Godzijdank, de achtcilinder is nog niet dood.
Terwijl je vijftien jaar geleden de kleine X-Type aanvankelijk alleen met V6 kon krijgen, kun je tegenwoordig zelfs bij Jaguar terecht voor een XJ met tweeliter viercilinder. Alles moet kleiner en zuiniger en dat lijkt ten koste te gaan van die heerlijke gorgelende achtcilinders. Momenteel heeft Jaguar-Land Rover namelijk een moderne viercilinder, de zogenaamde Ingenium-motor, waarop ook de toekomstige zespitters gebaseerd zullen zijn. De achtcilinder in de topmodellen is echter behoorlijk op leeftijd aan het raken en zelfstandig een nieuwe V8 ontwikkelen is vermoedelijk te kostbaar.
Gelukkig lijkt er nu zicht op een nieuwe V8 voor de Britse merken. Volgens Autmobile Mag zijn BMW en Jaguar-Land Rover zo goed als rond over de levering van Duitse achtcilinders. BMW zou werken aan een nieuwe 4.0 V8, die de huidige 4.4 twin-turbo V8 uit onder andere de M5, M6 en X5M moet gaan vervangen. Dit blok zal niet alleen krachtiger zijn dan de 5.0 V8 met supercharger van JLR, maar vooral ook een heel stuk zuiniger.
Daarmee lijkt de toekomst van achtcilinder Jaguars en Range Rovers in ieder geval voor de komende jaren veilig gesteld. Nu alleen nog hopen dat ze na flink wat Guinness en Warsteiner tot de conclusie komen dat de V12 uit de BMW M760Li ook in de XJ past…
mzonneveld zegt
In een Jagg hoort eigenlijk gewoon een dikke V12 natuurlijk!
lincoln zegt
@mzonneveld:
Waren domme snob blokken ..
Paste voor geen meter ..
Zoop als een tierelier ..
Waren in alle opzichten slechter dan de 6 pitter ..
schreute01 zegt
@lincoln: zeker zelf nog nooit een V12 gehad? Ik heb enkele probleemloze jaren in een XJ12c gereden. Fantastische motor. Surplus aan power. Op de lange afstand 1:9,5. Genieten!
lincoln zegt
@schreute01:
Ze hebben idd net effe meer torque ..
Makkelijk voor als je een zware aanhanger mee wil zeulen ..
e1000bmw zegt
@schreute01: je zegt het zelf al: “enkele jaren”. Daarna viel het blok van ellende uit elkaar, maw: de koppakking liet meer door dan dat hij tegen hield…
schreute01 zegt
@e1000bmw523i: …..en daarna heb ik m verkocht aan een liefhebber die er nog steeds tevreden in rondrijdt.
reggie-boy_rood zegt
@schreute01: sow
moveyourmind zegt
@mzonneveld: Het is niet zomaar een V12…
Double Six it is…
Geweldige benaming: Double Six…
Alleen de Britten kunnen zo’n naam bedenken. Juist doordat er enig understatement in zit straalt de klasse er vanaf…
Nou zijn enige snobistische trekjes mij niet vreemd, als ik ooit nog een mooie dubbele zescilinder tegen zou komen zou ik er maar zo in kunnen trappen. Hopelijk roept mijn verstand mij dan tot de orde, want Double Six betekent ook double trouble.
lincoln zegt
@moveyourmind:
“Gehad hebben” is van harte aan te bevelen ..
Ik had dan ook het genoegen dat er nix kapot ging tijdens mijn eigenaarschap van 2 weken ofzo ..
moveyourmind zegt
@lincoln: Dan heb je zeker geluk gehad…
In die tijd was het in Groot Brittannië nog zes volstrekt wilkekeurige dagen van de week Maandagochtend.
alfablog zegt
@mzonneveld: heb liever een 6cilinder. Doe maar in een XJS.
moveyourmind zegt
@alfablog: Goede keus!
En dan liefst één van midden jaren negentig, nog met het oude dashboard waar met zo’n plateau waarop de knopjes voor de cruisecontrol zitten en je omringt bent door fraai tapijt, leer en hout. Echt hout, waardoor in iedere XJS het houtwerk zijn eigen tekening heeft.
str8six zegt
Ja, ja, ja! Een v/d beste motoren in een v/d mooiste auto’s van het moment. Kan het nog beter?! Jazeker, als Jaguar en LR apart hun interieur zouden maken en verschillende knoppen/hendels zouden gebruiken.
thefmanl zegt
@str8six: een van de beste motoren, laat me niet lachen…
jorden zegt
@str8six: altijd de knoppen geneuzel… De meeste mensen bezitten een auto en geen wagenpark. Wat maakt het dan uit dat er wat knopjes uitgewisseld worden.
autofanaat zegt
Hopelijk klinkt de nieuwe v8 beter dan de huidige 4.4 liter v8. Heb het nooit echt een mooi geluid gevonden wat daar uit kwam. De v8 van Jaguar klinkt vele malen beter.
lekkaah zegt
@autofanaat: weet je hoe een turbo werkt?
autofanaat zegt
@lekkaah: Jazeker weet ik dat, maar de 5.5 liter v8 biturbo van mercedes klinkt fantastisch in tegenstelling tot de v8 van bmw.
amgloverr zegt
@autofanaat: precies een M5 is serieus snel maar het geluid is echt minder!
crackdavid zegt
@amgloverr: Daarom heeft BMW een Akrapovic uitlaat op de optielijst staan.
lincoln zegt
2 toko’s die van oudsher heeeeeel goed zijn met L6 blokken ..
Zal wel ergens goed voor zijn ofzo ..
michaelb zegt
Daar gaat het pracht geluid. Gelukkig blijven ze van de V6 af.
jrmpower24 zegt
@michaelb: @autofanaat:
ik zou zou kijk en luister maar even dan: https://m.youtube.com/watch?v=hlPcUsWDp7g
Wat een matig geluidje die 4.4 V8 heh? :) not. Hoe fantastisch wil je het geluid van een twin turbo V8 hebben!
autofanaat zegt
@jrmpower24: Dat klinkt veel beter ja met zo’n aftermarket uitlaat. Des te jammer is het dat de 4.4 v8 standaard niet echt spannend klinkt.
jrmpower24 zegt
@autofanaat: @nopetrolnofun:
Waar slaat dat nou weer op dan?
ten eerste heb je dan nog nooit een 650i M sport met standaard uitlaat gehoord. Dat klinkt namelijk al heerlijk.
Daarnaast zijn jullie reacties sowieso best apart want zo’n uitlaat laat juist het geluid van de motor echt goed horen! We hadden het over het geluid van de de motor en niet over dat van de standaard uitlaatsystemen. Alsof BMW de uitlaat voor Jaguar gaat maken ofzo.. nee.
Ik laat gewoon zien dat die blokken van BMW fantasisch klinken. Logisch dat daar vaak een goede uitlaat voor nodig is! Een RS6 klinkt standaard ook best matig en brult als een gek met Akrapovic of Milltek uitlaat. Het zelfde geldt voor de laatste E63 AMG.
nopetrolnofun zegt
@jrmpower24: omdat je reactie niet relevant is. Je kan daar niet mee vergelijken. Aftermarket uitlaat telt niet, want nog niet eens 10% van alle kopers neemt dat. Over de RS6 ben ik het met je eens, die klinkt ook zwak.
lekbak zegt
@jrmpower24: een AMG komt standaard met fatsoenlijke uitlaat. Onbegrijpelijk dat bmw en Audi dat niet doen…
crackdavid zegt
@lekbak: Dat doen ze zodat ze nog een sportuitlaat van een paar ruggen op de optielijst kunnen zetten.
brandon1997 zegt
@jrmpower24: heerlijk geluid. Een ander uitlaat doet dit blok echt heel goed.
Het 4,4l V8 blok gaat al een tijdje mee, en dit was als ik me niet vergis het eerste M blok met TwinTurbo technologie.
w0o0dy zegt
@jrmpower24: luister eens naar een Amg twin-turbo… Dat is heel wat beter, vooral IN de auto.
michaelb zegt
@w0o0dy: Amen
jorden zegt
@w0o0dy: AMG is op moment heer en meester, op het gebied van een geblazen V8 en goed geluid.
michaelb zegt
@jrmpower24: tja, een aftermarket pijpje doet wonderen. Voor de rest te klinisch, te weinig emotie. Rij er in keer in zal ik zeggen. En vergelijk het het de V8 van de vorige M3. Dan weet ik welk blok ik zou kiezen. Meer vermogen betekend niet altijd meer plezier.
phdg zegt
@michaelb: de v6 is een afgeleide van de v8 motor. Daarom de, voor een v6, rare blokhoek van 90 graden. Dus wat ze daar in de toekomst mee gaan doen?
allesmetturbo zegt
Hoe zou die v12 uit de 760Li klinken uit de uitlaat van een F-type R ? Vast heel bruut
jrmpower24 zegt
@allesmetturbo: zo werkt het niet echt.
Daarnaast heeft de nieuwe 760li gewoon turbo’s en op een V12 klinkt dat niet zo geweldig. welke uitlaat dan ook.
Een oude 750li of 760li met atmosferische V12 en een dikke uitlaat is het echte werk!
unknown32 zegt
@jrmpower24:
Ik kan je vertellen dat de v12 uit de vorige 760Li qua geluid op niets trok want je hoorde hem bijna niet… Dat is juist de bedoeling van zo’n wagen: comfort. 120 rijden met 1500rpm. Bij volgas klonk die heel apart (en zalig) maar niet dat gebrul dat je van bijv een e63 hebt.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Neeeeuuu!!! Zeg maar dag tegen die heerlijke turboloze brul
jrmpower24 zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo:
Dacht het niet!
Check dit geluid van de huidige 4.4 twin turbo V8 maar :
https://m.youtube.com/watch?v=hlPcUsWDp7g
Gewoon perfect V8 geluid zelfs met twin turbo.
nopetrolnofun zegt
@jrmpower24: lekkere standaard uitlaat ook, kunnen we niks mee.
sralracer zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: er zit op jags een supercharger
phdg zegt
@sralracer: wat voor minder aanzuiggeluid zorgt maar het mooie uitlaatgeliid niet in de weg zit!!
autokenner zegt
Jammer dan waarschijnlijk geen jaguar-landrover v8 motoren
robert110 zegt
Jay, weer een Defender stage one V8!
Ow wacht……
nopetrolnofun zegt
NEEE dit meen je niet. Jaguar is zowat het enige automerk dat nog auto’s produceert die een mooi geluid maken, zonder er turbo’s op te schroeven die het geluid verneuken. BMW maakt er de laatste jaren een potje van qua geluid, na de M3 V8 en M5 V10 is het niks meer, heel jammer dit.
cossie300 zegt
@nopetrolnofun: Jammer genoeg zijn turbo motoren de toekomst , geen enkele fabrikant kan er onderuit .
autofanaat zegt
@cossie300: Ja, maar mercedes weet wel een mooi geluid neer te zetten met zijn bi-turbo v8 waarom lukt bmw dat dan niet?
nopetrolnofun zegt
@cossie300: tot nu toe Lamborghini nog wel!
boomhauwer zegt
@nopetrolnofun: die zetten zo’n kleine aantallen af dat ze vanonder die regel komen. Ferrari gebruikt enkel turbo’s nu om met mclaren mee te kunnen.
mrrallycross zegt
Jammer
phdg zegt
Geen slechte zaak denk ik. Elk onderdeel dat je nu van de v8 afhaalt staat FOrd MOtor COmpany op.
En de nieuwe motoren noemen trouwens Ingenium.
lincoln zegt
@phdg:
FoMoCo is best capabel om V8 blokkies te bakken ..
Maar het contract loopt af ..
knipperlichtje zegt
De keuze voor BMW is niet verrassend, in de vorige Range Rover lagen aanvankelijk ook alleen motoren van BMW. Sterker nog, vrijwel alle techniek kwam aanvankelijk bij BMW vandaan.
moveyourmind zegt
Een BMW motor in een Jaaaggg…
Noch mehr Freude am Fahren…
toyotavenray zegt
Ja maar de oude mini’s tot 2015 hebben allemaal een Peugeot blok erin, dus een blok van BMW in een JAG is ook goed.
bmwtouring zegt
@toyotavenray:
Correctie: Gezamenlijk ontwikkeld door BMW en PSA.
Dizono zegt
@toyotavenray: in de eerste new Mini waren het zelfs blokjes uit d’r Chrysler Neon…
spykerboy zegt
Tja, helaas zal die waarschijnlijk ook minder goed klinken dan de huidige JLR V8, de 4.0 zal wel weer een turbo motor worden helaas
vondudenstein zegt
BMW in een Jag… Klinkt gewoon niet tof. Of het nou goed is of niet
kennone zegt
Nee niet die mooie 5liter er uit!!
western zegt
Zucht
dracae zegt
Beetje dubbel, leuk dat ze V8 motoren blijven leveren, jammer dat het geen eigen blokken meer worden.
Ergens las ik dat Audi na de huidige generatie ook geen V8 meer gaat gebruiken, beetje vreemd want die wordt ook in Porsches en Bentley’s gebruikt.. Laten we hopen dat dat niet klopt.
Ik ben bang dat de echte Bentley V8 wel gaat verdwijnen en uiteindelijk de BMW V12 en VW W12 ook.
mrwheely zegt
Is net de range sport uit met V8 svr blok gaan ze overstappen op bmw V8 ….
E34M5Touring zegt
Niet de eerste BMW motor die in een Land Rover gaat. De 40i werd ook al gebruikt in de LR en RR modellen evenals de 6 pitter diesels. Ik wist niet dat de huidige motoren nog steeds van Ford kwamen. Snap dan ook niet dat Jag de V6 EcoBoost blokken niet afneemt. Wellicht wil Ford die nog niet delen maar dat had een mooie vervanger kunnen zijn voor de huidige V6 range. Wel leuk dat Jag nog steeds V8en wil blijven leveren. Hopelijk vind deze dan ook weer z’n weg naar de XJ straks. Een V12 is wishfull thinking hoewel me dat erg gaaf lijkt. Weer een XK met V12, dat lijkt me wel wat.
undifined1 zegt
@E34M5Touring: ook de m57d30 is een tijdje in de RR L322 geleverd. De m51 is in de p38 RR geleverd. En in zuid afrika is zelfs de m52b28 in de defender geleverd, zeer gewild model, 190 pk uit een 2.8 dat waren land rover rijders niet gewend, ik denk dat het de beste motor is die in een defender geleverd is