, vergeet weleens je bmw dna…:-)
Rick dos zegt
Attenoy? Of bedoelde je wellicht attenooie?
Ik vat het ook niet persoonlijk op hoor. ;) Ik krijg alleen de kriebels als mensen een half verhaal verkondigen, waar het hele verhaal een ander plaatje vertoond. ;)
En dat het een lelijk eendje is zal ik niet ontkennen, dat zal ik zelfs bevestigen. Kijk, daar gaat mijn zogenaamde BMW dna. :)
Rick dos zegt
Dan moet je zelf ook niet een fout maken Rick….
Vertoond=vertoont.
fr@nk01 zegt
…en ik vergeet ook niet dat dit een Nederlandse versie van AutoBild blijft…
Gek he, mijn zwager is van Hindust./Suri. afkomst..echt waar..zweerde op zijn duitse auto…status hier..en daar..geen dome jongen, afijn.
Ze bouwen een huis in Paramaribo, want daar willen zij hun oude dag vertoeven en kochten daar meteen maar een dikke Toyota landkruiser. en
Wat denk je…plotseling is alles Toyota.
Toyota voor en T erna…de beste auto ter wereld.
want volgens hem (en hij kan t weten) zijn ze daar in de states compleet lierus over die bak. Status ..hoor je nooit meer over…ja zijn status…:-)
ik blijf glimlachen want ooit roemde ik over die T….
fr@nk01 zegt
Ey Rick, de clou v.h.verhaal had betrekking op het (rationele)eind oordeel…dus het hele plaatje wordt toch:
..en de winnaar is: de Mazda…nietwaar.. of moet ik de redactie benaderen..nemen ze me/ons in de maling…
niet te moeilijk doen he Rick, “t is Kerstnacht..
fr@nk01 zegt
mijn zoon van 14 vindt attenoy hipper…maar goed, dat zal je me wel vergeven, nietwaar, Rick jongen.
Super zegt
volgens mij ging de kwaliteit van mercedes autos halverwege jaren 90 behoorlijk achteruit na zo’n “cost cutting” programma, hoop voor bmw dat ze dat kunnen vermijden.