Kan BMW alles wat Tesla kan beter na-apen?
Hoewel de olieprijs door de vloer zakt en sommigen al reppen over de comeback van de auto op conventionele brandstof, vallen alle grote autoconcerns over elkaar heen om Tesla na te apen. Een van die concerns luistert naar de naam BMW. De Beiers waren er op zich redelijk vroeg bij qua EV’s met hun i3, maar sindsdien is er weinig meer veranderd. Dit jaar moet daar verandering komen met de iX3. Volgend jaar staat dan het ‘echte echte’ antwoord op Tesla klaar in de vorm van de i4.
Door de lucht
Doch terwijl we wachten, gaat BMW ook in de tussentijd wat innovaties van Tesla kopiëren. Al een tijdje zijn de Münchenaren bezig met over-the-air (OTA) updates. Naast de elektro-aandrijving en Autopilot is dat immers een van de pilaren waarop Tesla’s reputatie als innovator gebaseerd is. BMW, ooit zelf infotainment-pionier met iDrive, wil de opgelopen achterstand nu goedmaken. De beperkte bestaande OTA mogelijkheden worden binnenkort verder uitgebreid, zo bericht Carsguide Australia.
Android Auto
Een uitbreiding waarvan eigenaren van tweederangs telefoons blij van zullen worden is die van Android Auto. Je zal dit systeem ook kunnen updaten via de lucht, alsmede je telefoon laten ‘mirroren’. BMW wilde lange tijd niks te maken hebben met Android Auto, maar die reservaties zijn overboord gegooid. Overigens lieten de Duitsers je in het verleden gewoon betalen voor Apple Carplay, maar dat hoeft nu ook niet meer. Het merk snapt nu dat overal getracked worden door Facebook een grondrecht is voor iedereen.
VIN
De nieuwe functionaliteit zal niet voor iedereen op hetzelfde moment komen, maar markt per markt verschillend zijn. BMW gaat dat in al hun wijsheid doen op basis van VIN-nummers. De updates behelzen overigens niet alleen flitsend multimedia geneuzel. Ook dingen als de Speed Limit Assistant kunnen via de lucht worden geupdated. Vind jij dit soort dingen van meerwaarde, of heb je liever niet dat je auto connected is met alles? Laat het weten, in de comments!
lekkerlinksrijden zegt
2e rangs telefoons?
fisto zegt
Als in geen iPhones. Tweederangs spul dus..
hiostu zegt
Geen aandacht aan schenken, dat is iets wat digibeten die alleen Apple kunnen gebruiken denken. Al het andere is te moeilijk voor ze.
wjeurs zegt
@hiostu: die mensen die Apple gebruiken en dan gaan afgeven op alle andere soorten OS zijn vrij triest inderdaad.
SpeedGeek zegt
@wouterjeuring: geldt hetzelfde voor de auto liefhebbers.
trust zegt
@hiostu: wauw wat sneu zeg.
trasimo zegt
@hiostu: fandroids die door een grapje in een autoartikel meteen getriggerd zijn en alle Apple gebruikers voor ‘t gemak over 1 kam scheren hebben ‘t anders ook niet helemaal begrepen imho.
hiostu zegt
Ik gebruik beide, maar een grapje de andere kant op mag dus blijkbaar ook niet…
jdeboer zegt
Als er 1 triest clubje fangirls is, dan zijn het badgesnobs met bovenaan die keten de Apple girls.
Die janken nog harder dan de VAG fangirls.
SimonMc zegt
Gewoon een opmerking van iemand die nog nooit iets anders buiten Apple heeft gebruikt, maar waarvan de ogen pas opengaan als ze het daadwerkelijk eens hebben gehad. Ik durf te stellen dat 75% van de mensen die ik ken die een iPhone hadden, ondertussen over zijn op een Android telefoon.
pa045 zegt
@hiostu: Precies! Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
ffw88 zegt
Jaapiyo heeft, naast een dikke BMW, ook nog een iPhone. Helemaal priemiejun natuurlijk.
Dutchcarwizard zegt
@ffw88: fouten maken is menselijk
jaapiyo zegt
Ik heb inderdaad ooit een HTC One gekocht, overtuigd door de premium aluminium case. Mooi ding, maar ik wilde toch al snel weer een aaifoon terug.
SimonMc zegt
HTC… Bestaat dat merk zelfs nog? En ik vermoed dat velen die van een iPhone komen, niet eens weten wat de mogelijkheden zijn bij een Android toestel. Stel dat je altijd met een automaat gereden hebt, en je koopt een auto met een manuele versnellingsbak. Als je dan niet weet wat dat 3de pedaal voor dient, ben ik niet verbaasd als je zegt dat de versnellingen nogal stroef schakelen.
Ik heb nu een telefoon met een camera in de top 5 van beste camera’s. 5200 mAh batterij, vingerafdrukscanner in het scherm, oled scherm, 256 gig opslag, 8 gig ram, koptelefooningang, infrarood,… en dat voor 430 EUR… ( winkelprijs ongeveer 500 EUR ).
berlinetta zegt
Vind ik nu niks voor jou. Je lijkt me een type dat niet zomaar de massa volgt. Blijk je nu opeens een iPhone-fan te zijn. Blijkbaar ben je dus toch maar gewoon een mens.
teske zegt
Ifoon? Die had mijn opa ook
911targa zegt
Mogelijk heb je ooit de koopkracht van je opa. Niet jaloers worden.
stefan82 zegt
Auto’s worden meer en meer een hardware commodity product met 4 wielen en een stuur. Zelfs dit laatste zal zelfs te zijner tijd door software verdwijnen.
Software zorgt voor het onderscheidend vermogen en bedrijven die sneller nieuwe en passende functionaliteit naar de gebruiker/bestuurder kunnen brengen zullen punten scoren op het gebied van klanttevredenheid.
Bedrijven als BMW maar met hen alle andere traditionele autobouwers hebben een enorme legacy en daarmee achterstand ten opzichte van bedrijven als Tesla die volledig zijn ingericht als software bedrijven. Het is bijna oneerlijk en inhalen of zelfs maar bijblijven is zelfs met de enorme budgetten vrijwel onmogelijk.
Out of the box denken is wat hier nodig is en het is de vraag of deze bestaande spelers nog weten hoe dat moet.
kniesoor zegt
De bestaande spelers zullen het kind niet met het badwater weg willen gooien, die willen het winstpotentieel wat er nog in ICE-aangedreven automobiliteit zit – dat waar ze van oudsher goed in zijn – maximaal uitnutten. En geef ze eens ongelijk.
Fabrikanten als BMW gaan de verdere switch naar EV zeker maken. EV-techniek is – in tegenstelling tot Space-X – geen rocket science, er kan desgewenst vrij vlot (over)geschakeld worden. Voor de tijd, dat ICE-techniek niet meer voldoende rendabel is, is de overschakeling er vlotjes gekomen.
nissanfairladyz zegt
Daar zit je dus fout in je comment. Het zomaar even overschakelen. Je bouwt de auto op een heel andere manier, hier moet je ook ervaring mee opbouwen. De model 3 is veel meer een EV, dan de Model S. De Renault Zoe is ook meer een EV omdat het efficiënter gebruik maakt van de ruimte.
Daarnaast schakel je niet even over, en bouw je een batterij fabriek. (Die zijn er bijna niet meer in Europa) Dus ben je afhankelijk van partijen uit China en Korea. En dus zul je ook daarin NIET voorop kunnen lopen, zoals de Duitsers dat deden met de brandstofmotoren. De Duitsers gingen toch ook niet hun motoren bij een derde partij inkopen en waren afhankelijk wat er op dat moment te koop is?
Je begrijpt denk ik niet helemaal waar de wereld heen gaat. Tesla is zijn afhankelijkheid van Panasonic aan het afbouwen. Ze hebben Maxwell, en nog vele andere kleine bedrijven opgekocht die zich bezighouden met productietechnieken. Tesla gaat straks de grootste leverancier van batterijen ter wereld worden.
En dan zomaar uit het niets zo’n beetje.
Hoe kan Duitsland daar tegen opboksen? En hoe tegen de Chinezen en Koreanen ?? Duitsland is gedoemd, als ze niet al jaren geleden begonnen met het zelf ontwikkelen van eigen batterij techniek, en ook de complete batterij cel productie in eigen hand nemen.
vondick zegt
@nissanfairladyz: Goed dat je dit zegt. Met name om mensen wakker te schudden. Ik zie precies deze trend ook in groter verband, ook buiten automotive en niet alleen voor Duitsland maar voor heel Europa. Maar toch heb ik ergens nog wel hoop. Ergens denk ik dat er nog wel een omslag kan komen. Vergeet niet dat Duitsers altijd in de laatste minuut nog ff scoren he. Wel denk ik dat de Duitse autoindustrie een essentiele factor is in de welvaart voor de hele EU. Een soort motor voor de economie, techniek, aanzien, etc… Wij hebben er flink baat bij dat de inhaalslag dus wél lukt. Ik denk stiekem dat het nog niet te laat is. Hoewel de huidige coronacrisis wel onvoorspelbare wendingen kan veroorzaken op alle vlakken.
Philip - EQC zegt
En denk jij dat de andere fabrikanten stil blijven staan, zo heeft Mercedes zijn eigen batterij fabriek in gebruik en/of in aanbouw; je mag niet vergeten dat Mercedes en alle andere fabrikanten een veel groter volume nodig hebben dan Tesla. VAG is trouwens hetzelfde aan het doen! Enerzijds omdat Tesla’s volumes lager liggen en anderzijds omdat de andere fabrikanten ICE combineren met batterijen, je weet wel de hybride auto’s. Het is echt wel niet omdat Tesla roept de beste te zijn, en de media dat als zoete koek slikt, dat ze dat dan ook zijn! En waarom komt dit allemaal in een stroomversnelling, niet omdat men bang is van Tesla … wat stelt Tesla nu voor op wereldschaal, in volumes bekeken, echt niet veel! Nee dit gebeurd omdat het MOET van EU! De 95 gr norm,,of miljarden boetes.
Paul58 zegt
@philipc: die norm van 95 gram is die wereldwijd van kracht? Tesla zit natuurlijk ook in Azië en noord Amerika. En natuurlijk is het aantal Tesla’s nu niet zoveel op wereldschaal, lijkt me vrij logisch gezien de oprichtingsdatum. Het is sowieso al knap hoeveel volume ze produceren in zo’n korte tijd. Dat zegt wel veel over de (toekomstige) groei, gestimuleerd of niet staat daar los van. Voor Tesla gelden namelijk dezelfde regels als andere fabrikanten. Ik ben erg benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen de komende jaren. Ik weet ook niet of andere fabrikanten bang zijn voor de groei van Tesla, echter is het heel duidelijk dat ze serieus worden genomen. Ik vind het persoonlijk mooi dat Tesla juist wil dat andere merken met elektrische auto’s komen, dit zit ook verpakt in de missie van het bedrijf. Ik denk dat deze transitie wel nog wat tijd met zich mee brengt wat ik helemaal niet erg vind. Zo ontstaat er de komende tijd denk ik een leuke mix tussen verschillende soorten brandstoffen/ aandrijvingen.
barry355gtb zegt
@stefan82: traditionele autobouwers bouwen fijnere auto’s waarin het prettig zitten sturen en luisteren naar muziek goed voor elkaar is
stefan82 zegt
@barry355gtb: sportauto bezitters en echte sportauto’s dus daargelaten is wegligging van een elektrische auto als een model3 alsmede een modelS superieur ten opzichte van vrijwel alles wat je dagdagelijks op de weg tegenkomt. Bochtensnelheid alsmede acceleratie zijn extreem en van al de auto’s die ik in mijn bezit heb gehad biedt mn ModelS de meeste fun. Hierbij maak ik de kanttekening dat ik mijn auto vrijwel altijd woon-werk gebruik en dus andere eisen stel dan iemand die voor zn lol zn auto pakt om wat bochtjes te maken, passen te pakken of bv. op vakantie te gaan. Voor dit laatste ga ik voor de ultieme ervaring en pak ik gewoon mn motor. #opinionsarelikeassholes
frank2b zegt
Ohwjajoh?
barry355gtb zegt
@stefan82: ik waardeer de bouwkwaliteit van de huidige Duitse premium automerken. Ik heb de Tesla S en de Model 3 van collega’s mogen meerijden. Waar ik op afknap bij de Tesla is echt het karige goedkoop ogende interieur. De centraal opgestelde tablet is echt niet goed opgesteld voor de rijder achter het cheap stuurtje van de Tesla. De hifi is echt bagger en de zijspiegels zijn erg iel en spiegelen niets. De wegligging is okey maar het remmen is erg afstandelijk. Ik stop er maar mee en ben ervan overtuigt, dat de hybride aandrijflijn de betere keuze is voor Jan Modaal voor de komende tien jaren. Lekker electrisch rijden voor de ritjes van 50 km en als je op lange ritten moet of op vakantie vieren met de caravan, dan gaat het met de benzine motor. Prachtig hebbeding zo’n hybride.
zespak zegt
Dat cheap stuurtje dat ze van Mercedes lenen? En dat hifi systeem dat door vele reviewers geloofd wordt?
Volgens mij heb je nog nooit een Tesla van dichtbij gezien.
Hybride is de natte droom van de antieke fabrikanten. Lekker complex, een paar honderd duizend km en je betaald je blauw aan onderhoud.
Al hun “gründlichkeit” moet je ook maar op vertrouwen, want ze geven in de verste verte niet de garaties die oa Tesla geven.
mashell zegt
Het nadeel van een hybride is het gewicht. En als de elektromotor niet meespeelt dan heb je een zware auto die zuipt als een tempelier. En als je er een caravan achter hangt dan gaan de brandstofpunten pas echt snel. Serieus, de toekomst is gisteren begonnen en de caravan heeft daarin geen plaats meer. Het was altijd al een absurd concept; een spuuglelijk wit naar bison vochtvreters ruikend tuinhuis achter je auto knopen en naar het zuiden slepen, maar het is nu echt volkomen achterhaald. Huur een huisje, een hotelkamer, een rent-a-tent als je zo graag op de camping zit maar de tijd van de caravan is gewoon voorbij. Gaat niet meer samen met hybride en elektrisch rijden.
nissanfairladyz zegt
Ik ben dan een arme sloeber, en rijdt in zo’n simpele Opel Ampera die elektrisch van en naar mijn huis brengt. Maar het comfort is velen malen hoger dan de nieuwste golfjes en polo’s nu op de weg. De stilte, geen trillingen in de auto van de motor en ga zo maar door. Het geluidssysteem kan daardoor beter afgesteld worden, en dus een veel betere geluidservaring van je muziek. Helemaal met DAB+, of je eigen digitale muziek.
Elektrisch rijden schiet alles qua A/B/C segment makkelijk voorbij in comfort.
emping zegt
@nissanfairladyz: ja want je gaat in een auto rijden om naar muziek te luisteren…
trasimo zegt
@barry355gtb: klopt en Tesla doet dat ook. Weleens een rondje gestuurd in een Model 3 en de geluidsinstallatie eens goed opengedraaid? Gezien je comment is het antwoord daarop nee.
Philip - EQC zegt
Wel, begin dit jaar ben ik gaan testrijden met een Model s en heb de geluidsinstallatie even open gezet en nog sneller dicht gezet … als dat goede klank is, dan maak ik mij veel zorgen over de mensheid! Ik zou het kunnen vergelijken met naar muziek luisteren via een smartphone of tablet op luidspreker, kan zijn dat het in deze moderne tijden de norm is en ben ik niet meer mee! Het kan ook zijn ik gewoon pech had en de demo auto had een fabricage fout, maar zoiets overkomt Tesla niet. Kortom, ik was niet overtuigd!
b00st zegt
Vergelijken met een smartphone op speaker. Really?
nissanfairladyz zegt
Daarnaast werend ontwikkelteams zoals het team achter de BMW i8 e.d. totaal niet serieus genomen binnen BMW omdat je nog de oude krachten had.
Hetzelfde verhaal had je binnen Nokia, toen een klein groepje werkte aan een beter OS maar door de rest van Nokia binnen en het management zwart werd gemaakt.
Dat ontwikkelteam achter de i8 werkt nu voor China. Omdat ze in Duitsland niet serieus genomen werden. Mensen met visie worden in Duitsland uitgelachen omdat het niet past in het conservatieve plaatje van Duitsland.
Dat laat zich natuurlijk merken in de dalende verkopen, en straks komen de Chinezen met 5 sterren NCAP auto’s en gevaarlijke ranges waar de Duitsers alleen maar van kunnen dromen. En prijzen waar jan modaal een hele dikke EV kan van kopen, met heel weinig onderhoud.
De Duitsers gaan het verliezen omdat ze zo kortzichtig zijn. Maar goed, wat verwacht je van die Duitsers die alleen maar met marketing innovatief “lijken”. Maar werkelijk het helemaal niet zijn. VAG, BMW en Mercedes zijn NIET innovatief. Ze proberen alleen het gevoel van innovatie te brengen als product. Maar op lange termijn win je het niet daarmee, als de concurrent niet alleen gevoel van innovatie verkoopt…. maar het ook daadwerkelijk brengt naar de eindklant.
Waarom geven de Duitsers gewoon niet op? Of gaan ze een keer ECHT innoveren?
Dutchcarwizard zegt
@nissanfairladyz: Duitsers geven niet op
olivier420 zegt
@baidu: en 1945 dan?
Philip - EQC zegt
Het moet zijn dat je een zekere afkeer van Duitsers hebt, al eens de MBUX van mercedes ervaren … dat heeft veel functies waar Tesla van dromen kan! Er is meer in het leven dan een groot scherm! Een simpele head-up display, daar heeft Tesla nog niet aan gedacht … kijk maar naar dat groot scherm denken ze, want iets anders bouwen zou teveel kosten en we zijn al zo pokkeduur! Hetzelfde met dode hoek, iedereen heeft een indicator in de spiegels, Tesla … nee hoor, kijk maar naar dat groot scherm, en ahja we maken een geluidje en kijk dan naar het groot scherm … in Amerika rijden er weinig of geen fietsers of andere twee-wielers, daar zal dat wel werken … hier bij ons, niet te begrijpen! Innovatie komt met een prijs blijkbaar! Kijk naar dat groot scherm!
alfapeter zegt
Dat hele infotainment/multimedia gedoe is aan mij niet besteed maar als het er dan toch op zit moet het natuurlijk wel constant geüpdate kunnen worden. Het zou toch jammer zijn duizenden euro’s uit te geven om het jaar nadien met een compleet verouderd systeem opgezadeld te zitten.
olivier420 zegt
Help me even… waar gaat BMW nu dan specifiek beter in zijn dan tesla? Snap het artikel niet zo, ook niet de (gezochte?) link met Tesla…
Is gewoon mooi dat BMW dit gaat aanbieden, zouden meer merken snel in moeten volgen.
balboni zegt
@olivier420: clicks
goodvibrations zegt
Ok zou het vooral fijn vinden als multimedia een component wordt dat je afzonderlijk kan updaten.. Nu zijn auto’s soms enkel door oude multimedia wat gedateerd.. Zonde.. Over the air is altijd goed lijkt me.. Als het maar goed beveiligd is…
nissanfairladyz zegt
Dat komt omdat veel auto’s in het verleden dit inkochten van een bepaalde partij. En die partij had er geen belang bij om de boel up to date te houden. Want dan moest er weer eerst geld komen van het merk.
Voorheen deden ze bijna niks aan software… Tesla bracht daar verandering in. Tesla bouwt de gehele computer zelf, en heeft een eigen software team dat het infotainment programmeert met C++ en QT Framework.
Volgens mij zien autobedrijven dat nu ook in, en hebben vaak nu ook een eigen software afdeling mag ik hopen.
Bijna alle infotainment systemen zijn tegenwoordig geprogrammeerd met QT: https://www.qt.io/ wel mooi spul. Ook leuk om zelf mee te programmeren voor je home automation enzo. :) Is gratis en opensource voor niet commerciële doeleinden.
mashell zegt
Fabrikanten hebben inderdaad steeds vaker een software afdeling. Niet zozeer vanwege Tesla maar omdat er een steeds groter deel van het ontwikkelbudget naar software gaat en het steeds belangrijker wordt. Alleen door het zelf te doen houden ze controle (over de kwaliteit vooral).
zespak zegt
Tesla heeft nu een aanbod om voor een paar duizend euro het nieuwste systeem te installeren in tot 8j oude model Sen. Duur maar goedkoper dan een nieuwe wagen te kopen.
Philip - EQC zegt
Die Tesla over the air updates blijkt toch niet te zijn wat ik dacht wat het is, het werkt namelijk alleen als de auto op een wifi geconnecteerd is, dus bij je thuis bijvoorbeeld. Een hotspot op je telefoon kan ook wel, maar kan best wel wat kosten als je databundel niet al te groot is. Imo, dit is niet echt een “over-the-air” …
crepito zegt
@philipc: Whut?
Philip - EQC zegt
Kan een update zonder wifi?
saxoke zegt
Tweederangs telefoons is volgens autoblog Android. Ok… Tweederangs auto-app lijkt verdacht veel op Autoblog.nl
crepito zegt
@saxoke: lol!
monsieurleloure zegt
De tijd van Palm Treo is voorbij helaas…
jelmer zegt
Leuk, @jaapiyo kan satirische stukjes schrijven zonder allerhande domrechtse flauwekul er in. Ga zo door!
ericd zegt
BMW dreigt een beetje een triest merk te worden met z’n ADHD car design waar je gestoord van wordt en de vele obees geworden SUVs en crossovers… en dan toch een beetje Tesla hopen na te doen. Tussen wal en schip heet dat.
barry355gtb zegt
@ericd: ik denk dat je weinig ervaring met een BMW hebt want design is puur persoonlijk. Dat BMW nu ook een aantal goede zaken over de wifi aanbieden, is verre van triest. Het is echt een goed initiatief. Veel automerken hebben deze wijze van updates aanbieden, nog niet in de aanbieding. Wie zitten er dan in welk schip by the way.