Vanaf nu gaan er geen koeien meer geslacht worden als het aan BMW ligt: het merk gaat vegan.
Er zijn voldoende redenen om eens kritisch te kijken naar hoe veel de wereld afhankelijk is van dierlijke producten. Een koe is een veelzijdig dier, maar industrieel gezien is dat juist het grote probleem van een koe. Eerst zuig je hem leeg om melk en zuivel te produceren, daarna slacht je hem om het vlees te kunnen eten en dan blijkt ook de huid nog nuttig. Bijvoorbeeld voor auto’s: gefabriceerd koeienleer is een dure optie op vele auto’s.
Leer in auto’s
Net zoals het op gang komen van vleesvervangers in plaats van een beefburger, kun je leer vervangen door kunstleer. Ook daar zijn dusdanig veel stappen gemaakt dat je ook dat hoogwaardig kan laten aanvoelen. Tevens is het goed voor statements dat jij de wereld beter gaat maken. Zoals BMW nu doet. Het Duitse merk kondigt aan volledig vegan te gaan.
Kunstleer
Tenminste, er gaat geen gebruik gemaakt meer worden van gevilde koe om stoelen en dashboards te maken. BMW claimt dat ze nu pas zeker weten dat kunstleer hetzelfde gevoel oplevert als echt leer. Bovendien was een slechte eigenschap van kunstleer dat het vaak sneller slijt. Zo is een kunstleren stuur bijvoorbeeld sneller gevuld met slijtageplekken dan eentje van echt leer. Dat verandert nu en BMW gaat over op een vegan dieet. Van sojamelk en tofu in de kantine tot veganistisch leer in interieurs. Oké, het tofudieet misschien niet direct, maar diervrije interieurs dus wel.
Milieu
Niet alleen kan het kunstleer volgens BMW het echte leer prima benaderen, ook is het beter voor het milieu. Volgens BMW is het gebruiken van duurzame alternatieven voor leer een reductie van 85 procent CO2e vergeleken met echt leer. BMW zegt dat zo’n 80 procent van hun totale ecologische voetafdruk te wijten was aan het vee dat ze gebruikten voor leer. Dan valt er inderdaad veel te winnen en dus is vegan gaan een logische stap voor BMW.
Vanaf nu dus geen dieren meer in je BMW en MINI-interieurs. Ook bijvoorbeeld vloermatten gaan volledig vegan, al beweert BMW dat ze voor stoffen bekleding al goede milieuvriendelijke alternatieven hadden. Enfin, voor de ecologische voetafdruk een wijze zet.
Nemus zegt
Eerlijk; ik vond hun Sensatec waanzinnig goed aanvoelen. Net zo fijn als leer. Had zonder problemen mijn wagen ermee besteld, maar de top iX3 uitvoering heeft standaard leder.
Eerlijk: ik snap het wel.
lekkerlinksrijden zegt
Is dit ook nog goed te hergebruiken in de praktijk? Ik heb echt geen idee.
Robert zegt
Goeie vraag. Als het alternatief een of ander composiet blijkt te zijn (wat me niks zou verbazen, gezien de eisen) kan dit wel eens net zo moeilijk te recyclen zij als, pak-em-beet een leeg appelsientje-pak.
karhengst zegt
Goede stap. Het standaard leder wat je in de volumemodellen vindt is sowieso niet van nep te onderscheiden.
tortuga zegt
Wat ziet dat stuur er raar uit…
Het is wel fijn dat ze alternatieven zoeken op alle vlakken.
alloallo zegt
Wat een nonsens! Kunstleder is pvc en leder is het upcyclen van een afvalmateriaal.
Ik ben blij met mijn echt lederen interieur in mijn tesla.
bimmerpost zegt
Tesla levert sinds 2018 ook alleen maar vegan interieurs. Daarnaast is dat gemaakt uit gerecyclede kunststoffen.
stekkerkoning zegt
Dat vanzelfsprekend tot groot genoegen van @jaapiyo, die al in 2017 kond deed van deze modegril. https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-teslas-stoelen-geen-spieren-meer-kunnen-kweken-100705
alloallo zegt
After market zijn mooie oplossingen in leder te koop
blogie zegt
Ik dacht dat Tesla’s ook synthetisch of vegan keer hadden, of is dat enkel vanaf een bepaald model jaar?
Je kan het zien als afvalmateriaal maar als de gehele trend “ minder vlees dus minder koeien” is, zal er ook minder “afval” zijn. Overigens denk ik niet dat het leer enkel een restproduct is, volgens mij worden er genoeg koeien geslacht enkel voor het leer.
alloallo zegt
Neen! Vlees heeft een hoge waarde m. Terwijl lederhuiden niet kostbaar zijn.
Koeien worden nooit geslacht om hun huid.
Cynisch is het feit dat vooral stieren worden geslacht omdat zij geen melk geven
jippie zegt
Wat gaat er nu met al die koeienhuiden gebeuren als ze niet meer voor BMWtjes gebruikt worden?
alfa147ti zegt
Dan gaat ze er leren tasjes van maken, die je om je middel kan doen.
dawwg zegt
Om je schouder … en je krijgt er meteen een spraakgebrek bij !
kennone zegt
Is het niet zo dat de koeien al geslagd waren voor consumptie en dat de huid daarvan dus overblijft??
z4coupe30si zegt
Die koeien waren geslaagd voor hun HAVO diploma
kennone zegt
VMBO incl. dyslectie op een niveautje 100, dan valt het wel mee he.
alloallo zegt
Yes, leder is slachtafval
RobTWo zegt
Net alsof soja goed voor het milieu is. Ieder jaar wordt er 120 vierkante kilometer oerwoud gekapt voor het verbouwen van soja. En dankzij Bolsonaro wordt het steeds meer.
Stefje zegt
Moet je er wel bij zeggen dat dat is om de dieren te voeren die we afslachten. Dat wordt dus een stuk minder.
arta zegt
Voor veevoer!!!! Voordat die koe een biefstuk is geworden moet er moeilijk veel voer in. Dat is onder andere soja. En daarom wordt er vooral soja verbouwd.
Als de mensheid vegan zou zijn was honger de wereld uit.
mashell zegt
Inderdaad, als we de soja direct aan de mens zouden voeren in plaats van de omweg door het eerst aan een koe te voeren hadden we er veel minder van nodig.
Brol zegt
Nog wat meer plastiek afval in de oceanen ?
faalhaas zegt
Ik ben meer van de Japanse walvispenisleer.
Rob zegt
Een ieder die graag een glas melk drinkt, zijn boterham met kaas belegt of een biefstukje bakt zou ook dierlijk leder moeten willen in zijn BMW. En er staat nog een grote leerlooierij in Nederland, in Lichtenvoorde. Misschien wel de enige op deze schaal in Nederland? Dus in het kader van de werkgelegenheid moeten we ook leder willen in BMWs.
Maar goed: de decadente consumenten van West Europa vinden dierlijke producten vandaag de dag moreel onverantwoord. Echter, voor de BMWs van deze wereld zijn dierlijke producten vooral een irritante smet op hun CO2 footprint rekensommetjes en hun ESG ratings. BMW weet ook wel dat hun beslissing per saldo niks oplevert, maar het staat wel goed in de brochures. Ik vraag me dan weer af of ze dit nieuws ook wereldkundig maken in bijv. China, waar de opinie over dierlijke producten nogal anders is. Maar dat terzijde.
O ja, dit ook geheel terzijde; eet toch eens wat meer kalfsvlees mensen. Al die arme kalfjes belanden in de maag van een Fransoos of Italiaan. Dat wil je ze toch niet aan doen?
alloallo zegt
Waalwijk heeft ook leerlooierijen
kniesoor zegt
Oto met standaard bekleding bestellen en echt leder laten nabouwen. Hebben we in NL een aantal heel competente bedrijven voor. Probleem opgelost.
lecomte zegt
Gewoon weer ouderwets velours bekleding aanbieden, zoals vroeger. Verzonnen probleem opgelost.
ab1963 zegt
Ja velours. Altijd mooi en comfortabel. Laat maar komen.
Zilvergrijs metallic lak met blauw velours interieur, schitterend.
lexis zegt
Goh, is een trend die al langer bezig is, Volvo en Merc doen het al langer. Veel merc lease bakken zijn uitgevoerd in zogenaamd Artico leder en BMW heeft al een tijdje zijn sensatec. Pff het voelt nog steeds aan als plastiek maar van ver lijkt het op leder. Maar misschien is het wel duurzamer want de Dakota en Vernasca leders zijn immers van de laagste kwaliteit die er bestaat. Onze 4 serie had al slijtplekken na 15k op de sportzetels in dakota leder daarnaast hebben ook een mini f56 , versnellingspookje zogezegd met leder overtrokken maar is ook kunstleder en na 60k pelt dat gewoon af, sjiek is anders. Dat was wel even anders in mijn vorige lexus die nog een full semi analine leder interior had dat mooi natuurlijk verouderde, koste ook wel wat. Is de zoveelste truc van de premium garde om meer geld in het laadje te krijgen. Oké een auto heeft tegenwoordig een relatief kort leven en is echt leder misschien niet meer te verantwoorden ivm het dierenwelzijn maar er gaan echt niet minder koeien geslacht worden hierdoor.
lecomte zegt
Leuk weetje, dat Artico leder van Mercedes is eigenlijk hetzelfde als MB-Tex, wat vroeger alleen leverbaar was in de taxi uitvoering van een Mercedes model. Goedkoop en makkelijk schoon te maken in vergelijking met stof. Net zo mooi als leder? Nee.
osmo zegt
“BMW zegt dat zo’n 80 procent van hun totale ecologische voetafdruk te wijten was aan het vee dat ze gebruikten voor leer”
BMW heeft toch geen vee? Leder is een afvalproduct van de vleesindustrie. Dat vee zal gekweekt en geslacht blijven worden, ze kunnen nu alleen doen alsof ze groener dan gras zijn omdat ze geen link meer hebben met de vleesindustrie.
tuutertuuter zegt
Dit is gewoon “greenwashing”. Een bedrijf als BMW heeft helemaal niks te doen met “duurzaamheid, voetafdruk, ecologisch”.
Het zijn dikke luxebakken van 1,5-2 ton, gemaakt voor hoofdzakelijk lekker in je eentje 5 vierkante meter op de straat te bezetten, genietend van alle luxe die je voor die halve ton ontvangen hebt.
Deze bedrijven denken dat ze op deze manier hun hoofd boven water houden, maar vroeg of laat is er niks meer van hun identiteit over, en kan het de consument geen reet schelen of ze in een made in China plastic ecomobiel zitten met een blauw-witte badge, of wat voor andere dan ook.
406_v6 zegt
Gewoon velours en pluche bekleding terugbrengen, dat is zomer én winter een stuk aangenamer, hoef je geen koeien voor te slachten, niks geen chroom of andere middelen te gebruiken om de huiden te looien, win-win!
Hupke zegt
Wie beslist zoiets? Een of andere woke paarse broek die zelf met de fiets komt werken? Wie besteld overigens nep leer? Neem dan toch gewoon stof. Er is toch niets goorder dan bij Avis of Sixt een “premium” hatchback oppikken en tegen dat je aan je hotel bent naar de deur van de wagen te moeten zwemmen.