BMW heeft officieel aangekondigd dat ze een plug-in hybride sportwagen gaan bouwen op basis van de Vision EfficientDynamics concept die we in Frankfurt voor het eerst zagen.
Al die “dontblogaboutthis” onzin resulteerde dus toch in een seriemodel. Die gaat overigens niet dezelfde naam krijgen als het vandaag getoonde concept, waarschijnlijk krijgt deze coupé de badge i1 of i100. Vandaag wordt in Leipzig een rijdend prototype aan de pers getoond. Die auto krijgt prestaties vergelijkbaar aan die van de BMW M3 (een sprint naar honderd duurt 4,8 seconden) maar stoot daarbij slechts 99 gram CO2 per kilometer uit. De motor is een (gecombineerd met de elektromotoren) 328 pk sterke driecilinder turbodiesel. Jazeker, diesel. Die motor gaat samenwerken met een e-synchroonmotor die de voorwielen aandrijft. Jazeker, de voorwielen. De achterwielen worden volledig hybride aangedreven.
Omdat het een plug-in hybride is, is het ook mogelijk om 50 kilometer volledig elektrisch (en dus emissievrij) te rijden. Een gemiddeld verbruik van 3,76 liter per 100 kilometer zou mogelijk zijn. Door de bijzonder efficiënte techniek zou het theoretisch mogelijk moeten zijn om 700 kilometer te rijden op een tankje diesel van 24 liter. In de praktijk zal het waarschijnlijk iets anders uitpakken.
Het begint dus met deze hybride, maar komt er dan wellicht op basis van dit model ook een nieuwe M1? Er gaan geruchten van wel. Deze zou dan de nieuwe geblazen zescilinder van de volgende generatie M3 krijgen, of wellicht een kleine V8. Of die versie ook hybride wordt is nog maar de vraag, maar het zou natuurlijk goed kunnen. Porsche heeft al laten zien dat dat trucje best kan.
Wat een feest!
Tja, wen er maar aan. Hybride is gewoon een slimme oplossing om de prestatie/kosten verhouding op te krikken.
Wie kan daar nou tegen zijn?
@Beetje Verward:
IK!
Ik geniet al jaren van mijn Prius.
Maar wanneer alle merken dat gaan maken, en iedereen erin gaat rijden, kan ik niemand meer uitlachen.
Waar dit als er de porsche is?
@jimmy: en nu in begrijpelijk Nedelands?
@robbie: Speciaal voor jou: Waar + om = Waarom. En in jouw post: Nedelands –> Nederlands
@CasparH: grinnik…je stelt het goed in je artikel…BMW heeft wel de beste en snelste diesels ter wereld (een paar jaar terug werd dat ook vaak door autobladen gemeten..mis het), maar het honkt-ronkt-en-tokkedokt toch hoor, zo’n dieseltractor. En nu dus voorwielaandrijving, zal wel met het gewicht te maken hebben (?).
@Megakix: hij heeft 4WD, elektromotoren op de voorwielen en dieselmotor op de achterwielen.
@robbie: lijkt me een rara gewaarwording tijdens het overschakelen naar 100% achterwielen ?! Ik bedoel, bij het wegrijden uit een 50km-zone, voel je ineens een ‘duw’ in plaats van een ’trek’…dunkt me.
@Megakix: huh? Je hebt volgens mij of 4WD, of RWD. Peugeot gebruikt een zelfde soort constructie in de 3008 Hybrid4.
Daar worden de voorwielen aangedreven door de dieselmotor en de achterwielen door elektromotoren. Die is of FWD of 4WD.
@robbie:
schijnbaar moet er compleet elektrisch mee te rijden zijn, als er dus geen elektromotoren op de achteras zitten heb je dan ineens een FWD BMW sportcoupe…
Lijkt me trouwens aardig tricky, een auto die op eigen initiatief de aangedreven wielen wisselt.. je zal als auto-leek maar in zo’n ding rondrijden
@vitorio: precies, dat bedoel ik dus ook…
gaat toch bijna elk merk doen?
Audi met de E-tron etc.
vette bak
Als dit 15 Euro/ton bespaarde CO2 bereikt, heeft het zin. Tot die tijd…
OT: 328 pk uit een 3-cylinder?
@Laurens: Dat vind ik ook een heel aparte waarde. Volgens mij is dat vermogen gewoon inclusief de elektromotoren.
Best mooie wagen, alleen die spiegels passen er niet bij. Zet dan kleine camera’s aan de buitenkant met displays binnen..
@Emc: is bij wet verboden.
WOW
dit klinkt wel leuk voor 911 rijders , hopelijk is het een auto waarmee je dagelijks mee kan rond rijden :o
Waarde Autoblogvrienden,
Dit heb ik jullie 8 oktober al getipt:
BMW gaat spectaculaire concept car in productie nemen
AMSTERDAM – Het studiemodel Vision Efficient Dynamics heeft groen licht voor productie gekregen.
De Duitse autobouwer gaat het model in Leipzig vervaardigen.
Dat onthult het Duitse Auto Motor und Sport (AMS) in haar nieuwste uitgave.
De Vision Efficient Dynamics werd in 2009 op de IAA-autoshow in Frankfurt onthuld. Het merk geeft aan over vier jaar een productiemodel gereed te hebben.
In tegenstelling tot de conceptversie krijgt de definitieve uitgave geen elektrische aandrijflijn, maar een verbrandingsmotor, stelt AMS.
Overigens staat wel een hybride-uitvoering op de agenda.
Vriendelijke groet,
Zesinlijn
Ik had begrepen dat er een 1.5l 3 cilinder diesel met 163 PK in ligt, en dat het gecombineerde vermogen van de diesel en de 2 electromotoren 328 PK is. En niet 328 PK voor allen de diesel zoals in het artikel vermeld staat.
Ik vind 163 PK voor een 1.5 diesel opzich al aardig indrukwekkend.
@Nivado: thanks, in de haast van het typen was die info inderdaad verloren gegaan, het artikel is aangepast.
@CasperH: Aha, zoals ik al zei dus. ;)
@Nivado:
gecombineerde vermogen was toch 356pk?
@CSL: Het opgetelde piek vermogen lijkt inderdaad 356 te zijn:
163 + (104 + 35) x 1.36 = 163 + 193 = 356
Wat we ooit in Science Fiction films zagen en over konden dromen zal nu ook werkelijkheid worden!!! Wat gaat de vooruitgang toch snel.
Erg vette concept… hopelijk gaat er niet al teveel van het ontwerp verloren bij de productieversie.
echt super vet, heb het gezien in Frankfurt. Mooi concept hoop dat het ongeveer zo blijft.
Gewoon kunst op wielen.
ligt het nu aan mij of worden de fietsbandjes steeds breder?
en gaan ze nog iets doen met het GINA concept? dat was helemaal revolutionair
Is het niet makkelijker om een Z4 om te bouwen naar een hybride sportwagen? Er is toch grote motorruimte ter beschikking in die Z4.
Als BMW zegt dat ze het gaan doen dan zal het wel waar zijn, ik kijk er naar uit. Misschien eens een hybride wagen die spannend is!
Zoals die nieuwe Porsche 918.
Aan de kant, want ik heb net weer een Maserati gekocht.
hebben ze bij bmw niets anders te doen dan op een blauwe maandag een blauwe auto te bouwen.
wat een gedrocht, met specificatie`s waar je ijskoud van word (de rillingen op mijn rug), als ik zo`n ding voor me zie rij ik er per ongelijk over heen met mijn escalade.
ik hoop dat sommige auto liefhebbers nog weten wat een maandag auto is.
@boygeorge: *zucht jij hebt vast heeeel veel vrienden
@RND:
het gaat niet om veel…het is de kwaliteit.
UPDATE: hier een paar video’s van dit apparaat…
http://www.autojunk.nl/tag/efficientdynamics
Niet slecht (voor een BMW)